استعلام ثبت شرکت سهامی خاص چگونه انجام می‌شود؟

استعلام ثبت شرکت سهامی خاص چگونه انجام می‌شود؟

کسانی که قصد تاسیس شرکت خود را دارند با توجه به نیازشان یکی از انواع شرکت‌ها را برای فعالیت اقتصادی خود انتخاب می‌کنند. اگر می‌دانید که شرکت شما شرکت سهامی خاص خواهد بود، در مسیر ثبت شرکت ابتدا باید اقدام استعلام ثبت شرکت سهامی خاص کنید و نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. از طرف […]

کسانی که قصد تاسیس شرکت خود را دارند با توجه به نیازشان یکی از انواع شرکت‌ها را برای فعالیت اقتصادی خود انتخاب می‌کنند. اگر می‌دانید که شرکت شما شرکت سهامی خاص خواهد بود، در مسیر ثبت شرکت ابتدا باید اقدام استعلام ثبت شرکت سهامی خاص کنید و نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. از طرف دیگر بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور راستی آزمایی فعالیت شرکت‌ها، قبل از انعقاد قرارداد، اقدام به استعلام شرکت می‌کنند.
بنابراین دانستن نحوه استعلام ثبت شرکت برای آگاهی از نوع شرکت، محل آن و قانونی بودن شرکت کاربردی خواهد بود. پیش از ثبت شرکت نیز شما از ثبت نشدن شرکت دیگر مطمئن می‌شوید و می‌توانید اعتبار شرکت‌هایی قصد همکاری با آن‌ها را دارید محک بزنید.

نحوه استعلام ثبت شرکت سهامی خاص به چه طریق است؟

بسیاری از افراد قبل از انجام مراودات تجاری خود، تمایل دارند که از ثبت آن شرکت اطمینان حاصل کنند. بدین منظور می‌بایست با استعلام ثبت شرکت‌ سهامی خاص آشنا شوید:

۱- استعلام شرکت سهامی خاص با مراجعه به وبسایت رسمی اداره ثبت شرکت‌ها:
در استعلام ثبت شرکت سهامی خاص می‌توانید با درج یکی از اطلاعات زیر به جستجوی نام و نشان شرکت مورد نظر بپردازید:

  • شناسه ملی
  • شماره ثبت
  • نام شرکت

نکته بسیار مهم در انجام این مراحل، درج دقیق اطلاعات است. با درج ناقص اسم یا شناسه ملی و شماره ثبت ممکن است، مشخصات شخص یا شرکت دیگری برای شما نمایش داده شود.

۲- استعلام ثبت شرکت سهامی خاص از طریق روزنامه رسمی ایران:
روزنامه رسمی کشور ایران، به منظور ثبت تغییرات شرکت یا درج اطلاعات شرکت‌هایی که قصد تاسیس دارند، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استعلام گرفتن اطلاعات شرکت از جمله شماره ثبت، اسم، میزان سرمایه و… می‌توانید به سامانه روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید.

چگونه از شناسه ملی شرکت‌های سهامی خاص استعلام بگیریم؟

شناسه ملی یک کد یازده رقمی است و برای شرکت‌های تجاری حکم کد ملی را دارد. محال است دو شرکت یک شماره واحد به عنوان شناسه ملی داشته باشند.
تمام اشخاص حقوقی اعم از شرکت‌ها و موسسات حقوقی در ایران موظف به ارائه این شناسه در تمام اسناد و آگهی ‌های خود هستند. شما می‌توانید برای استعلام شناسه ملی شرکت به سامانه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی مراجعه کنید. اطلاعات انواع شرکت سهامی خاص و عام، انواع شرکت مسئولیت محدود و شرکت‌های تضامنی و نسبی قابل دسترس است.

چه محدودیت‌هایی برای انتخاب نام شرکت سهامی خاص وجود دارد؟

یکی از اولین اقدامات برای ثبت شرکت سهامی خاص، انتخاب نامی مناسب است. تعیین نام هر شخصیت حقوقی همراه با ثبت هر شرکت یا موسسه منوط به رعایت کلیه قوانین و دستورات مربوطه و عندالاقتضاء اخذ مجوزهای لازم و ارائه کلیه مدارک ثبت شرکت ممکن خواهد بود. همانند اشخاص حقیقی، نکات و شرایطی برای نام‌گذاری اشخاص حقوقی، پیش‌بینی شده است.

شروط اصلی انتخاب نام برای شرکت:

  • دارای ریشه فارسی باشد و لاتین نباشد.
  • نام شرکت باید از ۳ سیلاب خاص تشکیل شود که مستند آن در لغت‌نامه دهخدا موجود باشد.
  • با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.
  • از عناوین ایثارگران و شاهد و … که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌باشد، استفاده نشود.
  • از عنوان شعرا، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.
  • استفاده از اسامی مشهور که باعث فریب افکار عمومی می شود ممنوع است.
  • استفاده از گویش‌ها و لهجه بومی در نام‌های پیشنهادی با ارائه تائیدیه از کتب فرهنگ بومی و در غیر اینصورت با ارائه تائیدیه از فرمانداری، شورای شهر، بخشداری بلامانع است.
  • از اعداد به صورت ریاضی آن استفاده نشود، بلکه به صورت حروف نوشته شود.
  • اسم انتخابی نباید تکراری باشد.
  • پیشنهاد اسامی و اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد از طرف متقاضیان پذیرفته نخواهد شد.
  • عدم استفاده از حروف اول چند کلمه بعنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف.
  • نام‌های تائید شده قابل انتقال به غیر نمی‌باشند (حتی با تنظیم سند رسمی)
  • جهت ثبت شرکت‌های تعاونی ابتدا باید نام پیشنهادی از مراجع وزارت تعاون طی نامه‌ای جداگانه درخواست گردد.

 در خصوص شرکت‌های سهامی عام کلمه‌ی «عام» و در شرکت‌های سهامی خاص کلمه‌ی «خاص» بلافاصله بعد از اسم و یا قبل از اسم شرکت اضافه می‌شود. این کلمه باید هم در عنوان و هم در اساسنامه شرکت سهامی خاص قید شود.

برای شرکت‌های با مسئولیت محدود نیز ذکر کلمه با مسئولیت محدود در عنوان و اساسنامه شرکت مسئولیت محدود ضروری است.

چگونه نام انتخاب شده برای شرکت را ثبت کنیم؟

در حال حاضر مراحل انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص مستقیما از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها انجام می‌گیرد و نیازی به مراجعه حضوری نیست. شما می‌توانید ۵ ترکیب را در سامانه به ترتیب اولویت وارد کنید. حتما به ترتیب اولویت باشد تا کارشناس ترجیح شما را تشخیص دهد. معمولا ظرف سه روز اسامی پیشنهادی بررسی می‌شود و تائید یا عدم پذیرش آنها اعلام می‌گردد.
در صورتی که متقاضی به نتیجه کارشناسی نام، اعتراض داشته باشد باید مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل در قالب فرم اعتراض، به مرجع ثبت شرکت‌های بررسی کننده نام اعلام نماید تا کارشناسی مجدد صورت پذیرد.
اگر در کارشناسی تعیین نام مرحله دوم نیز نام پیشنهادی رد شود، متقاضی می‌تواند با تکمیل فرم مربوط، مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل به اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری اعلام نماید.
نظریه مسئول تعیین نام اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری که معمولاً با استعلام از فرهنگستان زبان و ادب فارسی اعلام نظر می‌نماید، نظر و تصمیم نهایی محسوب می‌شود.

از مشاوره تا ثبت شرکت با وینداد

همانطور که می‌دانید انجام پروسه اداری ثبت شرکت نیازمند آشنایی با مسیر است؛ در صورتی که در مسیر استعلام یا قوانین ثبت شرکت سهامی خاص با مشکل مواجه شدید و از روش‌های گفته شده به اطلاعات مورد نیاز خود دست نیافتید، می‌توانید از مشاوران وینداد کمک بگیرید.
متخصصین وینداد این آمادگی را دارند تا در کوتاه‌ترین زمان، در فرآیند اداری مراحل ثبت شرکت ، انتخاب و ثبت نام شرکت و… با شما همکاری کنند.
پس از ثبت درخواست شما و ارسال مدارک توسط شما، بلافاصله تیم وینداد ثبت اولیه شرکت در سامانه را آغاز می‌کند و فرآیند تایید نام شرکت سهامی خاص انجام می‌شود. پس از تنظیم مدارک و استعلام ثبت شرکت سهامی خاص، مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود و شرکت شما ثبت نهایی می‌گردد.
همچنین اگر برای ثبت شرکت خود نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشید تیم پشتیبانی وینداد در طول هفته برای حل مسائل حقوقی و ثبتی شما پاسخگو هستند. کافی است با ما تماس بگیرید.

سخن آخر

شرکت سهامی خاص چیست؟ در این مقاله بررسی کردیم که با استفاده از روش‌های استعلام ثبت شرکت سهامی خاص شما به اطلاعانی نظیر نوع شرکت، محل آن و قانونی بودن شرکت دست می‌یابید. این اطلاعات به شما در مسیر ثبت شرکت و کار با دیگر شرکت‌ها کاربردی خواهد بود.

سوالات متدوال

شناسه ملی شرکت‌های سهامی خاص چیست؟

شناسه ملی یک کد یازده رقمی است و برای شرکت‌های تجاری حکم کد ملی را دارد. هیچ دو شرکتی یک شماره واحد به عنوان شناسه ملی ندارد. در مقاله نحوه استعلام شناسه ملی شرکت را معرفی توضیح دادیم.

چگونه نام انتخاب‌شده برای شرکت خود را ثبت کنم؟

مراحل انتخاب نام برای شرکت مستقیما از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها انجام می‌گیرد و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت