جلب رضایت مشتری

جلب رضایت مشتری چه روش‌هایی دارد؟ + 8 ترفند مهم و اثرگذار

در فضای کسب‌وکارهای سراسر جهان، جلب رضایت مشتری مساوی با موفقیت تجارت و افزایش سوددهی است. به همین خاطر، کسب‌وکارها، چه خرد و چه کلان، تلاش می‌کنند تا حد ممکن مشتریان وفادار خود را حفظ کنند و با جلب رضایت مشتریان بالقوه، تجارت خود را توسعه دهند. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به […]

در فضای کسب‌وکارهای سراسر جهان، جلب رضایت مشتری مساوی با موفقیت تجارت و افزایش سوددهی است. به همین خاطر، کسب‌وکارها، چه خرد و چه کلان، تلاش می‌کنند تا حد ممکن مشتریان وفادار خود را حفظ کنند و با جلب رضایت مشتریان بالقوه، تجارت خود را توسعه دهند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ روش‌ها و ترفندهای کارآمد برای جلب رضایت مشتری رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

۱. شنونده خوبی باشید!

یک کسب‌وکار موفق، برای جلب رضایت مشتری، به بازخوردها، شکایات و اعتراضات مشتریان با آرامش کامل گوش می‌دهد.

هیچ چیز بیشتر از یک کسب‌وکار بی‌مسئولیت و غیرپاسخگو، برای مشتریان دافعه ایجاد نمی‌کند. به همین خاطر حتما توجه داشته باشید که سیستم‌های متنوع اخذ بازخورد و نظر مشتریان را در کسب‌وکار خود استفاده کنید.

روش‌هایی مانند ارسال فرم نظرسنجی به تلفن یا ایمیل مشتریان، تقاضا برای پر کردن فرم نظرسنجی در محل کسب‌وکار و… می‌توانند در راستای دریافت نظرات و انتقادات مشتریان و به تبع آن جلب ر‌ضایت مشتری تاثیرگذار باشد.

۲. برای جلب رضایت مشتری شفاف عمل کنید!

غالبا مشتریان ترجیح می‌دهند از کسب‌وکارهایی که بدون شفافیت و ارائه جزئیات و اطلاعات کامل محصولات و خدمات خود رفتار می‌کنند، تا حد ممکن دوری کنند. دلیل این امر نیز مشخص است چرا که احساس آگاهی داشتن به اعمال یک کسب‌وکار سبب جلب رضایت مشتری می‌شود.

برخی از مصادیق این شفافیت و اطلاع‌رسانی، مربوط به محتویات و چگونگی تولید کالاها، جزئیات خدمات، سیاست‌های قیمت‌گذاری، عودت کالا و… هستند.

۳. برای جلب رضایت مشتری، دوستانه رفتار کنید!

بسیاری از افراد به کسب‌وکارهایی که رفتاری دوستانه دارند، اعتماد بیشتری دارند. منظور از رفتار دوستانه این است که مشتری بدون آنکه احساس کند مجبور به خرید است، در کمال آزادی و آگاهی دست به انتخاب بزند.

۴. نیروی انسانی خود را آموزش دهید!

جلب رضایت مشتری، موضوعی است که ممکن است به راحتی و با چند اشتباه ساده شکست بخورد. یکی از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در جلب رضایت مشتری، رفتار نیروی انسانی مجموعه کسب‌وکار است. برای ایجاد احساس اعتماد و رضایت در مشتریان، تنها تمرکز بر سیاست‌های کلان و شفافیت کافی نیست. بلکه نیاز است تک تک اعضای مجموعه با عوامل به وجود آورنده رضایت مشتری آشنا باشند.

به عنوان مهم‌ترین مسئولیت اعضای هیئت مدیره با این مساله برخورد کنید. چه بسا مشتریانی که تنها با رفتار اشتباه یک شخص، اعتبار برند و اعتماد به آن را از دست رفته دیده‌اند.

۵. پشتیبانی مسئولانه را فراموش نکنید!

پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش تاثیر به‌سزایی در جلب رضایت مشتری دارد. یکی از گلایه‌های معمول مشتریان از کسب‌وکارها عدم پیگیری درست آنها پس از دریافت مبلغ کالا و خدمات است. به همین خاطر یک کسب‌وکار موفق، جلب ر‌ضایت مشتری را تا لحظه آخر دنبال می‌کند.

در این راستا تلاش کنید خدمات پشتیبانی خود را سریع و در دسترس کنید تا مشتریان پس از خرید از شما همچنان رضایت خود را حفظ کنند.

۶. برای جلب رضایت مشتری، اصلاحات را علنی کنید!

مشتریان هر کسب‌وکار، علاقه دارند که رفع ایرادات و نواقص مورد نظر خود را مشاهده کنند. به همین خاطر یک کسب‌وکار موفق با دریافت بازخورد و نظارت مشتریان، برای بهبود و اصلاح نواقص خود تلاش می‌کند.

به طور مثال اگر کسب‌وکار شما در زمینه ارسال سفارش‌ها کند عمل کرده است و نارضایتی مشتریان از سرعت ارائه خدمات را مشاهده کرده‌اید، بهتر است استخدام نیروی انسانی بیشتر را کلید بزنید تا بتوانید پاسخگوی نیازهای مشتریان باشید. در ضمن می‌توانید در قالب یک پیامک به مشتریان خود این موضوع را اعلام کنید.

۷. کیفیت خدمات خود را بالا ببرید!

هیچ نقطه‌ای نباید نقطه توقف رشد کیفیت محصولات کسب‌وکار شما باشد. اگر چه موارد فوق‌الذکر همگی در زمینه جلب رضایت مشتری نقش‌آفرینی می‌کنند، اما باید به یاد داشت که افزایش کیفیت کالا و خدمات به عنوان یک راهکار تضمینی و دائمی می‌تواند دایره مشتریان شما را افزایش دهد.

فراموش نکنید که غالبا فضای کسب‌وکارها، مملو از تجارت‌های مشابه و رقبای تجاری است و به محض افت کیفیت یک کسب‌وکار، مشتریان به سوی سایر کسب‌وکارها روانه می‌شوند.

۸. از مشاوران متخصص استفاده کنید!

گاهی ممکن است جلب ر‌ضایت مشتری نیازمند استفاده از دانش‌ها و علوم مختلف باشد. مثلا اگر یک مشتری از نقض حقوق مصرف کننده شکایت دارد، استفاده از دانش و تخصص یک مشاور حقوقی می‌تواند راهگشا باشد.

همچنین ممکن است جلب رضایت مشتری در گروی استفاده از یک شیوه دیجیتال مارکتینگ باشد. در این مواقع، استفاده از مشاور دیجیتال مارکتینگ و متخصص سئو می‌تواند یک اقدام مثبت و کارآمد تلقی شود.

در حال حاضر نیز، برخی کسب‌وکارها برای جلب رضایت مشتریان خود تلاش می‌کنند تا از آموزه‌های روانشناسی و روانشناسی سازمانی نیز استفاده کنند. به همین خاطر وجود یک مشاور روانشناس هم در کنار کسب‌وکار اهمیت زیادی دارد.

درباره راهکارهای جلب رضایت مشتری سوالی دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد تلاش شد تا راهکارها و ترفندهای مهم و اثرگذار جلب ر‌ضایت مشتری بررسی شود.

شما مخاطبان مجله حقوقی وینداد می‌توانید برای دریافت اطلاعات مرتبط با حقوق کسب‌وکار، راهکارهای جلب رضایت مشتری و… از خدمات مشاوره حقوقی ما استفاده کنید.

تیم حقوقی وینداد، متشکل از کارشناسان حقوق کسب‌‌وکار و مشاوران حقوقی خبره و مجرب، قادر است نیازهای حقوقی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ را با بهترین کیفیت، منصفانه‌ترین قیمت و در سریع‌ترین زمان برطرف کند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط