لیست مصالح در قرارداد مشارکت در ساخت

لیست مصالح در قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

مشارکت در ساخت به عنوان یکی از رایج‌ترین انواع قرارداد مشارکت مدنی، همواره مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. این قرارداد به دلیل آنکه اغلب برای پروژه‌های ساختمانی به کار می‌‌رود، دارای جزئیات فنی فراوانی است که نیاز به تصریح دارد. یکی از مواردی که در قرارداد مشارکت قید می‌شود، لیست مصالح یا متریال […]

مشارکت در ساخت به عنوان یکی از رایج‌ترین انواع قرارداد مشارکت مدنی، همواره مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. این قرارداد به دلیل آنکه اغلب برای پروژه‌های ساختمانی به کار می‌‌رود، دارای جزئیات فنی فراوانی است که نیاز به تصریح دارد. یکی از مواردی که در قرارداد مشارکت قید می‌شود، لیست مصالح یا متریال است.
در این مطلب به موضوع مهم و کاربردی لیست مصالح در قرارداد مشارکت در ساخت می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید!

منظور از مشارکت مدنی چیست؟

قبل از اینکه به مصالح در قرارداد مشارکت در ساخت بپردازیم باید مشارکت را توضیح دهیم. مشارکت مدنی روشی است که افراد می‌توانند به وسیله آن با گردآوردن سرمایه‌های خود (مالی یا غیرمالی، مانند تخصص) برای امری معین و به مدتی مشخص، به تجارت و کسب سود بپردازند. نکته مثبت مشارکت مدنی در این است که با آن افراد می‌توانند فارغ از تشریفات تجاری مانند ثبت شرکت یا ایجاد شخصیت حقوقی مستقل، به تجارت مشغول شوند.

به همین خاطر در میان عموم مردم این قرارداد کاربرد بسیاری دارد و عده زیادی از افراد برای راه‌اندازی یا توسعه کسب‌وکار خود از ظرفیت مشارکت مدنی استفاده می‌کنند.

یکی از انواع مشارکت مدنی، شراکت در ساخت است که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

مشارکت در ساخت به چه معناست؟

این نوع از مشارکت مدنی به شکلی است که در آن افراد در قالب یک قرارداد، تصمیم به ساخت یا بازسازی ساختمانی با مشخصات معین می‌گیرند. در قرارداد مشارکت در ساخت، غالبا یک شخص مالک زمین بوده و دیگری سرمایه و آورده مالی را تامین می‌کند تا ساخت‌وساز صورت بگیرد. در نهایت نیز هر شریک با توجه به قرارداد مشارکت، سهم مالی خود را کسب می‌کند.

هر قرارداد شراکت در ساخت، دارای بندهای عمومی و اختصاصی است که در وینداد به طور مفصل به آن پرداخته‌ایم. با این حال، یکی از قسمت‌های مهم یک قرارداد مشارکت، لیست مصالح است که در ادامه به این لیست و موارد مهم آن می‌پردازیم تا به نوعی یک چک‌لیست از مصالح در قرارداد مشارکت در ساخت در اختیار مخاطبان وینداد بگذاریم.

فراموش نکنید که داشتن یک لیست کامل از مصالح ساختمانی، تا حد زیادی اختلافات احتمالی بعدی ما بین شرکا را منتفی می‌کند و از این جهت جدی گرفتن تهیه این لیست فواید زیادی برای قرارداد شما خواهد داشت.

کدام مصالح در قرارداد مشارکت در ساخت باید ذکر شوند؟

لیست مصالح موردنیاز در قرارداد مشارکت در ساخت به شرح زیر است:

۱) نوع اسکلت ساختمان: بتون یا …

۲) نوع مصالح دیوار: استفاده از آجر، سفال یا بلوک سیمانی و…

۳) نوع بافت سقف: یونولیت یا تیرچه بلوک، رابیتس و…

۴) نوع لوله‌های آب، گاز، فاضلاب و… انشعابات

۵) جنس مصالح کف سالن و اتاق‌ها: مثل سرامیک، لمینت و…

۶) جنس کاشی سرویس بهداشتی و آشپزخانه

۷) شیرآلات سرویس بهداشتی و آشپزخانه

۸) شیرآلات گاز و…

۹) نوع کلید و پریزها

۱۰) سیم‌کشی واحدها

۱۱) نوع کابینت: ام دی اف یا …

۱۲) لوله‌های هواکش سرویس بهداشتی، آشپزخانه و…

۱۳) نقاشی واحدها: جنس و نوع رنگ

۱۴) درب اتاق‌ها و ورودی و نوع قفل و دستگیره‌ها: ضد سرقت، معمولی و…

۱۵) قرنیز دیوارها: کامپوزیت یا …

۱۶) پنجره‌ها و توری: دو جداره و…

۱۷) آیفون تصویری: رنگی یا سیاه سفید

۱۸) سرویس فرنگی و فلاش تانک

۱۹) آنتن مرکزی و سیم‌کشی آن

۲۰) پله‌ها و پاگرد طبقات: جنس سنگ و طول پله‌ها

۲۱) نرده‌های راه‌پله

۲۲) مشخصات دقیق حیاط، انباری، آسانسور و پارکینگ در صورت لزوم

۲۳) نمای بیرونی ساختمان: مانند پنجره‌ها و جنس سنگ و کاشی

۲۴) مشخصات پشت‌بام و عایق‌کاری و…

۲۵) سیستم گرمایشی و موتورخانه و شوفاژها

۲۶) چراغ تایمر دار برای روشنایی راهروها و طبقات

۲۷) نرده‌های محافظ پنجره‌ها

۲۸) آکاردئون محافظ درب‌ها

۲۹) و…

لیست مذکور می‌تواند با توجه به نوع ساختمان قابل کاهش یا افزایش باشد. در واقع لیست موجود در این مطلب تنها مهم‌ترین عناوین مصالح را شامل می‌شود و بایستی در هر مورد خاص قرارداد شراکت در ساخت، مصالح مورد نیاز را به دقت بررسی و فهرست کرد.

نیازی به راهنمایی درباره مصالح در قرارداد مشارکت در ساخت دارید؟

در این مطلب سعی شد تا با ارائه فهرستی از اساسی‌ترین مصالح در قرارداد مشارکت در ساخت تا حدودی به افرادی که مایل به شراکت در ساخت‌وساز هستند، راهنمایی ارائه گردد.

ویژگی خاص قراردادهای مشارکت در این است که دارای پیچیدگی و ظرافت‌های زیادی هستند و ممکن است برخی نکات در تنظیم این قرارداد فراموش گردد. اگرچه تا حد زیادی می‌توانید به لیست وینداد برای مصالح مورد نیاز قرارداد مشارکت اتکا کنید اما لیست ارائه شده در این مطلب نیز بایستی هنگام تنظیم هر قرارداد مشارکت، بازبینی شود تا در صورت لزوم مواردی به آن اضافه یا از آن کاسته شود.

با این وجود اگر برای تنظیم قرارداد مشارکت و یا راهنمایی برای قید کردن مصالح مورد نیاز قرارداد خود نیاز به مشاوره حقوقی دارید، می‌توانید با کارشناسان حقوق قراردادهای وینداد در ارتباط باشید و یا از بخش بانک قرارداد وینداد استفاده کنید.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط