ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری

ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری به چه معناست؟

علامت تجاری یکی از ملزومات مهم توسعه هر کسب‌وکاری است. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در سراسر جهان با ثبت علامت تجاری سعی دارند تا تجارت خود را به شکلی متمایز و ممتاز مطرح کنند. ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری یکی از موضوعات مهم در حوزه علامت تجاری است که موضوع مطلب حاضر از مجله […]

علامت تجاری یکی از ملزومات مهم توسعه هر کسب‌وکاری است. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در سراسر جهان با ثبت علامت تجاری سعی دارند تا تجارت خود را به شکلی متمایز و ممتاز مطرح کنند. ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری یکی از موضوعات مهم در حوزه علامت تجاری است که موضوع مطلب حاضر از مجله حقوقی وینداد است.

تفاوت علامت تجاری و نام تجاری چیست؟

علامت تجاری و نام تجاری دو مفهوم متداول در حوزه کسب و کار هستند که گاهی به جای یکدیگر به کار می‌روند. اما باید توجه داشت که با وجود شباهت این مفاهیم، تعریف قانونی آنها باهم تفاوت دارد.

علامت تجاری در ماده 30 قانون ثبت علائم تجاری مصوب 1386، به «نشان قابل رؤیتی» تعریف شده است که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز کند. در حالیکه این ماده نام تجاری را «اسم یا عنوانی» دانسته که شخص حقیقی یا حقوقی را مشخص یا معرفی می‌کند. بر این اساس باید گفت نام تجاری و علامت تجاری با آنکه هردو مشخص کننده و متمایز کننده اشخاص حقوقی یا حقیقی از یکدیگر هستند، اما علامت تجاری همانطور که از نامش پیداست یک نشان یا تصویر است.

درحالیکه نام تجاری اسم یا کلمه‌ای است که یک شخص حقوقی یا حقیقی به آن خوانده و شناخته می‌شود. تعریف قانونی علائم تجاری و نام تجاری نکته دیگری نیز در بر دارد و آن این است که برای ثبت علامت یا نام تجاری، منحصر به اشخاص حقوقی یا همان شرکتها نیست و افراد (اشخاص حقیقی) نیز می‌توانند علامت یا نام تجاری خود را به ثبت برسانند.

ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری به چه معناست؟

ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری یکی از موضوعات مهم در حوزه علامت تجاری است که صاحبان سرمایه و مشاغل ضروری است به آن توجه داشته باشند.

منظور از ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری این است که در برخی موارد ثبت کردن علامت تجاری توسط کسب‌وکار اجباری و در برخی موارد اختیاری است.

اصولا و مطابق با قوانین موجود در حوزه علائم تجاری، ثبت علائم تجاری در ایران اختیاری است و اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند در صورت تمایل علامت تجاری خود را ثبت کرده و از مزایای حقوق مالکیت فکری و صیانت از علامت تجاری خود استفاده کنند.

یکی از مزایای مهم ثبت علامت تجاری، استفاده انحصاری از علامت تجاری برای مالک کسب‌وکار است اما قانونا کسی نمی‌تواند شرکت‌ها را ملزم به ثبت علامت تجاری کند.

به همین دلیل، گفته می‌شود ثبت علائم تجاری گزینه‌ای است که کسب‌وکارها می‌توانند آن را انتخاب کنند.

اما این تمام ماجرا نیست و گاهی به حکم قانون ثبت علائم تجاری اجباری تلقی می‌شود و صاحبان مشاغل باید برای ثبت رسمی آن اقدام کنند.

به این موضوع در ادامه اشاره کرده‌ایم.

ثبت اجباری علائم تجاری چیست؟

مطابق آنچه ذکر شد، ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری موضوع مهمی است که نتیجتا به حکم ثبت اختیاری علائم تجاری ختم شد.

با این حال برخی مواقع، بنا به دستور قانون، ثبت علائم تجاری اجباری می‌شود.

به طور خلاصه ثبت اجباری علائم تجاری زمانی مصداق دارد که به کالاها و محصولات حساس و مرتبط با بهداشت و سلامت عمومی مرتبط باشد.

مطابق ماده ۵ آیین نامه نصب و ثبت اجباری علائم صنعتی بر روی بعضی از اجناس دارویی و خوراکی و آرایشی، کالاهای زیر نیاز به ثبت اجباری علائم تجاری دارند:

۱. محصولات دارویی و درمانی که در پزشکی به طور عمومی یا اختصاصی کاربرد دارند.

۲. کالاهای غذایی که در ظروف خاص بسته بندی می‌شوند مانند کنسروها، چای، پنیر و…

۳. نوشیدنی‌ها مانند آب معدنی، آبمیوه، آب گازدار و…

۴. لوازم آرایشی و بهداشتی مانند صابون، پودر، ادکلن، لوازم آرایش و…

برای ثبت علائم تجا‌ری اجبا‌ری چه اقدامی باید کرد؟

حال که تا حد زیادی مفهوم و مصداق ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری مشخص شد، لازم است به فرآیند ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری نیز اشاره کنیم.

هر کسب و کاری که چه به شکل اختیاری و چه به شکل اجباری نیاز به ثبت علامت تجاری داشته باشد، باید فرآیند ثبت را از طریق سایت مرکز مالکیت معنوی پیگیری کند.

با ورود به پورتال مذکور، متقاضیان باید ابتدا فرم تعهد نامه را تکمیل کنند و سپس با انتخاب نوع اظهارنامه ثبت علامت تجاری، اطلاعات لازم مانند نام کالاهای مورد نظر، مشخصات علامت تجاری، مشخصات صاحبان شرکت و… را ذکر کنند.

پس از این مرحله متقاضیان باید ضمایم مورد نیاز مانند تصویر علامت تجاری را در سایت بارگذاری کنند و در نهایت هم با پرداخت هزینه، اقدام به ثبت علامت تجاری کنند.

نتیجه تایید یا رد علامت تجاری نیز از طریق پورتال به متقاضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

درباره ثبت اجبار‌ی و ا‌ختیاری علائم تجاری سوالی دارید؟

ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری از موضوعات مهم در عرصه حقوق کسب و کارها و حقوق مالکیت فکری است. در این مطلب با اشاره به مفهوم و مصداق ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری تلاش کردیم تا توصیه‌های حقوقی اساسی را تصریح کنیم.

ما می‌توانیم امور ثبتی مورد نظر شما را با بهترین کیفیت و تفاوت قیمتی چشمگیر در اسرع وقت انجام دهیم و با ارائه پشتیبانی و خدمات مشاوره‌ای متنوع، تجربه خوبی را در امور ثبتی برای اشخاص و کسب‌وکارها رقم بزنیم.

خدمات ثبتی وینداد در زمینه مشاوره حقوقی ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت‌های تجاری، هزینه‌های ثبتی، مدت فرآیند ثبت، اخذ مجوزها، ثبت برند و علامت تجاری و… می‌تواند با نهایت دقت، سرعت و صرفه اقتصادی به شما مخاطبان گرامی ارائه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۷۸۴۶ تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت