نحوه تشخیص و حذف اپلیکیشن جعلی

نحوه تشخیص و حذف اپلیکیشن جعلی

هر ساله میلیون‌ها نفر برنامه‌های جعلی را روی گوشی، تبلت و دستگاه‌های دیجیتال خود نصب می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها برای کسب‌وکار یک آسیب به شمار می‌روند و باعث می‌شوند که چهره بسیاری از برندهای ثبت شده که از اپلیکیشن‌ها برای تبلیغات و خدمات‌رسانی به مشتریان و رشد برند خود استفاده می‌کنند، در بین مشتریان خدشه‌دار شود. […]

هر ساله میلیون‌ها نفر برنامه‌های جعلی را روی گوشی، تبلت و دستگاه‌های دیجیتال خود نصب می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها برای کسب‌وکار یک آسیب به شمار می‌روند و باعث می‌شوند که چهره بسیاری از برندهای ثبت شده که از اپلیکیشن‌ها برای تبلیغات و خدمات‌رسانی به مشتریان و رشد برند خود استفاده می‌کنند، در بین مشتریان خدشه‌دار شود. اگر اپلیکیشن شما نیز با چنین مشکلاتی مواجه شده است، آیا می‌دانید که چگونه باید این مشکل را رفع کنید؟ در این مقاله با ارائه راه‌حل‌هایی، شما را با نحوه تشخیص و حذف اپلیکیشن جعلی و نحوه طراحی و عرضه آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

نحوه تشخیص اپلیکیشن‌های جعلی

به‌عنوان یک کاربر شاید تشخیص اپلیکیشن اصلی برند از نسخه‌های جعلی آن کار چندان ساده‌ای نباشد. در واقع سوال اینجاست که چگونه می‌توان یک برنامه جعلی را از نسخه اصلی آن تشخیص داد؟ و چگونه می‌توانید نسخه‌های جعلی برنامه خود را به صورت آنلاین شناسایی کنید؟ در اینجا چند شاخص کلیدی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

ایرادات برنامه‌ها

برنامه‌های جعلی اغلب اشتباهاتی در ادبیات یا رابط کاربری (UI) دارند. برای مثال می‌توانید بررسی کنید که آیا غلط املایی یا اشتباهی در دستور زبان آن وجود دارد یا خیر. این کار معمولاً یک شاخص کلیدی به‌شمار می‌رود که نشان می‌دهد برنامه جعلی است و محتوا با عجله توسط کلاهبرداری که به جزئیات توجه نکرده است، تایپ شده است.

نظرات کاربرانی که برنامه را دانلود کرده‌اند

نظرات سایر کاربران را بخوانید. با بررسی آن‌ها می‌توانید ببینید که آیا کاربران دیگر از جعلی بودن برنامه شکایت کرده‌اند یا خیر. از طرف دیگر، اگر همه بررسی‌ها بیش از حد خوب به نظر می‌رسند باید به واقعی بودن آن شک کنید و این نکته نیز نشانه‌ای از جعلی بودن برنامه است. سازندگان برنامه‌های تقلبی معمولا سعی می‌کنند با نوشتن نظرات جعلی و مثبت زیاد، وجه خوبی به اپلیکیشن خود بدهند.

تعداد دانلود

به طور کلی، برنامه‌های محبوب و قانونی میلیون‌ها بار دانلود می‌شوند. اگر برنامه‌ای را می‌بینید که به نظر محبوب است اما در واقع فقط چند صد یا هزار نظر دارد یا دانلود شده این نشانه‌ای از جعلی بودن آن است.

لوگو یا علامت تجاری

طراحان برنامه‌های جعلی موبایل گاهی اوقات لوگویی را انتخاب می‌کنند که شباهت بسیار زیادی به لوگوی اصلی یک برند دارد. برنامه‌های جعلی معمولا از لوگوی اپلیکیشن‌های محبوب را کپی می‌کنند با این تصور که کاربران به اشتباه روی آن‌ها کلیک کنند. این مورد می‌تواند نقض علامت تجاری تلقی شود.

دسترسی‌های مورد نیاز

قبل از دانلود، مجوزهایی که برنامه برای دانلود از شما درخواست می‌کند را بررسی کنید. گاهی ممکن است برنامه‌های جعلی دسترسی‌هایی را درخواست کنند که ضروری نیستند. این یکی از مواردی است که به راحتی می‌توان اپلیکیشن‌های اصلی و جعلی را توسط آن تشخیص داد. معمولا بیشتر افراد پیام‌های اولیه‌ای که تحت عنوان شرایط و قوانین برای آن‌ها ارسال می‌شود را نمی‌خوانند.

تاریخ انتشار

تاریخ انتشار گاهی اوقات یک سرنخ مهم و کلیدی در مورد تقلبی بودن یک برنامه است. برنامه‌های جعلی معمولا یک نسخه جدید دارند. هنگامی که از تاریخ انتشار مدت کوتاهی گذشته ولی در کنار آن تعداد دانلود بسیار بالا دیده می‌شود، باید به آن شک کنید. معمولاً یک اپلیکیشن واقعی باید مدتی عرضه شده تا تعداد دانلود بالایی داشته باشد. در غیر این صورت باید به نسبت به حذف اپلیکیشن جعلی اقدام کنید.

اپلیکیشن‌های جعلی چگونه طراحی می‌شوند؟

APK مخفف Android Package Kit و روش رایجی است که کلاهبرداران برای دور زدن اقدامات امنیتی و گمراه کردن کاربران، برنامه‌های جعلی تولید می‌کنند. APK اصلاح‌شده یا Mod APK، کپی‌های بازسازی‌شده برنامه‌های تلفن همراه اصلی هستند که برای ارائه ویژگی‌های جدید یا بهبود یافته به کاربران استفاده می‌شوند.

کلاهبرداران می‌توانند برندها را با تولید برنامه‌های جعلی از طریق APK های اصلاح شده هدف قرار دهند. این برنامه‌ها معمولا برای آلوده کردن دستگاه‌ها و سرقت اطلاعات یا حتی کلاهبرداری مالی استفاده شوند. کلاهبرداران اینترنتی همچنین می‌توانند به دلایل مختلف، مانند فروش مجدد برنامه یا صرفاً برای ارائه رایگان نرم‌افزار، از جمله بدافزار، Mod APK ایجاد کنند.

مد IPA:

Mod IPA یک بسته فروشگاه اپلیکیشن iOS است. شبیه به یک APK اصلاح‌شده، یک mod IPA یک فایل بایگانی برنامه است که حاوی برنامه‌ای است که می‌تواند برای تولید برنامه‌های جعلی با قابلیت توزیع بدافزار و فیشینگ استفاده شود.

برنامه‌های جعلی چگونه عرضه می‌شوند؟

دو راه کلیدی برای توزیع اپلیکیشن‌های جعلی از طریق کلاهبرداری‌ و فیشینگ و همچنین فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه است.

کلاهبرداری‌ و فیشینگ

کاربران ممکن است با کلیک بر روی یک صفحه وب به برنامه جعلی برخورد کنند. این یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که کلاهبرداران، کاربران را به سمت برنامه‌های جعلی خود هدایت می‌کنند. هنگامی که کاربران بر روی پیوند مبهم کلیک کردند، کلاهبرداران می‌توانند برنامه‌های جعلی خود را ارائه کنند و شروع به سرقت اطلاعات مهم به‌منظور مقاصد مجرمانه کنند. با این توصیف حذف اپلیکیشن جعلی می‌تواند از برند شما محافظت کند.

فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه

اپ استورهای متفرقه معمولا اکوسیستم مطلوب‌تری برای برنامه‌های جعلی و کلاهبرداران هستند. فروشگاه‌های برنامه اصلی، مانند فروشگاه برنامه اپل و فروشگاه Google Play، اقدامات امنیتی بسیار قوی و با بودجه کافی برای محدود کردن تعداد برنامه‌های تقلبی دارند. از سوی دیگر، فروشگاه‌های متفرقه ممکن است اغلب اقدامات امنیتی کمتری داشته باشند که این امر کلاهبرداری را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند تا برنامه‌های جعلی خود را توزیع کنند و کاربران خاصی را هدف قرار دهند.

چرا اپ استورها یک تهدید امنیتی برای کسب‌وکارها هستند؟ 

به جز اپ استور اپل، گوگل پلی استور و اپ استور آمازون، مجموعه کاملی از فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه وجود دارند. بسیاری از این فروشگاه‌های اپلیکیشن، دارای اکوسیستم‌های کوچک‌تری هستند، اما هدفشان ارائه انواع خاصی از برنامه‌ها یا جذب زیرمجموعه خاصی از کاربران است. در حالی که این فروشگاه‌ها ممکن است فرصت ارزشمندی برای برندها و مصرف‌کنندگان به نظر برسند ولی به دلیل جذب انواع برنامه‌های جعلی، تهدید امنیتی زیادی نیز برای کاربران دارند.

گسترش اپ استورهای متفرقه برای iOS و Android می‌تواند خطر ارائه برنامه‌های جعلی و کپی شدن آن‌ها را افزایش دهد. این فروشگاه‌ها به دلیل اقدامات امنیتی کمتر، ریسک بیشتری دارند. ضمن اینکه شناسایی برنامه‌های جعلی برای کاربران و رقبا دشوارتر خواهد بود که ممکن است منجر به سردرگمی مشتریان شود. اگر این برنامه‌های جعلی عملکرد ضعیفی داشته باشند یا بدافزار نصب کنند، باعث کاهش اعتبار برندهای قانونی، کاهش امنیت دستگاه‌ها و از دست دادن اعتماد مصرف‌کنندگان به کل سیستم خواهد شد. از این رو حذف اپلیکیشن جعلی اهمیت زیادی دارد.

اقدامات لازم برای شناسایی و حذف اپلیکیشن جعلی

در ادامه فرآیندی را که برای شناسایی و حذف اپلیکیشن جعلی معرفی خواهیم که تا بتوانید از برنامه خود محافظت کنید:

نظارت و تشخیص

برنامه‌های جعلی را می‌توان در بستر وب و همچنین اپ استورهای متفرقه مشاهده کرد. به همین دلیل است که سرویس‌ محافظت از محتوا و برنامه‌ها با استفاده از وکلای مالکیت فکری، امکان نظارت بر فروشگاه‌های اپلیکیشن رسمی و شخص ثالث را برای شما فراهم می‌کنند. در این سرویس‌ها با پشتیبانی و تشخیص برنامه‌های جعلی به طور مداوم و دقیق جستجوهای لازم را انجام می‌دهند و با پیدا کردن برنامه‌های جعلی در سریع ترین زمان ممکن شروع به حذف آن‌ها می‌کنند.

اعتبار سنجی و اجرا

پس از اینکه برنامه‌های جعلی شناسایی شدند، فرآیند حذف اپلیکیشن جعلی توسط وکلای مالکیت فکری انجام می‌شود.

حذف و پیگیری

پس از تأیید نقض حقوق، وکلای مالکیت فکری، شروع به پیگیری برنامه‌های جعلی خواهند کرد. وکلا تمام مراحل حذف را انجام می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که تمام آثار برنامه‌های حذف می‌شوند. 

پس از حذف اپلیکیشن جعلی، این امکان برای شما فراهم می‌شود تا تأثیر حذف برنامه را از طریق داشبوردهای و گزارش‌ها اندازه‌گیری کنند. در نهایت، کسب‌وکارها می‌توانند تاثیر آن را بر برند خود و حتی به سود رسیدن آن مشاهده کنند. این مورد یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای حفاظت از کپی رایت کسب و کارها به شمار می‌رود.

حذف اپلیکیشن جعلی با وینداد

وکلای مالکیت فکری وینداد به وسیله قوانین و مقررات این حوزه ابتدا تجزیه، تحلیل و ارزیابی کاملی در خصوص شناسایی و حذف اپلیکیشن‌های جعلی شما در اپ‌استورها به‌دست می‌آورند. سپس با استفاده از تخصص و تجربه خود در این زمینه برای حفظ کسب‌وکار شما با حذف اپلیکیشن‌های جعلی اقدام می‌کنند. وکلای وینداد نظارت و حفاظت مداوم را برای کمک به جلوگیری از وقوع تخلفات مشابه و حفظ شهرت نام تجاری شما انجام می‌دهند.

جمع‌بندی

اپلیکیشن‌ها جعلی برای بیشتر برندها در بستر وب و همچنین اپ استورها وجود دارند. اگر برندی هستید که به دنبال افزایش درآمد و شهرت خود هستید، باید مراقب اپلیکیشن‌های جعلی باشید، زیرا آن‌ها پتانسیل این را دارند که به اپلیکیشن و برند و در یک جمله حقوق مالکیت فکری و کپی رایت شما آسیب بزنند.

هنگامی که می‌دانید چگونه برنامه‌های جعلی را شناسایی کنید، باید سریع عمل کنید تا آن‌ها را حذف کنید. با توجه به اینکه امکان شناسایی و حذف اپلیکیشن جعلی فرآیند پیچیده‌ای دارد، می‌توانید در این زمینه از وکلای مالکیت فکری وینداد کمک بگیرید.

سوالات متداول

آیا امکان مسدودسازی اپلیکیشن‌های جعلی وجود دارد؟

بله، به کمک وکلای مالکیت فکری می‌توانید اپلیکیشن‌های جعلی که باعث نقض حقوق مالکیت فکری شما شده‌اند را مسدود کنید.

چگونه اپلیکیشن‌های جعلی را تشخیص دهم؟

برای تشخیص اپ‌های جعلی راهکارهای مختلفی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به تعداد دانلود، ایرادات برنامه، لوگوی آن، نظرات سایر کاربران، تاریخ انتشار و غیره توجه کرد.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

خدمات وینداد برای شما

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و