چگونه قرارداد مشارکت در ساخت بنویسیم ؟

چگونه قرارداد مشارکت در ساخت بنویسیم ؟

چگونه قرارداد مشارکت در ساخت بنویسیم سوال بسیاری از افرادی‌ است که این روزها مایل هستند که از دستِ بافت کهنه و قدیمی ملک خود رها شوند و امکان استفاده از ملکی مدرن، با ظاهری آراسته‌تر، مقاوم‌تر و بهره‌مند از به‌روز‌ترین امکانات را داشته باشند. این امر اصولا نیازمند سرمایه‌ای هر چند کم می باشد. […]

چگونه قرارداد مشارکت در ساخت بنویسیم سوال بسیاری از افرادی‌ است که این روزها مایل هستند که از دستِ بافت کهنه و قدیمی ملک خود رها شوند و امکان استفاده از ملکی مدرن، با ظاهری آراسته‌تر، مقاوم‌تر و بهره‌مند از به‌روز‌ترین امکانات را داشته باشند. این امر اصولا نیازمند سرمایه‌ای هر چند کم می باشد. چرا که افراد باید بتوانند هزینه‌هایی را انجام بدهند. امروزه و با توجه به نیاز موجود برخی از افراد که سرمایه لازم برای نوسازی بافت فرسوده ملک خود را هم ندارند افرادی هستند که‌ با به عهده گرفتن ساخت و ساز ملک و تقبل هزینه‌های آن، ملک افراد را نوسازی می‌کنند.

اما به راستی آیا قراردادی در این زمینه وجود دارد؟ این قرارداد چه نام دارد و چه ماهیتی دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها پیشنهاد می‌کنیم ادامه نوشتار را مطالعه کنید.

قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

با توجه به روند رو به رشد تقاضا برای ساخت و ساز و نوسازی بسیاری از بافت‌های فرسوده، یکی از قراردادهای موجود در این مورد که می‌توانید از آن استفاده کنید و آن را از بانک  قرارداد وینداد دریافت کنید قرارداد مشارکت در ساخت است. مشارکت در ساخت قراردادی است که میان مالک خانه فرسوده و سازنده تنظیم می‌شود. این قرارداد به دلیل آن که مالک خانه به دلیل مشکلات مالی خود راسا نمی‌تواند اقدام به نوسازی بافت فرسوده خانه  کند میان مالک و سازنده تنظیم می‌شود. این قرارداد از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که غیر اصولی تنظیم کردن آن شما را متضرر خواهد کرد. در واقع بهتر است بدانید که تنها زمانی که قاطعانه تصمیم بر انعقاد این قرارداد دارید و آمادگی لازم را دارید آن را تنظیم کنید و در نظر داشته باشید که در قرارداد مشارکت ساخت ریسک مالکین بیشتر از سازندگان است.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد مشارکت در ساخت کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد مشارکت در ساخت را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

با رعایت چه نکاتی می‌توانیم قرارداد مشارکت در ساخت بنویسیم ؟

این قرارداد نکاتی حقوقی مهمی دارد که توجه به این نکات در هنگام تنظیم و نگارش قرارداد بسیار اهمیت دارد.

نکات مهم در هنگام نگارش قرارداد مشارکت در ساخت شامل موارد زیر است:

۱_لزوم تنظیم قرارداد در دفاتر اسناد رسمی یا وکالت:

توجه داشته باشید که بهتر است طرفین، قرارداد خود را در مکان هایی مانند دفاتر وکالت،دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنند،این کار برای مالکان بسیار سودمند است.

۲_ تعهدات هر یک از طرفین باید در متن قرارداد مکتوب شود:

تعهدات طرفین اصولا در تمامی قرارداد ها باید مشخص و واضح باشد.در واقع تعهدات باید به گونه ای در این قرارداد میان طرفین تقسیم شود که تعادل برقرار شود و همه تعهدات تنها متوجه یک طرف نباشد.

_ برخی از مهم‌ترین تعهدات سازنده:

_ در قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده یا مجری طرح متعهد می‌شود که برای اسکان و اقامت مالک، مکان مناسبی تهیه کند یا این که با مالک توافق کند که اجاره بها منزلی که مالک موقتا در آن سکونت دارد را ماهانه یا سالانه پرداخت کند.

_ در قرارداد مشارکت در ساخت سازنده در برابر خسارت و آسیب احتمالی به  املاک مجاور،حوادث ناشی از کار، بیمه‌های تامین اجتماعی متعهد است و مسئولیت دارد.

_ در قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده متعهد می‌شود که تمام هزینه های اجرایی موضوع قرارداد را در موعد مقرر و در هر مرحله به تناسب پیشرفت کار پرداخت کنند.

_ در قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده باید مشخصات عمومی ساختمان را قید کند باید نوع مصالح،قیمت ها و شرایط را مشخص کند.هم چنین در مورد مصالح باید مشخص کند که از چه ساختارها و سیستم هایی در ساخت و ساز استفاده می‌شود.

_ اگر میان طرفین قرار بر آن باشد که به موازات پیشرفت کار، قسمتی از سند به سازنده منتقل شود، حتما باید در قرارداد تصریح شود که انجام تشریفات در انتقال به عهده سازنده است.

چرا با تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت با خیال راحت و بی‌دغدغه از اینکه چگونه قرارداد مشارکت در ساخت بنویسیم تنها به فکر رشد و پیشرفت سرمایه‌گذاری‌تان نباشید؟ همین الان برای دریافت قرارداد مشارکت در ساخت اقدام کنید.

۳_آورده طرفین در قرارداد مشارکت در ساخت را تعیین کنید:

در این دسته از قراردادها یعنی قراردادهای مشارکت باید به طور کامل آورده های طرفین مشخص باشد.ارزش حقیقی ملک باید به قیمت روزی که قرارداد در حال تنظیم است،تعیین شود.

۴_ در متن قرارداد حتما به مدت زمان اجرای قرارداد اشاره کنید:

اصولا در تمامی قراردادها ها باید مدت زمان اجرای قرارداد نیز به طور واضح مشخص شود. این مدت دربردارنده زمانی است که مجوز ساخت داده می‌شود تا زمانی که مرحله تحویل و بهره برداری است باید با قید دقیق تاریخ روز، ماه، سال مشخص شود.

۵_ هزینه‌های لازم در طی انجام ساخت و ساز بر عهده کیست!

لازم است در متن قرارداد به این موضوع اشاره کنید  که هزینه ها به عهده کدام یک از طرفین است.برخی از این هزینه ها مانند هزینه معماری، کارگری،بنایی، تامین مصالح، بیمه ساختمان‌های مجاور، انشعابات، ترسیم نقشه‌ها، مهندسی هستند که باید به طور دقیق مشخص کنید که این هزینه‌ها و تامین آن‌ها به عهده چه کسانی است. اصولا تعهد سازنده در این قرارداد تعهد به ساخت است ولی بهتر است که تمامی این موارد و هزینه‌ها در قرارداد ذکر شده و این قرارداد، قراردادی کاملا توافقی است اما ذکر این هزینه ها و پرداخت کننده آن از بروز بسیاری از مسائل در آینده جلوگیری خواهد کرد.

۶_ سهم طرفین در قرارداد باید مشخص شود:

در قرارداد نسبت به تعیین دقیق سهم الشركه یا همان سهم طرفین باید حساس باشید.در مواردی از نسبت ۶۰ به ۴۰ به نفع مالک استفاده می‌شود و در مواقعی هم مبلغی به عنوان بلاعوض بر عهده سازنده باید به مالک پرداخت شود.

۷_شروط ضمن عقد:

طرفین قرارداد می‌توانند در صورت توافق با یکدیگر یک دسته شروط را در قرارداد ذکر کنند.

لازم نیست نگران دغدغه قرارداد مشارکت در ساخت بنویسیم باشید. می‌توانید همین الان نمونه قرارداد مشارکت در ساخت را از وینداد دریافت کنید.

به قرارداد مشارکت در ساخت نیاز دارید؟

قرارداد مشارکت در ساخت از جمله قراردادهای مفید و پر کاربرد است که امروزه در امر ساخت و ساز میان سازنده و مالک تنظیم می‌گردد. این قرارداد دربردارنده نکات مهم و حساسی است که لازم است این نکات را در هنگام نگارش متن قرارداد رعایت کنید و بهتر است از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید چرا که سهل انگاری و بی توجهی بسیاری از مالکان در این مورد آنان را دچار مشکلات زیادی کرده است. مشاوره‌ حقوقی وینداد آماده ارائه خدمات به شماست، با ما در ارتباط باشید.

4.4/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط