مشاوره مدیریت چیست؟ چه کاربردی در کسب‌وکار دارد؟

قرارداد مشاوره مدیریت چیست؟ چه کاربردی در کسب‌وکار دارد؟

مشاوره مدیریت یکی از انواع مشاوره‌های پرکاربرد در زمینه کسب‌وکارها می‌باشد. حتما تا به حال شنیده‌اید که برای انجام و یا شروع هر کاری باید مشورت کرد؛ بدون شک استفاده از تجربیات و تخصص دیگران برای ما در هر کاری بسیار مفید خواهد بود، حتّی اگر در آن کار تجربه و مهارت داشته باشیم. به […]

مشاوره مدیریت یکی از انواع مشاوره‌های پرکاربرد در زمینه کسب‌وکارها می‌باشد. حتما تا به حال شنیده‌اید که برای انجام و یا شروع هر کاری باید مشورت کرد؛ بدون شک استفاده از تجربیات و تخصص دیگران برای ما در هر کاری بسیار مفید خواهد بود، حتّی اگر در آن کار تجربه و مهارت داشته باشیم. به عبارت دیگر بهترین راه استفاده از دانسته‌های ارزشمند دیگران در هر زمینه‌ای، مشورت گرفتن است. وقتی مدیر یک پروژه، کارخانه، شرکت تجاری و یا هر سازمانی هستیم، باید از صاحبان مهارت در زمینة مورد نظر کمک بگیریم تا به موفقیت لازم دست پیدا کنیم. با ما همراه باشید تا با قرارداد مشاوره مدیریت و اهمیت آن بیشتر آشنا شوید.

مشاوره مدیریت چیست؟

مشاوره مدیریت یا Management consulting در حقیقت نوعی خدمت‌رسانی به سازمان‌ها یا گروه‌های تجاری است که به کمک آن بهره‌وری در زمینه‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند؛ این روند افزایشی در قسمت‌های گوناگون قابل مشاهده است، مثلا کیفیت منابع انسانی، عملکرد صحیح، استراتژی، بازاریابی و… .

اگر به فکر رونق کسب‌وکار خود هستید می‌توانید نمونه قرارداد مشاوره مدیریت را دریافت نمایید .

امروزه در سراسر جهان مشاوره مدیریت به عنوان شغلی مهم جایگاه خود را به دست آورده است؛ دانشجویان بااستعداد در رشته‌های گوناگون مدیریت، بعد از فارغ‌التحصیل شدن به کار گرفته می‌شوند، آنها یا خودشان شرکت‌های سازمان‌یافته‌ای در این زمینه تاسیس کرده و فعالیت می‌کنند و یا به وسیلة شرکت‌های خدمات مدیریت طی یک قرارداد مشاوره جذب می‌شوند. البته تعداد زیادی از مشاوران هم به صورت آزاد دست به کار می‌شوند و با سازما‌نها و شرکتها قرارداد همکاری امضاء می‌کنند.

کاربرد قرارداد مشاوره مدیریت در کسب‌وکار

در حقیقت مشاور مدیریت به شرکت یا سازمان مورد نظر کمک می‌کنند تا مسائل خود را حل کرده و برای رسیدن به اهداف خود روش‌های بهتری را به کار بگیرند. روش‌های پیشنهادی مشاوران یقینا پیش از این در موقعیّتی مشابه و حتی در سطوح بین‌المللی استفاده شده و به نتیجة مطلوب رسیده‌اند. در یک کسب و کار موفق حتّی اگر دچار بحران هم نباشد، مهم است که از یک مشاور کاردان برای بهبود وضعیت کار استفاده شود.
از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقداماتی که باید قبل از استخدام یک مشاور مدیریت انجام دهید این است که نمونه قرارداد مشاوره مدیریت را حتما تهیه کنید.

امّا این مشاور وظایفی دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

وظایف مشاور:

  • تجزیه و تحلیل: ابتدا باید روش عملکرد و ساختار درونی و بیرونی سازمان به خوبی تجزیه و تحلیل شود. مشاور با این کار با بخش‌های مختلف یک سازمان به خوبی آشنا می‌شود و مشخّص می‌کند که کدام قسمت پویاست و کدام بخش ایستایی بیشتری دارد و نیاز به پیشرفت دارد؛ فرقی نمی‌کند که کارخانه‌ای بزرگ مد نظر باشد یا یک فروشگاه! شناخت کلّی همیشه اولین گام است.
  • برگزاری جلسه: در مرحلة دوم مشاور باید گروه مسئول در سازمان را شناسایی کرده و با آنها جلسه‌ای بگذارد که طیّ آن اهداف پیش رو بیان شده و وظیفه‌ای برای هر کدام از اعضاء مشخص بشود، همچنین نقاط ضعف و قوّت باید به آنها حتما گوشزد شود.
  • برنامه‌ریزی: در این مرحله مشاور حتما باید برنامه‌ای دقیق و منظّم ارائه کند و معمولا با هر گروهی که موفّق‌تر باشد کار را ادامه می‌دهد.
  • نظارت: کسی که این وظیفه را دارد در مرحلة بعد باید بر انجام صحیح برنامه‌های کاربردی نظارت دقیق داشته باشد و مدیر را در این کار کمک کند؛ بی‌شک بهترین برنامه‌ها هم بدون نظارت صحیح، به نتیجه نخواهد رسید.
  • آموزش: یکی دیگر از وظایف مشاوران، آموزش مهارت‌های گوناگون در زمینة کاری مورد نظر به کارمندها و مدیران آنها است.
  • اِعمال تغییر و تصمیمات سخت: بعضی مدیرها در برابر تغییراتی که لازم است، مقاومت می‌کنند؛ مشاور باید آنها را برای تغییر سازنده آماده کند. همچنین اجرای تصمیمات سخت و دردسرسازی مانند تعدیل نیرو را بهتر است مشاوران بر عهده بگیرند.

یک مشاور مدیریت چه ویژگی‌هایی دارد؟

مراجعان به مشاور همیشه یا مدیران سازمان‌ها هستند و یا تولیدکنندگان و صاحبان صنایع، مسلما هر سازمانی اسرار مختص خود را دارد و مدیر برای مشاوره گرفتن باید آنها را با مشاور در میان بگذارد، پس اولین و مهم‌ترین ویژگی آنها باید امانت‌داری و قابل اعتماد بودن باشد.

امین بودن:

مدیران در درجة اول باید بتوانند به مشاور خود اعتماد کنند و این حاشیة امنیت و اعتماد را خود مشاور باید ایجاد کند. به عنوان مثال اگر مشاوری در حوزة یک کسب و کار با رقیب کاری شما همکاری می‌کند، شما به هیچ عنوان نمی‌توانید به او اعتماد کنید، چرا که نمی‌خواهید رقیب شما از اسرارتان باخبر شود.

ماهر بودن:

مراجعه کننده باید به مهارت مشاور در زمینة مورد نظر اطمینان داشته باشد، مشاور باید نشان دهد که به قدر کافی در کار خود ماهر است و برای انجام آن به دنبال منابع مختلف و کمک گرفتن از دیگران نیست؛ این اطمینان گاه از نتیجة کار مشاور در مرحلة اول همکاری حاصل می‌شود و گاهی از معرفی دوستانی که قبلا با مشاور همکاری داشته‌اند، امّا گاهی هم ممکن است با چند سوال ساده در حوزة کار به راحتی بشود به میزان مهارت مشاور پی برد.

آشنایی با روش‌های نوین:

مشاور مدیریت باید از روش‌های روز دنیا در زمینة کار خود آگاهی کامل داشته باشد. سازمان‌هایی که از مشاور کمک می‌گیرند معمولا دچار مشکلاتی هستند که پیش از این در سازمان مشابهی در آن طرف دنیا به بهترین روش حل شده است؛ بنابراین وقتی مشاور از روش‌های به روز جهان اطلاع داشته باشد، می‌تواند در کار خود موفق‌تر باشد.

حفظ وجهه و شخصیت:

یکی از ویژگیهای مهم مشاور مدیریت، حفظ پرستیژ کاری است؛ یک مشاور نه تنها باید از اصطلاحات کاری خود به خوبی مطلع باشد، بلکه باید بتواند آنها را به خوبی در کلام به کار ببندد و آراستگی و پیراستگی خود را هم در حرف زدن و هم در وجهة ظاهری به خوبی حفظ کند تا مدیران بتوانند راحت‌تر به او اطمینان کنند. واضح است که اگر مشاوری حتی فقط از نظر ظاهری آشفته و نامنظّم باشد، سخت می‌توان به او اعتماد کرد.

اعتقاد به تغییر:

شاید ندانید که بیشتر مشکلات در حوزة کسب و کارها و سازمان‌های مختلف از مقاومت در برابر تغییر نشئت می‌گیرد. مشاوری که اهمیّت تغییرپذیریِ درست را دریافته باشد، مدیر را قانع خواهد کرد که در بعضی شرایط تغییر به موقع و صحیح بهترین راه برای تغییر وضعیت و موفقیت است. این دگرگونی ممکن است در نیروی انسانی، طرز تفکر، روش، نوع تکنولوژی مورد استفاده و حتی ساختار سازمان، لازم باشد.

لزوم بستن قرارداد مشاوره مدیریت

اگر در کسب و کار یا حوزه مدیریت خود نیاز به مشاوره دارید، حتما به شرکت‌هایی که در این زمینه متخصص هستند مراجعه می‌کنید و یا از مشاوران آزاد کمک خواهید گرفت و این بهترین راه برای حل مسائل سازمان شماست؛ امّا پیش از انجام این کار حتما باید قرارداد مشاوره مدیریت تنظیم کنید و در آن وظایف و انتظارات دو طرف را به صورت شفّاف قید کنید تا هیچ مشکلی نداشته باشید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط