مشارکت آژانس هواپیمایی

نمونه قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی + نکات حقوقی شراکت

مشارکت مدنی به عنوان یکی از راه‌های آغاز تجارت در میان مردم، آزادی عمل بسیار زیادی را برای افراد به همراه دارد. یکی از مواردی که مشارکت مدنی می‌تواند به کار گرفته شود در قراردادهای مشارکت آژانس هواپیمایی و تاسیس دفترهای گردشگری است. از آنجایی که صنعت گردشگری و مهاجرت به ویژه در سالیان اخیر […]

مشارکت مدنی به عنوان یکی از راه‌های آغاز تجارت در میان مردم، آزادی عمل بسیار زیادی را برای افراد به همراه دارد. یکی از مواردی که مشارکت مدنی می‌تواند به کار گرفته شود در قراردادهای مشارکت آژانس هواپیمایی و تاسیس دفترهای گردشگری است. از آنجایی که صنعت گردشگری و مهاجرت به ویژه در سالیان اخیر رونق نسبتا زیادی داشته است و افراد با انگیزه‌های مختلف مایل به سفرهای داخلی و خارجی هستند، در این مطلب به قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی می‌پردازیم و نکات مهم این قرارداد را بررسی می‌کنیم.

منظور از قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

مشارکت مدنی روشی است که افراد می‌توانند بدون طی کردن تشریفات خاصی مانند ثبت شرکت، با ارائه سرمایه‌های خود اقدام به مشارکت و تجارت مورد نظر خود کنند. از این جهت قرارداد مشارکت مدنی قالب محبوبی میان بسیاری از مردم برای شروع یا توسعه کسب‌وکار است.

استفاده از شیوه مشارکت مدنی و آغاز شراکت نیازمند تنظیم قرارداد مخصوصی است که با توجه به موضوع قرارداد و شراکت، عنوان و بندهای آن مشخص می‌گردد. در این مطلب به قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی می‌پردازیم و نکات قراردادی آن را بررسی می‌کنیم اما پیش از آن به اهمیت تجاری مشارکت در آژانس هواپیمایی اشاره می‌کنیم.

مشارکت در آژانس هواپیمایی با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

در حال حاضر صنعت گردشگری در سراسر جهان یکی از پرسودترین و بزرگ‌ترین تجارت‌ها محسوب می‌شود که سالانه میلیون‌ها نفر از طریق آن به درآمد دست پیدا می‌کنند. افراد با انگیزه‌های مختلفی مانند مهاجرت تحصیلی یا کاری یا تنها برای تفریح و سیاحت به سفر می‌روند. یک آژانس هواپیمایی با ارائه خدمات سفر مانند تهیه بلیت هواپیما یا رزرو هتل و تور و غیره می‌تواند به تجارت بپردازد.

به همین خاطر افراد زیادی مایل هستند تا از طریق مشارکت در آژانس هواپیمایی وارد این صنعت پرسود شوند. برای ورود به مشارکت در آژانس هواپیمایی افراد نیازمند یک قرارداد مشارکت مدنی هستند که در ادامه مفاد مهم آن را شرح می‌دهیم.

قرارداد مشارکت در آژانس هواپیمایی چه نکات مهمی دارد؟

قرارداد مشارکت دارای بندهای عمومی و چند بند اختصاصی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

– مشخصات طرفین: در این بند بایستی مشخصات شرکا با جزئیات ذکر شود.

– موضوع: موضوع قرارداد باید با مشخصات خاص آن قید شود.

– مبلغ سرمایه‌گذاری (میزان سرمایه هر شریک): در این بند باید سهم هر شریک به لحاظ آورده مالی یا غیرمالی (مانند تخصص خاص) معین شود. مثلا ممکن است یکی شریک دویست میلیون سرمایه تزریق کند و شریک دیگر تخصص در زمینه اخذ ویزا داشته باشد.

– سهم شرکا در سود و زیان: باید نسبت سود و زیان هر شریک دقیقا مشخص شود. فراموش نکنید که در قراردادهای مشارکت تعیین میزان سود و زیان هر شریک یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد است.

– تعهدات طرفین: باید وظایف هر شریک به طور مفصل ذکر شود. مثلا در قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی، شریک اول وظیفه اجاره محل برای دفتر خدمات هواپیمایی، اخذ مجوزهای لازم برای تاسیس و همین‌طور استخدام منابع انسانی (پرسنل) را بر عهده داشته باشد. شریک دوم هم وظیفه مدیریت پرسنل (آموزش کارکنان) و خدمات مشاوره اخذ ویزا و رزرو بلیت را ارائه دهد.

– مدت قرارداد: غالب قراردادهای مشارکت در مدت‌های یکساله یا بیشتر منعقد می‌شوند تا نتیجه مشارکت طرفین در مدت نسبتا طولانی قابل ارزیابی باشد. اگرچه مدت مذکور می‌تواند با توافق شرکا تغییر یابد.

– تضمین‌های قرارداد: در این بند باید تضمین‌های مورد نیاز برای نقض تعهدات هر شریک مشخص شود. مانند اخذ سفته، جریمه مالی یا سایر روش‌های دریافت خسارت که مواردی هستند که شرکا را ملزم به پایبندی به تعهدات قرارداد خود می‌کنند.

– حل و فصل اختلافات: این بند باید شامل سازوکار حل اختلاف طرفین باشد. پیشنهاد می‌شود توسل به مذاکره و در نهایت داوری را در این بند قید کنید تا در مواقع بروز اختلاف بین شرکا، بتوانید در سریع‌ترین زمان به نتیجه برسید.

– محرمانگی اطلاعات: توصیه می‌شود در تمام قراردادهای مشارکت به موضوع عدم افشای اسرار اشاره شود. در این قرارداد هم ممکن است اطلاعات مهم آژانس هواپیمایی مانند اطلاعات مسافرین نیاز به حفاظت داشته باشند.

برخی بندهای دیگر مانند اتمام قرارداد، تعداد نسخه‌های قرارداد و… نیز در انتهای قرارداد اضافه می‌شوند.

فراموش نکنید که بسته به نوع مشارکت هر شریک در تاسیس آژانس هواپیمایی، ممکن است تعهدات بیشتری مورد تاکید قرار بگیرند. اما به طور کلی بندهای بالا، تمام آن چیزی هستند که باید در یک نمونه قرارداد همکاری بین آژانس هواپیمایی و شرکت ذکر شوند.

جمع‌بندی

مشارکت برای تاسیس آژانس هواپیمایی از شراکت‌های پرسودی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است. برای ورود به شراکت مذکور نیاز است تا قرارداد مناسبی تنظیم شود که تا حد ممکن در این مطلب به آن پرداختیم. با این وجود اگر مایل به شراکت برای تاسیس آژانس هواپیمایی هستید پیشنهاد ما این است که از کارشناسان امور قراردادهای وینداد برای تنظیم یک قرارداد دقیق و منحصر به فرد راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول

تضمین قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی چه انواعی دارد؟

مواردی مانند اخذ سفته، جریمه مالی یا سایر روش‌های دریافت خسارت از انواع تضمین قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی به شمار می‌روند.

سریع‌ترین راه حل و فصل اختلافات در قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی چیست؟

توسل به مذاکره و در نهایت داوری از سریع‌ترین راه‌ها برای حل و فصل اختلافات در قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی به شمار می‌روند که بهتر است در قرارداد تصریح شوند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط