راه-اندازی-آشپز-خانه-بیرون-بر

راه اندازی آشپزخانه بیرون بر چه مراحلی دارد؟ + نکات راه اندازی

کترینگ‌ها یا رستوران‌های بیرون‌بر، نوعی از رستوران‌های پرطرفدار در ایران هستند که غالبا فاقد سالن سرو غذا بوده و اقدام به تهیه و ارسال غذا برای مشتریان خود به شکل تلفنی، حضوری و اینترنتی می‌کنند. راه اندازی آشپزخانه بیرون بر به نسبت سایر انواع رستوران‌ها، نیازمند سرمایه و امکانات کمتری است، به همین دلیل برخی […]

کترینگ‌ها یا رستوران‌های بیرون‌بر، نوعی از رستوران‌های پرطرفدار در ایران هستند که غالبا فاقد سالن سرو غذا بوده و اقدام به تهیه و ارسال غذا برای مشتریان خود به شکل تلفنی، حضوری و اینترنتی می‌کنند. راه اندازی آشپزخانه بیرون بر به نسبت سایر انواع رستوران‌ها، نیازمند سرمایه و امکانات کمتری است، به همین دلیل برخی اشخاص تمایل به راه اندازی این نوع رستوران‌ها دارند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ نکات حقوقی مهم و مراحل راه اندازی آشپزخانه بیرون بر یا همان رستوران بیرون بر رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

طرح کسب و کار مناسب تهیه کنید!

اگر چه راه اندازی آشپزخانه بیرون بر می‌تواند مزایای مالی زیادی برای موسسان آن داشته باشد، اما باید توجه داشت که در حال حاضر بازار راه اندازی رستوران بیرون بر از همیشه داغ‌تر است و رقبای متعددی در سطح شهرهای مختلف وجود دارند.

تهیه طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن به صاحبان سرمایه کمک می‌کند تا راه اندازی آشپزخانه بیرون بر را با روشی کارآمد و واقع‌بینانه کلید بزنند.

یک طرح کسب و کار در حوزه راه اندازی رستوران بیرون بر می‌توانند استراتژی‌ها، فرصت‌ها، تهدیدات، میزان سرمایه و… را به شکلی شفاف برای صاحبان کسب‌وکار مشخص کند و به نوعی چراغ راه آینده کسب‌وکار شود.

هزینه‌های راه اندازی آشپزخانه بیرون بر را دست‌کم نگیرید!

نکته مهمی که در خصوص راه اندازی آشپزخانه بیرون بر وجود دارد این است که اگر چه هزینه راه اندازی این نوع رستوران به نسبت برخی دیگر از رستوران‌ها کمتر است، اما باید به شکل واقع‌بینانه‌ای هزینه‌های راه اندازی رستوران بیرون بر را محاسبه کرد.

برای مثال، هزینه خرید یا اجاره مکانی برای راه اندازی آشپزخانه، خرید تجهیزات مانند اجاق گاز، فر، ظرف و ظروف، هزینه‌های جاری حقوق کارکنان، هزینه قبوض آب، گاز و… هزینه‌های اصلی راه‌اندازی رستوران بیرون بر هستند که در حال حاضر چیزی در حدود حداقل دویست میلیون تومان را دربرمی‌گیرد. البته این هزینه می‌تواند بنا به شهر، موقعیت بنا، متراژ و… متغیر باشد.

مکان مناسب را برای راه اندازی آشپزخانه بیرون بر انتخاب کنید!

انتخاب مکان و موقعیت مناسب برای راه اندازی رستوران بیرون بر اهمیت زیادی دارد. خرید و اجاره مکان‌هایی که حجم تردد در آنها پایین است، از نظر اقتصادی ممکن است به فروش رستوران آسیب بزند.

ابعاد و متراژ ساختمان، فاصله آن از خیابان‌ها و میدان‌های اصلی و فرعی، قابل مشاهده بودن آشپزخانه برای عموم، وجود امکاناتی مانند سیستم تهویه، ایمنی، سیستم فاضلاب و… از معیارهای مهم انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی آشپزخانه بیرون بر هستند.

نکته مهم دیگر این است که این است در انتخاب موقعیت آشپزخانه باید به وضعیت وجود رقبای تجاری (سایر رستوران‌ها و…) نیز توجه داشت.

نام تجاری و لوگوی جذاب انتخاب کنید!

در میان تراکم مشاغل مرتبط با صنعت غذا، متمایز شدن اشپزخانه و رستوان بیرون بر شما، کار ساده‌ای نیست.

به همین خاطر برای راه اندازی رستوران بیرون بر، نیاز است تا نام و علامت تجاری خاص و جذابی برگزینید. انتخاب درست این موارد تا حد زیادی به گسترش بازار و جلب اعتماد مشتریان رستوران کمک می‌کند.

بنابراین هرگز از کنار این موضوع ساده عبور نکنید. شما حتی می‌توانید برای انتخاب و طراحی این موارد، از تخصص طراحان گرافیک و… استفاده کنید و سپس اقدام به ثبت برند کنید.

منوی متنوع تهیه کنید!

برای موفقیت تجاری لازم است یک کسب‌وکار بتواند طیف‌های مختلفی از جامعه را دربربگیرد. در خصوص راه اندازی آشپزخانه بیرون بر نیز اینگونه است.

داشتن یک منوی متنوع به کسب‌وکار کمک می‌کند بتواند اقشار مختلفی از جامعه را با انواع سلیقه‌ها و سطح درآمد پوشش دهد.

منوی سنتی و کلاسیک، فرنگی، فصلی، محلی، دسر و پیش‌غذا، سالاد، انواع نوشیدنی و ترکیبی از همه اینها می‌تواند تا حد زیادی سلیقه‌های مختلف را پوشش دهد.

مجوزهای لازم را اخذ کنید!

راه اندازی رستوران بیرون بر، نیازمند اخذ مجوزها و پروانه‌های مختلف از مراجع و سازمان‌های مرتبط است. یکی از مهم‌ترین مجوزها برای احداث این رستوران‌ها، پروانه کسب است.

پروانه کسب از اتحادیه صنف رستوران‌دارها شهر مورد نظر در حوزه مواد غذایی صادر می‌شود.

برای اخذ جواز کسب، متقاضی باید مدارکی اعم از سند ملک یا اجاره‌نامه، پایان کار شهرداری، پرداخت عوارض، مدارک شناسایی موسسان و شرکا، گواهی عدم سوءپیشینه، گواهی پرداخت مالیات، تاییدیه آدرس و کد پستی و… را به اتحادیه صنفی ارائه دهد.

همچنین دریافت مجوز از نیروی انتظامی در راستای امنیت ملک آشپزخانه ضروری است. مواردی مانند استفاده از کرکره و قفل، وجو دوربین مداربسته، شرایط عمومی و اختصاصی آشپزخانه، مجاورت ساختمان، جنس شیشه‌ها و پنجره‌ها و درب و… برای دریافت این مجوز اهمیت دارد.

به جز موارد گفته شده، مجوز مهم دیگر در حوزه صنایع غذایی، مجوزهای بهداشتی است. پروانه بهداشت به واحدهای غذایی خاصی اعطا می‌شود که شرایط مطلوب از نظر بهداشتی داشته باشند.

بازدید بازرش بهداشت از محل، انجام تست‌های پزشکی و سلامت کارکنان آشپزخانه، نتیجه آزمایش اعتیاد، شرکت در دوره‌های آموزشی و… شرایطی هستند که برای دریافت کارت بهداشت و مجوز بهداشت برای راه اندازی آشپزخانه بیرون بر ضروری هستند.

راه اندازی رستوران بیرون بر

تجهیزات لازم را برای راه اندازی آشپزخانه بیرون بر فراهم کنید!

راه اندازی آشپزخانه بیرون بر به تجهیزات خاصی نیاز دارد. مهم‌ترین تجهیزات آشپزخانه بیرون بر به شرح زیر است:

– اجاق گاز صنعتی

– اجاق فردار

– تجهیزات دم کردن و خیساندن برنج

– دیگ‌های بزرگ، متوسط و کوچک

– وسایل جابجایی دیگ‌های بزرگ

– سینک ظرف‌شویی بزرگ

– ماهی تابه بزرگ و صنعتی

– سیخ کباب

– میز کباب زدن

– تنور نان

– منقل بزرگ صنعتی برای کباب

– چرخ گوشت

– کابینت‌های بزرگ

– ساطور، چاقو، ملاقه و…

– کباب‌پز گازی یا ذغالی

– یخچال ویترین‌دار برای نوشیدنی

– میز کار برای گوشت

– میز کار برای مخلفات

– پلوپز

– ماشین ظرف‌شویی

– ظروف سرو غذا (بشقاب، کاسه، قاشق و چنگال و…)

– دستگاه سرخ کردن سیب‌زمینی

– هود و تهویه صنعتی آشپزخانه

– صندلی انتظار (برای راه اندازی آشپزخانه بیرون بر، نیازی به میز و صندلی برای سالن غذاخوری نیست)

– میز و صندلی و رایانه برای صندوق‌دار

– کارتخوان

و…

باید توجه داشت که همه این تجهیزات برای تمام رستوران‌های بیرون بر ضروری نیستند.

در استخدام نیروی انسانی دقت داشته باشید!

استخدام کارکنان همواره یکی از بخش‌های مهم راه اندازی رستوران بیرون بر به حساب می‌آید. سرآشپز، دستیاران آشپز، صندوق‌دار، سفارش‌گیرنده، کارگران آشپزخانه، کباب‌زن، نانوا، نظافت‌چی و… مهم‌ترین اشخاصی هستند که بایستی برای راه اندازی آشپزخانه بیرون بر آن‌ها را استخدام کرد.

مدیریت آشپزخانه مانند شرکت است، به همین جهت باید خود را در مقام هیئت مدیره ببینید و تمامی مسئولیت‌ها را مانند مسئولیت اعضای هیئت مدیره انجام دهید.

استخدام این افراد بوسیله تنظیم قراردادهای کار امکان پذیر است. به همین خاطر نیاز است برای تهیه و تنظیم متن قرارداد با اشخاص فوق، از راهنمایی حقوقدانان و متخصصان امور قراردادها استفاده کرد.

همچنین نیاز است نیروی انسانی به خوبی از وظایف شغلی، حرفه‌ای و بهداشتی خود آگاهی داشته باشند. استفاده از لباس کار مناسب دارای دستکش، کلاه، پیش‌بند و… در راه اندازی آشپزخانه بیرون بر اهمیت زیادی دارد.

نکته مهم آنکه تهیه لباس کار نیروی انسانی بر عهده کارفرما است. همچنین اموری مانند حق بیمه و دستمزد و پاداش و… باید در تنظیم قراردادهای کسب‌وکار مورد توجه قرار بگیرد.

در تهیه مواد اولیه حساسیت به خرج دهید!

یکی از موضوعات حساس در راه اندازی آشپزخانه بیرون بر، موضوع تهیه مواد اولیه است. استفاده از مواد اولیه نامرغوب، علاوه بر آن که از نظر نهادهای بهداشتی و بازرسان اداره بهداشت می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، مشتریان شما را نیز دلسرد می‌کند. تردید نکنید در بازار موجود، عدم وجود کیفیت در غذای ارائه شده از سوی رستوران شما، راه را برای رقبای شما باز می‌گذارد.

به همین خاطر پیشنهاد می‌شود برای استفاده از خدمات تامین‌کنندگان مواد اولیه، حساسیت و دقت داشته باشید. در بسیاری از موارد، مواد اولیه خیلی ارزان، به دلیل کیفیت پایین خود سبب می‌شود شکایات مشتریان، کسب وکار شما را درگیر کند.

همچنین برای جلوگیری از مسئولیت‌گریزی تامین‌کنندگان مواد اولیه (گوشت، سبزی، برنج، حبوبات و…) حتما با آنها قراردادی تنظیم کنید.

برای دلیوری (رساندن) غذاها آماده باشید!

دغدغه دلیوری و رساندن درست و سریع غذا به مشتریان، از مهم‌ترین عوامل موفقیت رستوران‌های بیرون بر است. به همین خاطر نیاز است تا تجهیزات و اقدامات لازم برای دلیوری سریع در دستور کار ابتدایی راه اندازی آشپزخانه بیرون بر قرار بگیرد.

برای رساندن غذاها می‌توان به دو گونه عمل کرد:

– استفاده از خدمات شرکت‌های حمل‌ونقل و دلیوری مانند اسنپ باکس، الوپیک و…

– استخدام نیروی انسانی با وسیله نقلیه (پیک موتوری)

برای رفع و رجوع موضوع مهم دلیوری، رستوران‌های بیرون بر بایستی از وجود تجهیزات زیر اطمینان حاصل کنند:

– لوازم ایمنی پیک موتوری (کلاه ایمنی و…)

– باکس‌های موتور مستحکم

– کارتخوان سیار

– ظروف لازم برای بسته‌بندی غذاها به شکل محکم

– بشقاب و قاشق و چنگال یکبار مصرف

– نمک، فلفل، کره و… تک نفره

– کیسه‌های تحویل غذا

– درج علامت یا نام رستوران بیرون بر روی ظروف یا باکس‌ها و…

و…

حتما متناسب با رشد دایره مشتریان خود، تعداد پیک موتوری‌های خود را تنظیم کنید چرا که عدم وجود سیستم مناسب و کافی برای دلیوری غذاها، تاخیر در ارسال سفارش‌ها و در نهایت دفع مشتریان را به همراه خواهد داشت.

بازاریابی را فراموش نکنید!

با آنکه راه اندازی رستوران بیرون بر نیازمند صرف زمان و هزینه نسبتا زیادی است، اما غافل شدن از موضوع تبلیغات و بازاریابی می‌تواند به زیان کسب‌وکار تمام شود.

بازاریابی برای فروش محصولات رستوران بیرون بر سبب می‌شود کسب‌وکار شما از سایر رقبا متمایز شود. امروزه بازاریابی به شکلی تخصصی و متنوع امکان‌پذیر است.

مواردی مانند توزیع آگهی و منوی رستوران در محله، ثبت نام و نشانی و مشخصات کسب‌وکار در گوگل و سایت‌های معتبر و تخصصی، ارائه خدمات تشریفات به مراسم‌ها و تالارها، استفاده از تابلو و بنر مشخص و متمایز در رستوران، پخش تراکت، اطلاع‌رسانی درباره محصولات جدید و تخفیف‌ها، ارسال پیامک و ایمیل انبوه و… می‌توانند تا حد زیادی به رونق رستوران کمک کند.

نیاز به تنظیم قراردادهای راه اندازی رستوران بیرون بر دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا مهم‌ترین نکات مرتبط با راه اندازی رستوران بیرون بر تحلیل و بررسی شود. همانطور که گفته شد، یکی از اقدامات اساسی برای توسعه کسب‌‌وکار، تنظیم قرارداد است. تنظیم قرارداد با پرسنل، با فروشنده و اجاره‌دهنده ملک آشپزخانه، تامین‌کنندگان مواد اولیه، سرویس‌های دلیوری و حمل و نقل، تالارها و مراسم‌ها و… از رایج‌ترین قراردادهای این حوزه هستند.

به همین خاطر اکیدا توصیه می‌شود برای تنظیم قراردادهای مذکور، از راهنمایی، تخصص و تجربه حقوقدانان و مشاوران امور قراردادها استفاده کنید.

تیم حقوقی وینداد، با داشتن وکلای دادگستری مجرب و مشاوران حقوق کسب و کارها قادر است تا خدمات مشاوره حقوقی، تنظیم و بررسی قرارداد و… را بهترین کیفیت و قیمت و بیشترین سرعت به صاحبان کسب‌وکارها ارائه کند.

سوالات متداول

راه اندازی آشپزخانه و رستوران بیرون بر نیاز به چه مجوزهایی دارد؟

پروانه کسب و مجوزهای بهداشتی مثل پروانه بهداشت از مهم‌ترین مجوزهای راه اندازی رستوران و آشپزخانه است.

چگونه می‌توانم برای رستورانم نیرو استخدام کنم؟

استخدام نیروها بوسیله تنظیم قراردادهای کار امکان‌پذیر است. به همین خاطر نیاز است برای تهیه و تنظیم متن قرارداد با آنها، از قراردادهای کار استفاده کنید.

3.7/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

3 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تیارا
تیارا
2 ماه پیش

ااول بذار بخونیم بعد این صفحه مزخرف بیارین نظر بخواین

علی عسگری
علی عسگری
3 ماه پیش

ممنون از راهنمایی دقیق و کامل شما برای همه عزیزانی که قرار است به انجام این شغل، روی آورند.

علی عبداللهی
علی عبداللهی
5 ماه پیش

از اطلاعات مفید و موثر شما بسیار سپاسگزارم

آنچه در این مطلب خواهید خواند

خدمات وینداد برای شما

مقالات مرتبط