انتقال خط تلفن همراه

مقررات انتقال خط تلفن همراه + 3 روش انتقال مالکیت خط تلفن همراه

گاهی برخی از شهروندان،  بنا به انگیزه‌های گوناگون و وجود موقعیت‌های مختلفی،به انتقال خط تلفن همراه خود احساس نیاز می‌کنند. روش‌های انتقال خط تلفن همراه، در طول زمان تفاوت‌هایی داشته‌اند و راه و روش واحدی برای انجام این موضوع وجود ندارد. برای پاسخ به ابهامات حقوقی مرتبط با نتقال خط تلفن همراه، در این مطلب […]

گاهی برخی از شهروندان،  بنا به انگیزه‌های گوناگون و وجود موقعیت‌های مختلفی،به انتقال خط تلفن همراه خود احساس نیاز می‌کنند. روش‌های انتقال خط تلفن همراه، در طول زمان تفاوت‌هایی داشته‌اند و راه و روش واحدی برای انجام این موضوع وجود ندارد. برای پاسخ به ابهامات حقوقی مرتبط با نتقال خط تلفن همراه، در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، قصد داریم تا به موضوع انتقال خط تلفن همراه و روش‌های انتقال مالکیت آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

در چه مواردی نیاز به انتقال‌ خط تلفن وجود دارد؟

ممکن است صاحب یک کسب‌وکار، یک وکیل دادگستری و یا یک فریلنسر، نیاز داشته باشد تا شماره تلفن همراه رُندی داشته باشد تا بتواند کسب‌وکار خود را بهتر و موثرتر معرفی کند. به همین خاطر این افراد با شماره‌گیری خطوط رند تلفن همراه، به مالکان این خطوط پیشنهاد انتقال خط تلفن همراه می‌دهند و در واقع در ازای پرداخت مبلغی، به نوعی این خطوط تلفن رند را خریداری می‌کنند.

همچنین ممکن است شخصی پیش از مهاجرت یا خروج از کشور، نیاز داشته باشد تا امور حقوقی مرتبط با خط تلفن همراه را به شخص معتمدی منتقل کند چرا که دسترسی فیزیکی وی به خط تلفن همراه، قطع می‌شود.

در این موارد موضوع انتقال خط تلفن همراه اهمیت پیدا می‌کند که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

برای انتقال خط‌ تلفن همراه چه روش‌هایی وجود دارد؟

خلا قانون‌گذاری در این حیطه سبب شده است تا افراد برای رفع نیازهای خود در امور مرتبط با انتقال‌ خط تلفن همراه، به راه و روش‌های مختلفی متوسل شوند. ۳ روش اصلی و عمده انتقال خط تلفن همراه، استفاده از صلح‌نامه، وکالت‌نامه و استفاده از سازوکارهای مستقیم اپراتورها است.

در ادامه ۳ روش معمول برای انتقال مالکیت خط تلفن همراه را بررسی می‌کنیم.

انتقال خط تلفن‌ همراه از طریق تنظیم صلح‌نامه

گاهی ممکن است شخصی مایل باشد تا خط تلفن همراه خود را از طریق تنظیم سند صلح‌نامه انجام دهد. در این موارد باید به دفاتر اسناد رسمی رجوع و صلح‌نامه خط تلفن همراه را تنظیم کرد. لازم به ذکر است که به دلیل آنکه خط تلفن همراه ذاتا مال نیست (عینیت کالاگونه ندارد) و به نوعی امتیاز محسوب می‌شود، نمی‌توان انتقال آن را از طریق قرارداد بیع (فروش) انجام داد و باید از ظرفیت تنظیم اسناد صلح‌نامه استفاده کرد.

در بندهای صلح‌نامه تلفن همراه ابتدا باید مشخصات مصالح (صلح کننده‌) و متصالح (انتقال گیرنده) به دقت درج شود. سپس مورد مصالحه که همان خط تلفن همراه است، همراه با اطلاعات آن مانند پیش‌شماره و شماره دقیق آن تشریح شود. زمانی که خط تلفن همراه به نفع شخصی صلح می‌شود کلیه حقوق و امتیازات و لواحق مرتبط با آن نیز به وی منتقل می‌شود.

در نهایت نیز مبلغ صلح (مال‌الصلح) در بندی مجزا تصریح می‌شود و سند تنظیم شده به دفاتر مرتبط با شرکت خط تلفن همراه ارائه شده و فرآیند اداری انتقال انجام می‌شود.

انتقال‌ خط تلفن همراه از طریق تنظیم وکالت‌نامه

گاهی ممکن است مالک خط تلفن همراه مایل باشد تا امور مرتبط با خط تلفن همراه خود مانند ارسال و دریافت پیامک یا استفاده از اینترنت را از طریق اعطای وکالت به فرد دیگری انجام دهد. در این حالت هم به نوعی انتقال‌ خط تلفن همراه انجام می‌گیرد. اما باید توجه داشت که در این حالت موکل همچنان می‌تواند نسبت به خط تلفن همراه خود ادعای مالکیت داشته باشد. لازم به ذکر است که به دلیل برخی ملاحظات مرتبط با حریم خصوصی، وکیل، در برخی موارد مانند درخواست پرینت ریز مکالمات خط تلفن همراه موکل خود، محدودیت‌هایی دارد.

انتقال خط تلفن‌ همراه‌ از طریق اپراتورها

از آنجایی که مقرره‌گذاری خاصی در حوزه قوانین و مقررات عمومی خطوط تلفن همراه وجود ندارد، اپراتورهای تلفن همراه هر یک به طور مستقل اقدام به تدوین قواعدی برای انتقال خط تلفن همراه کرده‌اند.

به طور مثال، شرکت همراه اول در خصوص نقل و انتقال‌ خطوط تلفن همراه اپراتور خود، مقرراتی را مشخص کرده است.

مطابق مقررات این اپراتور، برای انتقال‌ خط تلفن همراه شرایط و مدارک زیر ضروری است:

– داشتن ۱۸ سال تمام برای انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده اهمیت دارد. در غیر این صورت حضور ولی قهری اشخاص ضروری خواهد بود.
– انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده خط تلفن همراه باید همزمان در دفاتر معتبر خدمات همراه اول حاضر باشند.
– ارائه اصل و کپی کارت ملی انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده ضروری است.
– سیم کارت مورد انتقال باید معتبر و فعال باشد.
– صورت‌حساب میان‌دوره سیم کارت باید پرداخت شده باشد و از این جهت انتقال‌دهنده بدهکاری نداشته باشد.
– ارائه اطلاعاتی مانند نشانی اقامتگاه و کد پستی انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده نیز لازم است.
– امضای اسناد اداری انتقال مانند قرارداد انتقال خط‌ تلفن‌ همراه، توسط انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده هم مرحله آخر انتقال خط تلفن همراه محسوب می‌شود.

برای اطلاع از فرآیند انتقال خط تلفن همراه به شکل مستقیم و از طریق سایر اپراتورها می‌توانید به وبسایت هر شرکت مراجعه کنید.

درباره انتقال خط تلفن‌ همراه و فرآیند حقوقی آن سوالی دارید؟

در این مطلب سعی شد تا موضوع انتقال ‌خط تلفن همراه از نگاهی حقوقی بررسی شود. راهکارهای سه‌گانه گفته شده در این مطلب به عنوان رایج‌ترین روش‌های نقل و انتقال خط‌ تلفن همراه محسوب می‌شوند. پیشنهاد می‌شود اگر در جایگاه انتقال‌دهنده یا انتقال‌گیرنده خط تلفن همراه هستید، با استفاده از راهنمایی‌های مشاوران حقوقی، اقدام به انتقال‌ خط تلفن همراه کنید چرا که به خصوص در روش‌های تنظیم صلح‌نامه و یا وکالت‌نامه، برخی جزئیات حقوقی اهمیت زیادی دارند.

اگر نیاز به دریافت خدمات مشاوره‌ای مرتبط با مسائل حقوقی انتقال خط تلفن‌ همراه دارید و یا برای تنظیم صلح‌نامه یا وکالت‌نامه نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید به اطلاعات و دانش کارشناسان حقوقی وینداد اعتماد کامل داشته باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

4 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
میثم رشیدی
میثم رشیدی
4 ماه پیش

از همون اول بنویسید هزینه برا هر نیم ساعت 300000 هزارتومان است تا هیچکی اصلا وارد سایت نشه یعنی چی این مقدار پول هزینه تلفن برا شما محاسبه میشه اونوقت هزینه مشاوره هم از وکلای خبره بیرون بیشتر زدین اصلا از کجا معلوم که اونی که مشاوره میده وکیل باشه هزینه مشاوره حضوری برای وکلای پایه یک معروف صدهزار زدن اونوقت شما برا نیم ساعت 6برابر میگیرید اونم برا مشاوره با کسی که هویتش معلوم نیست من میخوام برا کلاهبرداری مشاوره بگیرم اینجا که کلاهبرداری بزرگتر صورت میگیره برا کلاهبرداری شما با کی باید مشاوره بگیرم خدا بهمون رحم کنه با این ملت و مملکتی که داریم

Saeed miraf
Saeed miraf
3 سال پیش

ایا برای انتقال سیم کارت تلفن همراه وکالت عمومی، تام کافیست یا حتما باید وکالت مخصوص تلفن باشد؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  Saeed miraf
1 سال پیش

با سلام و احترام
باید در متن وکالت نامه وکالت در انتقال مال یا مورد مشابه آن حتما ذکر شده باشد.
مجموعه حقوقی وینداد

ش م
ش م
در پاسخ به  کارشناس حقوقی وینداد
3 ماه پیش

سلام وقتی از طریق وکالت نامه سند به نام من خورده باشه الان اون فروشنده میتونه بازم ادعای مالکیت کنه و بخواد خط رو بسوزونه؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط