قرارداد مشاور حقوقی چیست؟ چه نکاتی هنگام تنظیم آن باید رعایت شود؟

قرارداد مشاور حقوقی چیست؟ چه نکاتی هنگام تنظیم آن باید رعایت شود؟

بهره‌­مندی از وجود یک مشاور حقوقی کاربلد و باتجربه، دغدغه مهم تمام کسب و کارهای تجاری است، چرا که یک مشاور حقوقی می‌­تواند برای یک شرکت امنیت حقوقی کافی را به همراه داشته باشد و در بسیاری از موارد شرکت را از مشکلات بالقوه و بالفعل حقوقی مصون بدارد. برای بهره بردن از تخصص یک […]

بهره‌­مندی از وجود یک مشاور حقوقی کاربلد و باتجربه، دغدغه مهم تمام کسب و کارهای تجاری است، چرا که یک مشاور حقوقی می‌­تواند برای یک شرکت امنیت حقوقی کافی را به همراه داشته باشد و در بسیاری از موارد شرکت را از مشکلات بالقوه و بالفعل حقوقی مصون بدارد. برای بهره بردن از تخصص یک مشاور حقوقی نیاز به قراردادی تحت عنوان قرارداد مشاور حقوقی است.

فرقی نمی‌کند در چه کسب و کاری باشید، فرقی نمی‌کند در ایران باشید یا خارج از ایران و فرقی نمی‌کند شخصی حقیقی باشید یا حقوقی! شما نیاز دارید اطلاعات کاملی از مسائل حقوقی کشور خود داشته باشید. مطمئناً اگر شاغل هستید، زمان کمی برای فراگیری کامل امور حقوقی دارید، پس نیاز هست در کنار خود یا کسب‌وکارتان یک مشاور حقوقی داشته باشید تا در همه حال بتواند امور مختلف را از نظر حقوقی در دست بگیرد. شاید بخواهید یک قرارداد را امضا کنید، قراردادی که اگر درست تنظیم نشود، ممکن است کار، زندگی و سرمایه شما را نابود کند و مجبور شوید وقت خود را در راهروهای دادگستری بگذرانید. اما یک مشاور حقوقی متخصص می‌تواند شما را در تنظیم قراردادهای ضروری‌تان حمایت کند.

در این مطلب قصد داریم تا بندهای خاص یک قرارداد مشاور حقوقی را بررسی کرده و نکات مهم هر قسمت را مرور کنیم.

قرارداد مشاور حقوقی چیست؟

اگرچه می‌­توان ادعا کرد که قرارداد مشاور حقوقی از لحاظ بندها و مواد قابل ذکر در آن، مشابهت­‌های زیادی با سایر قراردادهای کاری و استخدامی دارد، اما اصولا شخص مشاور نوع خاصی از رابطه حقوقی و قراردادی با شرکت را دارد که با سایر روابط قراردادی کار تا حدی متفاوت است و این موضوع مستلزم انعقاد قراردادی خاص، به­ ویژه در برخی بندهای آن است.

با خرید نمونه قرارداد مشاور حقوقی و راهنمای کامل آن از یک مشاوره حرفه‌ای و بی‌دردسر بهره‌مند شوید.

مطابق تعریف ماده ۲ بند ۵ آیین نامه خرید خدمات مشاوره، مشاوره هر نوع خدمات مدیریتی، کارشناسی، مشاوره‌ای یا خدمات مهندسی مشاور در حوزه‌هایی است که نیازمند صلاحیت و تخصص می‌باشد.

قرارداد مشاور حقوقی قراردادی است که کارفرما براساس آن می‌تواند کارشناس حقوقی را با عنوان مشاور حقوقی به صورت ساعتی و با تعهد حضور در ساعات معین به کار بگیرد. متقابلا اگر فردی بخواهد از تخصص خود در زمینه حقوق به صورت ساعتی استفاده نماید نیازمند انعقاد این قرارداد است.

در واقع در این قرارداد نیز بندهایی عمومی و اولیه مانند مشخصات طرفین قرارداد و اقامتگاه آنها، مدت و تاریخ اعتبار قرارداد، شیوه حل و فصل اختلافات، تعداد نسخه­‌های قرارداد و مواردی از این دست ذکر می­‌شود، اما چند بند مهم این قرارداد تفاوت­‌هایی با سایر قراردادها دارد که حاصل نوع خاص رابطه حقوقی مشاور حقوقی با شرکت است.

اگر هدف شما هم از تنظیم یک قرارداد مشاور حقوقی، داشتن یک راهنمای کاربلد در مسیر کسب‌وکارتان است همین الآن نمونه قرارداد مشاور حقوقی را دریافت کنید.

متن قرارداد مشاور حقوقی چه بندهایی را شامل می شود؟

برای اطمینان یافتن از ارتباط درست میان طرفین، شرایط زیر باید در هر قرارداد مشاوره‌­ای به‌خصوص قرارداد مشاور حقوقی اعمال شود:

موضوع قرارداد: اهمیت تشریح دقیق موضوع قرارداد بر کسی پوشیده نیست. در این رابطه باید گفت که در قرارداد مشاور حقوقی، موضوع قرارداد باید آنچنان جامع باشد که تمامی حوزه کاری مشاور حقوقی را به روشنی تصریح کرده باشد. این بند اغلب توسط کارفرمایان با بیانی کلی و عمومی تدوین می‌شود تا بتوان در مواردی که در خصوص دایره وظیفه مشاور تردید وجود دارد تعیین تکلیف صورت بگیرد. مثلا بیان می­‌شود که موضوع قرارداد ارائه تمامی خدمات مشاوره­ای حقوقی در خصوص کلیه امور شرکت است.

توصیه می­‌شود تا حد ممکن موضوع قرارداد و به طور کلی سایر بندهایی که در ادامه خواهیم گفت، با حوصله و بدون پرهیز از مختصرگویی تنظیم شوند تا مشکلات حقوقی ناشی از ابهام متن قرارداد به حداقل برسند.

تعهدات طرفین: تشریح دقیق تعهدات طرفین در قرارداد مشاوره بسیار حائز اهمیت است. در این بند باید شرح وظایف مشاور حقوقی و شرکت تشریح شود تا طرف‌­های قرارداد به روشنی و صراحت در جریان تعهدات خود قرار بگیرند. در ادامه به برخی تعهدات متقابل مشاور حقوقی و کارفرما (شرکت) اشاره می‌کنیم.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و توسعه کسب و کارتان انجام دهید این است که یک مشاور حقوقی را در تیم خود داشته باشید.  نمونه قرارداد مشاور حقوقی را همین الان دریافت کنید.

تعهدات مشاور: از مهم‌­ترین موضوعاتی که باید در قسمت تعهدات مشاور درج شود این است که مشاور متعهد است در هر موردی که شرکت از او درخواست می­‌کند، نظر حقوقی و مشورتی خود را در هر مورد و به هر نحوی که شرکت درخواست می‌کند (اعم از شفاهی، کتبی، حضوری یا غیرحضوری) اعلام کند. این امور می­‌تواند شامل بررسی و تنظیم قراردادهای شرکت، پیگیری امور قضایی و داوری پرونده­‌های حقوقی شرکت و یا امور حقوقی جاری و روزمره شرکت باشد. البته باید گفت که یک فرد مشاور لزوماً وکیل دادگستری شرکت نیست و ممکن است وی به دلیل عدم داشتن پروانه وکالت از برخی تعهدات (مانند حضور در دادگاه و دفاع از دعاوی شرکت) معاف باشد.

ساعات و روزهایی که مشاور باید به شکل حضوری یا غیرحضوری با شرکت همکاری کند، در این بخش مشخص می‌­شود. خوب است که در این قسمت ضمانت اجرای عدم رعایت نظم کاری مشاور نیز تصریح شود.

محرمانگی: یکی از بندهای بسیار مهم قسمت تعهدات مشاور حقوقی، شرط حفظ اسرار یا همان بند محرمانگی است. اهمیت این شرط به آن اندازه است که گاهی در قرارداد این شرط و در قالبِ بندی مستقل و یا حتی در قالب قراردادی جداگانه تنظیم می­‌شود. این شرط از آن جهت مهم است که مشاور حقوقی به دلیل طبیعت شغلش بایستی در جریان امور داخلی شرکت باشد و به همین دلیل تعهد وی برای عدم افشای اسرار و اطلاعات شرکت بسیار مهم است؛ چرا که افشای اطلاعات یک شرکت تجاری می‌­تواند تبعات جبران‌­ناپذیری برای هر کسب و کاری داشته باشد.

توصیه می­‌شود محدوده اطلاعات محرمانه و مدت زمان محرمانه تلقی شدن این اطلاعات نیز در قرارداد ذکر شود.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد مشاوره کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد مشاور حقوقی را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

تعهدات کارفرما: در قسمت تعهدات شرکت، اغلب دو تعهد عمده وجود دارد. اولی آنکه شرکت متعهد شود در راستای انجام وظایف مشاور، کلیه اطلاعات و اسناد مورد نیاز مشاور را در اختیار وی بگذارد و به نوعی حسن نیت در خصوص ارائه اطلاعات و مسائل حقوقی شرکت داشته باشد؛ چرا که اگر بواسطه نقص اطلاعات در اختیار گذاشته شده ضرری به شرکت برسد، مشاور مسئولیتی نخواهد داشت.
تعهد دیگر شرکت در خصوص نحوه و زمان پرداخت حقوق و دستمزد مشاور است که در موعد مقرر باید پرداخت گردد.
اشاره به تضمینات نقض تعهدات طرفین می­تواند از مواردی باشد که در این بخش ذکر می­‌شود. هرچند ممکن است تصریح ضمانت اجراهای نقض این تعهدات در بندی جداگانه و تحت عنوان تضمینات درج شوند.

حق­‌المشاوره: تصریح مسائل مالی جزو جدایی‌­ناپذیر قراردادهای کاری است. قرارداد مشاوره نیز از این قضیه مستثنی نیست. این موضوع اغلب در بندی با عناوینی نظیر حق‌­الزحمه، حق­‌المشاوره، مبلغ قرارداد و یا حقوق و مزایا ذکر می­‌شود که این عناوین تفاوت­‌های چندانی با یکدیگر ندارند. در خصوص نحوه محاسبه حق مشاوره، می‌­توان گفت رویه واحدی وجود ندارد و در بعضی قراردادهای مشاور حقوقی، شیوه محاسبه ساعتی انتخاب می‌­شود. یعنی به جای یک حقوق ماهیانه ثابت، با توجه به تعهد حضور مشاور، حقوق وی به شکل ساعتی محاسبه و به وی پرداخت می­‌شود. البته منعی وجود ندارد که طرفین درخصوص یک حقوق ثابت ماهیانه به توافق برسند.

چرا با تنظیم قرارداد مشاوره حقوقی با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت قرارداد مشاور حقوقی اقدام کنید.

برخی بندهای دیگر نیز مانند روش‌­های اصلاح یا خاتمه قرارداد، می‌­تواند در صورت لزوم اضافه شوند و در نهایت نیز امضای طرفین قرارداد خاتمه­‌بخش تنظیم قرارداد مشاور حقوقی خواهد بود. فراموش نکنید که تمامی صفحات و تمامی نسخه‌­های قرارداد باید به امضای طرفین قرارداد برسد تا در آینده مشکل خاصی درخصوص پیروی از بندهای قرارداد پیش نیاید.

نیاز به قرارداد مشاوره دارید؟

در مجموع می­‌توان گفت قرارداد مشاور حقوقی در اکثر موارد به قراردادهای استخدام و کاری شباهت­‌هایی دارد اما برخی تفاوت­‌های حقوقی در رابطه مابین مشاور و کارفرما باعث می­‌شود تا این قرارداد دارای ظرافت‌­هایی باشد که تنظیم آن را در موارد مختلف تخصصی و پیچیده کند. گستره وظایف مشاور می‌­تواند در موارد مختلف، متفاوت باشد و این موضوع، تنظیم هر قرارداد مشاوره را با دیگری متفاوت می‌­کند.
برای تنظیم و یا بررسی قراردادهای مشاوره حقوقی، می‌­توانید از بهترین مشاورین حقوقی وینداد در زمینه امور قراردادهای حقوقی بهره­‌مند شوید تا قراردادی مطمئن و منحصربه­‌فرد را برای کسب و کار خود فراهم کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط