سرمایه گذاری مشترک (joint venture)

سرمایه گذاری مشترک (joint venture) چیست؟ چه قراردادهایی لازم دارد؟

قرارداد سرمایه گذاری مشترک به قرارداد جوینت ونچر (Joint Venture) نیز معروف است، یکی از قراردادهای پرطرفدار و رایج در حقوق سرمایه‌گذاری است. این نوع قراردادها نکات حقوقی زیادی دارند که طرفین آن باید به آنها اشراف داشته باشند تا بتوانند تجربه سرمایه گذاری مشترک خوبی داشته باشند. در این مطلب قراردادهای سرمایه گذاری مشترک […]

قرارداد سرمایه گذاری مشترک به قرارداد جوینت ونچر (Joint Venture) نیز معروف است، یکی از قراردادهای پرطرفدار و رایج در حقوق سرمایه‌گذاری است. این نوع قراردادها نکات حقوقی زیادی دارند که طرفین آن باید به آنها اشراف داشته باشند تا بتوانند تجربه سرمایه گذاری مشترک خوبی داشته باشند.

در این مطلب قراردادهای سرمایه گذاری مشترک یا جوینت ونچر و نکات مهم تنظیم آن را تحلیل و بررسی کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله انواع قرارداد جوینت ونچر نگاهی بیاندازید.

جوینت ونچر یا سرمایه گذاری مشترک چیست؟

قراردادهای سرمایه‌گذاری در ابعاد ‌بین‌المللی، انواع مختلفی دارند. قراردادهای تامین مالی، فرانشیز و قرارداد سرمایه گذاری مشترک سه قرارداد متداول برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی هستند.

مطابق یک تعریف، جوینت ونچر به حالتی گفته می‌شود که دو یا چند شخص برای انجام امری تجاری و با قصد کسب سود، گرد هم می‌آیند.

به بیان دیگر، منظور از جوینت ونچر یا سرمایه گذاری مشترک قراردادی است که در آن دو یا چند شخص با همکاری مالی و تجاری خود، یک پروژه را کلید می‌زنند و در نهایت در سود و زیان آن به نسبت تعیین شده در قرارداد سرمایه گذاری مشترک سهیم می‌شوند.

در نتیجه، مقصود از سرمایه گذاری مشترک، قرارداد همکاری مالی مبتنی بر سود و زیان است.

مزایای سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) چیست؟

به طور کلی استفاده از قراردادهای سرمایه‌گذاری بین‌المللی مزایای خاصی را به دنبال دارند:

– تامین سرمایه و دانش لازم برای شروع پروژه

– کاهش ریسک و خطرات سرمایه‌گذاری فردی از طریق مشارکت

– افزایش سرعت فعالیت تجاری و سوددهی سریع‌تر

– دستیابی به بازارهای بین‌المللی و وسیع‌تر

و…

انواع قرارداد سرمایه گذاری مشترک چیست؟

در حال حاضر چندین نوع سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) وجود دارد. مانند قرارداد جوینت ونچر تحقیق و توسعه، فروش، تامینی و… . با این حال دو نوع رایج و مهم از قرارداد سرمایه گذاری مشترک وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) قراردادی

در نوع اول از سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture)، طرفین قرارداد سرمایه گذاری مشترک، صرفا بر اساس توافق میان خود، دست به فعالیت و همکاری تجاری می‌زنند و هر یک از طرفین صرفا بخشی از کار را برعهده می‌گیرند و نسبت به همان بخش مسئولیت دارند.

سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) شرکتی

در این نوع، طرفین بر اساس قرارداد همکاری بین خود، اقدام به تاسیس یک شرکت تجاری می‌کنند و فعالیت تجاری خود را به شکل یک موجودیت واحد (شرکت تجاری) پیش می‌برند.

اجزای قرارداد سرمایه گذاری مشترک چیست؟

حال که تا حدی با قرارداد سرمایه گذاری مشترک آشنا شده‌ایم، به سراغ اجزا و عناصر یک قرارداد دقیق جوینت ونچر می‌رویم:

طرفین قرارداد

منظور از طرفین قرارداد جوینت ونچر اشخاصی هستند که به قصد سرمایه گذاری مشترک و همکاری تجاری با یکدیگر فعالیت می‌کنند.

سرمایه اولیه

سرمایه نیز یکی از ارکان مهم قرارداد سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) است. البته منظور از سرمایه صرفا سرمایه مالی نیست بلکه منظور از سرمایه یا آورده، می‌تواند پول، مهارت، تجربه، دانش، فرمول، هنر خاصی باشد که به رشد تجارت کمک می‌کند.

شیوه تقسیم سود و زیان

طرفین سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) بایستی نسبت به شیوه تقسیم سود و زیان فعالیت تجاری خود شفافیت داشته باشند. به همین خاطر در یک قرارداد جامع، باید طرفین قید کنند که دقیقا هر یک از طرفین تا چه مقدار و به چه شکلی در سود و منفعت و زیان دخیل خواهند بود.

وکالت متقابل

یکی از اجزای مهم و خاص قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک، وکالت متقابل است. منظور از وکالت متقابل این است که طرفین به یکدیگر این اجازه را بدهند که هر یک در جهت رشد تجارت و افزایش سود، اقدام‌های مورد نیاز را انجام دهند. به طور مثال ورود به قراردادها یا قبول تعهدات خاص از سوی هر یک از طرفین در جهت پیشرفت پروژه مجاز شناخته می‌شود.

تعهد به پاکدستی و شرافت

اگرچه این تعهد بیشتر جنبه اخلاقی دارد اما می‌توان با درج در قرارداد، رنگ حقوقی به آن بخشید. منظور از تعهد به پاکدستی و شرافت این است که شرکا و طرفین سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) باید متعهد باشند که اولا به ضرر و زیان پروژه رفتار نکنند و نهایت سعی خود را برای افزایش منفعت و جذب سرمایه به کار گیرند. به طور مثال انجام امورغیرقانونی مانند رشوه دادن و… مطابق این بند ممنوع است.

ثانیا طرفین متعهد باشند که در ارائه خدمات خود شفافیت داشته باشند. مثلا در انتقال سرمایه، قناوری و دانش و… با نهایت پاکدستی رفتار کنند و مقدار سرمایه، مخارج و… را به شکل شفاف و مطابق با واقع به یکدیگر گزارش کنند.

نیاز به تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری دارید؟

در این مطلب به موضوع مهم قراردادهای سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) پرداختیم و مهم‌ترین نکات تنظیم این قراردادها را بررسی کردیم. در نهایت باید گفت که قراردادهای سرمایه‌گذاری و بازرگانی بین‌المللی از لحاظ تخصصی از پیچیدگی‌های فنی و حقوقی و اقتصادی بسیار زیادی برخوردارند. به همین خاطر، تنظیم این دسته قراردادها بدون داشتن تجربه و مهارت و دانش لازم در زمینه قراردادهای سرمایه‌گذاری اقدامی پرریسک و احتمالا محکوم به شکست است.

به همین خاطر شدیدا توصیه می‌شود اگر قصد ورود به رابطه جوینت ونچر دارید، حتما از تخصص کارشناسان حقوق سرمایه گذاری و مشاوران تنظیم قرارداد استفاده کنید.

ما در وینداد با داشتن امکانات تخصصی تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری و بانک نمونه قراردادهای سرمایه گذاری تحت نظر کارشناسان حقوق قراردادهای سرمایه‌گذاری، قادر هستیم تا به نیازهای شما در این راستا پاسخ دهیم.

4/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی