قرارداد پیمانکاری گودبرداری ساختمان

قرارداد پیمانکاری گودبرداری ساختمان + 11 نکته مهم!

گودبرداری و یا همان خاکبرداری یکی از مهمترین عملیات‌ها جهت ساخت یک بنا و شروع عملیات عمرانی آن می‌باشد. از این رو اشخاص برای انجام امور گودبرداری، با پیمانکارانی که تجربه بسیاری در این زمینه دارند، قرارداد پیمانکاری گودبرداری ساختمان منعقد می‌سازند که در زمره قراردادهای پیمانکاری ساختمان است. این قرارداد نکات حقوقی بسیاری دارد […]

گودبرداری و یا همان خاکبرداری یکی از مهمترین عملیات‌ها جهت ساخت یک بنا و شروع عملیات عمرانی آن می‌باشد. از این رو اشخاص برای انجام امور گودبرداری، با پیمانکارانی که تجربه بسیاری در این زمینه دارند، قرارداد پیمانکاری گودبرداری ساختمان منعقد می‌سازند که در زمره قراردادهای پیمانکاری ساختمان است.

این قرارداد نکات حقوقی بسیاری دارد زیرا عملیاتی بسیار خطرناک تلقی می‌شود. از این رو برانیم تا در این مطلب به تعریف گودبرداری، هدف از انجام آن، انواع آن، نمونه قرارداد پیمانکاری گودبرداری ساختمان و نکات حقوقی مربوطه بپردازیم.

گودبرداری چیست؟

گودبرداری عبارت است از انجام عملیات خاکی برای کندن پی ساختمان‌ها و دیوارهای حائل، لوله‌ها، پایه پل‌ها در محوطه ساختمان و … با دست یا ماشین آلات مناسب طبق نقشه‌ها و دستور العمل های دستگاه نظارت است.

به یاد داشته باشید که گودبرداری باید طبق نقشه، مشخصات و دستورالعمل دستگاه نظارت در ابعاد و اندازه خواسته شده انجام شود و بیش از ابعاد عمودی و افقی از لحاظ اقتصادی و اجرایی مقرون به صرفه نمی‌باشد.

چرا برای ساخت یک بنا به گودبرداری نیاز دارم؟

گودبرداری یکی از فعالیت‌های ژئوتکنیکی است که برای اهداف متفاوتی انجام می‌شود. مهم‌ترین اهداف گودبرداری عبارت است از:

۱-دستیابی به خاک سفت و بکر است

۲- پایین آوردن مرکز ثقل سازه

۳- قرارگیری فنداسیون در محل امن و دور از سیل و یخبندان

انواع گودبرداری کدام است؟

۱-گودبرداری حفاظت شده

به این نوع گودبرداری، گودبرداری مهاربندی شده می گویند.

۲-گودبرداری حفاظت نشده

به این نوع گودبرداری، گودبرداری مهاربندی نشده می گویند.

نمونه قرارداد پیمانکاری گودبرداری ساختمان

ماده ۱-طرفین قرارداد

موضوع قرارداد

ماده دو ـ اسناد و مدارک قرارداد

ماده سه ـ مبلغ قرارداد

ماده چهار ـ نحوه پرداخت

ماده پنج ـ مدت قرارداد

ماده شش ـ تعهدات پیمانکار

ماده هفت ـ تعهدات کارفرما

ماده هشت ـ موارد فسخ قرارداد

ماده نه ـ دوره تضمین قرارداد

ماده ده ـ سایر موارد قرارداد

ماده یازده: اقامتگاه و اطلاعات تماس طرفین‪:

ماده دوازده: نسخه‌های قرارداد

نام ونام خانوادگی /مهر و امضاء/ سمت  کارفرما

نام و نام خانوادگی /مهر و امضاء/ سمت پیمانکار

شما نیز می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد پیمانکاری گودبرداری ساختمان ، قراردادی مختص خود و با شرایط مدنظرتان داشته باشید.

نکات حقوقی قرارداد پیمانکاری گودبرداری ساختمان

۱-عموماً در قرارداد پیمانکاری گودبرداری ساختمان درج می‌گردد که پیمانکار موظف است کلیه ماشین آلات مورد نیاز اجرای عملیات را تدارک نماید.

این ماشین آلات عبارت است از: لودر، بیل مکانیکی، کامیون و….

۲-پیمانکار باید به میزان اعلام شده از سوی کارفرما گودبرداری نماید.

در صورتی که بیشتر از میزان تعیین شده گودبرداری نماید، هزینه‌های ضرر و زیان آن بر اساس روش‌های مطلوب به عهده پیمانکار خواهد بود.

۳-پیمانکار نمی‌تواند موضوع قرارداد را بدون اطلاع کارفرما به شخص دیگری واگذار نماید.

۴- پیمانکار می‌بایستی قبل از گود برداری پروانه ساختمان را به شهرداری ارائه دهد و مجوز حمل خاک را از شهرداری دریافت نماید.

۵-پیمانکاروظیفه دارد که جهت اجرای موضوع قرارداد، از نیروهای انسانی ماهر و با تجربه استفاده نماید و مسیولیت عدم تبحر نیروها بر عهدهٔ پیمانکار می‌باشد.

۶-در صورتی که هنگام عملیات خاکی به موضوعات غیر قابل پیش بینی مانند آثار تاریخی برخورد نماید، می‌بایستی بلافاصله به کارفرما و نیروهای انتظامی اطلاع دهد.

۷-در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای که نقص عضو و یا فوت را به دنبال داشته باشد، پیمانکار خود مسئول تأمین خسارات ناشی از آن است و هیچگونه مسئولیت و تأمین خسارتی متوجه کارفرما نخواهد بود.

۸-مسئولیت بروز هرگونه اتفاق مالی و جانی به ساختمان‌های اطراف به عهده پیمانکار است و خسارت ناشی از آن صرفاً توسط پیمانکار تأمین خواهد شد.

پیمانکار در این مورد می‌تواند از بیمه حوادث کارگاه استفاده نماید و منعی در این خصوص وجود ندارد.

۹-کارفرما موظف است ساختمان موضوع قرارداد و ساختمان‌های مجاور و افرادی که قرار است در کارگاه کار خاکبرداری را انجام دهند را در مدت انجام پیمان بیمه حوادث نماید.

۱۰-کارفرما از بابت مواردی که بایستی در اختیار پیمانکار بگذارد، حق دریافت هیچگونه وجهی را نخواهد داشت.

۱۱-پیمانکار باید از دیوارهای املاک مجاور فاصله بگیرد و میزان این فاصله را کارفرما تعیین می‌نماید.

سخن آخر‫

در نهایت باید بیان نمود که برای ساخت بنایی جدید، عملیات متعددی نیاز است که از مهم‌ترین این موارد می‌توان به گودبرداری اشاره نمود. گودبرداری از فعالیت‌های عمرانی است که با هدف‌های متعددی مانند تخریب یک سازه فرسوده، احداث کانال‌ها، مخازن زیر زمینی، حفاظت از فونداسیون‌ها در برابر یخبندان و احداث پارکینگ انجام می‌شود.

همچنین اشخاص برای ساخت بنا، برای اطمینان از حسن انجام کار، با پیمانکارانی که تجربه و تخصص در این زمینه دارند، نمونه قرارداد پیمانکاری گودبرداری ساختمان منعقد می‌سازند. گودبرداری خود به تنهایی دارای خطرات بسیاری است و از طرفی قرارداد مذکور نیز دارای نکات حقوقی بسیاری است، از این رو توصیه می‌شود که برای تنظیم قرارداد، از کارشناسان خبره مشورت گرفته و از نکات حقوقی آن مطلع شوید تا در آینده دچار مشکلات و ضررهای جبران ناپذیر نشوید.

2/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از