شراکت در آرایشگاه

نحوه شراکت در آرایشگاه زنانه و نمونه قرارداد آن

سالن‌های زیبایی بخاطر نوع خدمتی که ارائه می‌دهند فرصت‌های خوبی برای گسترش کسب‌وکار هستند. آن‌ها کمتر دچار رکود اقتصادی می‌شوند و همیشه مشتریان خودشان را دارند. این حرفه نیز مانند هر حرفه دیگری که با قرارداد شراکت کاری بین دو نفر آغاز می شود بستر مناسبی را برای شراکت و سودآوری فراهم می‌کند. به همین […]

سالن‌های زیبایی بخاطر نوع خدمتی که ارائه می‌دهند فرصت‌های خوبی برای گسترش کسب‌وکار هستند. آن‌ها کمتر دچار رکود اقتصادی می‌شوند و همیشه مشتریان خودشان را دارند. این حرفه نیز مانند هر حرفه دیگری که با قرارداد شراکت کاری بین دو نفر آغاز می شود بستر مناسبی را برای شراکت و سودآوری فراهم می‌کند. به همین دلیل برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب هستند. از این‌رو اگر می‌خواهید آرایشگاهی راه‌اندازی کنید، می‌توانید با شراکت در آرایشگاه به‌عنوان سرمایه‌گذار یا متخصص با شریک خود همکاری کنید و برای اطمینان خاطر از قرارداد مشارکت آرایشگاه زنانه استفاده کنید تا تمامی شرایط مورد نظر خود را در آن درج کنید.

شرایط عمومی شراکت در آرایشگاه زنانه

قبل از شروع به شراکت باید این را بدانید که ورود به حرفه آرایشگری یعنی راه اندازی یک کسب و کار! این کسب و کار مانند هر شغل دیگری نیاز به رعایت قوانین و مقررات خاصی دارد. یک راه امن برای شروع همکاری و توافق تنظیم قرارداد مشارکت آرایشگاه زنانه است که بر اساس آن بتوانید تمامی توافقات و شرایط لازم را به‌صورت مکتوب داشته باشید.

پس از توافقات اولیه برای شروع ابتدا باید تمام هزینه‌ها را در نظر بگیرید. ممکن است در ابتدا و سال‌های اولیه این کار سود زیادی برایتان نداشته باشد و بعد از گذشت این مدت زمان، به تدریج درآمدزایی و سوددهی آن آغاز خواهد شد. نکته مهم در هر کسب و کاری، دوام و بقای آن است. با وجود اوضاع اقتصادی نابه‌سامان و رقابت‌های موجود در بازار کسب و کارها، برای اینکه بتوانید ریسک شروع شراکت در آرایشگاه را کاهش دهید لازم است چک‌لیست پیش‌نیازهای اولیه و نحوه راه‌اندازی آرایشگاه را تهیه کنید.

نکات مهم در شراکت در آرایشگاه زنانه

شراکت در آرایشگاه زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به تنهایی نمی‌تواند این حرفه را شروع کند. چرا که برخی افراد دارای سرمایه کافی برای شروع یک کسب‌وکار هستند ولی تخصص لازم را برای شروع ندارد و در مقابل برخی دیگر تخصص و مهارت کافی را دارند ولی نمی‌توانند سرمایه لازم را برای آن تامین کنند.

اگر در این شرایط هستید و می‌خواهید با شخص دیگری شریک شوید، بهتر است بدانید قبل از شروع به شراکت در آرایشگاه، از لحاظ حقوقی باید نکاتی را رعایت کنید تا در آینده دچار اختلاف و ضرر نشوید زیرا که لازمه شروع به شراکت، اطلاع از آگاهی حقوقی در زمینه مقررات مرتبط با این قرارداد است.

قبل از شروع شراکت در آرایشگاه زنانه چه اقداماتی باید انجام دهید؟

برای شراکت در آرایشگاه، باید نکات حقوقی بسیاری را در نظر بگیرید. این ارزیابی باید همه جانبه باشد چرا که هدف از شراکت در آرایشگاه، مشخصاً جنبه اقتصادی آن است. در صورتی که راه‌های رسیدن به آن به درستی انتخاب شود، در مدت کوتاهی، مشتریان بسیاری جذب خواهید کرد و در ادامه سود قابل توجهی بدست خواهید آورد. از مهم‌ترین اقداماتی که باید حتما انجام دهید استفاده از قرارداد مشارکت آرایشگاه است.

نمونه قرارداد مشارکت در آرایشگاه زنانه

نمونه قرارداد مشارکت در آرایشگاه با عنوان مشارکت مدنی شناخته می‌شود و از جمله نمونه‌های قرارداد شراکت بین دو نفر است. طبق تعریف ارائه‌شده در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران،

مشارکت مدنی به معنای درآمیختن سرمایه و دارایی‌های نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به منظور انتفاع و تقسیم سود می‌باشد‫.‬

به‌عبارتی تعهدی است که دو یا چند نفر در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، خرید و فروش و غیره با یکدیگر دارند و مشخص‌کننده میزان سهم هر فرد در مشارکت مربوطه است. از این روی این قرارداد برای مشارکت در آرایشگاه نیز به کار گرفته می‌شود.

نکات حقوقی در تنظیم قرارداد مشارکت آرایشگاه زنانه

قبل از تنظیم قرارداد مشارکت در آرایشگاه چند نکته مهم وجود دارد که در هنگام عقد باید به آن‌ها توجه کرد:

  1. در اولین قدم باید موضوع مشارکت که همان شراکت در آرایشگاه است و همچنین نحوه مشارکت مشخص شود.
  2. حتما مشخصات شرکا در قرارداد ذکر شود.
  3. موضوع مهمی که در رابطه با نحوه مشارکت مطرح است، مساله آورده طرفین است که باید به تفصیل در قرارداد ذکر کنید. به عنوان مثال آورده یکی از شرکا برای شراکت در آرایشگاه می‌تواند سرمایه نقدی و آورده طرف دیگر می‌تواند کار و تخصص وی در زمینه‌ای خاص در این حرفه باشد.
  4. مقدار سرمایه و سهم سود هر یک از طرفین به طور واضح مشخص و سپس نحوه پرداخت و تقسیم سود و زیان شراکت بیان شود. همچنین میزان سهم هر یک از طرفین در مورد هزینه‌های جاری و مصرفی را نباید فراموش کرد.
  5. هر قرارداد شراکت، دارای مدت زمان معینی است که پس از طی آن، قرارداد خود به خود فسخ می‌شود و پس از آن قابل استناد نیست پس حتما باید در قرارداد شراکت در آرایشگاه تاریخ شروع و پایان همکاری را ذکر کنید.
  6. از آنجایی که تعهدات و وظایف شرکا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید قرارداد شراکت آن را دربربگیرد، این تعهدات باید به نحوی باشد که شرایط تنظیم یک قرارداد را متعادل کند، یعنی شرایط یک طرفه نباشد و قرارداد به سمتی نرود که شریک دغدغه این را داشته باشد که سهم او تضییع شده است یا اینکه فضا برای سوءاستفاده یکی از طرفین فراهم شود.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و توسعه آرایشگاهتان انجام دهید این است که یک قرارداد مشارکت مدنی داشته باشید. همین الان نسبت به دریافت نمونه قرارداد مشارکت اقدام کنید!

نکات عمومی شراکت در آرایشگاه

گفتیم که هدف اصلی از نوشتن قرارداد مشارکت آرایشگاه زنانه، مشخص کردن میزان سهم هر شخص و بهره‌برداری از سود سرمایه و کار است. اما فراموش نکنید که برای رسیدن به این هدف باید نکات دیگری را هم مدنظر داشته باشید.

اخذ مجوزهای لازم جهت انجام موضوع شراکت در آرایشگاه زنانه (پروانه کسب آرایشگاه)

قبل از راه اندازی کسب‌ و کار و شروع به شراکت در آرایشگاه باید از راه‌های قانونی آن مطلع شوید. اولین اقدام حقوقی برای شروع به شراکت در آرایشگاه و سالن زیبایی داشتن پروانه کسب که همان مجوز رسمی است که توسط اتحادیه‌های آرایشگری صادر می‌شوند. این پروانه، مجوزی است برای شروع و ادامه کسب‌ و کار یا حرفه که برای آغاز کار در محل مشخص یا جواز کسب معین، به‌صورت موقت یا دائم به فرد یا افراد صنفی اهدا می‌شود و بدون دریافت آن، کار شما غیرقانونی محسوب می‌شود.
برای دریافت مجوز باید ابتدا مدرک معتبر که نشان‌دهنده مهارت یکی از طرفین در حرفه آرایشگری است را داشته باشید. بعد از آن بهتر است برای تمام خدماتی که قرار است در سالن زیبایی خود ارائه دهید یک مدرک معتبر و تاییدشده از سازمان فنی و حرفه‌ای داشته باشید.

کارت بهداشت داشته باشید

قدم مهم دیگر این است که معمولا تمام افرادی که در آرایشگاه‌ها مشغول به کار هستند باید کارت بهداشت داشته باشند و تمام دستورالعمل‌هایی که اداره بهداشت برای این افراد و سالن های زیبایی مشخص کرده است را رعایت کنید.

پرسنل واجد شرایط و متخصص را استخدام کنید!

بهتر است کار خود را از زمان شروع حرفه‌ای آغاز کنید و از افراد متخصص و آموزش دیده برای کار آرایشگری و دیگر خدمات آرایشی استفاده کنید. هرچه خدمات آرایشی که به مشتریان خود ارائه می دهید تخصصی و اصولی باشد مطمئنا مشتریان ثابت و بیشتری خواهید داشت.
قبل از شروع کار پرسنل بهتر است درباره شرایط کار، ساعات کاری و نحوه دریافت حقوق و دستمزد با آن ها صحبت کنید و در صورت لزوم قرارداد بین خود تنظیم کنید.

حتما با پرسنل خود قرارداد ببندید!

قرارداد شراکت در آرایشگاه زنانه هم مانند سایر قراردادهای کاری، از دل یک سری اصول و قوانین بوجود آمده است. این قوانین ممکن است برحسب عرف بوده باشد و مدیران آرایشگاه برای انعقاد قرارداد، قوانین و اصول موجود در اکثر سالن‌های زیبایی را مدنظر قرار دهند. گاهی تکرار یک رفتار به صورت عادت درآمده و در مدت زمانی به عرف تبدیل می‌شود و یا به شکل قانون محلی در هر صنفی از کسب و کار رعایت می‌شود. با این حال ممکن است شما با توجه به شرایط سالن خود قراردادی تنظیم کنید و با رضایت طرفین، انعقاد قرارداد صورت بگیرد. البته در صورتی‌که قرارداد طبق قوانین اداره کار به صورت کارفرما و کارمند منعقد شود شرایط کاملا مشخص و در قانون کار به صراحت توضیح داده شده است.

قرارداد با پرسنل درصدی (غیر بیمه‌ای)

پرسنل درصدی در آرایشگاه‌ها جزو منابع انسانی اصلی این حرفه به‌شمار می آیند و عمده پرسنل شاغل در آرایشگاه‌ها پرسنل درصدی هستند. اکثر مشکلات و اختلافات مدیران آرایشگاه‌ها نیز با این گروه از پرسنل است. دلیل آن باور اشتباهی است که اکثر مدیران آرایشگاه‌ها دارد و فکر می‌کنند، پرسنل درصدی شاغل در مجموعه آنها به دلیل آنکه دستمزد ثابت ندارند و صرفا درصدی از دریافتی مشتریان دریافت می‌نمایند، مشمول قانون کار و نیز بیمه تامین اجتماعی نیستند. عدم آگاهی نسبت به نحوه انعقاد قرارداد کار با پرسنل درصدی، حساسیت اجرای روابط کار و تنظیم قراردادهای کار را با پرسنل در آرایشگاه‌ها بسیار بالا می‌برد. غفلت از موارد تعیین‌شده قانونی و الزامات حقوقی می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیر و خسارات بسیار زیادی را به مدیران این صنف وارد نماید.
اگر مدیران آرایشگاه‌ها با پرسنل درصدی خود قرارداد مربوطه را امضا نکنند، با شکایت پرسنل، مدیر سالن محکوم به پرداخت سنوات، عیدی و پاداش و نیز حق بیمه با احتساب جرایم خواهد شد.

بیمه مسئولیت آرایشگاه را فراموش نکنید!

علاوه بر بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان، نوع دیگری از بیمه مسئولیت ویژه آرایشگاه ها ارائه می‌شود که خسارت‌های مالی و جانی که به مشتریان و اشخاص ثالث و مراجعه کنندگان وارد می‌شود را تحت پوشش قرار می‌دهد. این بیمه ترکیبی از بیمه مسئولیت آرایشگر در قبال اشخاص ثالث و مسئولیت حرفه‌ای آرایشگر می‌باشد. پس بهتر است کارهای مربوط به صدور بیمه را در اولویت قرار دهید.

از وکیل یا کارشناس استفاده کنید

مشاوران حقوقی بخاطر تسلطی که به امور قراردادها دارند از کلیات حقوقی آن مطلع‌اند. مزیت مراجعه به کارشناس در این است که بسیاری از نکات توسط ذینفعان قرارداد ممکن است فراموش شده باشد یا مخفی باقی بماند. لذا مشاور حقوقی قراردادها در تنظیم قرارداد مشارکت، به شما کمک می‌کند که بهترین ضمانت اجرایی در قرارداد شراکت در آرایشگاه را داشته باشید.

جمع‌بندی

برای تاسیس آرایشگاه اگر سرمایه یا تخصص کافی ندارید، می‌توانید این کسب‌وکار پرسود را با شریک راه‌اندازی کنید. این همکاری اگر در قالب قرارداد مشارکت آرایشگاه زنانه تنظیم شود می‌تواند ریسک‌های مختلف را به حداقل برساند.

در واقع این ویژگی عمومی در تمامی قراردادها از جمله قراردادهای مشارکت در موضوعات مختلف مثل مشارکت در خودرو، آرایشگاه، باشگاه و غیره است.

سوالات متداول

خدماتی که در آرایشگاه‌های زنانه ارائه می شوند، باید از کجا مجوز دریافت کنند؟

برای تاسیس آرایشگاه زنانه، باید پروانه کسب را از اتحادیه‌های آرایشگری دریافت کنید. پس از آن به ازای تمام خدماتی که در سالن قرار است ارائه دهید، مدرکی معتبر و تاییدشده از سازمان فنی و حرفه‌ای داشته باشید.

عوارض عدم امضای قرارداد با پرسنل درصدی چیست؟

اگر مدیران آرایشگاه‌ها با پرسنل درصدی خود قراردادی امضا نکنند؛ در صورت شکایت پرسنل، مدیر سالن محکوم به پرداخت سنوات، عیدی و پاداش و نیز حق بیمه با احتساب جرایم خواهد شد.

4.2/5 - (8 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط