مشاوره کارگزاری بورس

نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری بورس چیست؟ چه نکات قراردادی دارد؟

از گذشته‌های دور انسان‌ها به طرق متفاوتی به‌دنبال سرمایه‌گذاری بودند و تمایل داشتند دارایی‌های اضافه‌ خود را به‌کاربگیرند و از این راه سودی به‌دست آورند. امروزه بازارهای سرمایه‌گذاری در بین مردم کاملاً شناخته‌شده هستند. افراد سرمایه‌های اضافی خود را وارد بازارهای سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی می‌کنند. بی‌شک این نوع سرمایه‌گذاری‌ها نیاز به دانش، تخصص، تجربه […]

از گذشته‌های دور انسان‌ها به طرق متفاوتی به‌دنبال سرمایه‌گذاری بودند و تمایل داشتند دارایی‌های اضافه‌ خود را به‌کاربگیرند و از این راه سودی به‌دست آورند. امروزه بازارهای سرمایه‌گذاری در بین مردم کاملاً شناخته‌شده هستند.

افراد سرمایه‌های اضافی خود را وارد بازارهای سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی می‌کنند. بی‌شک این نوع سرمایه‌گذاری‌ها نیاز به دانش، تخصص، تجربه و زمان کافی دارند که افراد تازه‌کار از این موارد بی‌بهره هستند. در این مواقع نیاز به حضور یک مشاور سرمایه گذاری حس می‌شود. قرارداد مشاوره سرمایه‌ گذاری یا قرارداد مشاوره بورس از ملزومات استفاده از یک مشاور آگاه و باتجربه برای کسب سودهای خوب در این نوع بازارها است. برای آشنایی بیشتر با نکات مهم تنظیم قرارداد مشاوره همراه ما باشید.

 

بورس چیست؟

بورس بازاری است که در آن دارایی‌های مختلف خرید و فروش می‌شود. این دارایی‌ها اعم است از دارایی‌هایی که به شکل فیزیکی هستند مانند زمین و ماشین و دارایی‌هایی که در قالب اسناد هستند مانند سهام.

در ادامه به انواع بورس یعنی بورس کالا، ارز، اوراق بهادار، مسکن و انرژی می‌پردازیم.

در بورس کالا، کالاهای معینی مورد خریدوفروش قرار می‌گیرند. خریدوفروش پول‌های خارجی در بورس ارز اتفاق می‌افتد. اسنادی مانند سهام و اوراق مشارکت و درکل دارایی‌های مالی در بورس اوراق بهادار خریدوفروش می‌شوند. خریدوفروش املاک و مستغلات در بورس املاک انجام می‌شود. در بورس انرژی هم خریدوفروش حامل‌های انرژی و اوراق بهادار آن‌ها رخ می‌دهد.

فعالیت در هرکدام از این نوع بازارها بدون علم و دانش، زمان کافی و تجربه امکان پذیر نیست و برای اینکه سرمایه خود را به‌راحتی از دست ندهید باید از مشاوران فعال در این زمینه استفاده نمایید. پیشنهاد می‌شود، همکاری با این نوع مشاوران به‌همراه تنظیم قرارداد مشاوره سرمایه گذاری و بورس باشد.

 

کارگزاری بورس چه عملکردی دارد؟

کارگزاری بورس، سرمایه گذاران و سازمان بورس را به‌یکدیگر متصل می‌کند و خرید و فروش سهام و اوراق بهادار را به نمایندگی از مشتری‌هایشان انجام می‌دهند.کارگزاری‌های بورس برای شروع فعالیت و تأسیس نیاز به کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار دارند و باید در کانون کارگزاران بورس عضو شوند.

نه تنها تأسیس شرکت کارگزاری نیاز به مجوز دارد بلکه افراد مشغول در شرکت‌های کارگزاری هم باید گواهینامه حرفه‌ای مربوط به کار خود را داشته باشند. همچنین این افراد حتماً باید از مسائل مالی، شرایط اقتصادی بازار اوراق بهادار، بازار کالاهای مختلف و قوانین و مقررات آگاه باشند. بنابراین معاملات شرکت‌های کارگزاری توسط معامله‌گران دارای گواهینامه حرفه ای انجام می‌شود. قرارداد مشاوره کارگزاری بورس ارتباط شما با این افراد را شفاف و راحت می‌کند.

شرکت های کارگزاری بورس برای ارائه خدماتی خود باید مجوزهای مختلفی را دریافت کنند. این شرکت‌ها می‌توانند شعبه، دفتر یا نمایندگی‌هایی در شهرستان‌‌ها برای سهولت دسترسی مشتریان داشته باشند.

البته ارائه خدمات آنلاین در حال حاضر باعث شده نیاز به مراجعه حضوری به این کارگزاری‌ها برای دریافت خدمات آن‌ها کمرنگ و کمرنگ‌ترشود. اشخاص حقیقی یا حقوقی که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند می‌توانند به تنظیم قرارداد مشاوره با این کارگزاری‌ها اقدام نمایند و از مشاوره‌ها و خدمات آن‌ها در زمینه سرمایه گذاری و بورس استفاده نمایند. در ادامه به مفاد این قرارداد می‌پردازیم.

 

 

 

تنظیم قرارداد مشاوره کارگزاری بورس

تنظیم قرارداد مشاوره سرمایه‌ گذاری یا قرارداد مشاوره کارگزاری بورس با یک مشاور آگاه باعث می‌شود یک سرمایه‌گذاری امن را در بازار سرمایه را تجربه کنید. انعقاد قرارداد مشاوره با کارگذاری‌ها بسیار اقدام معقولی است.

طرفین قرارداد

نام کارگزاری و شخص حقیقی یا حقوقی به همراه مشخصات کامل آن‌ها باید در این قسمت نوشته شود.

 

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد باید باتوجه به تؤافق طرفین نوشته شود، یعنی طرفین تؤافق می‌کنند که کارگزاری باید چه خدماتی به مشتری ارائه دهد. این خدمات می‌تواند مواردی مانند مشاوره به صورت حضوری و تلفنی، تحلیل شرکت‌های بازار سرمایه و مواردی از این قبیل باشد.

 

تعهدات طرفین

در هر قراردادی طرفین یکسری تعهدات را برعهده می‌گیرند مثلاً مشتری تعهد می‌کند که مبلغ قرارداد را به موقع بپردازد یا در زمان مقرر برای مشاوره یا ارائه خدمات از سوی کارگزاری حضور پیدا کند. کارگزاری نیز تعهد می‌کند که وظایفی را که برعهده گرفته به‌درستی و درزمان مناسب انجام دهد، اطلاعاتی را که در خصوص مشتری به دست می‌آورد بدون اجازه کتبی مشتری در اختیار دیگران قرار ندهد.

 

محرمانگی

شرط محرمانگی برای حفظ اطلاعات، مدارک و اسراری که بین طرفین ممکن است وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطابق این بند مشاور کارگزاری ملزم به حفظ و عدم افشای اطلاعات مشتری خود است.

 

مدت و مواعد قرارداد

حتماً باید تاریخ شروع و تاریخ پایان قرارداد ذکر شود. در این بخش مواعد پرداختی‌های مشتری به کارگزاری باید تعیین شود مثلا حق الزحمه کارگزاری باید ماهانه پرداخت شود.

 

مبلغ قرارداد

میزان حق الزحمه‌ای که کارگزاری بابت ارائه خدمات دریافت می‌کند باید قید شود. طریقه پرداخت حق‌الزحمه و شماره حساب کارگزاری در قرارداد حتماً ذکر شود.

 

انحلال‌ قرارداد

طرفین باید توافق کنند در صورت بروز چه شرایطی قراردادشان منحل خواهد شد.

 

مرجع حل اختلاف

در هر قراردادی طرفین ممکن است دچار اختلافاتی شوند و باید در مورد مرجع حل اختلاف توافق شود. ممکن است توافق کنند که اول به داوری و بعد در صورت عدم حل اختلاف به مراجع قضایی مراجعه نمایند یا از همان ابتدا به مراجع قضایی مراجعه کنند و اختلافات خود را از طریق محاکم پیگیری نمایند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم نکاتی درخصوص قرارداد مشاوره با کارگزاری بورس را به شما ارائه دهیم. همانطور که می‌دانید انجام امور حقوقی از پیچیدگی‌های های زیادی برخوردار است و همواره توصیه می‌شود بدون استفاده از دانش متخصصان و مشورت از آن‌ها اقدامات حقوقی را انجام ندهید. بی‌شک انعقاد قرارداد بدون رعایت نکات حقوقی موجب تضییع حقوق شما خواهد شد.

ما در وینداد به همراه متخصصان حقوقی خود می‌توانیم در این مسیر همراه شما باشیم و با انعقاد قرارداد مشاوره سرمایه گذاری در بورس رشد اقتصادی شما را مشاهده کنیم. لطفاً سؤالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید و برای خواندن مطالب بیشتر به مجله حقوقی وینداد مراجعه نمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط