قرارداد مشاوره امور بازرگانی

قرارداد مشاوره امور بازرگانی و مهم‌ترین نکات تنظیم این قرارداد

حوزه‌ی تجارت، چه داخلی و چه بین‌المللی، دنیایی پرسود و وسوسه‌انگیز ولی در عین حال بسیار پرریسک است. در این روزگار مدرن و پیشرفت‌های بسیار در این حوزه، برای وارد شدن به این دنیای پرپیچ‌وخم، اطلاعات و دانش فراوانی مورد نیاز است که در غیر این صورت، ضرر کردن تقریبا حتمی است! با این حال، […]

حوزه‌ی تجارت، چه داخلی و چه بین‌المللی، دنیایی پرسود و وسوسه‌انگیز ولی در عین حال بسیار پرریسک است. در این روزگار مدرن و پیشرفت‌های بسیار در این حوزه، برای وارد شدن به این دنیای پرپیچ‌وخم، اطلاعات و دانش فراوانی مورد نیاز است که در غیر این صورت، ضرر کردن تقریبا حتمی است! با این حال، کسب تمام اطلاعات لازم در بخش‌های بسیار متنوع تجارت کاری طولانی و نسبتا دشوار بوده که بسیاری از افراد با سال‌ها تجربه و مطالعه در این زمینه تخصص کافی پیدا می‌کنند و با رونق روزافزون تجارت، این افراد با انعقاد قراردادی با نام قرارداد مشاوره امور بازرگانی با بازرگانان و افراد علاقه‌مند به حوزه‌ی تجارت، راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها منتقل کرده و این مسیر پرپیچ‌وخم را برایشان هموار می‌کنند.

در این متن با ما همراه باشید تا با اهمیت قرارداد مشاوره امور بازرگانی و چیستی آن آشنا شوید.

نگاهی به تجارت بین‌الملل

امروزه تجارت بین‌الملل به یک حرفه‌ی بسیار سودآور و محبوب تبدیل شده است. این نوع از تجارت که شامل مبادله‌ی خدمات، کالاها و سرمایه بین مناطق و کشورهای مختلف است، تشکیل‌دهنده‌ی بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی هر کشور است. افزایش رقابت داخلی، بهره‌گیری از تکنولوژی تجاری بین‌المللی، افزایش فروش و سود، افزایش پتانسیل فروش محصولات موجود، حفظ رقابت هزینه‌ها در بازار داخلی، افزایش پتانسیل در گسترش کسب‌وکار، به دست آوردن سهم بازار جهانی، تثبیت نواسانات فصلی بازار و کاهش وابستگی به بازارهای موجود را می توان از جمله مزایای تجارت بین‌الملل برشمرد.

در شرح میزان اهمیت حوزه‌ی تجارت می‌توان به قدمت طولانی این عرصه نیز اشاره کرد. حتی در زمان وجود قبیله‌های بدوی نیز تجارت محصولات انحصاری هر قبیله با قبایل دیگر شایع بوده است. پس از آن در قرون 14 و 15 میلادی کاروان‌های بزرگی به منظور انتقال و جایه‌جایی ادویه‌جات وجود داشتند و هم‌چنین در قرن 17 میلادی نیز یک سری از کشتی‌های قایق‌رانی سریع به منظور انتقال چای از چین و هم‌چنین ادویه‌جات از هند شرقی به کشورهای اروپایی مختلف رونق فراوانی داشتند.

با توجه به اهمیت بسیار این حوزه، مشخص است که به مرور زمان از عوامل متعددی تاثیرپذیری داشته و در هر دوره، با توجه به نیازهای خاص زمانه‌ی خود پیشرفت کرده و اصلاح می شود. برای مثال در این دورانی که روزانه شاهد پیشرفت هرچه بیشتر تکنولوژی در عرصه‌های متنوع زندگی بشر هستیم، قطعا تجارتی مقبول‌تر و پرسودتر است که با چنین پیشرفت‌هایی همگام باشد.

اهمیت دریافت مشاوره در امور بازرگانی

در تجارت بین‌الملل گسترده‌ی امروزه، دریافت مشاوره‌ی بازرگانی کمک می‌کند تا بازرگان بر اساس ارزیابی دقیق بازار فروش در یک کشور، محصولی را انتخاب کرده و با انتخاب این محصول درست و سپس واردات یا صادرات آن، منجر به رفع نیازمندی‌های بازار کشور شود.

معمولا تجارت بین‌الملل در ابتدا با صادرات یا واردات برای شرکت‌های کوچک شروع می‌شود ولی حتی این مرحله‌ی ابتدایی نیز تجربه‌ی زیاد در موضوعات تجاری، دانش فنی و بازاریابی می‌طلبد و در این مرحله نیز موانعی وجود دارند که در صورت عدم اطلاع کافی از آنها، ممکن است منافع تجار را در بازارهای بین‌المللی به خطر اندازند. وارد شدن به تجارت بین‌الملل برای هر شرکتی قطعا فواید بسیاری مانند کاهش هزینه‌ی انتقال، تمایز بازار صادرات و توسعه‌ی مزیت‌های رقابتی در بر داشته باشد ولی در صورت عدم اطلاع از موانع تجاری و مشکلات فنی، این تجربه می‌تواند در نهایت با شکست روبرو شده و به از دست دادن سرمایه و زمان شرکت مربوطه ختم شود.

دانش، تجربه و اشراف به قوانین تجارت بین‌الملل، آشنایی با مقررات تجارتی و تعرفه‌های گمرکی کشورهای مختلف و فرآیند سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار توسط هر دولت، از جمله ملزومات وارد شدن به دنیای تجارت بین‌الملل است.

یافتن مشاور امور بازرگانی

به دنبال رونق گرفتن فعالیت‌های تجاری و تمام موارد ذکر شده در بالا راجع به اهمیت مشاوره بازرگانی، افراد بسیاری در این زمینه تخصص پیدا کرده و افراد و تجار می توانند با کمک آن‌ها، صادرات و واردات خود را به نحوی مطمئن انجام دهند. کمک گرفتن از مشاوران بازرگانی اگرچه ممکن است در ابتدا مقداری از سرمایه‌ی اولیه‌ی بازرگان را به خود اختصاص دهد ولی در نهایت قطعا بر تجربه و دانش بازرگان افروزده و ریسک‌های تجارت انجام شده را کاهش می‌دهد.

تجارت و بازرگانی بین‌المللی نیز نیازمند همکاری با شرکا و افراد متنوعی از سرتاسر جهان است. افرادی که دارای زبان، فرهنگ، قوانین و رویه‌های مخصوص به خود هستند که هر بازرگانی ممکن است با همگی آنها آشنایی نداشته باشد.

دریافت مشاوره در امور بازرگانی می‌تواند به خصوص در موارد زیر راهنمایی‌ای لازم را انجام دهد:

  • ترخیص کالا از گمرک
  • چگونگی حمل‌ونقل کالا به روش‌های مختلف
  • تامین و تخصیص ارز
  • عقد قرارداد بر اساس پیش‌فاکتور
  • بازاریابی صادراتی
  • گشایش انواع اعتبار اسنادی
  • امور مربوط به پرداخت بین‌الملل و بانکداری بین‌الملل
  • کمک به انجام فعالیت‌های تجاری در داخل و خارج از کشور

امروزه در پاسخ به این نیاز دریافت مشاوره‌ی بازرگانی، شرکت‌های بازرگانی بسیاری شکل گرفته‌اند که برخی از آن‌ها مخصوصا در زمینه‌ی مشاوره‌ی بازرگانی تخصص داشته و فعالیت می‌کنند.

بازرگانی داخلی در مرزهای یک کشور نیز اگرچه نسبت به بازرگانی بین‌المللی پیچیدگی‌های کمتری داشته ولی نکات و اصول خاص خود را دارا است که ممکن است مثلا تاجر در صورت اطلاع نداشتن از قوانین مربوطه، مشمول جریمه‌های مربوط به قاچاق کالا شود.

قرارداد مشاوره امور بازرگانی

با توجه به میزان اهمیت دریافت مشاوره در امور بازرگانی و حساس بودن این موضوع، ضروری است که پس از انتخاب مشاور مربوطه با توجه به تخصص او و نیازهای شما به عنوان دریافت‌کننده‌ی مشاوره، قراردادی تنظیم کرده و در آن تعاهدات طرفین در برابر یکدیگر به روشنی مشخص شود.

این قرارداد از جمله شامل موارد زیر خواهد بود:

  • شرح موضوع قرارداد به صورت کامل
  • نشانی طرفین قرارداد
  • متن خدماتی که مشاور امور بازرگانی باید آنها را انجام دهد و در این بند، وظایف مشاور باید به نحو مفصب شرح داده شده و مشخص شود که دقیقا در چه حوزه‌هایی، مشاور موظف به ارائه‌ی کمک و راهنمایی به دریافت کننده‌ی مشاوره خواهد بود
  • مدت قرارداد
  • حقوق مشاور و نحوه‌ی پرداخت به او
  • محل اجرای قرارداد
  • تعهدات طرفین
  • ضمانت حسن انجام تعهدات
  • موارد اضطراری یا فورس‌ماژور
  • بند راجع به حل‌وفصل اختلافات بین طرفین

سخن آخر

ما در وینداد با داشتن کارشناسان حقوقی مجرب و داشتن خدمات تنظیم قرارداد آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره‌ای به شما مخاطبان وینداد هستیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط