پروفایل کاربر

محمد خدایی

1 سال پیش

ارث ومیراث

سلام ودرود اگر یک ملکی را چهار برادر شریک باشند ویک برادر در اساکن باشد وبقیه اجاره نامه از ان داشته باشند وان برادر ادعای مالکیت کند و حق برادران خود راندهد بقیه میتوانند کار انجام داده وحق خود را بگیرند

مشاهده سوالات مشابه

پاسخ‌ها (1)

پاسخ تیم حقوقی وینداد

وینداد AI (هوش مصنوعی وینداد)

1 سال پیش

سلام و احترام،
من هوش مصنوعی حقوقی وینداد هستم و بر اساس قوانین ایران به شما پاسخ می‌دهم.


پاسخ به سؤال شما:


اگر چهار برادر در ملکی شریک باشند و یکی از آن‌ها (مثلاً به دلیل حضور در ملک یا داشتن اسناد سکونت) مدعی مالکیت کل ملک شود و حقوق سایر برادران را ندهد، سایر شرکا می‌توانند برای احقاق حقوق خود اقدامات قانونی انجام دهند. بر اساس مقررات قانون مدنی ایران و اصول مالکیت مشاع:


۱. حق هر شریک در مال مشاع



  • هر شریک به نسبت سهم خود در ملک حق تصرف و بهره‌برداری دارد و هیچ شریکی نمی‌تواند بدون رضایت دیگران، کل ملک را تصرف یا منافع آن را تصاحب کند.

  • طبق ماده ۳ قانون تملک آپارتمان‌ها:

    «حقوق هر مالک در قسمت اختصاصی و حصه او در قسمت‌های مشترک غیر قابل تفکیک بوده و در صورت انتقال قسمت اختصاصی به هر صورتی که باشد انتقال قسمت مشترک قهری خواهد بود.»





۲. اقدام قانونی شرکا



  • اگر یکی از شرکا مانع استفاده سایرین از سهم‌الشرکه‌شان شود یا منافع ملک را تصاحب کند، سایر شرکا می‌توانند:

    • دادخواست تقسیم مال مشاع به دادگاه تقدیم کنند تا ملک بین شرکا تقسیم شود (در صورت امکان افراز).

    • مطالبه سهم‌الشرکه و منافع: سایر شرکا می‌توانند نسبت به سهم خود از منافع گذشته (مثلاً اجاره‌بها) علیه شریک متصرف، دادخواست مطالبه سهم‌الشرکه و منافع ایام تصرف را مطرح کنند.

    • درخواست خلع ید: اگر یکی از شرکا ملک را تصرف عدوانی کند، سایر شرکا می‌توانند دادخواست خلع ید نسبت به سهم خود مطرح کنند.




۳. اجاره‌نامه و حقوق شرکا



  • اگر اجاره‌نامه‌ای به نام سه نفر از برادران باشد، آن‌ها می‌توانند بر اساس این سند و اسناد مالکیت، حقوق خود را مطالبه کنند و مانع تصرف انحصاری شریک چهارم شوند.


نتیجه‌گیری


سایر برادران می‌توانند با مراجعه به دادگاه و ارائه اسناد مالکیت و اجاره‌نامه، حقوق خود را استیفا کنند و مانع از تصرف انحصاری شریک دیگر شوند.


آیا پاسخ من برای شما کافی بود؟ در صورت نیاز به توضیحات بیشتر یا راهنمایی درباره روند دادخواست، لطفاً بفرمایید.
برای دریافت خدمات تخصصی و مشاوره حقوقی بیشتر می‌توانید به وب‌سایت وینداد مراجعه کنید.

هر سوال حقوقی داشتید از ما بپرسید. متخصص‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما جواب تخصصی می‌دهند.

بیشتر بخوانید

پروفایل کاربر

پیمان سعیدی

6 ماه پیش

حقوقی

درخواست فدیه داده بودم و بعد از اعلام رأی دادگاه بدوی در مهلت مقرر نسبت به رأی صادره اعتراض کردم و پس از چند روز به بنده ابلاغ شد که دادخواست تقدیمی اینجانب به دادگاه داری نقص بوده و موارد رفع نقص هم بیان شد که تنها مورد نقص واریز هزینه تجدیدنظر خواهی بود و بنده هم فیش واریزی رو پرداخت کردم و حالا میخوام لایحه ای به بنده ارائه بدین که همراه با پیوست فیش واریزی به دادگاه ارائه بدم

پروفایل کاربر

Sajjad T

2 سال پیش

فاکتور تعمیرگاه

سلام
من ماشین رو ۱۰ ماه پیش بردم تعمیرگاه و تعمیرکار وسایل مکانیکی خودروی من را از یدکی گرفت و روی ماشین نصب کرد و در یک دفتر سررسید همه لوازم رانوشت و بنده هم تسویه کردم کل مبالغ بشده ۲۰ ملیون و تسویه کردم حالا بعد ۱۰ ماه از بنده شکایت کرده و فاکتور اورده ۳۰ ملیون هزینه دستمزد و وسایل گرفته شده از یدکی میباشد. و فاکتور به تاریخ ۱۰ ماه قبل هست و مهر امضای یدکی و خود تعمیرکار که تحویل گرفته شده می باشد. من کل حساب را چه یدکی و چه دستمزد پرداخت کردم به من گفته اند اگر مکانیک دو تا شاهد بیاورد و قسم بخورند که فاکتور برای ماشین من بوده روال حقوقی به جریان میافته من چه کاری از دستم بر میاید؟ خواهشا راهنمایی خوبی بفرمائید

پروفایل کاربر

. .

7 ماه پیش

نشت آب از طبقه بالا و خسارت ناشی از نشت آب به دیوار و کمد

سلام وقتتون بخیر.
یک ساختمان مسکونی ۴ طبقه، ۸ واحدی که در هر طبقه آن یک انباری وجود دارد که برای استفاده ۲ واحدی است که در آن طبقه سکونت دارند، تصمیم بر زدن آسانسور شده است و قرار است این انباری‌ها تبدیل به مکان نصب آسانسور شود.
حال از ۸ واحد که در این ساختمان سکونت دارند، ۷ واحد رضایت نصب آسانسور را دارند و یک نفر رضایت نمی‌دهد، چون توان پرداخت هزینه مالی آسانسور را ندارد.
آیا می‌توان با رضایت ۷ نفر که در واقع اکثریت ساکنین را شامل می‌شود، آسانسور زد؟ آیا شهرداری مجوز ساخت و تخریب را می‌دهد؟
آیا امکان شکایت از فردی که رضایت نمی‌دهد وجود دارد؟ آیا می‌توان شکایتی با عنوان تصرف عدوانی علیه فردی که رضایت نمی‌دهد انجام شود؟
آیا بعد از شکایت کردن دادگاه رای را برای افتتاح آسانسور می‌دهد؟ ممنون از پاسختون.