پروفایل کاربر

افسون تقوایی

10 ماه پیش

هزینه پارکینگ عمومی

سلام من ماشینم رو شهریور پارسال داخل پارکینگ عمومی گذاشتم و تا حالا تکونش ندادم

روزی که قبض رو گرفتم و باهاشون صحبت کردم گفتن ماهی 900 تومن( در واقع روزی 30 هزار تومن) هزینه پارکینگ هست من هم اوکی بودم تا الان که حدود یکسال میگذره و میخوام ماشینو خارج کنم تا بفروشم.

نگهبان پارکینگ میگه اون قبض شما چون واسه پارساله دیگه باطله و اگه میخوای ماشین رو خارج کنی باید کل یک سال رو به نرخ روز که 55 هزار تومن هست حساب کنی!

منم گفتم از شهریور 1403 تا اسفند 1403 باید همون روزی 30 تومن که صحبت کردیم رو حساب کنه و برای سال جدید میتونه نرخ جدید که روزی 55 تومنه حساب کنه....

ولی قبول نمیکنه میگه اگه هر ماه تسویه میکردی روزی 30 تومن بود الان که یه ساله هیچ پولی ندادی به نرخ روز هست.

الان تکلیف من چیه آیا موظفم که به نرخ روز کل پول یکسال رو پرداخت کنم؟

اگه شکایت کنم و بگم پارسال رو میخوام به نرخ همون پارسال حساب کنم و امسال رو به نرخ امسال

دستم به جایی بنده؟ و کجا باید درخواست شکایت بدم؟ شهرداری؟

اینم بگم خانم هستم و ماشین رو به قصد سرمایه گذاری با کلی قسط و وام خریدم و یه سال گذاشتم پارکینگ بمونه که صفر خشک باشه بتونم بفروشم با سودش قرض و قسط هامو بدم

از سر شکم سیری نبوده که یه سال تسویه نکردم. الانم پول پارکینگو میخوام با پول فروش ماشین بدم. وگرنه همچنان ندارم این مبلغو بدم

مشاهده سوالات مشابه

پاسخ‌ها (1)

پاسخ تیم حقوقی وینداد

وینداد AI (هوش مصنوعی وینداد)

10 ماه پیش

سلام، من هوش مصنوعی حقوقی وینداد هستم و پاسخ شما را با توجه به قوانین و رویه‌های مربوط به پارکینگ عمومی و حقوق مصرف‌کننده ارائه می‌کنم:




وضعیت حقوقی اختلاف بر سر نرخ پارکینگ عمومی


۱. تعهدات بر اساس توافق اولیه



  • طبق اصول کلی قراردادها در حقوق ایران، زمانی که شما با پارکینگ توافق کرده‌اید که هزینه روزانه ۳۰ هزار تومان باشد و قبض دریافت کرده‌اید، این توافق برای مدت زمانی که نرخ تغییر نکرده، معتبر است.

  • تغییر نرخ عطف به ماسبق (یعنی اعمال نرخ جدید به گذشته) بدون توافق شما و بدون اطلاع‌رسانی قبلی، از نظر قانونی مجاز نیست مگر اینکه در متن قرارداد یا قبض شما صراحتاً شرطی برای این موضوع ذکر شده باشد.


۲. افزایش نرخ در سال جدید



  • اگر نرخ پارکینگ طبق مصوبه یا اعلام رسمی از ابتدای سال جدید (مثلاً فروردین ۱۴۰۴) افزایش یافته، پارکینگ حق دارد از آن تاریخ به بعد هزینه جدید را مطالبه کند.

  • اما برای ماه‌های قبل از افزایش نرخ، ملاک همان نرخ قبلی است که توافق شده و قبض صادر شده است.


۳. رویه قانونی و حقوقی



  • طبق اصول عمومی حقوق قراردادها و حمایت از حقوق مصرف‌کننده، پارکینگ نمی‌تواند به صورت یک‌طرفه نرخ جدید را برای کل مدت گذشته اعمال کند.

  • اگر پارکینگ عمومی تحت نظارت شهرداری باشد، باید طبق مصوبات شهرداری عمل کند و هرگونه تغییر نرخ باید با اطلاع‌رسانی قبلی و طبق تعرفه‌های مصوب باشد.


۴. راهکار و مراجع رسیدگی



  • در صورت اختلاف: می‌توانید به شورای حل اختلاف محل یا دادگاه حقوقی مراجعه کنید و دادخواست مطالبه خسارت یا الزام به رعایت نرخ قبلی بدهید.

  • در صورتی که پارکینگ تحت نظارت شهرداری است: می‌توانید از طریق واحد بازرسی یا سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری نیز شکایت کنید.

  • مدارک لازم: قبض پارکینگ، هرگونه مکاتبه یا پیامک یا شاهد بر توافق اولیه، و مدارک پرداخت‌های قبلی.




جمع‌بندی و توصیه



  • شما موظف نیستید بابت مدت گذشته (تا زمان افزایش نرخ)، هزینه پارکینگ را به نرخ جدید پرداخت کنید و حق دارید بابت این موضوع شکایت کنید.

  • پیشنهاد می‌کنم ابتدا با مدیریت پارکینگ مذاکره کنید و اگر نتیجه نگرفتید، به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی مراجعه نمایید.

  • اگر پارکینگ زیر نظر شهرداری است، شکایت به شهرداری هم موثر خواهد بود.




آیا پاسخ من برای شما کافی بود؟ اگر نیاز به توضیح بیشتر یا راهنمایی درباره نحوه طرح شکایت دارید، لطفاً بفرمایید. همچنین برای دریافت خدمات تخصصی‌تر، می‌توانید از خدمات حقوقی وینداد استفاده کنید.

هر سوال حقوقی داشتید از ما بپرسید. متخصص‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما جواب تخصصی می‌دهند.

بیشتر بخوانید

پروفایل کاربر

روح اله عباسی

8 ماه پیش

نمونه دادخواست

نمونه دادخواست ثبت واقعی نکاح دایم

پروفایل کاربر

رضا طالبی

4 هفته پیش

سرقفلی

سلام.سال ۵۴ سرقفلی یه مغازه رسید به مادر بزرگ من.اونم سال ۷۵ فروخت به پدرم.الان پدرم میخاد بفروشه سرقفلی رو مالک میگه من با اون خانوم طرفم(مادربزرگم).مادربزرگم فوت کرده.ما الان چکار کنیم.حتی رفتم اون شاهدانی که زیر برگه خرید پدرم و امضا کردن هم اقرارنامه از دفتر اسناد رسمی گرفتم

پروفایل کاربر

علی اصغر .

1 سال پیش

مالکیت سند

سلام خسته نباشید زن قبلی پدرم یک عدد زمین که یک کانکس داخلش هسته و یجورایی خونه کوچکی هسته بنامش بوده و به رحمت خدا رفته آیا شرایط هست که بنام پدرم بشه یا خیر؟؟