شراکت در باشگاه ورزشی

نمونه قرارداد باشگاه ورزشی و نحوه تنظیم قرارداد شراکت در باشگاه

شراکت در باشگاه ورزشی ، با توجه به درآمد زایی بالای باشگاه های ورزشی و همچنین رونق پیدا کردن آن در میان افراد جامعه اخیرا بسیار موردتوجه قرار گرفته است و آن را تبدیل به یکی از کسب‌وکارهای نسبتا نوپا و جوان کشور کرده است. در این مطلب ابتدا به چگونگی تاسیس یک باشگاه ورزشی می‌پردازیم و سپس […]

شراکت در باشگاه ورزشی ، با توجه به درآمد زایی بالای باشگاه های ورزشی و همچنین رونق پیدا کردن آن در میان افراد جامعه اخیرا بسیار موردتوجه قرار گرفته است و آن را تبدیل به یکی از کسب‌وکارهای نسبتا نوپا و جوان کشور کرده است. در این مطلب ابتدا به چگونگی تاسیس یک باشگاه ورزشی می‌پردازیم و سپس شرایط مشارکت و الزامات حقوقی و قانونی و قرارداد شراکت باشگاه ورزشی را توضیح می‌دهیم.

شراکت در باشگاه ورزشی به چه معناست؟

شراکت کاری بین دو نفر در باشگاه ورزشی یک سبک کسب و کار کاملا پر سود و جدید در بازار اقتصاد است.  ممکن است شما سرمایه‌ای دارید و می‌خواهید از توانایی‌های یک فرد در زمینه فعالیت‌های ورزشی استفاده کنید تا سرمایه‌تان را چند برابر کنیدو  یا بالعکس شما فردی هستید دارای مهارت در ورزش و مربیگری ولی سرمایه‌ای برای پیش بردن ایده‌تان در این خصوص ندارید و یا شما تعدادی دوست هستید و ترجیح می‌دهید با شراکت و سرمایه‌گذاری در یک باشگاه ورزشی دارایی‌تان را افزایش دهید. درصورتی که برای شروع شراکت بخواهید مکانی را اجاره کنید، می‌توانید سری به قرارداد اجاره باشگاه ورزشی بزنید.

شراکت در باشگاه ورزشی عموماً زمانی اتفاق می‌افتد که حضور فرد به تنهایی برای شروع کار کفایت نمی‌کند.

قبل از شروع شراکت در باشگاه ورزشی چه اقداماتی باید انجام دهید؟

برای شراکت در باشگاه ورزشی، باید نکات حقوقی بسیاری را در نظر بگیرید. این ارزیابی باید همه جانبه باشد چرا که هدف از این شراکت، مشخصاً جنبه اقتصادی آن است و در صورتی که راه‌های رسیدن به آن به درستی انتخاب شود، در مدت کوتاهی، رونق کاری و سود قابل توجهی بدست خواهد آمد. پس سعی کنید حتما قرارداد شراکت را با جزئی ترین نکات ممکن تنظیم کنید.

اگر به دنبال مدیر برای باشگاه هستید باید با او نیز قرارداد امضا کنید. قرارداد مدیریت باشگاه ورزشی به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

قرارداد شراکت باشگاه ورزشی چیست؟

همانطور که گفتیم قرارداد شراکت باشگاه ورزشی با عنوان قرارداد مشارکت مدنی شناخته می‌شود و از جمله نمونه‌های قرارداد شراکت بین دو نفر است. طبق تعریف ارائه‌شده در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، مشارکت مدنی به معنای درآمیختن سرمایه و دارایی‌های نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به منظور انتفاع و تقسیم سود می‌باشد‫.‬ به‌عبارتی تعهدی است که دو یا چند نفر در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، خرید و فروش و… با یکدیگر دارند و مشخص‌کننده میزان سهم هر فرد در مشارکت مربوطه است.

چه نکات حقوقی حین تنظیم قرارداد شراکت باشگاه ورزشی باید رعایت شود؟

 یکی از قراردادهای پرکاربرد در مشارکت مدنی، قرارداد شراکت باشگاه ورزشی است. اما قبل از تنظیم آن چند نکته مهم وجود دارد که در هنگام عقد باید به آن‌ها توجه کرد:

۱. در اولین قدم باید موضوع مشارکت که همان شراکت در باشگاه ورزشی است و همچنین نحوه مشارکت مشخص شود.

۲. حتما مشخصات شرکا در قرارداد شراکت باشگاه ورزشی ذکر شود.

۳. موضوع مهمی که در رابطه با نحوه مشارکت مطرح است، مساله آورده‌ی طرفین است که باید به تفصیل در قرارداد ذکر شود. به عنوان مثال آورده‌ی یکی از شرکا می‌تواند سرمایه نقدی و آورده‌ی طرف دیگر می‌تواند تخصص وی در زمینه‌ای خاص مانند مربیگری باشد.

۴. مقدار سرمایه و سهم سود هر یک از طرفین به طور واضح مشخص و سپس  نحوه پرداخت و تقسیم سود و زیان شراکت بیان شود. همچنین میزان سهم هر یک از طرفین در مورد هزینه‌های جاری و مصرفی را نباید فراموش کرد.

۵. هر قرارداد شراکت، دارای مدت زمان معینی است که پس از طی آن، قرارداد خود به خود فسخ شده و پس از آن قابل استناد نیست. پس حتما باید تاریخ شروع و پایان همکاری در قرارداد شراکت در باشگاه ورزشی  ذکر شود.

۶. از آنجایی که تعهدات و وظایف شرکا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید قرارداد شراکت آن را دربربگیرد، این تعهدات باید به نحوی باشد که شرایط تنظیم یک قرارداد را متعادل کند، یعنی شرایط یک طرفه نباشد و قرارداد به سمتی نرود که شریک دغدغه این را داشته باشد که سهم او تضییع شده است یا اینکه فضا برای سوءاستفاده یکی از طرفین فراهم شود.

شرایط راه‌اندازی باشگاه ورزشی چیست؟

راه‌اندازی باشگاه ورزشی مطابق شرایطی است که در «آیین‌نامه اجرایی قانون اجازه راه‌اندازی باشگاه ورزشی و ورزشگاه توسط مردم با نظارت دولت» مصوب ۱۳۷۰/۱۰/۱۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی پیش‌بینی شده است. هر چند اصطلاح «باشگاه ورزشی» ممکن است باشگاه‌های متمول و پرحاشیه فوتبال را به ذهن متبادر کند، اما راه‌اندازی باشگاه‌های ورزشی کوچک مثل باشگاه‌های بدنسازی نیز مشمول این قانون است. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط می‌توانند بر اساس «قانون اجازه راه‌اندازی باشگاه ورزشی و ورزشگاه توسط مردم با نظارت دولت» باشگاه ورزشی و ورزشگاه تاسیس کنند.

برای راه‌اندازی باشگاه ورزشی در وهله اول نیاز به دریافت مجوز است.

اخذ مجوزهای لازم جهت انجام موضوع مشارکت در باشگاه ورزشی

شروع به شراکت در باشگاه ورزشی به مانند هر کسب وکار دیگری نیازمند برخی مجوزهای لازم است. کسب مجوزهای لازم و پروانه‌های ضروری از مهم ترین اقدامات پیش از شروع به کار رسمی و شراکت است. در غیر این صورت به احتمال زیاد با جریمه های سنگین دولتی مواجه خواهید شد.
اولین مرحله برای ورود به این حیطه طی کردن مراحل قانونی و اداری و تحویل دادن مدارک مورد نیاز است. مهم‌ترین مدارک مورد نیاز درخواست مجوز باشگاه عبارت است از: تعیین نام باشگاه، تکمیل فرم تاسیس ارائه شده از سوی اماکن، کروکی محل باشگاه، آرم و مهر باشگاه، کارت پایان خدمت، گواهی عدم سوء پیشینه، گواهی عدم اعتیاد، تعهدنامه فدراسیون پزشکی، مدرک مربیگری.

پس از تکمیل و ارائه مدارک و فرم‌های مورد نظر اداره اماکن نسبت به احراز صلاحیت اقدام کرده و حدود یک ماه تا ۴۵ روز مجوز لازم را صادر می‌کند.

صدور پروانه فعالیت باشگاه ورزشی

پس از آنکه درخواست تاسیس باشگاه ورزشی به انضمام مدارک مربوط و تکمیل فرم تقاضا به اداره کل ورزش و جوانان استان تسلیم شد، اداره‌های کل ورزش و جوانان استان‌ها موظف‌اند حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ تسلیم تقاضا، امکانات معرفی‌شده از سوی متقاضی را بازدید و بررسی کنند و گزارشی دقیق از ویژگی‌های ملک و امکانات آن به ضمیمه درخواست متقاضی برای بررسی و اظهار نظر هیات موضوع ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی «قانون اجازه تاسیس باشگاه ورزشی و ورزشگاه…» بفرستند.

تایید هیات مذکور در ماده ۵ برای تاسیس و فعالیت هر باشگاه ورزشی لازم و ضروری است.

پروانه باشگاه‌های ورزشی و مجوز ساخت ورزشگاه پس از تایید هیات مذکور، مرکب از معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ورزش و جوانان، مدیر کل دفتر ارزشیابی نظارت و بازرسی و مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان و دو نفر منتخب سرپرست وزارت ورزش و جوانان، از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان صادر خواهد شد.

کارت مربیگری داشته باشید!

قدم مهم دیگر داشتن کارت مربیگری است. اگر حکم قهرمانی یا لیسانس تربیت بدنی دارید، راه شما برای گرفتن کارت مربیگری بسیار هموار است. وگرنه باید برای به دست آوردن آن ابتدا به هیئت ورزش های همگانی مراجعه کنیدو بعد از ثبت درخواست، در کلاس های تئوری و عملی مربوط شرکت کنید. بعد از این که دوره ها را با موفقیت پشت سر گذاشتید، کارت مربیگری برایتان صادر می شود.

فرم قرارداد مربی با باشگاه و استخدام مربی حرفه‌ای

برای این که بتوانید خدمات بهتری در اختیار مشتریانتان بگزارید باید افراد حرفه‌ای و مناسب را استخدام کنید. نیروهای شما باید به خوبی کار خود را انجام دهند زیرا درصد زیادی از سود شما به نحوه خدمات آن‌ها بستگی دارد. سعی کنید برای هر پستی بهترین فرد را انتخاب کنید. شما باید پرسنل باشگاه ورزشی خود را به خوبی آموزش دهید و آن‌ها را از اهداف خود آشنا کنید.

بهتر است، فردی را که برای همکاری انتخاب می کنید؛ از لحاظ روحی و اخلاقی به شما بسیار نزدیک باشد. وجود موسس (سرمایه‌گذار) و مدیر با کارت مربیگری الزامی است. طبق قوانین موجود در هیئت ورزشی، تنها موسس است که می تواند، همزمان سمت مربیگری را هم داشته باشد.

قبل از شروع کار پرسنل بهتر است درباره شرایط کار، ساعات کاری و نحوه دریافت حقوق و دستمزد با آن ها صحبت کنید و در صورت لزوم قرار داد تعریف شده‌ای بین خود تنظیم کنید.

حتما با پرسنل خود قرارداد ببندید

قرارداد شراکت در باشگاه ورزشی هم مانند سایر قراردادهای کاری، از دل یک سری اصول و قوانین بوجود آمده است. با این حال ممکن است شما با توجه به شرایط باشگاه ورزشی خود قراردادی تنظیم کنید و با رضایت طرفین، انعقاد قرارداد صورت بگیرد. البته در صورتی‌که قرارداد طبق قوانین اداره کار به صورت کارفرما و کارمند منعقد شود شرایط کاملا مشخص و در قانون کار به صراحت توضیح داده شده است.

اگر در مورد قوانین شراکت آگاهی کافی ندارید، حتماً از وکیل و یا کارشناس استفاده کنید

مشاوران حقوقی بخاطر تسلطی که به امور قراردادها دارند از کلیات حقوقی آن مطلع‌اند. مزیت مراجعه به کارشناس در این است که بسیاری از نکات توسط ذینفعان قرارداد ممکن است فراموش شده باشد و یا بصورت مخفی باقی بماند. لذا مشاور حقوقی قراردادها در تنظیم قرارداد مشارکت، به شما کمک می‌کند که بهترین ضمانت اجرایی در قرارداد شراکت باشگاه ورزشی برای شما درنظر گرفته شود.

جمع‌بندی

در قراردادهای مشارکت نمی‌توان از یک مدل قراردادی واحد برای تمام موارد موجود استفاده کرد و حتی اگر چنین نمونه قراردادی نیز تهیه شود به موازات عام بودن قرارداد، کارکرد آن زیر سوال می‌رود. پس بهتر است تنظیم قرارداد آنلاین شراکت باشگاه ورزشی یا سایر انواع قراردادهای مشارکت مثل قرارداد مشارکت خودرو، مشارکت در سرمایه‌گذاری و غیره را به‌طور خاص حتما زیرنظر کارشناس حقوقی انجام دهید.
شما هم اگر تجربه‌ای در خصوص شراکت در باشگاه ورزشی دارید با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

سوالات متداول

برای راه اندازی باشگاه ورزشی باید طبق چه قانونی اقدام کرد؟

مصوبات مربوط به باشگاه ورزشی در آیین‌نامه اجرایی راه اندازی باشگاه ورزشی و ورزشگاه توسط مردم با نظارت دولت آمده است. برای این که بدانید این آیین‌نامه مشمول کدام باشگاه‌های ورزشی می‌شود، مقاله را تا انتها بخوانید.

مدارک مورد نیاز برای باشگاه ورزشی چیست؟

از مهم‌ترین مدارک می‌توان به نام باشگاه، فرم تاسیس ارائه شده از سوی اماکن، کروکی محل باشگاه، آرم و مهر باشگاه، کارت پایان خدمت، گواهی عدم سو پیشینه و اعتیاد، تعهدنامه فدراسیون پزشکی، مدرک مربیگری اشاره کرد.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط