حقوق بازاریاب طبق قانون کار

حقوق بازاریاب طبق قانون کار چگونه محاسبه می‌شود؟

بازاریاب‌ها کسانی هستند که با تبلیغ کالای شرکت دیگر باعث پیشرفت در شغل کارفرمای خود می‌شود. معمولا درباره حقوق بازاریاب طبق قانون کار همیشه سوالاتی مطرح بوده است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی قانون کار ویزیتور و همچنین نحوه محاسبه حقوق بازاریاب‌ها می‌پردازیم. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک […]

بازاریاب‌ها کسانی هستند که با تبلیغ کالای شرکت دیگر باعث پیشرفت در شغل کارفرمای خود می‌شود. معمولا درباره حقوق بازاریاب طبق قانون کار همیشه سوالاتی مطرح بوده است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی قانون کار ویزیتور و همچنین نحوه محاسبه حقوق بازاریاب‌ها می‌پردازیم.

قرارداد بازاریابی چیست؟

یکی از انواع قراردادهایی است که بین یک شرکت و یک فرد تنظیم می‌شود و هدف از آن این است که بازاریاب تحت چارچوبی که شرکت برای او تعیین کرده است به معرفی کالا و خدمات شرکت بپردازد. این دسته از قراردادها مانند قوانین استخدام در قانون کار نیست به این معنا که فردی که به عنوان بازاریاب در شرکت فعالیت می‌کند یک فرد مستقل است و مانند کارمندان شرکت، وابسته به شرکت نیست.

تمامی افراد و شرکت‌ها معمولا از این قرارداد برای توسعه کار خودشان استفاده می‌کنند و نیازی نیست که حتما یک محصول تولید شود تا شرکت‌ها یک بازاریاب پیدا کنند. در واقع بسیاری از افرادی که خدماتی ارائه می‌دهند از این قرارداد استفاده می‌کنند اما نکته مهم تر این است که چگونه با بازاریاب قرارداد ببندیم

نحوه تنظیم قرارداد بازاریابی

این دسته از قراردادها مانند سایر قراردادها دارای بخش‌های اختصاصی و بخش‌های عمومی است. برای مثال بخش مربوط به اطلاعات کلی طرفین، مدت قرارداد و غیره، بخش‌های عمومی است که در تمامی قراردادها وجود دارد از طرفی هم باید حقوقی هم برای او در نظر گرفته شود اما شرایط استخدامی او مانند شرایط استخدامی یک فرد کارگر نیست.

حقوق بازاریاب طبق قانون کار نیست و با توجه به توافق طرفین به صورت درصدی و پورسانتی یا  به صورت ثابت تعیین می‌شود. برای مثال می‌توان توافق کرد که  حقوق ثابت بازاریاب مبلغ …….. به همراه 5 درصد پورسانت از مقدار فروش ماهیانه او است.

بندهای قرارداد بازاریابی

به طور کلی یک قرارداد بازاریابی به صورت زیر تنظیم می‌شود:

  • لازم است که در مقدمه قرارداد تمامی اطلاعات طرفین که همان بازاریاب و شرکت است مشخص شود.
  •  شرایط قرارداد نوشته شود. برای مثال می‌توان بیان کرد که کالاها در اختیار ویزیتور قرار می‌گیرد و او مسئول معرفی و فروش محصول و دریافت وجه حاصل از فروش است.
  • باید تمامی تعهدات ویزیتور و تعهدات شرکت ذکر شود. برای مثال ویزیتور باید تعهد کند که شرکت را از وضعیت فروش خود و همچنین وضعیت رقابتی که در بازار وجود دارد، مطلع کند. 
  • مبلغ قرارداد که همان حقوق بازاریاب است باید در قرارداد ذکر شود که مثال آن قبل‌تر بیان شد.
  • مواردی که باعث فسخ و ازبین رفتن قرارداد می‌شود را هم طبق توافق می‌توانید در قرارداد ذکر کنید برای مثال اگر بازاریاب، به تعهدات خود عمل نکند، قرارداد فسخ شده در نظر گرفته شود.
  • تعهدات شرکت موردی دیگری است که باید حتما در قرارداد به آن اشاره شود. یکی از تعهداتی که شرکت در برابر بازاریاب‌ها دارد تهیه فهرستی از چارچوب‌های بازاریابی و مکان جغرافیایی خاصی است که بازاریاب موظف است برای امور مربوط به بازاریابی شرکت طبق این چارچوب‌ها عمل نماید اما با این حال او در روش و نحوه بازاریابی کاملا آزادی و استقلال عمل دارد. 

حقوق بازاریاب چقدر است؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشت حقوق بازاریاب است که با توجه به فعالیت او تعیین می‌شود. معمولا برای بازاریابی یک حقوق مشخصی وجود ندارد و به همین دلیل کاملا توافقی است. معمولا برخی از شرکت‌ها بیان می‌کنند که حقوق بازاریابان خود را مطابق با قانون کار پرداخت می‌کنند که باز هم بستگی به توافق بازاریاب و شرکت دارد.

اما به صورت کلی حقوق بازاریاب طبق قانون کار نیست و طبق قوانین اداره کار برای بازاریاب برای او حقوق پرداخت نمی‌شود. ویزیتور و شرکت می‌توانند بر سر یک حقوق ثابت توافق داشته باشند یا اینکه توافق کنند که تمامی حقوق او به صورت پورسانتی باشد. 

برای مثال در قرارداد بازاریابی فروش بیمه ، بازاریاب و شرکت می‌توانند توافق کنند که همه حقوق بازاریاب درصدی از فروش او باشد.

تفاوت قرارداد بازاریابی و قرارداد کاری

  • برای این که یک قرارداد در حیطه و شمول قراردادهای کاری قرار بگیرد باید به صورت کاملا وابسته با کارفرما و قانون کار باشد. حال که حقوق بازاریاب طبق قانون کار نیست بنابراین این دسته از قراردادها همان طور که بیان کردیم از شمول قراردادهای کاری خارج می‌شود. قرارداد بازاریابی به صورت کاملا مستقل از کارفرما است و در دسته قراردادهای پیمانکاری قرار می‌گیرد.
  • در مورد بازاریابی معمولا کلیات توسط کارفرما بیان می‌شود و درباره نحوه بازاریابی خود ویزیتور تصمیم می‌گیرد که چگونه کارش را انجام دهد.
  • در قراردادهای کاری معمولا کمتر دیده می‌شود که حق فسخ برای کارگر قرار داده شده باشد با اینکه برای بازاریابی و قراردادهای مربوط به آن ماده‌ای تحت عنوان حق فسخ قرار می‌دهند.
  • تهیه لوازم مربوط به بازاریابی معمولا با فرد بازاریاب است ولی اگر شرکت بخواهد می‌تواند لوازمی برای انجام کارش در اختیارش قرار دهد. برای مثال شرکت می‌تواند برای او سیم‌کارت و تلفن همراه تهیه کند که از آن‌ها در طول کارش استفاده کند. این مورد به صورت توافقی است. در حالی که در قرارداد کار تهیه تمامی لوازم مربوط به کار با کارفرماست و کارفرما حق ندارد از کارگر بخواهد که لوازم را خودش تهیه کند.
  • اگر در حین کار و رابطه کارگری و کارفرمایی سود و زیانی اتفاق بیفتد این سود و زیان متوجه کارفرما است اما در قرارداد بازاریابی معمولا بازاریاب مسئولیت دارد.

جمع بندی 

بازاریاب‌ها افرادی هستند که به صورت کاملا قانونی و مستقل از کارفرما کار خود را شروع می‌کنند و رابطه استخدامی با شرکت‌های کارفرما ندارند. این افراد معمولا به تبلیغ محصولات و خدماتی که یک شرکت ارائه می‌دهند می‌پردازند و با توجه به توافقی که با کارفرما دارند حقوق دریافت می‌کنند بنابراین حقوق بازاریاب طبق قانون کار نیست.

برای تنظیم قرارداد مناسب بین شرکت‌های کارفرمایی و بازریاب‌ها نیاز است که ابتدا با متخصصین قراردادی مشورت کنید به این خاطر که این تنظیم قرارداد بازاریابی دچار ریسک‌های بسیاری است که باید حتما این ریسک‌ها و چالش‌ها توسط یک کارشناس قرارداد نویسی بررسی شود. 

سوالات متداول

استفاده از قرارداد بازیابی چه فایده‌ای برای شرکت دارد؟ 

بازایاب‌ها با معرفی محصول درصد فروش شرکت را بالا می‌برند. استفاده از قرارداد بازاریابی باعث می‌شود که تمامی تعهدات ومسئولیت‌های بازاریاب و شرکت به روشنی مشخص باشد.

منظور از قرارداد انحصاری بازاریابی چیست؟ 

در این دسته از قراردادها معمولا شرکت توافق می‌کند که به جز معرفی محصول او محصول شرکت دیگری را معرفی نکند.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از