نمونه قرارداد دورکاری

نمونه قرارداد دورکاری و فریلنسری چه نکاتی دارد؟

کار کردن به صورت فریلنسری و دورکاری در کنار تمام مزیت‌هایی که دارد همیشه این نگرانی را به همراه دارد که مبادا با کارفرما بر سر گرفتن به موقع حقوق و دستمزد به مشکل بربخوریم. مهم نیست کاری که به صورت فریلنسری انجام می‌دهید چیست؛ درهر صورت باید قبل از هر پروژه‌ای به فکر استفاده از […]

کار کردن به صورت فریلنسری و دورکاری در کنار تمام مزیت‌هایی که دارد همیشه این نگرانی را به همراه دارد که مبادا با کارفرما بر سر گرفتن به موقع حقوق و دستمزد به مشکل بربخوریم. مهم نیست کاری که به صورت فریلنسری انجام می‌دهید چیست؛ درهر صورت باید قبل از هر پروژه‌ای به فکر استفاده از نمونه قرارداد دورکاری باشید. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که برای قرارداد دورکاری باید به چه نکاتی توجه کنید تا بعدا با مشکل مواجه نشوید.

در کارهای فریلنسری، در بیشتر موارد توافقات از طریق گفت‌وگو و بر اساس اعتماد متقابل شکل می‌گیرد. اما برای اطمینان خاطر بیشتر بهتر است که شما از قرارداد مکتوب استفاده کنید.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

نکات مهم نمونه قرارداد فریلنسری چیست؟

در انواع قراردادهای پیمانکاری که برای پروژه‌های فریلنسری تنظیم می‌شوند مثل قرارداد برنامه نویسی، قرارداد طراحی وب سایت، قرارداد طراحی موشن گرافیک و غیره باید نکات زیر را رعایت کنید.

مشخصات شخص حقیقی یا شرکتی که قصد همکاری با آن ها را دارید در قرارداد درج شود.

اولین سوالی که انتظار می‌رود در هر کاری از خودمان بپرسیم این است که طرف مقابل ما چه کسی است؟ این سوال از این جهت اهمیت دارد که این شخص همان شخصی است که باید تمام هماهنگی‌ها با او انجام شود و حقوقمان از او دریافت شود و… پس مهم است بدانیم که طرف مقابل ما کیست و دقیقا چه مشخصات هویتی دارد.

مثلا اگر شخص حقیقی است شماره تماس او، آدرس، ایمیل، کد ملی و سایر اطلاعات هویتی او باید نوشته شود.

یا اگر طرف مقابل ما شرکت است باید اطلاعات مهمی مثل شماره ثبت، کد اقتصادی، احراز صاحبان امضای مجاز و اطلاعاتی از این دست را از سایت روزنامه رسمی کشور بررسی کنیم.

کاری که قرار است انجام دهید به صورت دقیق و واضح نوشته شود

این بخش در واقع موضوع قرارداد شماست که مهم‌ترین بخش یک نمونه قرارداد دورکاری است و روی بخش‌های دیگر قرارداد شما تاثیر اساسی دارد. شما باید به طور دقیق بیان کنید چه کاری را قرار است انجام دهید تا کارفرما سوءاستفاده نکند و کار بیشتری از شما نخواهد.

مدت زمان انجام موضوع قرارداد

یکی از مهم‌ترین مفاد یک قرارداد فریلنسری، بند مربوط به مدت قرارداد است. در پاسخ به این سوال باید مدت قرارداد را به صورت دقیق مشخص کنید مثلا بنویسید مدت قرارداد از تاریخ امضای قرارداد به مدت یک ماه است یا مثلا از تاریخ 1/6/1400 تا 1/7/1400

در صورتی که شما مدت قرارداد را دقیق مشخص نکنید می‌تواند مشکلات و اختلافات زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد.

مدت زمانی که کارفرما فرصت دارد خروجی کار شما را تایید یا رد کند

پاسخ به این سوال می‌تواند اهمیتی برابر با کل قرارداد داشته باشد. اینکه چه زمانی کارفرما تایید کار انجام شده را به شما می‌دهد از این جهت بسیار مهم است که کارفرما می‌تواند مدت ها شما را درگیر کند و به بهانه‌های مختلف از تایید کار شما جلو گیری کند.

در این مواقع شما می‌توانید به راحتی با تعیین یک زمان مشخص و قراردادن یک ضمانت اجرای دقیق از این امر فرسایشی جلوگیری کنید مثلا در تاریخی مشخص اگر کارفرما طرح مورد نظر را تایید نکرد و سکوت کرد این سکوت نشانه رضایت وی است و کار شما خاتمه یافته است و دیگر تعهدی ندارید.

میزان مبلغ دریافتی شما از این قرارداد و شیوه‌ی دریافت آن

باید بدانید که اگر میزان پول دریافتی بابت انجام کار و نحوه پرداخت حق الزحمه شما در بند مبلغ قرارداد و روش‌های پرداخت مشخص نشده باشد هیچ تضمینی برای اینکه شما به پول توافق‌شده دست پیدا کنید نیست پس بنابراین باید به طور دقیق و مشخص میزان پول و همینطور نحوه پرداخت را در نموه قرارداد دورکاری خود شرح دهید تا از آن دسته افرادی که از این بابت ضربه‌های جبران ناپذیری را متحمل شدند نباشید.

تعهداتی که در مقابل کارفرمای خود دارید

بند تعهدات فریلنسر یکی از ارکان مهم قرارداد است که اگر درست تنظیم نشود می‌تواند شما را دچار مشکلات عدیده‌ای کند. اگر دقیقا ندانید که در مقابل کارفرما چه تعهداتی دارید و چه کارهایی را باید انجام دهید به مشکل برمی‌خورید. پس توجه داشته باشید که حدود تعهدات خود را به دقت ترسیم کنید و تمام تعهداتی را که به کارفرما دارید را بدون کم و کاست در قرارداد خود ذکر کنید.

تعهدات شما می‌تواند این مسائل باشد:

حفظ محرمانگی

تحویل به موقع  و کامل کار

ارائه یک ماه پشتیبانی

ارائه آموزش به کارفرما

رفع نواقص احتمالی

و …

تعهدات کارفرما در مقابل شما

همانطورکه تعهدات یک فریلنسر از ارکان مهم قرارداد به شمار می‌رود تعهدات کارفرما نیز بسیار حائز اهمیت است. توجه داشته باشید تمام قول‌هایی که کارفرما به شما می‌دهد در قرارداد مکتوب کنید تا در بزنگاه‌های کاری خلاف آن عمل نشود. اگر شما تعهدات کارفرما را به دقت ذکر نکنید و نکاتی را در نگارش قرارداد از قلم بیندازید امیدی نداشته باشید که وعده‌هایی که در قرارداد نوشته نشده است از جانب کارفرما برای شما محقق شود .

گاهی اوقات نادیده گرفتن همین وعده‌های ناچیز می‌تواند کل قرارداد کاری شما را تحت تاثیر خود قرار بدهد پس با نگارش دقیق تعهدات کارفرما علاج واقعه را قبل از وقوع بیندیشید.

ضمانت اجرای قرارداد شما

همیشه باید برای تعهداتی که در قرارداد ذکر می‌شود ضمانت اجراهای دقیقی در نظر گرفته شود. باید بدانید هر اندازه تعهدات و حدود وظایف طرفین دقیق و کامل ذکر شده باشد ولی برای انجام آنها ضمانت اجرایی وجود نداشته باشد بدین معنی است که هیچ تضمینی برای انجام تعهدات نیست. پس در نظر داشته باشید یک قرارداد دورکاری کامل و حرفه‌ای زمانی به وجود می‌آید که ضمانت اجراهای بسیار محکمی برای آن در نظر گرفته باشید.

درج شرایط فورس ماژور

حتما در قرارداد دورکاری‌تان بندی تحت عنوان فورس ماژور داشته باشید تا پیش‌بینی روزهای سخت را هم کرده باشید.

به طور خلاصه فورس ماژور یعنی در زمان اجرای قرارداد من اگر یک اتفاق خارجی بیفتد که قابل پیش‌بینی و قابل ‌پیش‌گیری نباشد و روی تعهدات من تاثیر بگذارد. مثل چی؟ مثل این که شما ادمین اینستاگرام هستید و اینترنت‌های کشور به صورت سراسری تا یک هفته قطع می‌شود و شما نتوانید کار خود را انجام دهید. در این حالت قرارداد دورکاری شما مصداق فورس ماژور است.

درج شرط حق فسخ قرارداد

از دیگر ارکان مهم یک قرارداد دورکاری اصولی و حرفه‌ای بند فسخ قرارداد است.

شما با تعیین شرایط فسخ می‌توانید هم ضمانت اجراهای محکمی برای قرارداد در نظر بگیرید و هم میزان آسیب ادامه ندادن قرارداد را کمتر کنید.

مثلا می‌توانید در قراردادتان قید کنید که اگر پس از شروع کار، کارفرما همکاری‌های لازم را با من به موقع انجام ندهد من می‌توانم به صورت یک طرفه قرارداد را فسخ نمایم.

یا مثلا اگر کارفرما قسط دوم پولم را پرداخت نکند می‌توانم به کار ادامه ندهم و قرارداد دورکاری خودم را فسخ کنم.

جمع‌بندی

وینداد مرجع حقوقی امور کسب و کارهاست که نه تنها تنظیم و بررسی قراردادهای شما را بر عهده می‌گیرد بلکه می‌تواند تیم حقوقی کسب و کار شما در هر زمینه‌ای باشد. برای اطلاع از جزئیات نحوه همکاری با وینداد سری به صفحه اشتراک حقوقی وینداد بزنید.

 

4.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
افشین
افشین
7 ماه پیش

این متن خیلی دقیق و درست نوشته شده. ظاهرا محتوا نویس خودش تجربه داشته

کد آهنگ پیشواز ایرانسل
کد آهنگ پیشواز ایرانسل
2 سال پیش

ممنون از توضیحات کامل و خوبتون ،خشته نباشید

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از