نحوه مسدودسازی وب سایت

نحوه مسدود سازی وب سایت متخلف به دلیل نقض کپی رایت

اینکه شخصی مطالبی که دارای کپی رایت هستند را کپی کرده و از آن استفاده کند باعث ایجاد مشکلات زیادی برای شما خواهد شد. چرا که باید به فکر پیگیری و مسدودسازی وب سایت مورد نظر باشید. ضمن اینکه حذف تخلفات برای محافظت از درآمد و شهرت برند ضروری است. اما پیدا کردن بهترین راه […]

اینکه شخصی مطالبی که دارای کپی رایت هستند را کپی کرده و از آن استفاده کند باعث ایجاد مشکلات زیادی برای شما خواهد شد. چرا که باید به فکر پیگیری و مسدودسازی وب سایت مورد نظر باشید. ضمن اینکه حذف تخلفات برای محافظت از درآمد و شهرت برند ضروری است. اما پیدا کردن بهترین راه برای انجام این کار بسیار دشوار است. 

در عین حال روش‌هایی مانند ارسال اخطار حذف DMCA چندان سخت نیست و می‌توانید به‌عنوان یک راهکار از آن‌ها استفاده کنید. 

در این مقاله ضمن آشنایی با نقض کپی رایت و روش‌های شناسایی آن، نحوه گزارش یک وب سایت برای نقض کپی رایت را بررسی خواهیم کرد. همچنین اقدامات لازم در صورتی که درخواست شما نادیده گرفته شود را معرفی می‌کنیم. در نهایت نیز شما را با خدمت مسدودسازی وب سایت‌های جعلی آشنا خواهیم کرد.

نقض کپی رایت چیست؟

نقض حق کپی رایت یا نسخه‌برداری به معنی استفاده غیرقانونی از آثار دارای مالکیت فکری و کپی رایت برای شخص یا برند دیگری است. کپی رایت به شما مالکیت قانونی آثار منحصر به فرد مانند فیلم، موسیقی، محتوای تصویری، طراحی وب سایت و غیره را می‌دهد. اما لزوماً مانع از سرقت محتوای محافظت شده توسط افراد نمی‌شود.

نقض کپی رایت به‌عنوان یک مشکل رو به رشد با هزاران کلاهبرداری آنلاین است. این اشخاص از محتوای کپی و سرقت شده برای فریب دادن مشتریان آنلاین استفاده می‌کنند. اگر محتوا تولید شده توسط برند شما هم بدون اجازه کپی و منتشر شود، علاوه‌بر نقض حقوق، پیامدهای مالی زیادی برای شما خواهد داشت.

در واقع هیچ‌کس نمی‌خواهد اثری که با صرف زمان، انرژی و هزینه تولید شده است، به‌سادگی مورد سرقت و سوءاستفاده قرار بگیرد. اما آسیب نقض کپی رایت بسیار فراتر از این است. وقتی شخص دیگری از مطالب شما استفاده می‌کند، فروش و شهرت شما را به خطر می‌اندازد. به همین دلیل ضروری است که بلافاصله به محض اینکه متوجه شدید محتوای شما به سرقت رفته است، برای مسدودسازی وب سایت متخلف به دلیل نقض حق نسخه برداری اقدام کنید.

نحوه گزارش یک وب سایت برای نقض کپی رایت

اگر متوجه شدید که فقط یک وب‌سایت مالکیت فکری کسب و کار شما را نقض می‌کند، ارسال درخواست حذف DMCA کار ساده‌ای است. همچنین توجه داشته باشید که اگر یک وب‌سایت متخلف را  مشاهده کردید، مطمئن باشید که موارد بیشتری نیز وجود دارند که حقوق شما را نقض کرده‌اند. 

بنابراین اگر یک مورد نقض کپی رایت را پیدا کردید، توجه داشته باشید که می‌تواند به یک بازی بی پایان از وب‌سایت‌های متخلف تبدیل شود. وقتی موفق به مسدود سازی وب سایت نقض کننده شوید، وب سایت دیگری در جای دیگری ظاهر می‌شود.

نحوه گزارش وب‌سایت‌های متخلف به‌صورت دستی

با این حال، اگر یک کسب‌وکار کوچک هستید یا به صورت اشخاص حقیقی فعالیت می‌کنید و معتقدید که پلتفرم‌های آنلاین برای شما چندان مفید نخواهد بود، می‌توانید از راهکار زیر استفاده کنید.

قبل از شروع درخواست حذف DMCA، مطمئن شوید که تمام اطلاعات مربوطه را که می‌توانید جمع‌آوری کرده اید. ارائه پیوندهایی با شواهدی مبنی بر نقض حق نسخه برداری و همچنین اثبات اینکه محتوا متعلق به شماست، ضروری است. این کار می‌تواند زمان مورد نیاز برای تأیید درخواست DMCA شما را سرعت ببخشد.

هنگامی که مدارک خود را در مورد نقض حق نسخه برداری جمع آوری کردید، مراحل زیر را برای مسدودسازی وب سایت دنبال کنید:

تخلف را به‌صورت قانونی گزارش دهید

اگرچه نقض حق نسخه‌برداری جرم است، اما به عنوان یک موضوع حقوقی مطرح می‌شود و باید برای رسیدگی در دادگاه مطرح شود تا توسط قاضی مورد رسیدگی قرار بگیرد. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نباید تخلف را گزارش کنید. شما به‌راحتی می‌توانید هر یک از جرایم آنلاین را گزارش دهید تا این مشکل را به صورت رسمی ثبت کنید.

حتی در صورتی که به این گزارش‌ها رسیدگی نشود، باز هم ثبت آن مفید خواهد بود چرا که به‌عنوان یک سوءسابقه علیه متخلف ثبت می‌شود و می‌توانید مجازات نقض کپی رایت را در این مورد پیگیری کنید.

با شرکتی که میزبان وب سایت است، تماس بگیرید

با میزبان وب سایت متخلف (به عنوان مثال وردپرس، بلو هاست و غیره) تماس بگیرید تا آن‌ها را از این مشکل آگاه کنید. می‌توانید شرکت میزبان وب‌سایت را که حق نسخه‌برداری شما و همچنین اطلاعات ثبت‌کننده دامنه را نقض می‌کند، در ICANN پیدا کنید.

میزبان‌های وب باید از DMCA پیروی کنند و به منظور ادامه کار از استانداردهای سختگیرانه برخوردار هستند، بنابراین تخلفات را جدی می‌گیرند. تماس فوری با آن‌ها می‌تواند روند را تسریع و در وقت شما صرفه جویی کند و حتی ممکن است از طرف شما یک اخطار حذف DMCA ارسال کنند.

تخلف را به Google گزارش دهید

گزارش نقض حق نسخه‌برداری با Google برای اطمینان از اینکه وب سایتی که کپی رایت محتوا شما را نقض می‌کند در جستجوهای Google ظاهر نمی‌شود، ضروری است. خوشبختانه، این فرآیند با فرم نقض کپی رایت Google که می‌توانید به صورت آنلاین به آن دسترسی پیدا کنید، نسبتاً ساده است. این فرم از شما می‌خواهد سناریویی را که گزارش می‌دهید، انتخاب کنید و شما را در این فرآیند راهنمایی می‌کند تا بتوانید به راحتی آن را ثبت کنید.

به خاطر داشته باشید که گزارش نقض حق نسخه‌برداری به Google، باعث مسدودسازی وب سایت نمی‌شود؛ بلکه این کار به سادگی تضمین می‌کند که وب سایت توسط گوگل ایندکس نشده و در نتایج جستجو ظاهر نمی‌شود.

یک درخواست DMCA علیه سایت ثبت کنید

درخواست DMCA یک مکاتبه رسمی است که به منظور هشدار به منابع نقض حق نسخه برداری است و می‌تواند به چندین سایت و منبع ارسال شود. این کار می‌تواند شامل ثبت‌کننده دامنه ناقض حق کپی رایت، میزبان وب، موتورهای جستجو و موارد دیگر باشد. هر جایی که وب‌سایت با محتوای نقض‌کننده شما یافت می‌شود، منبعی است که می‌توانید درخواست حذف DMCA را به آن ارسال کنید.

اگر اخطار DMCA نادیده گرفته شود چه اتفاقی می‌افتد؟

ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد که اعلامیه DMCA شما نادیده گرفته شود. در این صورت ابتدا، اعلان خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که اطلاعات صحیح و به روز است. یک خطای ساده ممکن است منجر به رد یا لغو درخواست شما شود.

در مرحله بعد، مطمئن شوید که مدارک کافی مبنی بر نقض حق نسخه‌برداری را بارگزاری کرده‌اید. برای مثال ممکن است پیوندها یا مشخصات دقیق برای تخلفی را که رخ داده است را ارائه نکرده باشید. همچنین ممکن است در مدت زمان کوتاهی موارد نقض بیشتری وجود داشته باشد، بنابراین مطمئن شوید که درخواست خود را با هر گونه مدرک اضافی به روز کنید.

در نهایت، ممکن است بخواهید برای پیگیری با منبعی که درخواست را به آن ارسال کرده‌اید تماس بگیرید. ببینید آیا آن‌ها می‌توانند اطلاعاتی در مورد اینکه چرا حذف DMCA شما تأیید نشده است به شما ارائه دهند. ممکن است راه‌حل ساده‌ای وجود داشته باشد یا ممکن است به نحوی درخواست شما را از دست داده باشند. با پیگیری اطمینان حاصل می‌کنید که چرا درخواست شما به نتیجه نرسیده است.

اگر درخواست DMCA شما همچنان توسط میزبان وب یا ارائه‌دهنده خدمات نادیده گرفته می‌شود، درخواست خود را تا حد امکان به منابعی که اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند ارسال کنید. ممکن است نتوانید سایت یا محتوا را به طور کلی حذف کنید، اما می‌توانید نمایش آن را مسدود کنید. با ارسال درخواست‌های حذف DMCA به موتورهای جستجو و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که محتوای دارای حق نسخه‌برداری سرقت شده، قابل دسترسی نیست.

مزایای مسدودسازی وب‌سایت برای جلوگیری از نقض کپی رایت

راه‌حل‌های قوی مدیریت وب سایت این سرویس برای شناسایی، گزارش و حذف دامنه‌هایی که از برند شما با نقض حق چاپ شما سوء استفاده می‌کنند را انجام می‌دهد.

با استفاده از این خدمت دو مورد زیر را بررسی خواهیم کرد:

  • مشکلات فوری که نیاز به ارزیابی شما دارند
  • پلتفرم‌هایی که کلاهبرداران برای سوء استفاده از کپی رایت شما استفاده می‌کنند.

این سرویس باعث بازیابی درآمد آنلاین برند و کسب‌وکار شما می‌شوند. چرا که با کنترل کلاهبری آنلاین، آن‌ها را محدود می‌کنند و مانع از آسیب به شهرت و اعتبار برند خواهد شد. 

نقض حق نسخه‌برداری، به اشکال  مختلف از جمله وب‌سایت‌های کپی، فروش تقلبی یا سایبری به‌عنوان ابزاری برای سرقت اطلاعات مالی مشتریان تأثیر قابل‌توجهی بر سود شما دارند. 

در این سرویس از یک سیستم سه مرحله‌ای برای دستگیری کلاهبردارانی که کپی رایت را نقض می‌کنند، استفاده می‌کنیم:

  • نظارت و تشخیص
  • ارزیابی و اولویت بندی
  • مسدودسازی وب سایت به‌صورت خودکار (تعیین قوانین خودکار)

 

۱. نظارت و تشخیص

پس از ثبت نام در سایت، درخواست خود را ثبت می‌کنید تا وب جهانی را برای هرگونه تخلف مرتبط با نام تجاری شما کنترل می‌کنیم. اما لازم است قبل از این کار حتما مالکیت فکری خود را در بخش‌های مختلف به ثبت برسانید تا پیگیری قانونی آن‌ها ساده‌تر باشد.

۲. ارزیابی و اولویت‌بندی

در مثال فوق از یک مشتری بیش از 36000 مورد نقض حق نسخه‌برداری احتمالی وجود داشت. در واقع این کار به صورت آنلاین تمامی موارد را ارزیابی کرده و آن‌هایی که ریسک بالاتری دارند را مشخص می‌‌کند.

۳. مسدودسازی وب‌سایت به‌صورت خودکار

در این خدمت به‌جای اینکه خودتان اخطارهای حذف را صادر کنید، مسدودسازی وب سایت برای شما انجام می‌شود.

مسدودسازی وب سایت با وکلای مالکیت فکری وینداد

وکلای مالکیت فکری وینداد به وسیله قوانین و مقررات این حوزه ابتدا تجزیه، تحلیل و ارزیابی کاملی در خصوص مسدودسازی وب سایت و نقض کپی رایت محتوای شما انجام می‌دهند. سپس با استفاده از تخصص و تجربه خود در این زمینه برای حفظ کسب‌وکار شما اقدام می‌کنند. وکلای وینداد نظارت و حفاظت مداوم را برای کمک به جلوگیری از وقوع تخلفات مشابه و حفظ شهرت نام تجاری شما انجام می‌دهند.

جمع‌بندی 

اگرچه کلاهبردارای آنلاین خارج این مساله را به کسب‌وکارها القا می‌کنند که محافظت از کپی رایت امکان‌پذیر نیست.

اما با نظارت دقیق بر جعل هویت و اسکن مداوم برای نقض محتوای حق نسخه‌برداری خود، می‌توانید به سرعت نقض‌ها را شناسایی کرده و اخطارهای DMCA را برای حذف آن‌ها ارسال کنید. اگر ایده محافظت از برند شما در برابر هزاران کلاهبردار روزانه به نظر می‌رسد به‌سادگی قابل رسیدگی است.

این خدمت به شما کمک می‌کند تا بتوانید از حقوق مالکیت فکری و کپی رایت خود محافظت کرده و اشخاصی که به هر نوعی آن را نقض می‌کنند شناسایی کنید.

سوالات متداول

آیا امکان پیگیری محتوای کپی شده در سایت‌های دیگر وجود دارد؟

بله، در صورت نقض کپی رایت شما در وب‌سایت‌ها می‌توانید اقدام به مسدودسازی سایت‌های متخلف کنید.

قانون کپی رایت شامل چه محتواهایی می‌شود؟

هر گونه محتوای آنلاین (شامل عکس، فیلم، صوت، متن)، پادکست، موسیقی، کتاب (صوتی، الکترونیکی، کاغذی)، فیلم، ویدیوی تبلیغاتی تحت حمایت قانون کپی رایت قرار دارد.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

خدمات وینداد برای شما

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و