قرارداد اجاره کارخانه

نمونه قرارداد اجاره کارخانه چیست؟ چه نکات قراردادی دارد؟

  بحث اجاره کارخانه و کارگاه به دلیل مسائل و موارد بازار سرمایه امروزه بسیار مطرح است. در متن ذیل به بررسی قرارداد اجاره کارخانه و نکات قراردادی و مهم آن خواهیم پرداخت. برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید 1) قرارداد اجاره چیست؟ 2) قرارداد اجاره کارخانه 3) سخن پایانی قرارداد […]

 

بحث اجاره کارخانه و کارگاه به دلیل مسائل و موارد بازار سرمایه امروزه بسیار مطرح است. در متن ذیل به بررسی قرارداد اجاره کارخانه و نکات قراردادی و مهم آن خواهیم پرداخت.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

قرارداد اجاره چیست؟

قرارداد اجاره کارخانه از لحاظ تقسیم بندی ذیل قرارداد اجاره قرار می گیرد که قانون مدنی در ماده 466 مبادرت به تعریف آن کرده است: “اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می شود. اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد ‌اجاره را عین مستاجره گویند.” بر اساس مدت زمان می توان عقد اجاره را به سه قسم اجاره روزانه، ماهانه و سالانه تقسیم کرد . بر اساس عین مستاجره نیز سه نوع قسم اجاره اشخاص، اشیاء و حیوان را داریم.

 

قرارداد اجاره کارخانه

کارخانه متشکل از مجموعه‌ای از ساختمان‌ها در داخل یا خارج از شهر است که در آن به تولید صنعتی می‌پردازند و دارای بخش های مختلفی است. برای بهبود کارکرد  این بخش های کارخانه آن ها با یکدیگر در ارتباط  کامل هستند. همچنین کارخانه برای اهداف تولیدی خود نیازمند دستگاه ها و نیروهای انسانی است. گاهی افراد صاحب سرمایه که زمین  و ملک مورد نظر برای راه اندازی کارخانه را ندارند سراغ اجاره کارخانه می روند و این نوع قرارداد منعقد می شود.

نمونه قرارداد اجاره کارخانه و موارد درج شده در آن

طرفین قرارداد

بعد از ذکر عنوان قرارداد لازم است به مولفه بعدی یعنی طرفین قرارداد که در اینجا موجر و مستاجر است اشاره داشته باشیم. طرفین عقد اجاره کارخانه ممکن است بین اشخاص حقیقی یا حقوقی باشد و هیچ مانعی در این امر وجود ندارد منتها از حیث اطلاعات وارده در قرارداد متفاوت است. در صورتی که شخص حقوقی باشد مثل شرکت یا موسسه لازم است نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده قید شود. در خصوص طرفیت اشخاص حقیقی نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس کافی است.

مورد اجاره

این بخش از قرارداد حائز اهمیت بسیاری است چرا که مشخص کننده میزان حدود اختیارات مستاجر در مورد اجاره است. در خصوص این نوع قرارداد می توان گفت که مورد اجاره همان کارخانه و ملکی است که در ازای آن مال الاجاره تعلق می گیرد. باید به تمام مشخصات مورد اجاره و متعلقات و تجهیزات اعم از داشتن آب ، گاز و برق و دستگاه ها و همچنین هدف و کارکرد مورد اجاره تا حد امکان اشاره داشت تا در زمان تفسیر قرارداد در موارد اختلافی به مشکلی برخورد نکرد.

مال الاجاره

قسمت بعدی میزان مال الاجاره  است که اغلب به صورت ماهانه تعیین می شود و زمان تحویل آن را قید می کنند. موجر در ذیل تبصره می تواند حق فسخ را برای خود در صورت عدم پرداخت به موقع توسط مستاجر در نظر بگیرد. مبلغ دقیق و به حروف قرض الحسنه ای که مستاجر در ضمن قراداد به موجر پرداخت نموده نیز نوشته می شود. همچنین اشاره می شود که این مبلغ باید به موجر عودت داده شود.

مدت اجاره

تاریخ آغازین اجاره به سال شمسی به همراه مدت زمان اجاره در این قسمت جای دارد. ذکر شرایط تمدید اجاره در صورت تمایل طرفین در این قسمت جای می گیرند. چنانچه طرفین تمایلی به تمدید نداشته باشند ، مدت زمانی که نیاز به اطلاع رسانی به طرف مقابل است را باید در این بخش قید کنند.

شروط ضمن عقد

در این خصوص با توجه به شرایط حاکم بر روابط طرفین و مورد اجاره یک سری شرایطی ضمن عقد لحاظ می شود که در واقع حالت عامی دارد و در قرارداد های اجاره اکثرا قید می شود. در ادامه به برخی از این شرایط که در مورد قرارداد اجاره کارخانه هم موضوعیت دارد می پردازیم.

  • موجر می تواند در خصوص حفظ کاربری کارخانه شرط بگذارد مثل اینکه حق تغییر شغل بدون رضایت موجر را نداشته باشد و مخالف تغییر کاربری کارخانه باشد یا اینکه مستاجر هیچ حقی در خصوص انتقال یا واگذاری کارخانه در قالب وکالت، وصایت و …به شخص ثالث نداشته باشد.
  • در خصوص هزینه های جاری مانند پرداخت مالیات مشاغل و عوارض شهرداری و حق بیمه تأمین اجتماعی کارگران و پرسنل طرف قرارد همان ابتدا توافق می شود که مستاجر عهده دار پرداخت آن است.
  • در صورتی که مستاجر به موقع اقدام به تخلیه و تحویل نکند ،روزانه مبلغی به عنوان خسارت تاخیر تادیه در متن آورده می شود که مکلف به پرداخت آن است.
  • معمولا موجر خود را مسئول هزینه های حوادث مترقبه نمی داند و ذکر می شود که او هیچ مسئولیت از باب خسارات وارده نخواهد داشت .بیمه کردن اموال داخل در کارخانه بر عهده خود مستاجر می باشد.
  • اگر مبلغی بابت سرقفلی و حق کسب و پیشه به موجر پرداخت شده باشد باید نوشته شود در غیر این صورت مستاجر هیچ حقی برای باز پس گرفتن مبلغ مذکور پس از پایان مدت اجاره نخواهد داشت.
  • طبق ماده 493 قانون مدنی اگر مستاجر تفریط یا تعدی نماید ضامن است مگر اینکه عین مستاجره بدون تفریط یا تعدی او کلاً یا بعضاً تلف شود که در این صورت مسئول نخواهد بود.

 

فسخ قرارداد

فسخ اجاره‌نامه یعنی یکی از طرفین قرارداد، موجر یا مستاجر و یا هر دو طرف تصمیم بگیرند که پیش از موعد مقرر شده در قرارداد با دلایل موجه و رعایت قانون به قرار داد پایان دهند که در این مواقع برای اعلام فسخ آن مدت معقولی مثل دو ماه را در نظر می گیرند و اقدامات انحلال عقد را بنا بر ماده های ذکر شده انجام می دهند.

 حل اختلاف

طرفین ضمن قرارداد اجاره یک تدبیری اتخاد می کنند که در صورت بروز اختلاف جهت جلوگیری از اطاله وقت  بتوانند آن را نزد داوری که خود انتخاب می کنند ، مراجعه کنند. امضای این داور باید در قرارداد از حیث  قبولی داوری وجود داشته باشد .داور منتخب یکسری تعهداتی من جمله رسیدگی به اختلاف حداکثر یک ماهه و مشخص نمودن میزان خسارات وارده دارد و در موارد مقتضی قرارداد را تفسیر می کند. نظر خود را در قالب رای صادر می کند که رای قطعی و لازم الاجرا است .در اکثر موارد طرفین حق اعتراض را از خود سلب می کنند که البته با توجه به آزادی اراده انسان ها در قرارداد های خصوصی می توانند این حق را برای خود قائل شوند.

تاریخ و محل انعقاد قرارداد

قاعده این است که محل اقامتگاه قانونی موجر تاریخ انعقاد قرارداد در نظر گرفته می شود و صلاحیت دادگاه های این نوع اقامت به دلیل امکان رسیدگی سریع ملاک قرار می گیرد.

تعداد نسخ قرارداد

معمولا تعداد ماده و تبصره های مندرج در متن و تعداد نسخه قرارداد را می نویسند و متذکر می شوند که هر دو نسخه در حکم واحد بوده است . آخر سر قرارداد ها بین طرفین مبادله می گردد و از تاریخ انعقاد ، قرارداد برای طرفین لازم الاجرا می باشد.

 

سخن پایانی

سعی کردیم نمونه و موارد مهم قرارداد اجاره کارخانه را بررسی کنیم اما با توجه به متفاوت بودن هر پرونده و دارا بودن نکات و ظرائف خاص خود شما می توانید با مشاوران و کارشناسان حقوق قراردادهای اجاره وینداد در این زمینه مشورت کنید؛ و یا برای تنظیم قرارداد همین حالا درخواست خود را ثبت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند