کپی-رایت-محتوا

کپی رایت محتوا و جلوگیری از سرقت محتوای وب سایت

اگر صاحب یا خالق محتوای آنلاین هستید و به طور منظم محتوا منتشر می‌کنید، حتما می‌دانید که سرقت محتوای وب سایت چه مشکلاتی را برای برند و کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند. گذشته از این موضوع، بدیهی‌ست که سرقت محتوا جرم محسوب می‌شود و باید از آن جلوگیری کرد. ضمن اینکه همه صاحبان یا مدیران می‌خواهند […]

اگر صاحب یا خالق محتوای آنلاین هستید و به طور منظم محتوا منتشر می‌کنید، حتما می‌دانید که سرقت محتوای وب سایت چه مشکلاتی را برای برند و کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند. گذشته از این موضوع، بدیهی‌ست که سرقت محتوا جرم محسوب می‌شود و باید از آن جلوگیری کرد. ضمن اینکه همه صاحبان یا مدیران می‌خواهند که وب سایت آن‌ها فقط محتوای غیرکپی و منحصربه‌فرد داشته باشد. در نتیجه باید از کپی رایت محتوا محافظت کنند.

از این‌رو در این مقاله، نحوه جلوگیری از سرقت محتوای وب سایت را به شما معرفی خواهیم کرد تا با مدیریت درست آن را به صفر برسانید. 

مالکیت فکری محتوای وب‌سایت و سرقت آن 

 هر محتوایی که در وب سایت خود منتشر می‌کنید متعلق به شما است. یعنی نسبت به آن مالکیت فکری و کپی رایت انحصاری دارید.

در نتیجه وقتی وب سایت دیگری دقیقاً همان محتوای شما را منتشر می‌کند، محتوای وب‌سایت را به سرقت برده و کپی رایت محتوا را در مورد شما را نقض کرده است.

برخی از اشخاص یا مدیران وب سایت برای برداشتن محتوا از سایر وب‌سایت‌ها، منابع آن را ذکر می‌کنند. با این کار ادعا دارند که محتوا کپی نشده و هیچ‌گونه نقضی نیز صورت نگرفته است. این در حالی‌ست که هر محتوایی بدون اجازه صاحب حق منتشر شود، همچنان نقض مالکیت فکری به‌شمار می‌رود.

توجه داشته باشید که محتوای وب سرقت شده محدود به آثار مکتوب مانند پست‌های وبلاگ، مقالات یا کپی توضیحات محصول نیست. بلکه می‌تواند شامل عکس، آثار هنری و موارد سمعی و بصری (پادکست، ویدیو، موشن گرافی و غیره) منتشر شده به صورت آنلاین باشد.

نظارت سنتی بر محتوا یا نظارت خودکار 

با توجه به اهمیت نظارت بر وب سایت و جلوگیری از نقض کپی رایت محتوا و انتشار غیرقانونی آن، این سؤال مطرح می‌شود که؛

چگونه می‌توانید محتوای کپی شده را شناسایی کنید؟

برای پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که چند راه برای شناسایی نقض کپی رایت محتوا وجود دارد:

  • نظارت و تشخیص به‌صورت سنتی
  • نظارت و تشخیص با روش خودکار

تشخیص دستی (با روش سنتی)

شناسایی نقض کپی رایت محتوا می‌تواند بسیار خسته کننده و وقت‌گیر باشد. در واقع، دقیقاً به همین دلیل است که سرقت محتوای وب‌سایت به طور مرتب رخ می‌دهد؛ اکثر صاحبان و سازندگان محتوای وب‌سایت به‌دلیل زمان‌بر بودن جستجوی مداوم در وب‌سایت‌هایی که محتوای آن‌ها را کپی کرده‌اند، توانایی نظارت کافی را ندارند. از این‌رو وب‌سایت‌های دیگر بدون هیچ‌گونه مشکلی محتوای سایر وب‌سایت‌ها را به‌صورت غیرقانونی کپی می‌کنند.

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای شناسایی محتوای متنی کپی، به‌صورت دستی است. در این روش زمان‌بر، کپی و جای‌گذاری بخش‌هایی از متن در یک برنامه یا ابزار بررسی صورت می‌گیرد. برخی از این ابزارها را می‌توان به صورت آنلاین و بدون هزینه مورد استفاده قرار داد، بنابراین تنها چیزی که واقعاً به آن نیاز دارید، زمان و دقت برای نقض کپی رایت محتوا است. 

شناسایی محتوا در واقع اولین و مهم‌ترین گام برای جلوگیری از سرقت محتوا نوشتاری غیرکپی و منحصر به‌فردی است که شما تولید کرده و آن را به صورت آنلاین منتشر کرده‌اید.

از سوی دیگر، برای عکس‌ها و آثار سمعی و بصری، ابزارهای تشخیص زیادی در دسترس نیست. در عین حال برخی از پلتفرم‌ها مانند فیس‌بوک و یوتیوب به‌طور خودکار پست‌هایی را که احتمال می‌دهند دارای حق نسخه‌برداری هستند حذف یا علامت‌گذاری می‌کنند. 

اگر می‌خواهید خودتان بررسی کنید که آیا تصاویر اصلی شما در جای دیگری به جز صفحه وب شما استفاده شده و نمایش داده می‌شوند یا خیر، می‌توانید از ویژگی محبوب جستجوی عکس معکوس توسط Google استفاده کنید.

تشخیص خودکار

روش کاربردی دیگر برای نظارت و شناسایی محتوای کپی شده، استفاده از تشخیص خودکار است. در این زمینه می‌توانید از نرم‌افزار حفاظت از نقض کپی رایت محتوا استفاده کنید. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا از آثار خلاقانه خود در برابر ناقضانی که محتوای شما را به هر نحوی کپی می‌کنند، محافظت کنید.

این نرم‌افزار طیف وسیعی از رسانه‌ها از جمله فیلم‌ها، آثار دیجیتالی مانند نرم‌افزار و بازی‌های ویدیویی، متن، پادکست، فایل‌های صوتی و غیره را پوشش می‌دهد. بر این اساس کپی رایت محتوا و نقض آن به کمک وکلای مالکیت فکری انجام می‌شوپ و اقدام به حفظ صفحات و وب سایت‌های متخلف می‌کند.

تشخیص نقض علامت تجاری کسب و کار به وسیله وکلای مالکیت فکری و با استفاده از پلتفرم‌های هوشمند باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد. از این‌رو اشخاص و کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند برای پیگیری کپی رایت محتوا اقدام کنند.

کپی رایت محتوا

اقدامات لازم برای محتوای کپی شده 

در صورتی که محتوای وب‌سایت شما کپی شد، چه اقداماتی باید انجام دهید؟ 

در ادامه چند راهکار را به شما معرفی خواهیم کرد:

۱. شواهد جمع‌آوری کنید

شواهد کافی برای اثبات ادعا اهمیت زیادی دارد. از این‌رو می‌توانید با جمع‌اوری شواهد و مدارک نشان دهید محتوایی که ادعا می‌کنید کپی شده، توسط شما تولید شده است. یکی از راه‌های اثبات این موضوع، نشان دادن مدرکی در مورد تاریخ انتشار محتوا توسط شما و سپس کنار هم قرار دادن آن با اثر بازتولید شده است.

وجود شواهد در تمامی دعاوی و اختلافات به خواهان کمک می‌کند تا دلایل اثباتی بیشتری برای ادعای خود داشته باشد. در نتیجه با طرح ادعای اینکه محتوای شما کپی شده است، می‌توانید در جایگاه خواهان هر گونه شواهدی که می‌تواند ادعای شما را اثبات کند را مطرح کنید.

۲. مالک وب سایت را پیدا کرده و با او تماس بگیرید

قبل از اینکه طرف‌های دیگر را درگیر کنید، ابتدا موضوع را با مالک وب سایت حل کنید. گاهی اوقات، مدیران وبسایت نیز کاملاً بی‌اطلاع هستند و اشخاص یا آژانس بازاریابی دیجیتالی که مسئول ارائه محتوای صفحه‌شان هستند، مطالب پست‌شده قبلی کپی کرده و ادعا می‌کنند که آن‌ها را خودشان تولید کرده‌اند. توجه داشته باشید، نکته کلیدی این است که ادعای خود را به‌صورت محکم و خوب، با مدرک کافی همان طور که در مورد قبل مورد بحث قرار گرفت، توضیح دهید.

۳. با ثبت کننده دامنه یا میزبان وب تماس بگیرید

گاهی مالک وب‌سایت پاسخگو نیست یا کاملاً غیرقابل دسترس است. در هر صورت (خواه عمدی یا غیرعمدی باشد)، راه بعدی شما این است که موضوع را با ثبت کننده دامنه وب سایت یا میزبان وب مطرح کنید. از آنجایی که این نهادها نمی‌خواهند در هرگونه نقض مالکیت فکری دخیل باشند، در اغلب موارد واقعاً با شما برای حذف محتوای کپی شده همکاری می‌کنند، به خصوص اگر با دلایل کافی آن را ثابت کنید.

در این مرحله لازم به ذکر است که یک قانون وجود دارد که ثبت دامنه و میزبانان وب را وادار می‌کند تا نقش خود را در جلوگیری از سرقت آنلاین انجام دهند. به طور خاص، DMCA یا قانون حق نسخه‌برداری هزاره دیجیتال در سال 1998، بازتولید یا توزیع غیرقانونی آثار آنلاین اصلی را جرم‌انگاری می‌کند و الزاماً نهادهایی را که میزبان این صفحات وب هستند را پوشش می‌دهد.

سرقت محتوای وب سایت چگونه برند شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

در ظاهر، به نظر نمی‌رسد کپی شدن محتوای وب، تأثیر مستقیمی بر برند یا تجارت شما داشته باشد. به خصوص اگر به اهداف خود رسیده‌ و به هر حال فروش کافی داشته باشید. اما اگر شخص دیگری مطالب شما را منتشر کرده و از آن سود می‌برد، در واقع کپی رایت محتوا را در مورد شما نقض کرده که یکی از حقوق قانونی شماست و باید به طور جدی با آن برخورد شود.

بنابراین این تصور اشتباه است. در واقع، کپی شدن محتوای وب می‌تواند بر درآمد شما تأثیر منفی بگذارد، گرچه تاثیر آن در ابتدا بر کسب‌وکار شما مشهود نباشد.

به عنوان مثال اگر پس از شناسایی اولین محتواهایی که از وب‌سایت شما کپی شده است، حق خود را مطالبه نکنید، ممکن است به نظر برسد که این شمایید که واقعاً در تکرار محتوا مقصر هستید. مطمئناً این کار می‌تواند به برند شما آسیب برساند و بر درآمد شما تأثیر منفی بگذارد. 

همچنین به‌صورت بالقوه بازار شما و به تبع آن، درآمدها و سودهای تجاری را از بین خواهد برد. از آنجایی که مصرف کنندگان توجهی به اصل بودن سایت یا برند ندارند، شما به‌عنوان صاحب برند باید در محافظت از حق خود در مورد محتوای وب سایت و اساساً از مالکیت فکری و هویت برند خود دقت کافی را داشته باشید.

نکته مهم دیگری که باید در مورد کپی رایت محتوا به آن توجه کنید این است که اگر وب سایتی که محتوای شما را کپی کرده است، از نظر کلیک و تعامل نسبت به شما رتبه بهتری داشته باشد، به‌صورت آنلاین عملاً ترافیک وب و بازار بالقوه شما را نیز می‌دزدد. بنابراین، به‌عنوان مالک برند، باید اقدامات لازم را در مورد محتوای کپی شده را انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که کار شما برای سایت خودتان کلیک ایجاد می‌کند و نه برای سایر اشخاصی که محتوای شما را کپی کرده‌اند. از این رو مسدود سازی وب سایت متخلف از جمله اولین اقداماتی است که باید انجام دهید.

پیگیری نقض کپی رایت محتوا با وینداد

وکلای مالکیت فکری وینداد به وسیله قوانین و مقررات این حوزه ابتدا تجزیه، تحلیل و ارزیابی کاملی در خصوص سرقت محتوای وب سایت و نقض کپی رایت محتوای شما به‌دست می‌آورند سپس با استفاده از تخصص و تجربه خود در این زمینه برای حفظ کسب‌وکار شما از نقض نام تجاری اقدام می‌کنند. وکلای وینداد نظارت و حفاظت مداوم را برای کمک به جلوگیری از وقوع تخلفات مشابه و حفظ شهرت نام تجاری شما انجام می‌دهند.

جمع‌بندی 

سرقت محتوای وب سایت و نقض کپی رایت محتوا می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر تمامی کسب و کار آنلاین داشته باشد. از این‌رو استفاده از  یک استراتژی پیشگیرانه، بهترین گزینه برای جلوگیری از قربانی شدن در این نوع جرایم سایبری است. 

چه محتوای شما از نوع نوشتاری باشد چه تصاویر یا حتی ویدیو، استفاده از نرم افزار کاربردی محافظت از برند می‌تواند تشخیص دهد که چه زمانی محتوای شما توسط دیگران به سرقت رفته است و به شما کمک می کند فورا آن را حذف کنید. 

دقیقاً به همین دلیل است که کسب‌وکارها باید از این نرم‌افزارها برای حفاظت از مالکیت فکری برند خود استفاده کنند. زیرا از کپی شدن محتوایی که برای درآمدزایی تولید کرده‌اید جلوگیری کرده و آن را تضمین می‌کند. از این‌رو یک راهکار ساده، مقرون به‌صرفه و ایمن برای تمامی کسب‌وکارها و بازیابی درآمد آنلاین کسب‌وکارها به‌شمار می‌رود.

سوالات متداول

کپی رایت از چه نوع محتواهایی حمایت می‌کند؟

هر نوع محتوایی که به‌صورت آنلاین مثل فیلم، متن، صوت یا تصویر منتشر شده یا در قالب کتاب، موسیقی، فیلم، پادکست یا غیره باشد طبق قانون کپی رایت مورد حمایت قرار می‌گیرد.

کسب‌وکارها چگونه می‌توانند از کپی رایت استفاده کنند؟

در صورت نقض کپی رایت، کسب‌وکارها می‌توانند به کمک وکلای مالکیت فکری اقدام به مسدودسازی صفحات و کانال‌های متخلف کنند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

خدمات وینداد برای شما

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و