پروفایل کاربر

محسن قناعت پیشه

قانون تجارت

سلام


1 - در قانون تجارت موادی که بعنوان جرم مدیران شرکت سهامی مطرح شده، آیا صرفا برای شرکت های سهامی صادق است یا جرم مطروحه شامل تمامی شرکت ها از قبیل تعاونی و... می گردد؟


2- بنده 2 سال پیش سهام شرکت تعاونی را طی قراردادی خریدم ولی هنوز شرکت سهام بنامم نزده و تخلفات بسیاری داره

آیا من و بقیه اعضا که رسما سهامدار نیستیم، می تونیم به استناد مواد قانون تجارت، ایشونو محکوم کنیم، یا این قوانین فقط برای اعضا و سهامداران رسمی شرکت، معتبر و لازم الاجراست؟

مشاهده سوالات مشابه

پاسخ‌ها (1)

پاسخ تیم حقوقی وینداد

فاطمه حسینقلی‌لو

2 سال پیش

با سلام

برای شرکت‌های تعاونی به صورت ویژه، قانون خاص تدوین شده است. قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی و قانون شرکت‌های تعاونی در بخش‌هایی به مسئولیت‌های مدنی و کیفری مدیران شرکت تعاونی می‌پردازد. ماده ۱۲۶ قانون شرکت‌های تعاونی اذعان میدارد که هر یک از اعضای هیئت مدیره، بازرسان و مدیرعامل شرکت‌های تعاونی در صورتی که با سوء نیت، برخلاف اصول مقرر در این قانون و اساسنامه های مصوب مرتکب عملی شود که موجب زیان شرکت گردد، علاوه بر جبران زیان وارده به حبس تأدیبی از سه ماه تا شش ماه محکوم خواهد شد. همچنین مواد ۱۲۷,۱۲۸,۱۲۹ و ۱۳۲ قانون شرکت‌های تعاونی نیز به جرم و مجازات‌های دیگر در رابطه با این شرکت‌ها می‌پردازد.

برای بخش های بعدی سوالاتتان میتوانید از تیم مشاوران حقوقی ما راهنمایی بخواهید.

با احترام

محسن قناعت پیشه

7 ماه پیش

با سلام
در این خصوص آیا این جمله درسته که قانون تجارت، مشمول همه شرکت ها می گردد، مگر اینکه در رابطه با نوع خاصی از از شرکت ها، قوانین خاص دیگری تدوین شده باشد؟
منظورم اینه که قانون تعاون شامل شرکت تعاونی هم میشه، بجز مواردی که قانون تعاونی مقررات خاصی در مورد اون موضوع بیان کرده باشد.

هر سوال حقوقی داشتید از ما بپرسید. متخصص‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما جواب تخصصی می‌دهند.

بیشتر بخوانید

پروفایل کاربر

رضا محمدی

از یکی طلب دارم سفته می تونه بده

مبلغ یک میلیاردو 500 میلیون از یکی طلب دارم طرف سفته می تونه بده ولی من می ترسم سر تاریخ سفته نتونه پول جور کنه واینکه هیچ اموال سند داری به اسمش نیست که درصورت نیاز توقیف بخوره

پروفایل کاربر

محمدرضا عالی نژاد

آیا بطلان مصوبات و صورت جلسات هیات مدیره و مجامع عمومی شرکت های تعاونی که غیر از انتخابات باشد در صلاحیت مرکز داوری اتاق تعاون می...

سلام با طرح دعوای ابطال صورت جلسه هیات مدیره تعاونی راجع به افزایش سرمایه ( که تجاوز از حیطه وظایف آن مدیریت بوده) و نیز ابطال مجمع عمومی فوق العاده که راجع به اخراج اعضا بوده در دادگاه موفق به اخذ رای در ابطال هر دو مصوبه شدیم .با اعتراض شرکت ، دادگاه تجدید نظر با رد دادخواست آن را به مرکز داوری تعاون ارجاع داده است ، آیا این مرکز دارای صلاحیت لازم و کافی و قانونی در این امر هست یا خیر ؟

پروفایل کاربر

محسن بهروزی

اسیب دیدگی حین خدمت

سلام بنده سال ۹۳ در میدان تیر دچار پارگی رباط صلیبی شدم که صورتجلسه شرح حادثه هم دارم.الان می خوام طرح دعوا کنم و حق قانونیم که دریافت دیه و هزینه عمل هست رو بگیرم.ایا باید دادخواست بنویسیم و طرح دعوای حقوقی کنم یا باید دعوای کیفری باشه یعنی شکوایه بنویسم؟و اینکه طرف مقابلم کی باید باشه بیمه پادگان ....
ممنون میشم از پاسخگوی

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به وینداد (عدل آفرینان وینا دادگر نوین) می‌باشد