شراکت و سرمایه گذاری در کارخانه

نحوه شراکت و سرمایه گذاری در کارخانه

شراکت و سرمایه گذاری در کارخانه امروزه به این دلیل افزایش تولید سود زیادی را نصیب هر دو طرف می‌کند. چرا که در حال حاضر کارخانه‌های زیادی در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند و اشخاص با تخصص‌های مختلف می‌توانند با سرمایه‌گذاران شریک شده و با یکدیگر همکاری کنند. اما شاید این سوال برای شما ایجاد شده […]

شراکت و سرمایه گذاری در کارخانه امروزه به این دلیل افزایش تولید سود زیادی را نصیب هر دو طرف می‌کند. چرا که در حال حاضر کارخانه‌های زیادی در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند و اشخاص با تخصص‌های مختلف می‌توانند با سرمایه‌گذاران شریک شده و با یکدیگر همکاری کنند.

اما شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که راه اندازی و تاسیس کارخانه اصولا نیازمند چه شرایطی است؟ و چه اقدامات و مراحلی را باید طی کنیم؟

قرارداد شراکت و سرمایه گذاری در کارخانه چگونه است؟

قرارداد مشارکت مدنی دو نفره قراردادی است که با ترکیب سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی شرکا و همچنین با استفاده از آن در جریان کار مورد نظر در زمینه‌های مختلف می‌شود. این موضوعات می‌تواند در زمینه امور خدماتی، تولیدی، بازرگانی و غیره باشد که در نهایت منجر به گردش سرمایه و سود طرفین خواهد شد.

در قرارداد مشارکت اشخاص می‌توانند سرمایه و تخصص خود را برای شراکت و سرمایه‌گذاری در کارخانه شریک شوند. در این شرایط می‌توانند از جمع سرمایه و آورده‌های طرفین در جریان انجام کار ضمن پیشبرد اهداف فعالیت موردنظر در زمینه‌های مختلف مثل تولید پوشاک، منجر به تولید محصول، سودآوری و در نهایت تقسیم سود حاصل میان طرفین شود.

امروزه نیز در بسیاری از صنایع می‌توانید از قرارداد مشارکت استفاده کنید و با بهره‌مندی از سرمایه‌های موجود نقدی و غیرنقدی به همراه استفاده از توان بالای متخصصان و کارگران ماهر و نیمه ماهر خط تولیدی را در قالب یک کارخانه راه‌‌اندازی و کسب سود کنید.

 

کارخانه چیست؟

کارخانه محلی است که در آن با استفاده از ایده‌های نوین و خلاقانه و روش‌های خاص طراحی شده و هم چنین با  تکیه بر دانش متخصصان، توان تولیدی کارگران ماهر و نیمه ماهر محصولاتی ایجاد می‌شوند که تمام این روند پیکره تولید را تشکیل می‌دهد.

کارخانه‌ها در واقع مامن و محلی برای عملیاتی کردن ایده‌های نوین و خلاقانه‌ای هستند که با قرار گرفتن در یک بستر امن و مطمئن می‌توانند منجر به ایجاد خطوط تولیدی شوند که در نتیجه آن محصولات متناسب با نیازهای جامعه تولید شده و بدین ترتیب بخش عظیمی از نیازهای موجود برطرف خواهد شد. کارخانه‌ها با تکیه بر توان تولیدی خود، کارگران ماهر و متخصص، متعهد و با برخورداری از پنل فکری، ایده‌ها و اندیشه‌هایی نوین به محلی برای توسعه و رشد و عملیاتی کردن این ایده‌ها تبدیل می‌شوند.

مراحل تاسیس کارخانه

قبل از اشاره به این موارد مهم در نظر بگیرید که احداث و همچنین شراکت و سرمایه گذاری در کارخانه مراحلی متفاوت هستند.

در واقع تاسیس مرحله‌ای است که باید اقداماتی را قبل از احداث و ساخت و ساز یک کارخانه انجام دهید؛ از جمله این مراحل می‌توان به ثبت شرکت تولیدی و اخذ مجوز اشاره کرد. پس مرحله می‌توانید اقدام به احداث و ساخت و ساز کارخانه یعنی ساخت سوله‌ها و سالن‌ها کنید. در نهایت به مرحله بهره‌برداری و مرحله تولید یعنی راه اندازی خط تولیدی در حالت استقرار و راه اندازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات می‌رسیم.

  • برای شراکت و سرمایه گذاری در کارخانه در ابتدا باید شرکت ثبت کنید تا بتوانید محصولات کارخانه را با یک برند به بازار روانه کنید. در نظر داشته باشد که حتما لازم نیست نام شرکت و نام کالا یکسان باشد چرا که یک شرکت مجاز است چندین محصول با نام‌های تجاری مختلف تولید کند. محصولاتی که در بازار ارائه می‌شوند دارای یک برند حقوقی هستند که به این جهت شرکت‌ها می‌توانند برند حقوقی برای شرکت کارخانه‌ای ثبت کنند.
  • باید مشخص کنید که قصد تولید چه محصولی را دارید.
  • در ارتباط با مقدار بودجه مورد نیازتان و دیگر اطلاعات لازم برای شراکت و سرمایه گذاری در کارخانه یک طرح توجیهی داشته باشید. طرح توجیهی در واقع طرح تولید آن محصول یا کالایی است که شما قصد تولید و ارائه آن را به بازار دارید؛ هر تولید کننده ای برای تاسیس کارخانه لازم است که یک طرح توجیهی داشته باشد. در واقع به کمک طرح توجیهی می توان طرح را از جنبه های مختلف بررسی کنید و توجیه پذیری در تولیدات آینده خود را مطالعه کنید.
  • سرمایه خود را باید مشخص کنید.
  • از وزارت صنعت، معدن، تجارت یا از جهاد کشاورزی باید جواز تاسیس کارخانه را دریافت کنید.
  • زمین مناسب برای انجام مراحل ساخت و ساز بعد از طی مراحل تاسیس را در نظر بگیرید.
  • با توجه به فعالیت کارخانه خود باید تجهیزات، ماشین آلات و دستگاه‌های لازم را تهیه کنید.
  • به فکر راه اندازی سیستم‌های مورد نظر از جمله سیستم‌های اداری، انبار داری و فروش باشید.

نکات مهم شراکت و سرمایه گذاری در کارخانه

اگر تصمیم به شراکت و سرمایه گذاری در کارخانه دارید باید در مورد موضوعات مهمی تصمیم گیری کنید. برای مثال باید در مورد خرید زمین و چگونگی احداث کارخانه تحقیق کنید. بررسی در مورد چگونگی انجام فرآیند تولید کالای مورد نظر، ماشین آلات مورد نظر، میزان تجهیزات مورد نیاز و مقدار موارد اولیه مورد نیاز نیز مهم است.

زمانی که در ارتباط با مواردی که ذکر شد به مرحله تایید رسیدید باید توانایی انجام کار را نیز داشته باشید. در واقع باید بتوانید کار مورد نظر خود را عملیاتی کنید.

مکان تاسیس کارخانه

مکانی مناسب را برای احداث کارخانه باید در نظر داشته باشید.

در ارتباط با مکان مناسب برای تاسیس کارخانه به این موارد توجه کنید:

  1. بهتر است این مکان به محل تهیه و تامین مواد اولیه نزدیک باشد.
  2. بهتر است این مکان به بازار کار نزدیک‌تر باشد.
  3. در این مکان باید به اندازه کافی و برای پیشبرد فعالیت‌های کارخانه نیروی کار لازم‌ وجود داشته باشد.
  4. بهتر است از شهرک‌های صنعتی که اطراف شهرها ساخته می‌شوند استفاده کنید تا بتوانید از خدمات مهمی مانند آب، گاز، برق سه فاز نیز استفاده کنید.

جمع‌بندی

کارخانه‌ها محل و بستری برای تولید و هم‌افزایی توان تولیدی، مهارت‌ها، دانش و تخصص‌های نوین در کنار صنعت و تکنولوژی است که سبب رونق کسب و کارهای مدرن و رونق صنعت شده است. کارخانه‌ها با دقت به نکاتی ظریف اما مهم می‌توانند به خوبی عمل کنند و سودآوری بالا و مطمئن داشته باشند.

اگر هنوز سوال دارید می‌­توانید برای اطلاع از جزئیات این مراحل و تنظیم نمونه قرارداد شراکت و سرمایه گذاری در کارخانه  با کارشناسان حقوقی ما تماس بگیرید. در قراردادهای مشارکت نمی‌توان از یک مدل قراردادی واحد برای تمام موارد موجود استفاده کرد و حتی اگر چنین نمونه قراردادی نیز تهیه شود به موازات عام بودن قرارداد، کارکرد آن زیر سوال می‌رود. پس بهتر است تنظیم نمونه قرارداد مشارکت سه جانبه را به‌طور خاص حتما زیرنظر کارشناس حقوقی انجام دهید.

سوالات متداول

مزایای تاسیس کارخانه در شهرک‌های صنعتی اطراف شهرها چیست؟

در صورت تاسیس کارخانه در شهرک‌های صنعتی در اطراف شهرها می‌توانید از خدمات مهمی از قبیل آب، گاز، برق سه فاز بهره ببرید.

داشتن طرح توجیهی به هنگام تاسیس کارخانه چه سودی دارد؟

با داشتن طرح توجیهی، که در اصل لازمه تاسیس هر کارخانه‌ای است، می‌توانید طرح را از جنبه‌های مختلف بررسی کنید و متوجه شوید که توجیه پذیری تولید آن در آینده به چه صورت است.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط