نمونه قرارداد رهن خانه + نکات مهم

نمونه قرارداد رهن خانه + نکات مهم انعقاد قرارداد

  مطمئنا عبارت قرارداد رهن خانه زیاد به گوشتان خورده‌است. مالکان خانه‌ها گاهی به جای اجاره خانه به صورت عرفی تصمیم به رهن خانه می‌گیرند. با این کار در شروع قرارداد پول زیادی را  از مستاجر گرفته و در پایان قرارداد تعهد می‌کنند آن را برگردانند. در این صورت دیگر نیازی نیست که مستاجر به […]

 

مطمئنا عبارت قرارداد رهن خانه زیاد به گوشتان خورده‌است. مالکان خانه‌ها گاهی به جای اجاره خانه به صورت عرفی تصمیم به رهن خانه می‌گیرند. با این کار در شروع قرارداد پول زیادی را  از مستاجر گرفته و در پایان قرارداد تعهد می‌کنند آن را برگردانند.

در این صورت دیگر نیازی نیست که مستاجر به موجر اجاره‌بها بپردازد بلکه همان مبلغی که بابت رهن خانه در ابتدا پرداخت کرده، کفایت می‌کند. در این مطلب، به سراغ نکات کلیدی قرارداد رهن و مراحل انجام آن رفته‌ایم تا مشاوره حقوقی لازم در این زمینه را به شما ارائه دهیم.

قرارداد رهن خانه به چه معناست؟

گاهی مالکان خانه‌ها به پول زیادی نیاز دارند اما نمی‌خواهند ملک خود را بفروشند، به همین دلیل تصمیم به رهن دادن ملک می‌گیرند. قرارداد رهن خانه که بین صاحب ملک و مستاجر بنا بر قانون مدنی و قرارداد اجاره منعقد می‌شود، به این صورت است که مستاجر در ابتدا مبلغ رهن را می‌پردازد و پس از آن دیگر پولی بابت اجاره‌بها پرداخت نمی‌کند. این قرارداد هرچند با عنوان رهن خانه شناخته می‌شود اما زیر مجموعه قرارداد اجاره است و مالک، ملک را راهن و رهن گیرنده را مرتهن گویند.

همانطور که می‌دانید اجاره یکی از قراردادهای موقت است و مدت معلومی باید داشته باشد. بنابراین قرارداد رهن خانه نیز باید برطبق مدتی معلوم تنظیم شود. بعد از پایان مدت قرارداد رهن مالک یا موجر موظف است مبلغی که مستاجر پرداخت کرده را بنا به شرایطی که در قرارداد ذکر می‌شود به او پرداخت کند.

ما در وینداد با داشتن کارشناسان حقوقی و مشاوران امور قراردادها، آماده ارائه خدمات متنوع حقوقی در زمینه قرارداد اجاره  هستیم.

اگر ملک رهن شده عیب و نقصی داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

در مواردی این سوال برای مستاجران پیش می‌آید که از آن جایی که مبلغ رهن در آغاز قرارداد پرداخت شده، چنانچه عیب و نقصی در بنا باشد چه باید کرد؟ در چنین موقعیتی مستاجر باید به سرعت موجر را از خرابی مذکور باخبر کند. سپس موجر وظیفه دارد تا عیب و نقص موجود را با هزینه شخصی خود برطرف کند.

همچنین می‌توان در قرارداد رهن خانه ذکر کرد که به ازای هر روز تاخیر موجر در رفع نقص و عیب خانه، مستاجر میزانی از مبلغ تعمیرات را از مبلغ قرارداد کم می‌کند تا به نوعی خسارت تاخیر در تعمیر تجهیزات جبران شود.

اما اگر خود مستاجر(مرتهن) خسارتی به ملک وارد کند مالک (راهن) می‌تواند در پایان قرارداد که باید مبلغ رهن را برگرداند میزان خسارت را از مبلغ رهن کم کند.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات مالک و مستاجر یا همان راهن و مرتهن به طور دقیق تصریح شود.

موضوع رهن

در این بند باید مشخصات کامل مالی که قرار است مورد رهن قرار گیرد ذکر شود. برای مثال؛ متراژ کامل ساختمان، اطلاعات سند ملک، آدرس دقیق ، آنچه نسبت به ملک مشاع است و اطلاعات مالک ملک مورد رهن  دقیق ذکر شود.

مدت قرارداد

از نکات مهم این قرارداد مدت آن است که باید مورد توجه قرار گیرد. برای نمونه؛

از تاریخ ……….. لغایت ……….. به مدت ……….. کامل ملک در اختیار مرتهن است.

مبلغ مال مورد رهن

مبلغ مال مورد رهن معمولا بر اساس عرف و ارزش‌گذاری بنا صورت می‌گیرد. همچنین طرفین با توافق یکدیگر آن را تعیین می‌کنند. بنابراین راهن باید قید کند که تمام مبلغ رهن تسلیم راهن گردید و نامبرده اقرار به تصرف و اخذ مبلغ مزبور نمود.

تعهدات موجر (مالک)

از جمله تعهدات راهن، منافع مورد رهن قبلاً به کسی واگذار نشده باشد. برای آنکه مال مورد رهن به مالک آن بازگردد، مالک باید تمامی مبلغ رهن را به مستاجر بپردازد و پرداخت قسمتی از آن تاثیری در تخلیه و تحویل هیچ قسمتی از مورد رهن ندارد.

حل اختلاف بین راهن و مرتهن چگونه صورت می‌گیرد؟

اختلافات بین موجر و مستاجر همواره سابقه زیادی در قراردادهای اجاره داشته‌‌است. به همین خاطر طرفین قرارداد رهن خانه باید از پیش، روش‌های حل اختلافات احتمالی خود را مشخص کنند تا اختلافات احتمالی سبب تهدید ماهیت کلی قرارداد نشود.

اولین گام برای حل اختلافات در قرارداد رهن خانه  توسل طرفین  مذاکره است. این مذاکره می‌تواند بین طرفین قرارداد، نمایندگان آنها و یا با ورود شخص ثالثی به عنوان میانجی انجام شود.

در نهایت اگر اختلافات پابرجا ماندند، طرفین قرارداد می‌توانند از نهاد داوری برای حل اختلافات خود استفاده کنند و یا مشکل موجود را به محاکم قضایی ارجاع دهند.

بخاطر داشته باشید که اگر شما نیز در سدد انعقاد قرارداد رهن خانه هستید می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد فوق، قراردادی مختص خودتان در این حوزه داشته باشید.

برای تنظیم قرارداد رهن خانه نیاز به راهنمایی دارید؟

در این نوشته سعی شد به طور دقیق نکات این قرارداد ذکر شود. با این حال نباید فراموش کرد که اصولا تنظیم قراردادهای حقوقی امری تخصصی است و نیازمند داشتن دانش، مهارت و تجربه کافی در حوزه قراردادها است.

به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از تنظیم قرارداد رهن خانه که دارای ویژگی‌های قراردادهای اجاره است ،از دانش متخصصان حقوق بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری و کارشناسان حقوق قراردادها و مشاوران قراردادهای اجاره ، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای متنوع و همچنین خدمات تنظیم و بررسی قرارداد رهن را ارائه دهیم.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند