ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در دفترخانه الزامی است؟

ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در دفترخانه الزامی است؟

آیا ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در دفترخانه الزامی است؟ قرارداد مشارکت در ساخت یا قرارداد مشارکت بین مالک و سازنده، از جمله قرارداد‌های متداول در زمینه‌ی شراکت است. این قرارداد یکی از قراردادهای سودآور و پرریسک است. کسانی که تمایل به تنظیم این قرارداد دارند، همواره با این مسائل رو به رو هستند که […]

آیا ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در دفترخانه الزامی است؟ قرارداد مشارکت در ساخت یا قرارداد مشارکت بین مالک و سازنده، از جمله قرارداد‌های متداول در زمینه‌ی شراکت است. این قرارداد یکی از قراردادهای سودآور و پرریسک است. کسانی که تمایل به تنظیم این قرارداد دارند، همواره با این مسائل رو به رو هستند که چه کارهایی ریسک قراردادشان را به حداقل می‌رساند؟ و ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در دفترخانه باید صورت بگیرد؟ در ادامه این متن قصد داریم ضمن توضیح کامل قرارداد مشارکت در ساخت به بررسی ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در دفترخانه بپردازیم.

قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

قرارداد مشارکت در ساخت به قراردادی گفته می شود که در آن یکی از طرفین قرارداد ملک قدیمی، کلنگی یا زمین خود را در اختیار سازنده قرار می دهد تا سازنده به هزینه خود آپارتمانی را براساس قرارداد بسازد و طرفین در آپارتمان های ساخته شده شریک می شوند.

این قرارداد از جمله قرارداد‌های مشارکت مدنی است که در آن مالک و سازنده با یکدیگر شریک هستند. از دیگر قراردادهای رایج در این زمینه می‌توان به قرارداد مشارکت در خرید و فروش ملک و زمین اشاره کرد.

از آنجایی که اغلب مالکان فن و تخصص کافی برای ساخت و ساز را در اختیار ندارند ترجیح می دهند از طریق این قرارداد ملک خود را بسازند و ریسک‌های موجود را به حداقل برسانند. این در حالی‌ست که ریسک مالکان به مراتب بیشتر از سازندگان است چرا که آنها زمین خود را در اختیار سازنده قرار می‌دهند و سازنده متعهد به ساخت می شود ولی هزینه ای در ابتدا نمی پردازد.

بنابراین لازم است از ابتدا یک قرارداد دقیق با رعایت نکات فنی و حقوقی تنظیم شود. در این راستا سوالی که برای طرفین پیش می‌آید این است که آیا باید تصمیم ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در دفترخانه بگیرند! یا نه؟! در کدام حالت مشکلات قراردادی کمتری پیش روی آن‌هاست؟

قرارداد را چگونه تنظیم کنیم؟

بسیاری از مشکلات مردم در هنگام معامله املاک مشخص می‌کند آن‌ها اطلاعات کمی درخصوص سازوکار تنظیم این نوع قراردادها دارند. قرارداد مشارکت درساخت نیز از جمله قراردادهایی‌ست که برای تنظیم دقت و اطلاعات بسیاری میخواهد برای همین همیشه پیشنهاد می‌شود درهنگام تنظیم از یک مشاور امور قراردادها مشورت بگیرید. یکی از مسئله‌های افراد ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در دفترخانه است، اینکه چه اثری بر قرارداد دارد و آیا لازم است اینکار انجام شود؟!

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد مشارکت مدنی کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد مشارکت در ساخت را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

آیا ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در دفترخانه الزامی است؟

طبق قانون، سند رسمی سندی است که در اداره ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی یا نزد مأموران رسمی دولت در حدود صلاحیت آن‌ها و طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد؛ و سایر اسناد، عادی محسوب می‌شود. یکی از مزایای اسناد رسمی این است که مفاد آن علیه طرفین سند و اشخاص ثالث قابل استناد است.در حالی که مفاد سند عادی فقط میان طرفین آن اعتبار دارد.

بنابراین ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در دفترخانه، قرارداد را که یک سند عادی است به سند رسمی بدل می‌کند و سبب می‌شود طرفین از مزایای سند رسمی در مورد آن قرارداد بهره ببرند. به این ترتیب، آنها می‌توانند قرارداد را در مقابل اشخاص ثالث معتبر بدانند. همچنین به سند رسمی تنها می‌توان ادعای جعل وارد کرد. از مزایای دیگر اسناد رسمی امکان استفاده از واحد اجرای احکام ثبت است به این معنی که افراد می‌توانند علاوه بر مراجعه به دادگستری جهت الزام به انجام تعهدات قراردادی به واحد اجراییات ثبت نیز مراجعه کنند.

قراردادهایی که طرفین ملزم اند آن را در دفترخانه تنظیم کنند و در کل به شکل رسمی به ثبت برسانند در قانون معین شده‌است. در بین آنها قرارداد مشارکت در ساخت نیست اما یکی از نکاتی که برای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت  باید به آن‌ها توجه کرد این است که باید این قرارداد‌ را در یک مکان مطمئن مانند دفتر اسناد رسمی، دفتر وکیل و بنگاه مشاور املاک تنظیم کنید.

با این کار از اختلافات بعدی جلوگیری می‌شود. علت لازم بودن انجام این کار این است که در اکثر موارد طرف مقابل مالک یعنی سازنده با نحوه تنظیم و نکات جزئی این نوع قراردادها آشنایی بیشتری نسبت به مالک دارد. به همین دلیل ممکن است شرایط معامله متفاوت باشد و نیازمند ملزومات ویژه‌تری نیز باشد، در چنین شرایطی مراجعه به افراد متخصص و کاردان ضرورت بیشتری دارد.

برای ثبت قرارداد مشارکت در ساخت در دفترخانه نیاز به راهنمایی دارید؟

قرارداد مشارکت در ساخت قرارداد سودمند و رایجی ست که بین مردم با استقبال خوبی مواجه شده است. اما این قرارداد حقوقی نیز مثل سایر توافقات اگر بدون آگاهی از نکات آن منعقد شود ممکن است یکی از طرفین آن متضرر شود.

در این قرارداد نحوه تنظیم و رعایت نکات آن بسیار مهم است. اکثر افراد سعی می کنند در این مورد از عرف رایج پیروی کنند اما بهتر است تمام مراحل  تحت نظر کارشناس مجرب انجام شود. اگر برای این امور نیاز به راهنمایی یا مشورت دارید می‌توانید از کارشناسان حقوقی وینداد کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

6 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
علیرضا احمدی دانیالی
علیرضا احمدی دانیالی
6 ماه پیش

سلام و احترام
جهت عقد قرارداد مشارکت در ساخت به هر دفترخانه ای رفتیم گفتند امکان ندارد. باید دفتر خاصی برویم؟

توحید رضاپور
توحید رضاپور
1 سال پیش

ایا در منطقه ۱۷ تهران علاوه بر اسکان موقت مالک در ملک استیجاری تا ب پایان کار مبلغی بابت بلا عوض سازنده به مالک باید بدهد یا خیر قرارداد پنجاه پنجاه بسته شده ممنونم از همکاریتون خسته نباشید عزیزان

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  توحید رضاپور
1 سال پیش

خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی کامل در این خصوص اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

توحید رضاپور
توحید رضاپور
1 سال پیش

با عرض سلام و ادب سوالی داشتم خدمتتون ماسه تا پلاک از یه کوچه هستیم که درب خانه به بن بست یک متری باز میشود و دوتا ملک هم از کوچه پشتی جمعآ به متراژ ۱۶۵ به ما اضافه شده که جمع کل مساحت ۳۰۴ متر مربع میشود بخاطر ان یه طبقه تراکم زیاد دادن یعنی شش طبقه سازنده به ملک ما که ۵۴ متر مربع است ۹۰ متر مربع نوساز میدهد بعلاوه یه دونه پارکینگ و انباری هم میگه اصلآ یه دونه هم اجازه ساخت ندادن میخواستم ببینم علاوه بر ملکی که سازنده باید برای اسکان موقت ما تا انتهای کار بگیرد مبلغی هم بابت بلا عوض به ما باید بدهد یا خیر در ضمن در منطقه ۱۷ تهران ساکن هستیم با تشکر فراوان

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  توحید رضاپور
1 سال پیش

خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی کامل در این خصوص اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

اکبر محمدپور
اکبر محمدپور
2 سال پیش

عالی بود ممنون از

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط