ضروری‌ترین شرایط انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص

ضروری‌ترین شرایط انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص

از گذشته تا به الان اسامی، علائم، نشانه ها در زندگی انسان و امور مربوط به او تاثیرگذار بوده‌است. بر همین اساس در این مقاله به انتخاب نام شرکت تجاری و قواعد انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص می‌پردازیم. در ظاهر شاید انتخاب نام شرکت موضوعی ساده به حساب بیاید؛ در حالی که دقیقا برعکس […]

از گذشته تا به الان اسامی، علائم، نشانه ها در زندگی انسان و امور مربوط به او تاثیرگذار بوده‌است. بر همین اساس در این مقاله به انتخاب نام شرکت تجاری و قواعد انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص می‌پردازیم.
در ظاهر شاید انتخاب نام شرکت موضوعی ساده به حساب بیاید؛ در حالی که دقیقا برعکس است. در انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص اگر اشتباهی صورت بگیرد یا قواعد آن رعایت نشود، به شهرت شرکت شما آسیب وارد می‌کند و مسئولیت‌های مدنی و حتی کیفری به دنبال خواهد داشت. از سویی انتخاب نام، هویت و شخصیت یک فرد یا شرکت را نشان می‌دهد و در واقع معرف آن است.

چرا انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص و رعایت اصول آن دارای اهمیت است؟

برخلاف اشخاص حقیقی که انتخاب نام برای آنها دارای محدودیت‌های قانونی زیادی نیست و صرف رعایت نظم و اخلاق و پرهیز از اسامی ممنوعه برای تعیین نام کافی است، شرکت‌ها دارای قوانین امری با شرایط خاص هستند. محدودیت‌ها آزادی کامل در انتخاب نام را از اشخاص تا حدودی سلب می‌کند و مهمتر از آن ضمانت اجراهای قانونی پیش‌بینی شده است که رعایت آن قوانین را ضروری‌تر می‌کند.

در راستای تسهیل مراحل ثبت تاسیس شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سعی شده تا رویه‌ای یکسان و شفاف در شرایط انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص و کارشناسی آن ایجاد شود که به دستورالعمل اجراییه تعیین نام اشخاص حقوقی شناخته می‌شود. مطالعه آن و توجه به نکات ذکرشده بسیار دارای اهمیت است.

مراحل انتخاب نام برای موسسات یا شرکت‌ها

متقاضیان ثبت شرکت‌ها و موسسات، باید نوع شخصیت حقوقی شرکت خود را مشخص کنند و مدارک لازم را برای پیشنهاد نام مورد نظر ارائه دهند.

اگر برای ثبت نام پیشنهادی نیاز به اخذ مجوز باشد، باید پیش از ارائه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید. سپس برای اخذ مجوز اقدام نمایید و مدارک لازم را به ضمیمه تسلیم کنید.

آنگاه نام پیشنهادی متقاضی بررسی می‌شود. اگر نتیجه کارشناسی، نام‌ پیشنهادی را مغایر با مفاد دستورالعمل تعیین نام شرکت‌ها بداند، این مسئله را با ذکر علت رد، به متقاضی اطلاع می‌دهد‌ تا نام‌های جدیدی پیشنهاد نماید.

اگر متقاضی به نتیجه کارشناسی نام، اعتراض داشته‌باشد می‌تواند با ذکر دلایل اعتراض خود را اعلام کند. این اعتراض در قالب فرم اعتراض به مرجع ثبت شرکت‌های بررسی کننده نام صورت می‌گیرد تا کارشناسی مجدد صورت پذیرد.

درصورتی که نام پیشنهادی در کارشناسی دوم نیز رد شد، متقاضی می‌تواند با تکمیل فرم مربوط، اعتراض خود را با ذکر دلایل به اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری اعلام نماید. نظر مسئول تعیین نام اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، نظر نهایی محسوب می‌شود.

نکات عمومی تعیین نام برای شرکت

هنگام ثبت شرکت سهامی خاص باید نام مدنظرتان را با قواعد موجود تطبیق دهید تا نام پیشنهادی شما رد نشود. نکات زیر به شما کمک خواهد کرد.

  • نام اشخاص حقوقی شامل واژه یا واژگان بامعنی‌ای می‌شود که متقاضیان ثبت اعم از ایرانی یا خارجی برای شناسایی شخصیت حقوقی به مرجع ثبت پیشنهاد می‌کنند.
  • نام‌های تاییدشده قابل انتقال به غیر نیستند.
  • نام اشخاص حقوقی ثبت شده با تسلیم صورت‌جلسه ای که با رعایت قوانین، مقررات و شرایط اساسنامه متناسب با نوع شخصیت حقوقی تنظیم و به مرجع ثبت شرکت‌ها ارائه می‌شود، قابل تغییر خواهد بود.
  • به یاد داشته باشید ثبت نام یک شرکت به صورت فارسی صرفا به صورت سه سیلابه نیست بلکه حتی اسامی که در اداره ثبت به ثبت نرسیده باشد به صورت دو سیلابه قابل ثبت هستند.
  • نام ایران حتی در صورت وجود چند سیلاب دیگر، قابل ثبت نیست. برای انتخاب نام شرکت مناسب می‌توان از اسامی خاص با تعداد بالا به طور مثال آراد، آریا و سپهر استفاده کنید.
  • اگر نام پیشنهادی مشمول بندهای فوق باشد تنها با ارائه رضایت‌نامه کتبی شخصیت حقوقی مقدم قابل ثبت است. این رضایت‌نامه باید در قالب صورتجلسه هیات مدیره باشد.
  • اسامی قابل ثبت صرفا بایستی فارسی و دارای ریشه درلغت نامه‌های معتبر باشد. برای مثال کلماتی مانند سپنتا، کاسپین، سپهر و… البته ناگفته نماند که برخی اسامی در فرهنگ دهخدا معنادار هستند اما قابلیت ثبت ندارند مانند برنیس، رویال. همچنین برخی واژه‌ها مانند پترو که ریشه فارسی برای آن‌ها ساخته نشده قابل ثبت هستند.
  • کلماتی مانند ایران اصل قابلیت ثبت در نام شرکت را ندارند همچنین اسامی بیگانه شامل تکنیک، کو، تل قابل ثبت نیستند.
  • نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت قرار می‌گیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد.

محدودیت‌های انتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت در موارد زیر قابل تایید نیست:

  • نام‌هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.
  • نام‌هایی که در آن از اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده‌باشد.
  • نام‌هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه‌های بی‌معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند.
  • نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسما متعلق به دولت باشد از قبیل ایران، کشور، ناجا، نزاجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی.
  • هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی‌کننده یک واژه بیگانه باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.
  • واژه‌های بیگانه یا غیرمتعارف یا مخفف تنها درصورتی قابل استفاده در نام شخص حقوقی (نام شرکت) است که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشند.
  • چناچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت‌شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ان، ون، ین، ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.
  • واژه‌هایی که به طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه نام ثبت‌شده دیگری باشند، پذیرفته نمی‌شوند.
  • اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل اصل، نوین، برتر، برترین، نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی‌شود.
  • اضافه کردن اعداد به نام‌هایی که سابقه ثبت دارند، پذیرفته نمی‌شود و درصورت استفاده اعداد در نام‌های جدید پیشنهادی باید نگارش آن‌ها به صورت حروفی باشد.

شرایط انتخاب نام شرکت سهامی خاص 1401

اداره ثبت شرکت‌ها مثل اداره ثبت احوال محدودیت‌هایی را برای انتخاب نام شرکت در نظر گرفته است، یعنی همانگونه که در انتخاب نام فرزندانتان محدودیت دارید در انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص نیز محدودیت وجود دارد. همچنین برخی از اسامی را که اداره ثبت شرکت‌ها اجازه ثبت آن‌ها را می‌داد اما در حال حاضر اجازه ثبت آن ها را نمی‌دهد، بنابراین باید شرایط انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص را بررسی کنید. پیش از تلاش برای ثبت نام شرکت خود استعلام ثبت شرکت‌ سهامی خاص یا استعلام ثبت شرکت‌ مسئولیت محدود یا سایر انواع شرکت را بگیرید تا نام پیشنهادی شما متمایز باشد.

در شرکت‌های سهامی خاص، تمام سرمایه مجموعه را خود موسسین در هنگام تاسیس تامین می‌کنند. با این حال، باید از درج اسم شرکا در نام شرکت پرهیز کرد.

عبارت شرکت سهامی خاص باید قبل یا بعد از اسم شرکت و بدون فاصله با آن به صورت روشن و خوانا در کلیه اوراق، آگهی‌ها و اطلاعیه‌ها قید شود.

مدت اعتبار نام شرکت

نام تاییدشده موسسه و شرکت در شرف تاسیس یا در حال تغییر فقط به مدت ۳ ماه از تاریخ تایید اعتبار دارد. اگر برای ثبت و آگهی آن اقدامی صورت نگیرد، این اسم منقضی می‌شود و دیگر اعتبار نخواهد داشت. این مدت برای شرکت‌های سهامی عام، ۶ ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس است.
مهلت اعتبار نام تاییدشده شرکت و موسسات اگر در آگهی ثبت شود، نامحدود است.
نام شرکت ثبت‌شده با رعایت تاریخ تقدم تنها مختص همان شخص حقوقی خواهد بود و هیچ کس دیگری حق اختیار عین نام مذکور یا متجانس با آن را نخواهد داشت. این حق فقط پس از انحلال شرکت و ختم تصفیه منتفی خواهد شد.

ثبت شرکت با وینداد

ثبت شرکت از مرحله تعیین نام تا تاسیس دارای جزئیات حقوقی بسیاری است که کمک گرفتن از مختصصان این حوزه راه را  برای فعالان اقتصادی هموار می‌کنند. کارشناسان حقوقی وینداد در تلاشند این فرایند برای شرکت‌ها به سرعت به انجام برسانند. برای این منظور می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی وینداد فرایند ثبت شرکت سهامی خاص و تصویب نام آن را آغاز کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به صورت کلی و شفاف به مباحث مربوط به انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص بپردازیم و امیدواریم که نهایت استفاده را از بحث‌های مطرح‌شده، برده باشید.
در صورت درخواست راهنمایی و مشاوره دراین راستا می‌توانید از متخصصان مجموعه وینداد استفاده نمایید.

سوالات متداول

آیا در زمان تشکیل شرکت سهامی خاص و انتخاب نام، می‌توان از نام شرکا استفاده نمود؟

خیر؛ درشرکت سهامی خاص این اجازه برای استفاده از نام شرکا وجود ندارد.

چه زمانی می‌توان گفت نام انتخاب‌شده برای شرکت، نام قطعی برای شرکت تلقی می‌شود؟

زمانی که برای ثبت و آگهی نام شرکت اقدام موثری صورت بگیرد و آگهی موردنظر منتشر شود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت