اظهارنامه ثبت علامت تجاری چیست؟ پیگیری آن چگونه صورت می‌گیرد؟

اظهارنامه ثبت علامت تجاری چیست؟ پیگیری آن چگونه صورت می‌گیرد؟

یکی از مهمترین راهکارها که برای جلوگیری از سواستفاده رقبا در بازار توصیه می‌شود، عبارت است از ثبت علایم تجاری و برند. در این اثنی افراد با اظهارنامه ثبت علامت تجاری مواجه می‌شوند که نقش بسیار مهمی در ثبت برند دارد. اظهارنامه علامت تجاری و تقاضای ثبت علامت تجاری را باید به اداره ثبت مالکیت […]

یکی از مهمترین راهکارها که برای جلوگیری از سواستفاده رقبا در بازار توصیه می‌شود، عبارت است از ثبت علایم تجاری و برند. در این اثنی افراد با اظهارنامه ثبت علامت تجاری مواجه می‌شوند که نقش بسیار مهمی در ثبت برند دارد. اظهارنامه علامت تجاری و تقاضای ثبت علامت تجاری را باید به اداره ثبت مالکیت معنوی که زیر مجموعهٔ سازمان ثبت و به طور کلی زیر مجموعهٔ قوه قضائیه است ارسال کرد. درخواست ثبت برند از طریق اظهارنامه ثبت علامت ارسال می‌گردد و از این رو در این بخش برانیم تا به بیان مفهوم برند، علل ثبت برند و اظهارنامه ثبت علامت ، پیگیری آن بپردازیم، پس همراه ما باشید.

برند چیست؟

برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کند و بدین وسیله خود رو به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند.

چرا نیاز به ثبت برند تجاری داریم؟

برند تجاری شما ویترین کسب و کار شما محسوب می‌شود. گاها دیده می‌شود که اشخاص مدت زیادی در بازار فعالیت کرده‌اند و نام و نشان خوبی را کسب کرده‌اند و در بازاریابی، تبلیغات، فروش و … نیز کسب و کارموفقی داشته‌اند اما برندی را ثبت ننموده‌اند، در این خصوص باید بیان نمود که با این عمل، شما امکان فعالیت و حضور رقبایتان را آسان کرده‌اید و باید هر لحظه منتظر سواستفاده رقبایتان باشید.

چرا که شما صاحب انحصاری و مالک برند نبوده و ممکن است که رقبا از تلاش و کوشش شما استفاده نمایند و آن‌ها به جای شما برند را ثبت نمایند و تمامی زحمات شما را به یغما برده و نهایتاً شما را بی نصیب از سودهای بازار گذارند.

اظهارنامه ثبت علامت تجاری

از اولین قدم‌های ثبت علامت تجاری، عبارت است از ارائه اظهارنامه ثبت علامت تجاری که وفق قانون ثبت علائم تجاری مقرر شده است.

باید توجه داشت که ثبت علامت تجاری امروزه به شکل الکترونیک و آنلاین از طریق سایت انجام می‌شود و از طریق سایت می‌توان پیگیری و خلاصه پرونده را پس از ثبت اظهارنامه مشاهده نمود.

پس از ثبت اظهارنامه پیامک و ایمیلی از همین سامانه مبنی بر دریافت اظهارنامه و ضمائم آن برای شما ارسال خواهد شد، در صورتی که این اتفاق نیوفتاد، به طور یقین اطلاعات شماره تلفن و ایمیل را اشتباه وارد کرده‌اید. بعد از این پیامک بررسی مقدماتی اظهارنامه انجام می‌شود که در این مرحله مدارک و ضمائم اظهارنامه بررسی می‌گردد و در صورتی که اظهارنامه و ضمائم آن مطابق مقررات قانون و آیین نامه اجرایی آن تنظیم نشده باشد، کارشناس مربوطه بر طبق قانون، اخطار رفع نقص را می‌دهد که ایمیل آن برای شما ارسال خواهد شد. بعد از ارسال این ایمیل حداکثر ۳۰ روز برای اصلاح یا تکمیل مندرجات اظهارنامه و مدارک و ضمائم آن وقت دارید در غیر این صورت اظهارنامه باطل می‌گردد و به پرونده رسیدگی نمی‌شود.

اظهارنامه ثبت علامت تجاری باید حاوی نکات زیر باشد:

۱- اسم، شماره ملی، نشانی، کد پستی و تابعیت متقاضی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است، ذکر نام، نوع فعالیت، اقامتگاه، محل و شماره ثبت، تابعیت، مرکز اصلی و عنداللزوم هر شناسه دیگر آن الزامی است.

۲- اسم، شماره ملی، نشانی و کد پستی نماینده قانونی متقاضی در صورت وجود

۳- اسم، نشانی و کد پستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ در ایران را دارند، در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد.

۴- الصاق نمونه‌ای از علامت در کادر مربوط

۵- توصیف و تعیین اجزاء علامت و تعیین حروف مشخص در صورتی که علامت مورد درخواست ثبت مشتمل بر حروف خاص باشد.

۶- ذکر کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن‌ها به کار می‌رود، با تعیین طبقه یا طبقات درخواست شده طبق طبقه بندی بین المللی

۷- ذکر حق تقدم، در صورت درخواست

۸- رشته فعالیت مالک علامت

۹- ذکر علامت جمعی در صورتی که ثبت آن مورد درخواست باشد

۱۰- در صورتی که علامت مشتمل بر کلمه یا کلماتی غیر از فارسی باشد، درج آوانویسی و ترجمه آن

۱۱- ذکر رنگ، در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی خاص علامت باشد

۱۲- ذکر سه بعدی بودن علامت در صورت درخواست ثبت آن

پیگیری اظهارنامه ثبت علامت تجاری

با تقاضای ثبت برند لازم است پیگیری اظهارنامه ثبت علامت تجاری را تا اعلام نظر کارشناس ادامه دهید.

این پیگیری موجب شده به موقع از اظهارناظر کارشناس مطلع شوید و اگر پرونده دارای نقص است در مهلت مقرر رفع نقص نمایید.

مهم‌ترین دلیل برای پیگیری اظهارنامه ثبت علامت تجاری در زمان مناسب اقدام به موقع برای مراحل بعدی ثبت برند است، چرا که اگر در مهلت تعیین شده مراحل بعدی را انجام ندهی، د برند شما رد خواهد شد و ضرر زیادی را متحمل خواهید شد.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که درخواست ثبت برند از طریق اظهارنامه ثبت علامت تجاری ارسال می‌گردد. اظهارنامه و تقاضای ثبت علامت تجاری را باید به اداره ثبت مالکیت معنوی که زیر مجموعهٔ سازمان ثبت و به طور کلی زیر مجموعهٔ قوه قضائیه است ارسال کرد.

باید دقت داشت که پیگیری اظهارنامه ثبت علامت تجاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که موجب می‌شود تا به موقع از اظهارناظر کارشناس مطلع شوید و اگر پرونده دارای نقص است در مهلت مقرر رفع نقص نمایید.

در این راستا برای دریافت پاسح به سوالاتتان حتما به بخش مشاوره تلفنی وینداد مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت