حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای

حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای چه روش‌هایی دارد؟

جرایم رایانه ای به همان اندازه که امکان دارد برای کاربران حقیقی فضای مجازی اتفاق بیافتد، می‌تواند برای اشخاص حقوقی از جمله شرکت‌ها و کسب‌وکارها هم خطرساز شود. به همین خاطر حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای اهمیتی اساسی دارد. ما در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ روش‌های حفاظت از کسب‌وکارها […]

جرایم رایانه ای به همان اندازه که امکان دارد برای کاربران حقیقی فضای مجازی اتفاق بیافتد، می‌تواند برای اشخاص حقوقی از جمله شرکت‌ها و کسب‌وکارها هم خطرساز شود.
به همین خاطر حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای اهمیتی اساسی دارد.
ما در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ روش‌های حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای رفته‌ایم و توصیه‌های مهم در این زمینه ارائه داده‌ایم.

با ما همراه باشید.

حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای به چه معناست؟

در حال حاضر کسب‌وکارهای مختلف، چه از نوع سنتی و چه از نوع کسب‌وکارهای اینترنتی، ممکن است درگیر جرایم رایانه‌ای متعددی شوند.

نفوذ به سیستم‌های رایانه‌ای کسب‌وکار و ارتکاب جرایمی مانند سرقت رایانه‌ای، فیشینگ، هک و اخلال در داده‌ها ممکن است هر کسب‌وکاری را به مخاطره بیاندازد.

به همین خاطر برخی توصیه‌های فنی کاربردی در خصوص حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای وجود دارد که لازم است کارفرمایان به آنها اشراف کامل داشته باشند.

در ادامه به این توصیه‌ها و روش‌ها اشاره خواهیم کرد.

بروزرسانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

برای حفا‌ظت از کسب‌‌وکار‌ها د‌ر برابر جر‌ایم رایانه‌ای لازم است که شرکت‌ها به طور منظم اقدام به بروزرسانی سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود کنند.

استفاده از سیستم عامل‌های بروز، نرم‌افزارهای معتبر و همچنین سخت‌افزارهای قوی سبب می‌شود بسیاری از جرایم رایانه‌ای نتواند کسب‌وکار را درگیر کند.

بکاپ‌گیری از اطلاعات

تهیه نسخه پشتیبان یا بکاپ گرفتن از اطلاعات شرکت یک اقدام بسیار ضروری برای هر کسب‌وکار است چرا که ممکن است طی یک سرقت اطلاعات سریع، تمام اطلاعات حساس شرکت شما، اعم از اسناد و مدارک، تراکنش‌های مالی، قراردادها و… برای همیشه از دسترس شما خارج شوند.

تهیه بکاپ از اطلاعات به وسیله ثبت اطلاعات و اسناد در هارد درایوهای ابری یا فیزیکی می‌تواند یک روش مهم برای حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای باشد.

استخدام متخصص امنیت شبکه

بسیاری از شرکت‌های تجاری از نقش مهم مشاور امنیت شبکه در کسب‌‌وکار خود غافل هستند. استخدام یک مسئول امنیت شبکه باتجربه و مطلع، می‌تواند حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای را به شکل خوبی انجام دهد.

متخصصان امنیت شبکه و مهندسان کامپیوتر می‌توانند شرکت شما را در برابر موارد بسیار زیادی از جرایم رایانه‌ای مصون کنند و با اقدام پیشگیرانه و یا تدابیر به موقع و سریع هنگام حملات سایبری، کسب‌وکار شما را به معنای واقعی کلمه، نجات دهند.

آموزش به کارمندان برای حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای

می‌توان ادعا کرد که هر چقدر شرکت بزرگ‌تر و از نیروی انسانی بیشتر برخوردار باشد، احتمال آسیب‌دیدگی در برابر جرایم رایانه‌ای بالاتر می رود.

به همین دلیل، یکی از عناصر مهم حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای، آموزش مستمر کارمندان شرکت است. نکات مهم درباره رمزگذاری‌های قدرتمند، عدم اعتماد به لینک‌ها و فایل‌های مشکوک و ناشناس، عدم افشای اطلاعات حساس و… بایستی به همه اشخاص فعال در شرکت و همچنین کارمندان دورکار اطلاع‌رسانی شود.

تهیه یک خط‌مشی امنیتی منسجم، جامع و مکتوب می‌تواند نقش مهمی در آماده‌سازی کارمندان شرکت در جهت حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای داشته باشد.

محدودسازی دسترسی به اطلاعات حساس

هر کسب‌وکاری اسرار تجاری خاص خود را دارد. نباید فراموش کرد که امنیت کسب‌وکارها و حفا‌ظت از کسب‌وکارها د‌ر برابر جرایم رایانه‌ای مستلزم این است که اسرار تجاری و اطلاعات حساس در دسترس چند شخص محدود و صاحب‌منصب شرکت باشد.

به طور مثال اطلاعات مهمی مانند فرمول‌ها، نقشه‌ها، رویه‌ها و… تنها باید در جایی ذخیره باشد که افراد محدودی، مانند مدیرعامل یا اعضای هیات مدیره به آن دسترسی داشته باشند.

استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی و حفاظت فیزیکی

استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی بر روی سیستم‌های رایانه‌ای شرکت سبب می‌شود سرقت اطلاعات یا سایر جرایم رایانه ای به سختی اتفاق بیافتد.

اکثر آنتی‌ویروس‌های معتبر و قدرتمند، پلن‌های سازمانی ارائه می‌کنند که توانایی حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای در ابعاد وسیع را دارند.

همچنین حفاظت فیزیکی از سیستم‌ها یا درایوها و سرورها اهمیت زیادی دارد چرا که ممکن است عوامل طبیعی یا غیرطبیعی سبب آسیب‌پذیر شدن اطلاعات و هارد درایوها شود.

حفاظت از لپ‌تاپ‌ها یا درایوهای شرکت در زمان‌های تعطیلی بوسیله دوربین‌های مداربسته یا استخدام نگهبان سبب می‌شود تا سرقت سخت‌افزارها هم به حداقل برسد. فراموش نکنید که به سرقت رفتن سخت‌افزارهای شرکت می‌تواند سبب دسترسی مجرمان به تمام اطلاعات هارد لپ‌تاپ شود.

تهیه برنامه راهبردی در مواقع بحران

حفاظت ا‌ز کسب‌‌وکارها در بر‌ابر جرایم رایانه‌ای می‌تواند از طریق داشتن برنامه و سیاست مدون و جامعی در مواقع بحران هم صورت بگیرد.

شما می‌توانید با تدوین دستورالعمل فنی، در مواقع بحران بهترین اقدامات را در جهت جلوگیری از ایراد خسارت به اطلاعات شرکت انجام دهید.

اقداماتی مانند قطع سریع برق شرکت، خاموش کردن سیستم‌ها و… را می‌توان با مشورت با متخصصان امنیت شبکه در دستورالعمل گنجاند تا همه کارمندان و اشخاص حاضر در شرکت بتوانند با توجه به آن دستورات، عمل کنند.

درباره حفاظت از کسب‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای سوالی دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا توصیه‌هایی در جهت حفاظت ا‌ز کسب‌‌وکارها در برابر جرایم رایانه‌ای ارائه شود. اما نباید فراموش کرد که اصولا حملات سایبری ویژگی خاصی دارند که ممکن است از هر سد امنیتی عبور کنند و هر شرکتی را با جرایم رایانه‌ای درگیر کند.

اگر شما یا کسب‌وکارتان به نوعی قربانی جرایم رایانه‌ای شده‌اید، توصیه می‌شود از متخصصان حوزه حقوق فضای مجازی و جرایم رایانه‌ای مشاوره بگیرید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری متخصص در امور جرایم رایانه‌ای قادر هستیم تا مشکلات حقوقی شما در این حوزه را رفع و رجوع کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

شرحی از درخواست دعاوی جرائم رایانه‌ای خود را ثبت کنید، تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

شرحی از درخواست دعاوی جرائم رایانه‌ای خود را ثبت کنید، تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط