مشاور حقوقی ثبت اختراع چه کمکی به شما می‌کند؟

مشاور حقوقی ثبت اختراع چه کمکی به شما می‌کند؟

بهره بردن از راهنمایی‌های مشاور حقوقی ثبت اختراع یکی از مراحل مهم در ثبت پتنت می‌باشد که هر فرد یا شرکتی که تصمیم به ثبت ایده و اختراع خود دارد باید به آن توجه کند. طبق قانون، هر نوع کشف یا اختراع جدیدی در حوزه های مختلف به کاشف اختراع و یا خود مخترع این […]

بهره بردن از راهنمایی‌های مشاور حقوقی ثبت اختراع یکی از مراحل مهم در ثبت پتنت می‌باشد که هر فرد یا شرکتی که تصمیم به ثبت ایده و اختراع خود دارد باید به آن توجه کند. طبق قانون، هر نوع کشف یا اختراع جدیدی در حوزه های مختلف به کاشف اختراع و یا خود مخترع این امکان و حق داده می‌شود تا طبق شرایطی در مدت معین در این قانون از اختراع یا اکتشاف خود استفاده نماید. برای استفاده از اختراع و اکتشاف توسط مخترع، بایستی اختراع در اداره ثبت، به ثبت رسیده باشد. برگه‌ای که از اداره ثبت تهران دریافت می‌شود، ورقه اختراع نامیده می‌شود.

قبل از مراجعه به اداره ثبت، ایده و اختراع خود را با مشاور حقوقی در میان گذاشته و از نحوه ثبت و قوانین و مقررات آن مطلع شوید.

اختراع چیست؟

پیش از پرداختن به وظایف مشاور حقوقی ثبت اختراع بهتر است اختراع را بشناسیم.

به موجب ماده ۱ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده‌ای خاص را ارائه می‌کند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آن‌ها حل می‌نماید. طبق توضیح ماده ۱ قانون ثبت ، اختراعی که کاربردی و دارای ابتکار و جدید نباشد قابلیت ثبت ندارد و برای صاحب حق اختراع دو نوع حق به رسمیت شناخته می‌شود: حقوق مادی و حقوق معنوی

حقوق مادی ناشی از اختراع ثبت شده قابل انتقال است و در صورت فوت صاحب حق به ورثه او انتقال می‌یابد ولی حقوق معنوی قائم به شخص است. این انتقال در قالب قراردادی تحت عنوان قرارداد واگذاری حق اختراع صورت می‌گیرد.

مالک اختراع ثبت شده تا ۲۰ سال و با پرداخت هزینه سالانه نسبت به بهره‌برداری از اختراع مذکور حق استفاده انحصاری دارد و پس از گذشت این مدت، اختراع او در دسترس عمومی قرار خواهد گرفت.

تشریفات ثبت داخلی اختراع به چه صورت است؟

متقاضیان ثبت اختراع با مراجعه به سایت مرکز مالکیت معنوی بخش خدمات الکترونیک می‌توانند نسبت به ایجاد حساب کاربری، تکمیل فرم اظهارنامه و ارسال ضمائم درخواستی اقدام کنند. مطابق ماده ۶ قانون فوق:
اظهارنامه ثبت اختراع که به اداره مالکیت صنعتی داده می‌شود، باید موضوعی را که حمایت از آن درخواست می‌شود، تعیین کرده و به فارسی تنظیم شود، دارای تاریخ و امضا بوده و خواسته، توصیف ادعا، خلاصه‌ای از توصیف اختراع و در صورت لزوم نقشه‌های مربوطه را دربرداشته باشد.

هزینه‌های ثبت اظهارنامه از درخواست کننده ثبت دریافت می‌شود.

همچنین رسیدگی به اعتراض نسبت به رد و یا نسبت به تقاضای ثبت اختراع قبل از صدور گواهی اعطای حق اختراع توسط کمیسیون شعبه قضایی موضوع ماده ۱۷۰ آیین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات انجام می‌پذیرد. تصمیمات این کمیسیون قابل اعتراض در مراجع صالح قضایی مقرر در ماده ۵۹ قانون فوق می‌باشد.

مشاور حقوقی ثبت اختراع در رسیدگی به اعتراض نسبت به رد تقاضای ثبت اختراع می‌تواند شما را راهنمایی کند تا بهتر و سریع‌تر مراحل قانونی و ثبتی اختراع خود را طی کنید.

مزایای داشتن مشاور حقوقی ثبت اختراع چیست؟

گفتیم که هر شخص حقیقی یا حقوقی که مدعی ابداع می‌باشد و یا روشی در بدست آوردن محصولی در صنعت و … کشف نماید، قادر خواهد بود اختراع خود را ثبت نموده و گواهی ثبت اختراع را از اداره ثبت اختراع دریافت نماید.
افراد می‌توانند در ایران از خدمات الکترونیکی ثبت اختراع بهره‌مند شوند. در صورت نیاز و عدم آگاهی از چند و چون انجام این کار، می‌توانید از خدمات آنلاین مشاور حقوقی ثبت اختراع بهره‌مند شوید.

راهنمایی‌های مشاور حقوقی ثبت اختراع هنگام تنظیم و تسلیم اظهارنامه

در تنظیم و تسلیم اظهارنامه باید مواردی رعایت شود که یک مشاور حقوقی ثبت اختراع می‌تواند هنگام تنظیم آن به شما مشورت دهد از جمله:
الف) نام و سایر اطلاعات لازم درخصوص متقاضی، مخترع و نماینده قانونی او در صورت وجود و عنوان اختراع در اظهارنامه درج شود،
ب) در مواقعی که متقاضی شخص مخترع نیست، مدارک دال بر سمت قانونی وی همراه اظهارنامه تحویل گردد
ج) ادعای مذکور در اظهارنامه، گویا و مختصر بوده و با توصیف همراه باشد، به نحوی که برای شخص دارای مهارت عادی در فن مربوط واضح و کامل بوده و حداقل یک روش اجرایی برای اختراع ارائه کند.

انجام کلیه اقدامات از جمله رفع نقص، پرداخت هزینه‌های ثبت و روزنامه رسمی، انجام تغییرات و … تا مرحله دریافت گواهی ثبت از طریق سامانه الکترونیکی توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی صورت می‌گیرد که یک مشاور حقوقی ثبت اختراع نیز می‌تواند شما را در تمامی مراحل ثبت اختراع همراهی کند.

درمورد ثبت اختراعتان نیاز به مشاور حقوقی دارید؟

امروزه با توجه به مقررات جدید قانون ثبت اختراعات و نیاز به تایید مراحل مختلف از سوی مراجع ذیصلاح ،ثبت اختراع یک موضوع تخصصی به حساب می‌آید که این امر توسط مشاوران حقوقی در زمینه امور ثبت اختراع صورت می‌پذیرد. اگر در مورد حق اختراع و نحوه ثبت آن سوالی دارید، می‌توانید سوال خود را از مشاور حقوقی ثبت اختراع پرسیده و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط