قوانین خرید و فروش کالا در فضای مجازی

قوانین خرید و فروش کالا در فضای مجازی

تجارت الکترونیک یا همان قوانین خرید و فروش کالا در فضای مجازی از مباحث نوظهور در عرصه روابط حقوقی افراد و قراردادها است. گرچه استفاده‌ از‌ وسایل الکترونیکی از قبیل تلفن و تلگراف در امر تجارت و اموری از قبیل مذاکرات و توافقات تجاری از مدت‌ها قبل رایج بوده است ولی اصـطلاح تـجارت الکترونیک از […]

تجارت الکترونیک یا همان قوانین خرید و فروش کالا در فضای مجازی از مباحث نوظهور در عرصه روابط حقوقی افراد و قراردادها است.
گرچه استفاده‌ از‌ وسایل الکترونیکی از قبیل تلفن و تلگراف در امر تجارت و اموری از قبیل مذاکرات و توافقات تجاری از مدت‌ها قبل رایج بوده است ولی اصـطلاح تـجارت الکترونیک از زمانی معمول شده است‌ که‌ سامانه‌های رایانه‌ای در مبادلات و پیام‌ها وارد شدند و مبادله الکترونیکی داده‌ها و حتی کالاها رایج شد. بـرخی نویسندگان‌ نیز‌ ظهور تجارت الکـترونیک را در پایـان قرن بیستم دانسته‌اند. در کشور ما نیز «قانون تجارت الکترونیکی» مشتمل بر هشتاد‌ و یک‌ ماده‌ و هفت تبصره در سال 1382 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

 تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک به معنای استفاده از‌ فن­اوری‌ رایانه و شبکه‌ جهانی اینترنت جهت فعالیت‌های تجاری و کسب‌وکار به صورت آنلاین در فضای مجازی است.

نکته‌ حائز‌ اهمیت‌ این‌ که کالای مورد خریدوفروش در فضای مجازی ممکن است کالایی باشد که قابلیت تحویل‌ اینترنتی‌ داشته باشد. مانند: نرم‌افزارها و تصاویر و فیلم‌هایی که می‌توان آن‌ها را به‌صورت آنلاین دریافت کرد و ممکن‌ است‌ چنین نباشد مانند کالاهایی که حـیثیت حـقیقی داشـته و در فضای مجازی قابل تحویل نیستند، مثل: کالاهای خوراکی و پوشاک، کتاب و… .

تحلیل تجارت‌ الکترونیک

با پدیدار شدن وسائل‌ ارتباط‌ سریع‌ از راه دور‌ از‌ قبیل تلگرام و تلفن و فاکس نوع جدیدی از ارتباط و در نتیجه نوع جدیدی از تعامل، معامله و تجارت شکل گرفت و هم‌اکنون‌ با فراگیری شبکه جهانی اینترنت و ارتباطات گسترده‌ اینترنتی‌ و ماهواره‌ای، نوع‌ جدیدی‌ از تجارت ایجاد شده است؛ که‌ نه در محیط حقیقی و بازارهای سرپوشیده و سرباز، بلکه در فضای مجازی، در‌ جریان‌ می‌باشد.

بررسی قانون تجارت الکترونیک

این قانون مجموعه اصول و قواعدی است كه برای مبادله آسان و ایمن اطلاعات در واسطه‌های الكترونیكی و با استفاده از سیستم‌های ارتباطی جدید به كار می‌رود.

در ادامه به یکسری مباحث کاربردی این قانون اشاره می‌شود.

حمایت از مصرف كننده

ماده 33 قانون تجارت الکترونیک بیان می‌دارد که: فروشندگان كالا و ارائه‌دهندگان خدمات بایستی اطلاعات موثر در تصمیم‌گیری مصرف‌كنندگان جهت خرید و یا قبول شرایط را از زمان مناسبی قبل از عقد در اختیار مصرف‌كنندگان قرار دهند. حداقل اطلاعات لازم، شامل موارد زیر می‌باشد:

  1.   مشخصات فنی و ویژگی‌های كاربردی كالا و یا خدمات.
  2.   هویت تامین‌كننده، نام تجاری كه تحت آن نام به فعالیت مشغول می‌باشد و نشانی وی.
  3.   آدرس پست الكترونیكی، شماره تلفن و یا هر روشی كه مشتری در صورت نیاز بایستی از آن طریق با فروشنده ارتباط برقرار كند.
  4.   كلیه هزینه­‌هائی كه برای خرید كالا بر عهده مشتری خواهد بود (از جمله قیمت كالا و یا خدمات، میزان مالیات، هزینه حمل، هزینه تماس)
  5.   مدت زمانی كه پیشنهاد ارائه شده معتبر می‌­باشد.
  6.   شرایط و فرآیند عقد از جمله ترتیب و نحوه پرداخت، تحویل و یا اجرا، فسخ، ارجاع خدمات پس از فروش.

در ماده 39 نیز اشاره شده که در صورتی‌كه تامین‌كننده در حین معامله به دلیل عدم موجودی كالا و یا عدم امكان اجرای خدمات، نتواند تعهدات خود را انجام دهد، باید مبلغ دریافتی را فوراً به مخاطب برگرداند.

و هم‌چنین در صورتی كه تامین‌كننده، كالا یا خدمات دیگری غیر از موضوع معامله یا تعهد را برای مخاطب ارسال نماید، كالا و یا خدمات ارجاع داده می‌شود و هزینه ارجاع به عهده تامین‌كننده است.

قواعد تبلیغ

1)   تامین‌كنندگان در تبلیغ كالا و خدمات خود نباید مرتكب کاری شوند كه سبب اشتباه و یا فریب مخاطب از حیث مقدار و كیفیت شود.

2)   تامین‌كنندگانی كه برای فروش كالا و خدمات خود تبلیغ می‌كنند نباید سلامتی افراد را به خطر اندازند.

3)   تامین‌كننده باید به نحوی تبلیغ كند كه مصرف‌كننده به طور دقیق، صحیح و روشن اطلاعات مربوط به كالا و خدمات را درك كند.

4)   در تبلیغات و بازاریابی باید هویت شخص یا بنگاهی كه تبلیغات به نفع اوست روشن و صریح باشد.

حمایت از داده پیام‌های شخصی

ماده 58 این قانون بیان می‌دارد که: ذخیره، پردازش و یا توزیع پیام‌های شخصی افراد که مبین ریشه‌های قومی یا نژادی، دیدگاه‌های عقیدتی، مذهبی، خصوصیات اخلاقی آن‌هاست و پیام­‌های راجع به وضعیت جسمانی، روانی و یا جنسی اشخاص بدون رضایت صریح آن‌ها به هر عنوان غیر قانونی است.

حمایت ازعلائم تجاری

به منظور حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان و تشویق رقابت‌های سالم و قانونی در بستر مبادلات الكترونیكی استفاده از علائم تجاری به هر نحوی كه موجب فریب یا اشتباه طرف در خصوص اصالت كالا و خدمات شود، ممنوع است. برای آشنایی بیشتر بهتر است با مراحل ثبت علامت تجاری که در قانون ثبت اختراع، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 به آن پرداخته شده است آشنا شوید.

كلاهبرداری كامپیوتری

هر كس در بستر مبادلات الكترونیكی، با سوء‌استفاده و یا استفاده غیرمجاز از پیام­‌ها، برنامه­‌ها، سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور با ارتكاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف پیام، مداخله در عملكرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و … دیگران را فریب دهد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودكار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری پول، اموال یا امتیازات مالی کسب كند و در واقع اموال دیگران را ببرد، مجرم محسوب می‌شود.

جعل كامپیوتری

 هر كس در بستر مبادلات الكترونیكی، از طریق ورود، تغییر، محو، توقف پیام، مداخله در پردازش پیام و سیستم‌های رایانه‌ای و یا با استفاده از نرم‌افزارها، ابزار و …اقداماتی نظیر تولید امضاء جعلی و یا تولید امضای فاقد سابقه ثبت در فهرست دفاتر اسناد الكترونیكی و … کند و در واقع به جعل پیام­‌های دارای ارزش مالی و اثباتی مبادرت ورزد، و آن را به مراجع اداری، قضائی، مالی و غیره به عنوان پیام و یا سند معتبر ارائه نماید، مجرم محسوب می‌شود.

از آنجایی که یکی از مسائل مهم دنیای کسب و کار و رقابت، آگاهی به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی می‌باشد. برای رسیدن به درک صحیح از عرصه کسب و کارهای اینترنتی و موفقیت در این زمینه باید به قوانین، مقررات و دستورالعمل های ضروری آن آگاهی داشت. 

بنابراین با توجه به این‌که خرید و فروش کالا در فضای مجازی امری است که این روزها بسیار رایج شده است و وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و تلفن همراه نیز این امر را تسهیل کرده‌اند؛ بهتر است با اندکی مطالعه و بررسی در این زمینه، ولو اجمالی، با قوانین و مقررات آن آشنایی پیدا کرده تا با بهره‌گیری از آن، علاوه بر استفاده بهینه از این موهبت عصر دیجیتال، از ورود ضرر به خود، خانواده و … جلوگیری شود.

3.7/5 - (6 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

14 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
علیرضا منوری
علیرضا منوری
6 ماه پیش

برای گرفتن اینماد مارکت پلیس شرایط متفاوتی نسبت به فروش کالاهای دیگه لازمه؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  علیرضا منوری
6 ماه پیش

سلام
وقتتون بخیر
درخصوص شرایط دریافت اینماد پیشنهاد میکنم مطلب مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی را مطالعه کنید

یاسر گزمه
یاسر گزمه
2 سال پیش

سلام
یه گروه تلگرامی دارمبا موضوع تبلیغات
یه نفر اومده از من پرسید فلانی مورد قبول هست که خرید کنم ازش و بنده بدون دیدن پیام تبلیغاتی گفتم فقط بله
طرف پول ریخته به حساب یارو و الان جواب نمیده
رفته پلیس فتا شکایت کرده
من این وسط باید چیکار کنم ؟
لطفا راهنمایی کنید اولین بارم هستش این اتفاق واسم میوفته

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  یاسر گزمه
1 سال پیش

با سلام و احترام
خیر مسئولیتی بر عهده شما به منظور جبران خسارت یا مجازات نیست اما ممکن است در صورت شکایت و پیگیری شخص متضرر، کانال شما مسدود و از دسترس خارج شود.
پیشنهاد می شود که در صورت تکرار موارد مشابه، به مشتریان کانال اعلام کنید که صرفا پیام تبلیغاتی بوده و شما آن را تایید یا تکذیب نمی کنید.
مجموعه حقوقی وینداد

کامیار
کامیار
2 سال پیش

سلام اگر سایتی کالایی که ما تولید میکنیم را به زیر قیمت بفروشد و اصطلاحا زیر فروشی بکند از چه طریقی میتوانیم پیگیری کنیم

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  کامیار
2 سال پیش

سلام

در صورتی که کالای مورد نظر دارای نرح مصوب اتحادیه ای نبوده و همچنین عمل سایت مذکور به منزله دامپینگ نباشد، تنها در صورتی که شما ذی النفع در حقوق مالکیت فکری آن کالا باشید، امکان پیگیری قضایی در این رابطه را دارید.

با احترام،
تیم حقوقی وینداد

نیما
نیما
در پاسخ به  کامیار
1 سال پیش

با سلام و خسته نباشید، آیا قانونی در مورد فروش اطلاعات شخصی کاربران نزد فروشگاه‌های اینترنتی (نام، آدرس، شماره همراه و…) به دیگر شرکت‌ها بدون کسب اجازه کاربر وجود دارد؟ آیا راه و بنایی برای شکایت و اعتراض هست؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  نیما
1 سال پیش

با سلام و احترام
اگر اسناد و مدارک کافی و معتبری دارید، می توانید به دادسرای ویژه جرایم رایانه ای مراجعه کرده و علیه فروشگاه به جرم افشای اطلاعات خصوصی شکایت کنید.
کارشناس حقوقی وینداد

م پیرحیاتی
م پیرحیاتی
2 سال پیش

وقت بخیر من در مورد دریافت نشان سیب سلامت برای محصولات سنتی و گیاهان دارویی که خودمون بسته بندی میکردیم و در سایتمون به فروش میرسوندیم، از دانشگاههای علوم پزشکی تحقیق میکردم که همگی بمن گفتن اصلا بطور کلی فروش اینترنتی یه کار غیرقانونی هست حتی در مورد سایهای قدری مثل دیجی کالا و اینها در مراحل فیلتر قرار دارند سوالم حالا اینه این یک سایت حقوقی هست چطور در مورد قوانین خرید و فروش اینترنتی کالا مطلب و توضیحات دارین ولی به این موضوع جایی اشاره نمیشه یا اصولا اطلاعی در دست نیست؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  م پیرحیاتی
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به پیچیدگی مسئله مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست مشاوره تلفنی اقدام نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

Ali
Ali
3 سال پیش

سلام.میخاستم بدونم به چه قانون و ماده ای میتوان در مورد مرجوع خرید اینترنتی استناد کرد؟مخصوصا تو مواردی که کالا گرانتر از قیمت روی جلد فروخته شده.
ممنون.

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  Ali
2 سال پیش

باسلام
قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مواد 8 و 19
ماده19 ـ عرضه کنندگان کالا و خدمات و تولیدکنندگانی که مبادرت به تخلفات موضوع مواد (3) الی (8) این قانون نمایند در صورت ورود خسارات ناشی از مصرف همان کالا و خدمات به مصرف کنندگان علاوه بر جبران خسارت وارده به جزای نقدی حداکثر معادل دو برابر خسارت وارده محکوم خواهند شد.
تبصره ـ در صورتی که عرضه کنندگان کالا و خدمات از ایفاء هر یک از تعهدات خود در قبال خریدار خودداری کرده و یا آن را به صورت ناقص و یا با تأخیر انجام دهند مکلفند علاوه بر انجام کامل تعهد، خسارت وارده را جبران نمایند.

ماده8 ـ هرگونه تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضه کنندگان کالا و خدمات ، که موجب کاهش عرضه یا پایین آوردن کیفیت ، یا افزایش قیمت شود، جرم محسوب می شود.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط