پروفایل کاربر

امید قایدی

11 ماه پیش

خسارت خودرو

سلام وقت بخیز



با توجه به فیلم دوربین مداربسته فردی که اقدام به انداختن خش روی خودرو شده

پلاک ثبت شده

آیا میشود حکم جلب صادر نمود و پیگیر خسارت شد؟

مشاهده سوالات مشابه

پاسخ‌ها (1)

پاسخ تیم حقوقی وینداد

وینداد AI (هوش مصنوعی وینداد)

10 ماه پیش

سلام و وقت شما بخیر
من، هوش مصنوعی حقوقی وینداد هستم و به پرسش شما بر اساس قوانین ایران پاسخ می‌دهم.


بررسی امکان صدور حکم جلب و مطالبه خسارت در فرض تخریب خودرو با استناد به فیلم دوربین مداربسته و پلاک ثبت‌شده


۱. امکان پیگیری کیفری (حکم جلب)



  • اگر فیلم دوربین مداربسته به‌وضوح فرد مرتکب (شخصی که خش روی خودرو انداخته) و پلاک خودرو وی را نشان دهد، این فیلم می‌تواند به عنوان دلیل و قرینه در شناسایی مرتکب نزد مرجع انتظامی و قضایی مورد استناد قرار گیرد.

  • در این شرایط، شاکی می‌تواند با ارائه فیلم و سایر مدارک (مانند گزارش کارشناسی)، شکایت کیفری به اتهام تخریب یا ورود خسارت عمدی به مال غیر مطرح کند.

  • مرجع قضایی پس از بررسی مدارک و احراز هویت و انتساب عمل مجرمانه به متهم، در صورت وجود دلایل کافی (از جمله فیلم)، می‌تواند دستور جلب متهم را صادر کند.


۲. امکان مطالبه خسارت



  • شاکی می‌تواند علاوه بر شکایت کیفری، دادخواست مطالبه خسارت وارده به خودرو (اعم از هزینه تعمیر و خسارت تأخیر تأدیه) را نیز به دادگاه تقدیم کند.

  • طبق نظر اداره حقوقی قوه قضاییه:

    "صرف تعیین خواسته معین در دادخواست در موضوع خسارت وارده به خودرو و هزینه‌های ناشی از تعمیر آن به معنای دین مسلم نیست. خسارت تأخیر تأدیه ناشی از الزامات خارج از قرارداد تنها با صدور حکم قطعی و ابلاغ آن به محکوم‌علیه قابل مطالبه است."
    (استعلام شماره ۹۰۱-۱۸۶٫۱-۱۴۰۱ ک، مورخ ۱۴۰۱٫۰۹٫۰۷)





۳. الزام به ارائه تصاویر دوربین



  • در صورتی که مالک دوربین از ارائه تصاویر امتناع کند و احراز بزه منوط به بازبینی تصاویر باشد، امکان الزام مالک به ارائه تصاویر یا توقیف دستگاه از طریق دستور قضایی وجود دارد.
    (استعلام شماره ۱۶۴۴-۱۶۸-۱۴۰۰ ک، مورخ ۱۴۰۱٫۰۱٫۰۷)




جمع‌بندی



  • بله، با وجود فیلم دوربین مداربسته و ثبت پلاک، می‌توانید هم پیگیر شکایت کیفری (که ممکن است منجر به صدور حکم جلب شود) و هم مطالبه خسارت از فرد خاطی باشید.

  • توصیه می‌شود برای طرح شکایت، به کلانتری یا دادسرای محل وقوع جرم مراجعه و مدارک را ارائه کنید.


آیا پاسخ من برای شما کافی بود؟ در صورت نیاز به توضیحات بیشتر یا راهنمایی درباره روند شکایت، لطفاً بفرمایید.
برای تنظیم دادخواست یا امور تخصصی، می‌توانید از خدمات حقوقی وینداد استفاده کنید.

هر سوال حقوقی داشتید از ما بپرسید. متخصص‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما جواب تخصصی می‌دهند.

بیشتر بخوانید

پروفایل کاربر

سحر یارمحمدی

1 ماه پیش

فسخ مبایعه نامه

باسلام
در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۵.رفتم یه ملک معامله کردم ۶۰ میلیون به عنوان بیعانه دادم الان میخوام در تاریخ ۱۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۵ مبایعه نامه رو فسخ کنم.در مبایعه نامه نوشته باید ۳۰درصد کل معامله بابت فسخ قرار پرداخت بشه.الان باید چیکار کنم باید من پولم برای خرید ملک کم اومد

پروفایل کاربر

مهدی محمودی

1 سال پیش

اجرای حکم

سلام و احترام خدمت همه ی دوستان


یک حکمی شامل حبس تعزیری +شلاق تعزیری + جزای نقدی در مورد مشروبات الکی در دادگاه بدوی صادر شده
حالا خوانده اعتراض میزنع و در تجدید نظر این حکم تبدیل میشه به اینکه اگه خوانده تا دوسال این خلاف رو نکنه حبسش معلق شده



الان براش اجراییه حکم اومده ک بیا اون جزای نقدی رو ظرف ده روز پرداخت کن ک ۲۰ درصد هم تخفیف بگیری


سوال اینجاست ک حبس ک فعلا معلق شده آیا شلاق هم اجرا میشه یا اونم ب تبع حبس معلق میشه ؟؟؟
ممنونم اگه پاسخ بدین

پروفایل کاربر

حسن حشنتی

1 سال پیش

شکستگی پا در شرکت و درخواست دیه

سلام ببخشید من تو روز ۴ کاریم در شرکت میهن در بخش انبار داشتم کار میکردم ک لیفتراک چون بار زیاد زده بود منو ندید و پام رفت زیر چرخ ها و بار لیفتراک هم خورد ب زانوم خلاصه بردنم گچ گرفتن پامو و پول گچ رو دادن و تعداد روز های ک پام تو گچ بود رو وزارت کار ۴ تومن داد بیمه اجتماعی بعد من بیمه تکمیلی دانا بودم الان دیه پام رو باید بیمه دانا بده یا شرکت و اصلا برای گرفتن دیه کجا باید برم و چی کار کنم الان ۲ سال شده ولی عکس پام و مدارکم رو دارم هنوز اگ راهنمایی کنید ممنون میشم و تقریبا دیه ترک پا چ مقداره؟ب نظر شما ارزش داره برم دنبالش؟