محافظت-از-کلاهبرداری-آنلاین-کسب-و-کار

چگونه کسب و کارها می‌توانند از کلاهبرداری آنلاین محافظت کنند؟

کلاهبرداری آنلاین به تهدیدی جدی برای هر کسب و کاری در عصر دیجیتال امروزی تبدیل شده است. از سوی دیگر با رشد معاملات آنلاین و فعالیت‌های تجاری، خطر کلاهبرداری آنلاین نیز به شدت افزایش یافته است. در حال حاضر اشخاص زیادی از فناوری‌ها و تکنیک‌های پیچیده برای کلاهبرداری مختلف استفاده می‌کنند: سرقت اطلاعات با ورود […]

کلاهبرداری آنلاین به تهدیدی جدی برای هر کسب و کاری در عصر دیجیتال امروزی تبدیل شده است. از سوی دیگر با رشد معاملات آنلاین و فعالیت‌های تجاری، خطر کلاهبرداری آنلاین نیز به شدت افزایش یافته است.

در حال حاضر اشخاص زیادی از فناوری‌ها و تکنیک‌های پیچیده برای کلاهبرداری مختلف استفاده می‌کنند: سرقت اطلاعات با ورود به سیستم، کلاهبرداری از افراد با استفاده از داده‌های مالی، فیشینگ برای هدف قرار دادن شرکت‌ها و غیره بخشی از کلاهبرداری‌های آنلاین هستند.

افزایش کلاهبرداری آنلاین نه تنها منجر به از دست دادن درآمد قابل توجهی برای شرکت‌ها می‌شود، بلکه آسیب طولانی مدت یا حتی دائمی به شهرت برند آن‌ها وارد می‌کند.

با توجه به آنچه گفته شد، برای کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد که در حفاظت از اطلاعات خود و مشتریان در برابر تهدیدات کلاهبرداری آنلاین و سایر فعالیت‌های مجرمانه سایبری فعال باشند.

خطرات کلاهبرداری آنلاین برای کسب‌وکارهای مختلف 

تهدیدهای کلاهبرداری آنلاین برای کسب‌وکارها بسیار جدی هستند در عین حال، اگر بدانید چگونه از کسب و کار خود در برابر انواع کلاهبرداری و جرایم سایبری محافظت کنید، امکان مدیریت کردن آن تا حد قابل توجهی وجود دارد.

در ادامه به این نکته می‌پردازیم که چگونه کلاهبرداری آنلاین، به‌ویژه نقض مالکیت فکری و کپی رایت می‌تواند به سه روش عمده بر کسب‌وکارها تأثیر بگذارد و چگونه باید بر آن‌ها غلبه کنیم:

خسارت مالی: افزایش هزینه‌ها و از دست دادن درآمد

اکثر کلاهبرداران آنلاین حمله خود را برای کسب درآمد انجام می‌دهند و کلاهبرداری یکی از راه‌های اصلی برای انجام این کار است.

راه‌های زیادی وجود دارد که مجرمان سایبری می‌توانند کسب و کار شما را به روش‌های مختلف جرایم سایبری اخاذی کنند، به عنوان مثال:

  • فیشینگ رایج ترین شکل کلاهبرداری آنلاین است که قربانی را فریب می‌دهد تا اطلاعات شخصی/محرمانه خود را فاش کند.
  • آلوده کردن دستگاه یا سیستم شما به ویروس یا فریب دادن شما برای کلیک کردن روی یک پیوند یا دانلود یک پیوست، قفل کردن دسترسی به فایل‌ها یا اسناد مهم قبل از پرداخت آنچه از شما می‌خواهند، روش دیگر برای اخاذی‌های آنلاین است.
  • مجرمان سایبری ممکن است از طریق حملات Account Takeover (ATO) دسترسی به حساب شما را بدزدند و از شما بخواهند برای بازپس گیری حساب باج بدهید.

مشکلات کلاهبرداری آنلاین

عدم محافظت از کسب و کارها در برابر کلاهبرداری آنلاین نه تنها باعث آسیب به آن می‌شود بلکه موجب از دست دادن اعتماد مشتریان خواهد شد، در صورت نقض علامت تجاری ، آن‌ها دیگر از برند شما خرید نمی‌کنند و درآمد شما هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

پس از اینکه شرکت‌ها قربانی کلاهبرداری آنلاین می‌شوند، ممکن است به دلیل از دست دادن اعتماد سرمایه‌گذاران و حامیان مالی که می‌توانند بودجه خود را پس بگیرند، سرمایه خود را نیز از دست بدهند.

آخرین خطر کلاهبرداری آنلاین و سایر جرایم سایبری این است که کسب‌وکارها را متحل هزینه‌های زیادی برای حفاظت سایبری می‌کند تا کمتر مورد کلاهبرداری آنلاین قرار بگیرند. این هزینه‌ها معمولا در موارد زیر صرف خواهند شد:

  • زیرساخت‌ها و راهکارهای امنیت سایبری
  • نیروی انسانی (کارشناسان امنیت سایبری)
  • حق بیمه
  • مشاوره حقوقی برای رعایت مقررات و همچنین پس از حملات سایبری 

آسیب به شهرت: اعتماد و اعتبار از دست رفته

شهرت در محیط کسب‌وکار دیجیتال امروزی بسیار مهم است. با وجود گزینه‌های مختلف موجود در بازار، مصرف‌کنندگان محصولات و خدمات را فقط از برندهایی خریداری می‌کنند که به آن‌ها اعتماد دارند و آن‌ها را معتبر می‌دانند.

حملات سایبری و عدم حفاظت در برابر آن‌ها می‌تواند باعث آسیب طولانی مدت و حتی دائمی به شهرت شما شود حتی اگر در این امر کوتاهی نکرده باشید. مشتریان، شرکا و سرمایه‌گذاران شما ممکن است متوجه شوند که کسب و کار شما نتوانسته از برند محافظت و شیوه‌های مناسب امنیت سایبری را ایجاد کند، بنابراین ممکن است باعث ورشکست شدن تجارت شما شود.

پیامدهای حقوقی: حل و فصل و مسائل حقوقی

کلاهبرداری آنلاین از کسب‌وکار شما نه‌تنها باعث آسیب مالی و خدشه‌دار شدن اعتبار برند شما می‌شود بلکه ممکن است کسب و کار شما از نظر قانونی نیز مسئول شناخته شود.

در سال ۲۰۱۱ غول فناوری ژاپنی سونی با کلاهبرداری اینترنتی مواجه شد که منجر به خطر افتادن بیش از ۱۰۰ میلیون اطلاعات مشتری از سرویس PlayStation Online شد. در نهایت این نقض اطلاعات شرکت سونی را متحمل بیش از ۱۷۱ میلیون دلار جریمه کرد. ضمن اینکه اعتبار برند آن نیز در میان مشتریان دچار مشکل شده بود. 

از این‌رو جلوگیری نکردن از کلاهبرداری آنلاین می‌تواند به‌سادگی مسئولیت قانونی برای کسب و کار شما ایجاد کند.

چگونه از کسب و کار خود در برابر کلاهبرداری آنلاین محافظت کنیم؟

واقعیت این است که جرایم سایبری، از جمله کلاهبرداری آنلاین، از بین نمی‌روند. بر اساس پیش‌بینی‌های مختلف این وضعیت در آینده بدتر نیز خواهد شد.

در نتیجه حذف کامل کلاهبرداری آنلاین و تاثیری که بر کسب‌وکارهای مختلف می‌گذارند غیرممکن است اما می‌توانید اقداماتی را برای محافظت از کسب‌وکار خود در برابر آن‌ها انجام دهید:

۱. منتظر حملات سایبری باشید

همیشه فرض کنید که کسب و کار شما هدف مجرمان سایبری است و انتظار داشته باشید که حملات کلاهبرداری آنلاین دیر یا زود رخ دهد.

روش‌های وضعیت پیاده‌سازی امنیت سایبری کسب‌وکارتان را بررسی کنید و سعی کنید مشکلات احتمالی را که ممکن است بر کسب‌وکار شما تأثیر بگذارند را شناسایی کنید. به این ترتیب می‌توانید اقدامات دفاعی خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

مواردی که باید مورد شناسایی قرار گیرند:

  • با ارزش‌ترین دارایی‌‌ها و عناصر IT شما چیست؟
  • کدام دارایی‌ها آسیب‌پذیرتر هستند (یعنی دفاع از آن‌ها سخت تر است؟)
  • چه کسی از هر یک از این دارایی‌ها استفاده می کند؟
  • نقاط دسترسی به هر یک از این سرمایه‌ها چیست؟

بر اساس این اطلاعات، می‌توانید نحوه ایمن‌سازی عناصر مختلف IT و نقاط دسترسی آن‌ها را شناسایی کنید. این ضرب المثل قدیمی را به خاطر بسپارید: اگر موفق به برنامه‌ریزی نشدید، برای شکست برنامه‌ریزی می‌کنید. 

همیشه فرض کنید بدترین حملات در راه است و برای بهترین اقدامات امنیتی که می توانید از عهده آن برآیید برنامه ریزی کنید.

۲. از کسب و کار خود در برابر جعل هویت محافظت کنید

کلاهبرداری جعل هویت کسب‌و‌کار نوعی کلاهبرداری آنلاین است که در آن یک مجرم سایبری به عنوان یک تجارت قانونی (که می‌تواند کسب و کار شما باشد) ظاهر می‌شود تا مشتریان و کارمندان را فریب دهد. با محافظت از مالکیت فکری افشای اسرار تجاری می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

مجرمان سایبری ممکن است برند شما را به روش‌های مختلف و از طریق کانال‌های مختلف جعل هویت کنند، از جمله:

  • ارسال ایمیل با آدرس‌هایی مشابه آدرس‌های ایمیل قانونی برند شما (یعنی با نام‌های دامنه مشابه)
  • راه‌اندازی یک وب سایت جعلی با رنگ‌های برند، لوگو و سایر عناصر برند شما
  • راه‌اندازی پروفایل‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی
  • کلاهبردارانی که هویت خدمات مشتری یا پشتیبانی فنی شما را جعل می‌کنند و از طریق تماس تلفنی، ایمیل یا وسایل دیگر با مشتریان تماس می‌گیرند.
  • راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین جعلی که به نظر می‌رسد محصولات برند شما را می‌فروشند، اما در واقع برای سرقت اطلاعات کارت اعتباری، فروش تقلبی یا انتشار بدافزار به دستگاه قربانی طراحی شده‌اند.

برای هر کسب و کار مدرن بسیار مهم است که از این روش‌های جعل هویت تجاری آگاه باشد و نام‌های تجاری خود را به صورت آنلاین زیر نظر داشته باشد تا بتواند هر گونه تقلب در جعل هویت که بر مشتریان تأثیر می‌گذارد را به موقع حذف کند.

به‌طور مرتب دامنه‌های ایمیل شرکت خود را برای پیگیری استفاده‌های غیر مجاز زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که اطلاعات ثبت دامنه شما امن و به روز است.

۳. کارمندان خود را آموزش دهید

یک نکته مهم در هنگام تلاش برای محافظت از کسب و کار خود در برابر تقلب، آماده‌سازی کارمندان است. به یاد داشته باشید که حتی پس از خرید و نصب گران‌ترین و پیشرفته‌ترین زیرساخت‌های امنیتی، وضعیت امنیت سایبری شرکت شما به دانش کارکنان شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، زمانی که یکی از کارمندان شما در نتیجه یک حمله فیشینگ، اعتبارنامه ایمیل شرکت خود را در معرض خطر قرار می‌دهد، می‌تواند نقطه ورود مجرم سایبری برای ورود به کل شبکه یا سیستم شما باشد.

با توجه به آنچه گفته شد، یک جنبه مهم از استراتژی امنیت سایبری شما باید در مورد ایجاد آموزش مناسب و آموزش کارکنان خود در مورد امنیت سایبری باشد.

ما توصیه می‌کنیم آموزش امنیت سایبری را به عنوان بخش اجباری از برنامه حضور کارکنان خود در نظر بگیرید. این آموزش اولیه باید حداقل شامل موارد زیر باشد:

  • اهمیت استفاده از رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد
  • شناسایی هرزنامه‌ها، حملات فیشینگ و سایر کلاهبرداری‌های آنلاین
  • دستورالعمل‌های اساسی در مورد نحوه استفاده ایمن از Wi-Fi
  • اقدامات اساسی در صورت حملات امنیتی سایبری دریافتی

همچنین این واقعیت را در نظر بگیرید که روش‌ها و استراتژی‌های حمله سایبری جدید به سرعت معرفی می‌شوند، بنابراین برنامه‌های آموزشی خود را به‌روزرسانی منظم برنامه‌ریزی کنید تا آن‌ها را با روندها و روش‌های جدید هماهنگ باشد.

برنامه آموزشی امنیت سایبری خود را به گونه‌ای طراحی کنید که تا حد امکان ساده باشند بدون اینکه جزئیات را از بین ببرید. اگر پیروی از آن بسیار پیچیده یا دشوار است، ممکن است سطح تعهد کارکنان شما به حفظ بهترین شیوه‌های امنیت سایبری را کاهش دهد.

۴. روی راه‌حل‌های سخت افزاری و نرم افزاری مناسب سرمایه‌گذاری کنید

اطمینان حاصل کنید که فقط سیستم‌های (هم سخت افزار و هم نرم افزار) فروشندگان معتبر را استفاده می‌کنید که با امنیت سازگار هستند. حتی اگر تنها یک راه حل نرم افزاری آسیب‌پذیر باشد، مجرم سایبری می‌تواند به‌طور بالقوه از آن برای دسترسی به کل سیستم شما سوء استفاده کند.

علاوه بر راه‌حل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایمن، باید روی راه‌حل‌های مناسب امنیت سایبری نیز سرمایه‌گذاری کنید تا لایه‌های حفاظتی بیشتری برای زیرساخت‌های کلی خود فراهم کنید.

شما باید حداقل روی این راه‌حل‌های امنیتی اساسی سرمایه گذاری کنید:

  • نرم افزار آنتی ویروس: ترجیحاً با فناوری تشخیص رفتار مبتنی بر هوش مصنوعی.
  • سیستم نظارت بر نام تجاری و تشخیص تخلف برای محافظت از کسب و کار در برابر جعل هویت توسط مجرمان سایبری.
  • سیستم نظارت و کاهش ربات: بسیاری از انواع حملات سایبری توسط ربات‌های مخرب یا به کمک آن‌ها انجام می‌شوند.
  • یک فایروال مناسب برای نظارت و فیلتر کردن ترافیک شبکه: اگر شرکت شما به شدت مورد هدف حملات سایبری قرار گرفته است، سرمایه‌گذاری روی فایروال های پیشرفته‌تر اسکن شبکه را در نظر بگیرید تا از شبکه خود در برابر SQL، اسکریپت بین سایتی (XSS) و سایر تهدیدات پیچیده محافظت کنید.
  • گواهینامه های SSL (HTTPS) و سایر خدمات زیرساخت کلید عمومی (PKI).

۵. قبل از کلاهبرداری آنلاین ، همه چیز را در اسرع وقت به روز کنید

بسیاری از کلاهبرداران آنلاین از بخش‌های آسیب‌پذیر شناخته شده برای راه‌اندازی حملات خود استفاده می‌کنند. در نتیجه سیستم شما ممکن است فقط به دلیل آسیب‌پذیری در سیستم‌عامل یا یکی از برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید و در واقع در یک وصله امنیتی رفع شده است، به خطر بیفتد. 

همه سیستم‌عامل‌ها (OS)، راه‌حل‌های نرم‌افزاری، برنامه‌ها و میان‌افزار (در دستگاه‌ها) را به‌روز نگه دارید و به محض اینکه به‌روزرسانی‌ها در دسترس هستند، آن را انجام دهید. در حالی که این ممکن است زمان‌بر و پرهزینه باشد، خطرات به‌روزرسانی نشدن راه‌حل‌های شما بسیار زیاد است و نمی‌توان از آن غفلت کرد.

اگر نمی‌توانید بلافاصله پس از هر به‌روزرسانی منتشر شده راه‌حل‌های خود را به‌روزرسانی کنید، حداقل یک برنامه هفتگی منظم برای به‌روزرسانی همه چیز داشته باشید.

اهمیت به روز نگه داشتن همه چیز را دست کم نگیرید. حتی یک آسیب‌پذیری در سخت‌افزار قدیمی می‌تواند برای ایجاد خرابی در کل شبکه شما مورد سوء استفاده قرار گیرد، بنابراین زمان کافی را صرف کنید تا مطمئن شوید همه چیز مطابق با آن به‌روزرسانی می‌شود.

۶. رمزگذاری و پشتیبان گیری از داده های خود به طور منظم

یکی از ارزشمندترین دارایی‌هایی که کلاهبرداران آنلاین می‌توانند از کسب و کار شما هدف بگیرند، داده‌های شما است، بنابراین داشتن یک استراتژی جامع حفاظت از داده‌ها بسیار مهم است.

ابتدا، مطمئن شوید که تمام داده‌های مهم و تنظیم شده را رمزگذاری کنید. هر زمان که داده‌ها نیاز به انتقال دارند، مطمئن شوید که هر دو دستگاه یا راه‌حل‌ها دارای رمزگذاری سراسری هستند.

مجدداً، مطمئن شوید که از یک راه‌حل رمزگذاری با کیفیت بالا از یک فروشنده معتبر استفاده کرده و آن را به طور مرتب به روز کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که این راه حل رمزگذاری در تمام دستگاه‌ها، شبکه‌ها و سیستم‌های شرکت فعال است.

هنگامی که از رمزگذاری مطمئن شدید، نکته بعدی که باید روی آن تمرکز کنید ایجاد یک استراتژی پشتیبان است.

توصیه می‌کنیم به استراتژی 3-2-1 پشتیبان‌گیری پایبند باشید: حداقل سه نسخه پشتیبان از اطلاعات خود در دو رسانه مختلف، با یک نسخه پشتیبان در خارج از سایت ذخیره کنید.

برای پشتیبان گیری خارج از سایت، بهتر است روی یک راه حل پشتیبان گیری ابری سرمایه گذاری کنید. برای این منظور راه‌حل‌های زیادی Backup as a Service (BaaS) و Disaster Recovery as a Service (DRaaS) در بازار وجود دارد. سرمایه گذاری در مورد مناسب می‌تواند به طور موثر یک لایه امنیتی اضافی برای داده های شما اضافه کند.

۷. سیاست‌های امنیتی جامع ایجاد کنید

در بسیاری از انواع حملات سایبری و کلاهبرداری، هنگامی که متوجه شدید یک حمله دریافتی وجود دارد، آسیب قبلاً وارد شده است و اقدام سریع لازم است.

اینجاست که داشتن یک خط مشی امنیتی واضح و برنامه‌های واکنش بسیار مهم است.

بدترین سناریو را شبیه سازی کنید و به دقت طرح کنید که چگونه باید با این سناریوها برخورد کرد. فراموش نکنید که زنجیره‌ای از ارتباطات ایجاد کنید که در صورت حمله باید دنبال شود: چه کسی باید مطلع شود، چه کسی باید با چه کسی تماس بگیرد و غیره.

سیاست‌های امنیتی روشنی را ایجاد کنید و دستورالعمل‌های جامع را توسعه دهید. اطمینان حاصل کنید که وقتی یک کارمند از سیاست‌ها پیروی نمی‌کند (یا عمداً خط مشی ها را نقض می کند) عواقب را به درستی اعلام کرده‌اید.

این دستورالعمل‌ها همچنین باید دسترسی به داده‌ها و دستگاه‌های حساس را تنظیم کند:

  • چگونه از دسترسی کاربران غیرمجاز به سرورها، رایانه‌ها و دستگاه‌های شرکت جلوگیری کنیم
  • مراحلی که باید هنگام دست زدن به وسایل دزدیده شده انجام دهید.
  • مراحلی که باید هنگام ارتقاء دستگاه انجام شود (نحوه دور انداختن دستگاه قدیمی)
  • چه کسی می تواند به هر داده دسترسی داشته باشد.
  • چگونه می‌توان مجوز کاربر را هنگامی که دیگر برای انجام کار خود به داده خاصی نیاز ندارد، امضا کرد.

۸. آموزش مصرف کننده هنگام بروز کلاهبرداری آنلاین

همان طور که گفته شد، داده‌های مشتری به خطر افتاده در طول نقض داده‌ها ممکن است منجر به عواقب قانونی برای کسب و کار شما شود، بنابراین اصل کلی فقط جمع آوری اطلاعاتی است که کاملاً به آن نیاز دارید.

با این حال، در مواردی که نیاز به جمع‌آوری اطلاعات شخصی یا حساس مشتریان دارید، یک سلب مسئولیت جامع و واضح ایجاد کنید و بیان کنید که چرا باید اطلاعات آن‌ها را جمع‌آوری کنید و چگونه می‌خواهید از این اطلاعات استفاده کنید.

این مهم است که به مشتریان خود اطلاع دهید که از طریق ابزارهای محافظت نشده مانند ایمیل یا تماس‌های تلفنی، اطلاعات شخصی و حساسی مانند جزئیات کارت اعتباری یا شماره‌های تامین اجتماعی آن‌ها را درخواست نخواهید کرد. آن‌ها را تشویق کنید تا ارتباطات مشکوک را گزارش کنند. این جنبه برای آموزش مشتریان در برابر حملات فیشینگ و همچنین محافظت از کسب و کار شما در برابر مسئولیت این حملات مهم است.

اگر نام تجاری شما توسط جعل کنندگان هدف قرار می‌گیرد، افزودن یک بخش یا سلب مسئولیت در وب سایت شما شامل همه توزیع کنندگان قانونی، نحوه شناسایی یک کالای جعلی و ارسال ایمیل قبل از دوره های بحرانی (مانند فصل تعطیلات)، می‌تواند از حضور مشتریان شما جلوگیری کند. 

جمع‌بندی

محافظت از کسب و کار شما در برابر کلاهبرداری آنلاین یک فرآیند یکباره نیست و با توجه به حضور دائمی کلاهبرداران آنلاین می‌تواند امری دائمی باشد.

برای حفاظت از کلاهبرداری آنلاین و حملات سایبری به‌صورت خلاصه باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های امنیتی مناسب و تنها با استفاده از راهکارهای سخت افزاری و نرم‌افزاری شرکت‌های معتبر.
  • رمزگذاری تمام داده‌های حساس و پشتیبان‌گیری منظم از داده‌های رمزگذاری شده در مکان‌های امن.
  • آموزش کارکنان خود به‌صورت کامل و دقیق و در اولویت قرار دادن فرهنگ سازمانی
  • آموزش مشتریان با ارائه اطلاعات و ابزارهایی برای شناسایی حملات احتمالی فیشینگ و کلاهبردارانی که سعی در فروش محصولات جعلی به آن‌ها دارند.

به یاد داشته باشید که محافظت در برابر کلاهبرداری و سایر حملات سایبری تنها به معنای اجتناب از تأثیرات منفی این حملات سایبری نیست، بلکه انعطاف پذیری و کارایی کلی شرکت را نیز بهبود می بخشد.

وکلای مالکیت فکری وینداد به وسیله قوانین و مقررات این حوزه ابتدا تجزیه، تحلیل و ارزیابی کاملی از وضعیت کسب‌وکار شما به‌دست می‌آورند سپس با استفاده از تخصص و تجربه خود در این زمینه برای حفظ کسب‌وکار شما از کلاهبرداری آنلاین اقدام می‌کنند.

سوالات متداول

کلاهبرداری آنلاین چگونه انجام می‌شود؟

این مشکل از روش‌های مختلفی مثل حملات سایبری، نقض برند و علامت تجاری، از طریق نرم‌افزار و سخت‌افزار و غیره به وجود می‌آید.

چه راهکارهایی برای جلوگیری از کلاهبرداری آنلاین وجود دارد؟

رمزگذاری و بک‌آپ مداوم، آموزش کارمندان، استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مناسب، تدوین راهنما برای کاربران و مشتریان و غیره از جمله راهکارهای جلوگیری از کلاهبرداری آنلاین به شمار می‌روند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

خدمات وینداد برای شما

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و