قرارداد مشارکت خیاطی چیست؟

پوشاک از دیرباز تاکنون یکی از نیازهای بشریت بوده که افراد براساس نیازهای شخصی و قدرت اقتصادی‌شان دست به رفع یکی از مهمترین نیازهای خود می‌زنند وبه دلیل استقبالی که افراد جامعه از تولید پوشاک و لباس می‌کنند،مشاغل مربوط به تولید پوشاک درآمد بالایی دارند و می‌توان گفت از مهم ترین فعالیت‌ها و کسب و […]

پوشاک از دیرباز تاکنون یکی از نیازهای بشریت بوده که افراد براساس نیازهای شخصی و قدرت اقتصادی‌شان دست به رفع یکی از مهمترین نیازهای خود می‌زنند وبه دلیل استقبالی که افراد جامعه از تولید پوشاک و لباس می‌کنند،مشاغل مربوط به تولید پوشاک درآمد بالایی دارند و می‌توان گفت از مهم ترین فعالیت‌ها و کسب و کارها تلقی می‌شود؛

به همین دلیل افراد زیادی تمایل بیشتری دارند که وارد این حوزه شوند ولی مانعی که سد راه این افراد می‌شوند یا تخصص کافی برای این کار و راه اندازی کارگاه ندارند و یا با توجه به اینکه تجربه و مهارت کافی دراین راه دارند ولی سرمایه کافی برای شروع کار را ندارند که یکی از راههای دستیابی به این هدف،مشارکت در ایجاد و تاسیس کارگاه خیاطی می‌باشد.

دراین مقاله سعی براین شده است که بررسی نکات قرارداد مشارکت خیاطی بپردازیم ونکات مهم این نوع قرارداد را ذکر کنیم.

منظوراز قرارداد مشارکت خیاطی چیست؟

منظور از قرارداد مشارکت خیاطی، نوعی توافق می‌باشد که بین دو طرف منعقد می‌شود که موضوع این توافق،مشارکت در راه اندازی کسب و کار خیاطی می‌باشد و این نوع قرارداد در قالب عقد مشارکت است که ماده۵۷۰ قانون مدنی بدین صورت تعریف شده است:((مشارکت عبارت است از تعدد مالکان متعدد در شئ واحد به نحو اشاعه.))

قرارداد مشارکت یکی از انواع مشارکت مدنی می‌باشد که درآن شرکا سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی خود را به صورت مشاع به کار می‌گیرند و طبق ماده‌ی۱۰ قانون مدنی قرارداد شراکت خیاطی نوعی قرارداد خصوصی تلقی می‌شود که طبق نوع سرمایه وموضوع مشارکت توافقاتی می‌کنند و مفاد قرارداد وتعهداتی که طرفین درقرارداد نسبت به هم دارند متفاوت می‌باشد.

به طور مثال یکی ازطرفین دارای تخصص و تجربه‌ی کافی برای انجام کار خیاطی و تاسیس کارگاه می‌باشد ولی سرمایه لازم برای این کار را ندارد و برای تامین سرمایه نیاز دارد که شریکی داشته باشد و یا به صورت برعکس فردی به دلایل مختلفی علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش تولید پوشاک هست ولی تجربه‌ی کافی برای انجام این کار را ندارد و به دنبال فردی برای راه اندازی کارگاه و به کارگیری سرمایه‌ی خود می‌باشد.

در چنین حالت های اشخاص می‌توانند از قرارداد شراکت استفاده نمایند و باید این نکته را درنظربگیریم که شرکا حتما دراین قرارداد محدوده‌ی تعهدات‌شان را مشخص کنند تا در آینده‌ی کار شراکتی خود به اختلاف و مشکل نخورند.

درکنارهمه‌ی مسائلی که ذکر شد یکی دیگر از نکاتی که بدان باید دقت فراوان کرد این است که برای راه اندازی و تاسیس کارگاه خیاطی باید مجوزهای لازم را اخذ کنیم.

مجوزهای لازم برای افتتاح کارگاه خیاطی

۱) درگام اول به سایت اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لباس مراجعه می‌کنیم و درخواست خود را به همراه مدارکی که در ذیل به آنها اشاره خواهد شد ثبت می‌کنیم.

۲)مدارک لازم برای اخذ مجوز به شرح ذیل است:

الف)ارائه‌ی مدارک هویتی اعم از شناسنامه و کارت ملی

ب)ارائه‌ی گواهی کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت

پ)به همراه داشتن سه عدد عکس ۳×۴

ت)فتوکپی از سند مالکیت کارگاه و یا اجاره نامه‌ی رسمی(اجاره نامه باید دارای کد رهگیری معتبر باشد.)

ج)تاییدیه کدپستی واحد صنفی منطقه

د)یک برگ از اصل قرارداد رسمی یا عادی که به نام درخواست کننده باشد.

ه)تلفن کارگاه

جواز تاسیس تولیدی را می‌توان درقالب یکی از شرکت های مطرح شده قانون تجارت نیز درآورد که درآن صورت جواز مربوطه به شکل حقوقی می‌باشد ولی اگر اخذ مجوز منوط به فرد خاصی باشد به صورت حقیقی خواهد بود که درزمان تشکیل پرونده فرد متقاضی خود شخصا باید حضور داشته باشد.

زمان آماده سازی جواز تاسیس نزدیک به پانزده روز الی دو هفته می‌باشد که از زمان صدور جواز یک سال می‌باشد.

اگربخواهیم از مزایای اخذ جواز تاسیس کارگاه بیان کنیم می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود برای مثال می‌توانند وام و تسهیلات بانکی با سود پایین تر دریافت کنند که البته برای امور تولیدی بازپرداخت وام ها تا دوسال تنفس دارد.

بادردست داشتن این مجوز،امکان شرکت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی نیز مهیا می‌باشد.

و نکته‌ی مهمتر این است که می‌توان با داشتن مجوز علامت تجاری مخصوص به خود را ثبت کنند.

 

نکاتی درمورد انعقاد قرارداد مشارکت خیاطی که باید مورد توجه قرار گیرد

۱)نکته‌ی اولی که حائز اهمیت می‌باشد این است که درآغازشراکت باید به تنظیم صحیح این قرارداد دقت کنیم وتواقات خود را به صورت صحیح و دقیق بیان کنید.مثلا به صورت مشخص میزان سرمایه و سهم شما و طرف مقابل مشخص شده باشد.

۲)سعی کنید متن عبارات نوشته شده دقیق و واضح باشد تا بعدا ایجاد مشکل نکند و حتی الامکان بعد از نگارش متن توافق و قرارداد خود را به یک متخصص قرارداد نویس نشان دهید.

۳)نکته‌ی بعدی نیز این می‌باشد که حتما در متن قرارداد خود این مورد را ذکر کنید که زمانی که دراثر تقصیر یا اشتباه یکی از شرکا به شریک دیگر خسارتی وارد شود باید به جبران خسارت شریک دیگر بپردازد البته پیشنهاد می شود که برای تضمین خسارت های احتمالی وارده ازضمانت بانکی و یا اسناد معتبری مانند چک و سفته استفاده شود.

درصورت استفاده از اسنادتجاری مانند چک وسفته به عنوان تضمین حتما مشخصات هرکدام از چک و سفته ها باید ذکر شود.

۴)زمان شروع و پایان همکاری خود را حتما قید کنید ودرصورت تمایل دریک بند به این موضوع هم اشاره کنید که درطول مدت شراکت کلیه اموالی که باسرمایه یا سود ناشی از شراکت خریداری می‌شود،اموال شراکتی محسوب می‌شود و در پایان قرارداد نسبت به سهم الشرکه هرکدام از شرکا،اموال بین طرفین تقسیم می‌شود.

۵)میزان سرمایه و سود هریک از طرفین به طور جداگانه حتما ذکر شود وزمان و نحوه‌ی دریافت سود هریک از طرفین به صورت مشخص ذکر شود.

۶)قبل از تنظیم قرارداد واخذ مجوز بهتر است درمورد تامین مکان مناسب برای ایجاد کارگاه،ماشین آلاتی که در دوران قرارداد باید استفاده شود،محل تامین وچگونگی تهیه مواد اولیه و نیروی انسانی به کارگرفته شده درکارگاه و نوع فعالیت آنها مشخص شود.

۷)نکته‌ی پایانی نیزاین است که درصورت فوت یکی از طرفین وشرکا به دلیل اینکه قرارداد شراکت خیاطی نوعی عقد جایز تلقی شده و هریک از طرفین می‌توانند درصورت تمایل توافق و قرارداد منعقد شده خارج شوند،درصورت فوتی احد طرفین نیز قرارداد فی مابین طرفین از اعتبار لازم ساقط و منحل خواهد شد.

 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط