انواع شرکت سهامی خاص براساس موضوع فعالیت و انواع سهام

انواع شرکت سهامی خاص براساس موضوع فعالیت و انواع سهام

شرکت‌های سهامی خاص از انواع شرکت‌هایی است که در قانون توسط قانون گذار به عنوان شرکت تجاری تعریف شده است. سرمایه این نوع شرکت‌ها با سهام تقسیم می‌شود و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام است. این شرکت‌ها همه شرایط شرکت‌های تجاری را دارند و حتی اگر موضوع فعالیت آنها بازرگانی نباشند، بازرگانی […]

شرکت‌های سهامی خاص از انواع شرکت‌هایی است که در قانون توسط قانون گذار به عنوان شرکت تجاری تعریف شده است. سرمایه این نوع شرکت‌ها با سهام تقسیم می‌شود و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام است. این شرکت‌ها همه شرایط شرکت‌های تجاری را دارند و حتی اگر موضوع فعالیت آنها بازرگانی نباشند، بازرگانی محسوب می‌شوند. در ادامه به انواع شرکت سهامی خاص بر اساس انواع فعالیت می‌پردازیم.

انواع شرکت سهامی

در قانون، انواع شرکت‌های سهامی خاص و عام شناخته‌شده هستند و هرکدام آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. تفاوت انواع شرکت های سهامی عام و خاص در این است که:

الف) تعداد سهامداران

در شرکت سهامی عام حداقل تعداد سهام داران باید پنج نفر باشند. در حالی که در شرکت سهامی خاص این تعداد حداقل باید سه نفر باشد.

ب) سرمایه شرکت

قسمتی از سرمایه شرکت سهامی عام از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌شود در حالی که شرکت سهامی خاص تمام سرمایه توسط موسسین تامین می‌شود. همچنین سهام شرکت سهامی خاص قابل عرضه در بازار بورس نیست در حالی که شرکت سهامی عام می‌تواند سهام خود را در بازار بورس عرضه کند.

ج) عنوان شرکت

در شرکت سهامی عام باید عبارت «شرکت سهامی عام» قبل از نام شرکت و یا بعد از آن در تمامی اطلاعیه‌ها و آگهی‌ها و در تمامی سربرگ‌های شرکت آورده شود. در هنگام انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص هم عبارت «شرکت سهامی خاص» باید آورده شود.

د) سرمایه برای ثبت شرکت

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال و در شرکت سهامی عام پنج میلیون ریال است. نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام مشروط به موافقت سهامداران نیست ولی در شرکت سهامی خاص این نقل و انتقال منوط به موافقت مدیران و مجامع است.

موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص

موضوع فعالیت نشان‌دهنده هویت یک شرکت است که در هنگام تنظیم اساسنامه تعیین می‌شود. لازم نیست فعالیت شرکت سهامی خاص حتما تجاری باشد. اگرچه با انجام فعالیت غیرتجاری موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص همچنان تجاری تلقی می‌شود.
در واقع این شرکت می‌تواند فعالیت‌های غیر بازرگانی نیز داشته باشد اما باید توجه کرد که فعالیتش مخالف قانون نباشد. بنابراین انواع شرکت سهامی خاص می‌تواند براساس موضوع فعالیت در موارد زیر باشد.

  • خرید، فروش
  • واردات و صادرات
  • اعتبار اسنادی
  • پروژه‌های مهندسی، نفت و گاز
  • خرید و نصب
  • مهندسی
  • طراحی و اجرا، ترانزیت کلیه کالاها
  • و موارد دیگر

شرکت سهامی خاص چند منظوره

علاوه بر آن در انواع شرکت سهامی خاص نوعی شرکت به نام شرکت سهامی خاص چند منظوره وجود دارد که شرکتی کامل و جامعی است که می‌تواند در همه زمینه‌های تولید تامین و صادرات واردات و همچنین زمینه‌های دیگر فعالیت داشته باشد.

انواع سهام در شرکت سهامی خاص

انواع سهام در شرکت سهامی خاص به صورت ذیل است:

الف) سهام بانام

سهامی که اسم دارنده آن در سند ذکر می‌شود و انتخاب این نوع سهام به این منظور است که شرکت تمایل دارد شرکای تجاری خود را بشناسد، انتقال سهام بانام باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا نماینده قانونی او باید آن را امضا کند. در شرکت‌های سهامی خاص ممکن است انتقال سهام بانام با موافقت هیئت مدیره و یا مجمع عمومی باشد. برای این منظور خوب است با اختیارات و وظایف مدیران شرکت سهامی خاص و حقوق سهامداران شرکت سهامی خاص آشنا شوید.

ب) سهام بی نام

این نوع سهام براساس قانون سهامی است که نام صاحب آن در آن ذکر نمی‌شود و بر اساس سند در وجه حامل است که دارنده آن مالک محسوب می‌گردد. بنابراین نقل و انتقال سهام بی نام به راحتی انجام می‌شود.

ج) سهام ممتاز

شرکت‌هایی که سهام ممتاز صادر می‌کنند هدفشان افزایش سرمایه شرکت مداومت در فعالیت شرکت و اعطای سود معین نسبت به دیگر انواع سهام است. در واقع اگر شرکت‌ها برای بعضی از سهام شرکت با رعایت قانون مزایایی قائل شود این نوع سهام، سهام ممتاز نام می‌گیرد. باید توجه داشت که سود سهام ممتاز از فعالیت شرکت پرداخت می‌شود. این نوع سهام در صورتی قابل انتشار است که اساسنامه شرکت سهامی خاص و یا مجمع عمومی فوق العاده اجازه داده باشد.

د) سهام نقدی و غیرنقدی

سهام نقدی سهام بی نام یا با نامی است که تمام قیمت آن نقدا پرداخت می‌گردد و یا اینکه قسمتی به صورت نقد پرداخت می‌گردد و برای مابقی تعهد به پرداخت ایجاد می‌شود. سهام غیر نقدی نیز سهامی است که موسسین آورده‌ی غیر نقدی مانند خودرو آپارتمان و…می‌آوردند. باید توجه داشت که موسسین ابتدا باید نظر کارشناس رسمی دادگستری را درباره آورده‌ی غیر نقدی به صورت کتبی در گزارشی در مجمع عمومی موسس بیان نمایند.

ه) سهام موسس

این نوع سهام توسط موسسین پس از تشکیل شرکت پیش‌بینی می‌شود و مزایایی برای موسسین دارد از جمله سود بیشتر و یا استفاده از سرمایه شرکت در هنگام انحلال شرکت چرا که این نوع سهام به غیر از سرمایه شرکت است.

فرایند ثبت شرکت سهامی خاص

در ثبت شرکت سهامی خاص حضور حداقل سه عضو الزامی است و حداقل سرمایه مورد نیاز یک میلیون ریال است و همچنین وجود مدارک ذیل برای اعضا الزامی است:

  • کارت ملی و شناسنامه اعضا
  • داشتن کد ثنا برای تمامی اعضا لازم است.
  • مشخص بودن مقدار سهام هریک از اعضا
  • تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت که به امضای تمامی سهامداران رسیده است.
  • ارائه دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص مبنی بر تعهد سهام
  • گواهینامه بانکی مبنی بر اینکه آورده نقدی نباید کمتر از سی پنج درصد کل سهام باشد.
  • دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  • ارائه اقرارنامه مدیران مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت‌های قانونی نیست.
  • ارائه اقرارنامه بازرسان شرکت سهامی خاص در صورتجلسه مبنی بر اینکه نسبت فامیلی با مدیر عامل شرکت ندارد.

این موارد از جمله مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص هستند. بعد از تهیه مدارک فوق بایستی در سامانه ثبت شرکت‌ها درخواست تاسیس شرکت خود را ثبت نمایید و سپس مدارک خود را به این اداره ارسال نمایید و در مرحله بعد متقاضی باید به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه نمایید . پس از تایید تمامی مراحل پس از اینکه شماره ثبت را دریافت کرد آگهی ثبت شرکت را باید در روزنامه رسمی به ثبت برساند.

می‌توانید فرایند ثبت شرکت را به متخصصان ثبتی وینداد واگذار کنید تا مراحل ثبت شرکت سهامی خاص را در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه برای شما انجام دهند.

سخن پایانی

کارشناسان ما در تیم وینداد تجربه فراوانی در زمینه ثبت انواع شرکت دارد به همین خاطر در این مقاله ما شما را با شرکت سهامی خاص و نحوه ثبت آن آشنا کردیم. در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر و تخصصی تر در زمینه شرکت سهامی خاص دارید می‌توانید با تیم کارشناسان ثبتی وینداد تماس بگیرید.

سوالات متداول

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص چگونه است؟

افزایش شرکت سهامی خاص می‌تواند به دو صورت صدور سهام جدید و بالابردن مبلغ اسمی سهام موجود انجام شود.

ثبت شرکت سهامی خاص چقدر زمان می‌گیرد؟

معمولا برای ثبت شرکت سهامی خاص زمانی بین ده تا پانزده روز طول می‌کشد تا به مرحله ثبت روزنامه رسمی برسد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت