تغییر و انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود

تغییر و انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود

هنگام تاسیس شرکت مسئولیت محدود باید نامی برای آن انتخاب کنید تا به آن شناخته شود. انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود کار دشواری نیست تنها ضوابطی دارد که در این مقاله آن را بررسی می‌کنیم. نام انتخابی ابتدا باید توسط مجمع عمومی تایید شود و بعد به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام شود. در انتهای مقاله […]

هنگام تاسیس شرکت مسئولیت محدود باید نامی برای آن انتخاب کنید تا به آن شناخته شود. انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود کار دشواری نیست تنها ضوابطی دارد که در این مقاله آن را بررسی می‌کنیم. نام انتخابی ابتدا باید توسط مجمع عمومی تایید شود و بعد به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام شود. در انتهای مقاله شرایط دریافت کارت بازرگانی شرکت مسئولیت محدود را نیز مرور کرده‌ایم.

شرکت مسئولیت محدود چیست؟

شرکت مسئولیت محدود‌‌ شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل می‌شود. هریک از شرکا بدون‌اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند.

از‌ این تعریف برمی‌آید که سرمایه به سهم‌الشرکه تقسیم شده، نه سهام و مسئولیت هر شریک در مقابل دیون و قروض شرکت در حدود سهم الشرکه اوست و سهم‌الشرکه آزادانه قابل نقل و انتقال نیست.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام شرکت مسئولیت محدود‌‌

۱- کارت ملی برابر اصل کلیه سهامداران (برابر اصل در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد).
۲- فتوکپی برابر اصل شناسنامه شرکاء و مدیران
۳- تقاضانامه ثبت شرکت مسئولیت محدود‌‌ در ۲ برگ و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران (لازم به ذکر است اوراق تقاضانامه و شرکتنامه به دلیل بهادار بودن صرفا باید از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردد).
۴- شرکت‌نامه ۲ برگ و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
۵- اساسنامه ۲ جلد و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
۶- صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره ۲ نسخه که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
۷- اخذ و ارائه مجوز در صورت نیاز
۸- تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار، مبنی بر غیردولتی بودن آن
۹- معرفی نامه نمایندگان، در صورتی که سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
۱۰- گواهی عدم سوءپیشینه برای کلیه اعضا
۱۱- ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها.

نکات ضروری انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود‌‌

نام شرکت مشخصه‌ای است که هویت آن را معلوم می‌کند و موجب شناسایی آن را از دیگر شرکت‌ها است. پس از ثبت، قانون شرکت مسئولیت محدود‌‌ را به‌ این نام، به عنوان یک شخص حقوقی می‌شناسد و تحت حمایت قرار می‌دهد.

در انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود، باید عبارت «با مسئولیت محدود‌‌» قید شود وگرنه شرکت در مقابل اشخاص ثالث تضامنی محسوب می‌گردد و تابع مقررات آن خواهد بود. ‌این ضمانت آثار مهمی دارد زیرا شرکت تضامنی و مسئولیت محدود تفاوت‌هایی دارند.

برای مثال در صورت مازاد بودن دیون شرکت بر دارایی آن، طلبکاران حق مراجعه به شرکای ضامن را دارند یا تفاوت آن‌ها در اثر ورشکستگی شرکاء بر شرکت و بالعکس.

نام شرکت نباید متضمن نام هیچ‌یک از شرکا باشد در غیر‌این صورت شریکی که نامش در نام شرکت ذکر شده در حکم شریک ضامن خواهد بود.

البته شرکاء فی‌النفسه شریک ضامن نیستند، بلکه فقط در مقابل اشخاص ثالث که از نوع شرکت و مسئولیت‌‌های مدیران ناآگاه بوده‌اند، شرکاء ضامن فرض می‌شوند و مسئولیت شرکاء ضامن بر آن ها تحمیل می‌شود.

برای اطمینان از ثبت و تغییر نام شرکت خود یا بررسی اطلاعات شرکت باید از طریق استعلام شرکت مسئولیت محدود در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها این آن را بررسی کنید.

شرایط انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود 1401

شرایط انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص یا عام، مسئولیت محدود، تضامنی و نسبی جز در موارد بند قبلی تفاوت چندانی ندارد. موارد زیر شرایط عمومی انتخاب نام شرکت است که باید رعایت نکنید.

  • ۱- دارای ریشه فارسی داشته باشد. (کلمات عربی و خصوصا مذهبی چندان شامل ‌این قاعده نمی‌شوند.) در صورتی که از کلمه‌ای استفاده می‌کنید که فارسی است اما چندان مصطلح نیست بایستی حتماَ برای آن نام مستند ارائه نمایید. مستند کلمات می‌بایست از فرهنگ‌‌های معتبر مانند: فرهنگ دهخدا، فرهنگ عمید، یا فرهنگ معین باشد. در صورتی که نام انتخابی شما نام مکانی در ‌ایران است لازم است نقشه آن مکان به همراه درخواست پیوند گردد.
  • ۲- عدم امکان انتخاب نام لاتین یا انگلیسی برای شرکت مسئولیت محدود
  • ۳- نافی شئونات انقلاب اسلامی‌ ایران نباشد.
  • ۴- اسامی برای شرکت مسئولیت محدود باید سه سیلاب داشته باشد. نام‌‌های تک سیلابی مورد قبول نیستند. نام‌‌های دو سیلابی اگر خاص باشند و تشابه نداشته باشند، ممکن است تایید شوند.
  • ۵- از نوشتار ریاضی اعداد استفاده نشود. (مثلا پنجاه مورد قبول است و نه ۵۰)
  • ۶- از عناوین ‌ایثارگران و شاهد و امثال آن که در انحصار و تحت نظارت سازمان بنیاد شهید و امور ‌ایثارگران و شاهد است برای انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود استفاده نشود.
  • ۷- از عنوان‌های شاعران، دانشمندان، کاشفان معاصر استفاده نشود.
  • ۸-  در تعیین نام شرکت مسئولیت محدود حتما باید از اسم خاص استفاده شود.

اسم خاص اسمی است که تنها به یک فرد و شئ اشاره دارد و همه را شامل نمی‌شود. مانند: پارسا. آسیا.

اسم‌‌های خاص به چهار دسته تقسیم می‌شود:

    • اسم خاص انسان‌ها: مثل اکبر، علی. که در رابطه با انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
    • اسم خاص حیوان: رخش. اژدها، عقاب، پاندا، غزال.
    • اسم خاص اماکن مختلف جغرافیایی مانند : آسیا، تهران، آبادان، دماوند.
    • اسم خاص اشیا که بیشتر از یکی نیستند، مانند: درفش کاویان، کوه نور.

همچنین باید توجه داشته باشید که اسم خاص را جمع نمی‌بندند.

اسم عام اسمی است که بر افراد و اشیا و یا بین همه آن‌ها مشترک باشد، مانند: دفتر، مرد، زن.

  • ۹- موارد مشخصی وجود دارد که نباید جزء اسامی اضافه‌شده به عناوین شرکت مسئولیت محدود‌‌ باشد. از جمله موارد زیر:
    ملی، ‌ایران، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستری، بنیاد، سازمان، مرکز بهزیستی، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، ‌ایثار، ‌ایثارگران، بسیج، جهاد، شهید، آزاده، جانبازان، فیلتر، شهروند، ‌ایمان، دکوراسیون، سپاه، تکنیک، مونتاژ، کنترل.
  • ۱۰- نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تایید قرار اداره ثبت قرار می‌گیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی باشد.

تغییر نام شرکت مسئولیت محدود

شرکت‌های مسئولیت محدود می‌توانند پس از ثبت نام خود در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، نام خود را تغییر دهند. ‌این تغییر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به لحاظ حقوقی مهم نیست. توجه کنید که ثبت تغییرات شرکت مسئولیت محدود در مواردی که مفاد اساسسنامه این شرکت را شامل می‌شود، ضروری است.
در هنگام تغییر نام شرکت مسئولیت محدود‌‌، شماره ثبت شرکت و تاریخ ثبت آن بدون تغییر خواهد ماند و تنها نام پیشین آن تغییر خواهد کرد. لذا شرکت‌ها چنانچه به هر دلیلی مایل به تغییر نام خود باشند می‌توانند با رعایت شرایط و تشریفات لازم ‌این کار را انجام دهند.
برای تغییر نام شرکت کافی است، مجمع عمومی فوق العاده تشکیل دهید و صورت‌جلسه تنظیم‌شده تغییر نام را اعضای شرکت امضا کنند. سپس صورت‌جلسه را به همراه مدارک شناسایی مدیرعامل و مدارک شرکت (کپی آگهی تاسیس و روزنامه رسمی) به اضافه اسامی انتخابی با تعیین اولویت تحویل اداره ثبت دهید.

نکاتی درباره مجمع عمومی فوق‌العاده برای تغییر نام

برای تغییر نام شرکت مسئولیت محدود ابتدا سه مرحله‌ی تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده و تنظیم صورتجلسه و امضای کلیه شرکا با قید نمودن میزان سهم الشرکه خود در شرکت، نیاز است. در مرحله بعد اگر مجمع عمومی فوق العاده با حضور اکثریت شرکا تشکیل‌شده رعایت تشریفات بر وفق اساسنامه شرکت مسئولیت محدود یا قانون تجارت با ارائه اصول مستندات و مدارک مثبته الزامی است.
اگر تعداد شرکا از ۱۲ نفر بیشتر باشند، انتخاب هیئت نظارت مرکب از ۳ نفر از بین شرکاء الزامی است. در ابتدای صورتجلسه باید نام اعضای هیئت نظارت نوشته شود و آن‌ها صورتجلسه را امضا نمایند. چنانچه شرکا اصالتا یا ولایتا یا وکالتا ذیل صورتجلسه را امضا می‌کنند، لازم است عنوان‌ این کار قید شود. اگر که وکالتا امضا می‌نماید ارائه وکالتنامه رسمی یا تصویر برابر اصل شده الزامی است.

نکاتی درباره ثبت تغییرات در سامانه ثبت شرکت‌ها

قدم بعدی مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها جهت اعلام درخواست تغییر نام است. برای این منظور مدارک از طریق پست به صورت سفارشی به آدرس ذکرشده در تاییدیه پذیرش ارسال کنید. در نهایت پس از موافقت مسئول مربوطه و ثبت آگهی باید ذیل دفاتر ثبت امضا شود.

ثبت شرکت مسئولیت محدود‌‌

شرکت مسئولیت محدود‌‌ وقتی می‌تواند تشکیل شود که:

۱) شرکا اهلیت و رضایت داشته باشند.
۲) موضوع فعالیت شرکت مسئولیت محدود –که البته باید تجاری باشد– معین باشد و مخالف قانون نباشد.
۳) جهت معامله مشروع باشد و قرارداد شرکت با نظم عمومی مخالفت نداشته باشد.
۴) تحقق شرایط خاص قرارداد شرکت (تجاری) نیز لازم است.

مانند هر شرکت دیگری، تشکیل شرکت مسئولیت محدود‌‌ موکول است به ارائه آورده از جانب هر یک از شرکاء، به قصد همکاری، بردن سود، تقسیم سود و زیان بین تمام شرکا. در این باره تفاوتی میان شرکت مسئولیت محدود‌‌ و شرکت‌‌های دیگر وجود ندارد. تمام این موارد در اساسنامه منعکس می‌شود و نوبت به انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود می‌رسد.

دریافت کارت بازرگانی برای شرکت مسئولیت محدود

کارت بازرگانی مجوزی است که به دارنده آن اعم از شخص حقیقی یا حقوقی اجازه داده می‌شود به امر تجارت خارجی بپردازد. براساس مقرراتی که در حال حاضر در درست اجرا است، اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور یک سال است و تمدید کارت بازرگانی نیز با ارائه مدارک لازم برای مدت مذکور انجام می‌گیرد.
برای شرکت‌‌های مسئولیت محدود‌‌ ارائه یک برگ کپی تقاضانامه ثبت شرکت‌‌های داخلی و شرکت‌نامه رسمی که ممهور به مهر اداره ثبت شرکت ها باشد، برای دریافت کارت بازرگانی شرکت مسئولیت محدود‌‌ الزامی است. انواع شرکت مسئولیت محدود ، سهامی، تضامنی و غیره می‌توانند برای دریافت کارت بازرگانی خود اقدام کنند.
با در دست داشتن این مدارک شما می‌توانید اقدام به دریافت کارت بازرگانی برای نام شرکت خود کنید.

سخن پایانی

ثبت شرکت اقدامی قانونی است که می‌تواند کسب‌وکار شما را به بهترین شکل در مسیر رشد و توسعه هدایت کند و به آن وجهه معتبر قانونی دهد. ما در وینداد خدمات مورد نیاز ثبت شرکت‌ مسئولیت محدود‌‌ را در سریع‌ترین زمان، به صورت آنلاین و با شفافیت کامل و با کم‌ترین هزینه ارائه می‌کنیم. هزینه ثبت شرکت در وینداد ثابت است. یعنی ما در وینداد بدون توجه به سرمایه اولیه شرکت شما قیمت‌گذاری می‌کنیم و تضمین می‌کنیم که هزینه‌ای را که در همان ابتدا به شما اعلام می‌کنیم تا زمانی که شرکت شما را ثبت می‌کنیم، تغییر نخواهد کرد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان مجرب وینداد گفت‌وگو کنید و نکات بیشتر را دریافت نمایید.

سوالات متداول

آیا نام شرکا می‌تواند در انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود به کار رود؟

خیر؛ نام شرکت نباید متضمن نام هیچ‌یک از شرکا باشد. وگرنه شریکی که نامش در نام شرکت ذکر شده در حکم شریک ضامن خواهد بود.

آیا شرکت‌های مسئولیت محدود می‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند؟

تمام انواع شرکت‌ها اعم از شرکت‌های سهامی، مسئولیت محدود، نسبی، تضامنی و غیره در صورتی که موضوع فعالیت خود را بازرگانی ثبت کرده باشند، می‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی در وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت