نحوه تغییر در اساسنامه شرکت مسئولیت محدود

نحوه تغییر در اساسنامه شرکت مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که در آن شرکاء به میزان سرمایه‌ای که در شرکت دارند مسئولیت دارند. ممکن است شرکا پس از ثبت شرکت مسئولیت محدود، بخواهند در اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود تغییراتی ایجاد کنند. تغییر در اساسنامه شرکت مسئولیت محدود از موارد مهمی است که حتما باید در سامانه ثبت شرکت […]

شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که در آن شرکاء به میزان سرمایه‌ای که در شرکت دارند مسئولیت دارند. ممکن است شرکا پس از ثبت شرکت مسئولیت محدود، بخواهند در اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود تغییراتی ایجاد کنند. تغییر در اساسنامه شرکت مسئولیت محدود از موارد مهمی است که حتما باید در سامانه ثبت شرکت ها به ثبت برسد. در این مقاله با نحوه و انواع تغییر در اساسنامه شرکت مسئولیت محدود آشنا می‌شویم.

کدام تغییرات اساسنامه باید ثبت بشود؟

همانطور که بیان کردیم هر شرکتی بعد از اینکه به ثبت رسید می‌تواند تغییراتی داشته باشد و ثبت این تغییرات الزامی است. مهمترین تغییراتی که شرکت‌ها در اساسنامه خود ایجاد می‌کنند و باید ثبت شود شامل مواردی چون موارد زیر است.

برای ثبت تغییرات اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود لازم است که مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود.

تغییرات اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود

برای تغییر در اساسنامه شرکت مسئولیت محدود لازم است موارد ذیل را باید به ترتیب رعایت نمایید:

  • تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده
  • انتخاب هیات نظارت در صورتی که تعداد شرکا ۱۲ نفر یا بیشتر باشند و قید نام آن‌ها و امضا آن‌ها در ذیل صورتجلسه تغییرات
  • تنظیم صورتجلسه مربوط به تغییرات
  • اخذ امضای تمامی شرکا ذیل صورتجلسه
  • بارگذاری صورتجلسه به همراه دیگر مدارک در سامانه ثبت تغییرات شرکت‌ها
  • ارسال مدارک به صورت پستی
  • انتشار آگهی روزنامه رسمی

تغییر حق امضا شرکت با مسئولیت محدود

هیئت مدیره شرکت درطی جلساتی که برگزار می‌نمایند برای تعیین حق امضا تصمیم‌گیری می‌کنند. تغییر حق امضا وابسته به تغییر مدیران شرکت است. درصورتی که مدیرعامل صاحب امضای مجاز شرکت است، باید با تغییر او، حق امضای مجاز شرکت نیز تغییر کند. برای تغییر حق امضا ابتدا لازم است مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود و سپس طبق مراحل ذیل عمل کنید:

  • تنظیم صورتجلسه تغییر حق امضا شرکت و اخذ امضا اعضای هیئت مدیره
  • ورود به سامانه ثبت تغییرات شرکت و بارگذاری مدارک خواسته‌شده
  • پس از تایید مدارک در سامانه، ارسال مدارک به صورت پستی
  • درج بارکد پستی در سامانه تغییرات شرکت
  • صدور پیش آگهی تغییرات
  • انتشار اگهی روزنامه رسمی

تغییر آدرس شرکت با مسئولیت محدود

اجازه تغییر آدرس شرکت با مسئولیت محدود برعهده مجمع عمومی فوق العاده شرکت است اما اگر در اساسنامه شرکت، اجازه این کار به هیئت مدیره داده شده باشد، او نیز می‌تواند آدرس شرکت با مسئولیت محدود را تغییر بدهد. برای تغییر آدرس شرکت با مسئولیت محدود باید تمامی شرکا در جلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت داشته باشند و صورتجلسه تغییر آدرس شرکت را تنظیم و سپس ذیل آن را امضا و مهمور به مهر شرکت نمایند. در تغییر آدرس شرکت لازم است کپی روزنامه تاسیس شرکت و آدرس قبلی نیز ذکر شود.

تغییر موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود

برای تغییر موضوع فعالیت شرکت مسئولیت محدود لازم است مجمع عمومی فوق العاده تشکیل گردد و پس از تنظیم صورتجلسه و امضای آن توسط اعضا مدارک در سامانه بارگذاری گردد. نکته‌ای که باید در تغییر موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود توجه داشت اخذ مجوز از ارگان‌های خاص است. بدین صورت که اگر موضوع فعالیت شرکت نیاز به اخذ مجوز خاص دارد باید ابتدا مجوزهای لازم را دریافت نمود.

نقل و انتقال سرمایه و سهم الشرکه

پس از اینکه مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل گردید و صورتجلسه مربوطه تنظیم شد در صورتی که تعداد شرکا بیشتر از ۱۲ نفر باشد باید هیات نظارت تشکیل گردد. همچنین باید نام اعضای آن در بالای برگه صورتجلسه درج شود و تمامی شرکای شرکت اعم از افرادی که تازه به شرکت وارد شده‌اند و افرادی که سهم الشرکه خود را انتقال داده‌اند صورتجلسه تنظیمی را امضا نمایند. شرکایی که قصد دارند سهم الشرکه خود را انتقال بدهند لازم است در دفاتر اسناد رسمی سند رسمی تنظیم نمایند و موافقتنامه خود را در صورتجلسه مجمع ارائه دهند.
گاهی شرکاء تمایل دارند از شرکت خارج شوند و همچنان سمتی در هیئت مدیره شرکت مسئولیت محدود داشته باشند. در این صورت با تنظیم صورتجلسه دیگری نسبت به کاهش اعضا و تغییر اساسنامه شرکت اقدام شود. در رابطه با اعضای جدید که تمایل دارند در هیئت مدیره باشند با تنظیم صورتجلسه نسبت به انتخاب اعضا و سمت آنها اقدام می‌شود.

صورتجلسه تغییرات شرکت با مسئولیت محدود

همانطور که بیان شد با نحوه تغییر در اساسنامه شرکت مسئولیت محدود آشنا شدیم. برای ثبت تغییرات در شرکت با مسئولیت محدود نیاز به تنظیم صورتجلسه تغییرات است. صورتجلسه تغییرات شرکت هم می‌تواند در مجمع عمومی فوق‌العاده و هم در صورتی که در اساسنامه پیش‌بینی شده باشد، در هیئت مدیره شرکت تنظیم شود. هر تغییر در اساسنامه شرکت مسئولیت محدود نیازمند به تنظیم صورتجلسه جداگانه است. برای مثال اگر قصد تغییر نام شرکت و آدرس شرکت را دارید لازم است که دو صورتجلسه تنظیم نمایید.

هزینه تغییرات شرکت با مسئولیت محدود

هزینه ثبت تغییر شرکت با مسئولیت محدود بستگی به نوع تغییراتی که اعمال می‌نمایید دارد. ممکن است هزینه تغییرات و هزینه ثبت شرکت مسئولیت محدود در شهرهای بزرگتر نسبت به شهرهای کوچکتر تفاوت‌هایی داشته باشد. به هرحال در تغییرات شرکت باید توجه نمایید چه تغییراتی می‌خواهید اعمال نمایید و برحسب تعداد تغییرات و صورتجلسه‌های تنظیمی هزینه ثبت تغییرات محاسبه می‌گردد. همانطور که بیان شد برای هر تغییر باید صورتجلسه جداگانه تنظیم شود و هزینه تغییر بستگی به تعداد صورتجلسات دارد. علاوه برآن باید هزینه روزنامه رسمی را نیز به موارد بالا اضافه نمود.

سخن پایانی

تغییرات اساسنامه از موارد مهمی است که باید حتما ثبت شود چرا که عدم ثبت آن پیگرد قانونی در پی دارد. ثبت این تغییرات برای هر شخصی که قصد تغییر در اساسنامه را دارد ضروری است. در ثبت تغییرات شرکت و تغییر در اساسنامه شرکت مسئولیت محدود همانطور که بیان شد لازم است که مجمع عمومی فوق العاده و در برخی موارد و در صورت اجازه اساسنامه، هیئت مدیره تشکیل شود و صورتجلسات ثبتی به امضای تمامی شرکاء برسد.
تیم کارشناسان حقوقی و ثبتی وینداد با تجربه چندین ساله در زمینه ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت‌ها فعالیت می‌کند و آماده ارائه مشاوره در زمینه ثبت و تغییرات شرکت با مسئولیت محدود می‌باشند کافی است با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

انتقال سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود چه شرایطی دارد؟

انتقال سرمایه باید با کسب رضایت اکثریت شرکایی که سه چهارم سرمایه شرکت را دارا هستند، صورت گیرد. علاوه بر آن باید حتما با اطلاع و تنظیم سند رسمی انجام شود.

آیا باید انحلال شرکت نیز به ثبت برسد؟

در صورتی که قصد انحلال شرکت را دارید باید آن را به ثبت برسانید؛ چرا که با ثبت انحلال شرکت دیگر مالیاتی برای شرکت شما در نظر گرفته نمی‌شود. حتی اگر انحلال شرکت با اتمام انقضای مدت شرکت باشد نیز نیاز به ثبت آن است.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت