میزان سهم‌الشرکه در قرارداد مشارکت در ساخت چگونه تعیین می‌شود؟

میزان سهم‌الشرکه در قرارداد مشارکت در ساخت چگونه تعیین می‌شود؟

این روزها ساخت و ساز مشارکتی رواج بسیاری یافته است و افراد با خانه‌های کلنگی و املاک قدیمی از این قرارداد استقبال خوبی می‌کنند و دست به تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت می‌زنند و اگر سهم‌الشرکه در قرارداد مشارکت در ساخت به درستی تعیین شود طرفین در این قرارداد به سود قابل توجهی دست می‌یابند. […]

این روزها ساخت و ساز مشارکتی رواج بسیاری یافته است و افراد با خانه‌های کلنگی و املاک قدیمی از این قرارداد استقبال خوبی می‌کنند و دست به تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت می‌زنند و اگر سهم‌الشرکه در قرارداد مشارکت در ساخت به درستی تعیین شود طرفین در این قرارداد به سود قابل توجهی دست می‌یابند.

قرارداد مشارکت در ساخت نقطه اتصال مالک و سازنده است و به قراردادی گفته می‌شود که یکی از طرفین، ملک قدیمی یا زمین خود را در اختیار سازنده قرار بدهد تا سازنده به هزینه خود نسبت به ساخت آپارتمان، طبق قرارداد اقدام نماید و در آخر طرفین در آپارتمان‌ها شریک شوند. این قرارداد با وجود سودهایی که برای طرفین دارد مشکلات بسیاری هم به دنبال دارد که بدون آگاهی از آنها ممکن است به ضرر یک طرف قرارداد تمام شود و سرمایه یکی از طرفین از بین برود.

در ادامه به طور مفصل توضیح خواهیم داد که در قرارداد مشارکت درساخت سهم الشرکه به چه نحو تعیین می‌شود. چنانچه پس از مطالعه این مطلب به نمونه قرارداد مشارکت در ساخت نیاز داشتید می‌توانید برای اطلاع از جزئیات سهم‌الشرکه آن با کارشناسان حقوقی ما مشورت کنید.

قراردادهای مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت اصلی‌ترین عامل اتصال مالک و سازنده است و در صورتی که این قرارداد درست و با در نظر گرفتن سود طرفین منعقد شود، قرارداد قابل قبولی خواهد بود. از آنجایی که اغلب مالکان فن و تخصص کافی برای ساخت و ساز را در اختیار ندارند ترجیح می‌دهند از طریق این قرارداد ملک خود را بسازند. اگر همه موارد در قرارداد مشارکت به طور دقیق ذکر شود یک سرمایه‌گذاری ایده آل برای طرفین آن محسوب می‌شود.  از جمله مواردی که باید به طور دقیق در قرارداد مشارکت ذکر شود، تعیین دقیق سهم‌الشرکه طرفین است تا از اختلافات بعدی بین دو طرف قرارداد جلوگیری شود.

اگر هدف شما هم از عقد قرارداد مشارکت مدنی، رسیدن به سود آن است همین الآن نمونه قرارداد مشارکت در ساخت را دریافت کنید!

اما این سهم طرفین در قرارداد چگونه مشخص می شود؟ و برای تعیین سهم‌الشرکه در قرارداد مشارکت در ساخت چه نکاتی لازم است  رعایت شود؟

سهم‌الشرکه در قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت مزیت‌های بسیاری دارد که یکی از آنها سودی است که در نتیجه آن عاید طرفین می‌شود. بنابراین لازم است نکات فنی و حقوقی، در رابطه با تعیین سهم طرفین از قرارداد مشارکت را بهتر بشناسیم تا با اطمینان بیشتری وارد این پروژه شویم.

چنانچه سهم الشرکه یا همان سهم هر یک از طرفین در قرارداد، به طور دقیق مشخص شود اختلافات بعدی طرفین به حداقل می‌رسد و سود حاصل از این مشارکت نیز به طور دقیق تعیین و تقسیم می‌شود.

چرا با تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت با خیال راحت و بی‌دغدغه به فکر رشد و پیشرفت سرمایه‌گذاری‌تان نباشید؟ همین الان برای دریافت قرارداد مشارکت در ساخت اقدام کنید.

برای تعیین سهم‌الشرکه در قرارداد مشارکت در ساخت باید مراحل زیر طی شود:

  • به دلیل نوسانات بازار مسکن و تزلزل قیمت‌ها بسیاری از افراد هنگام عقد قرارداد مشارکت در ساخت، نمی‌دانند چه قیمتی را مبنا قرار دهند. برای تعیین سهم‌الشرکه در قرارداد مشارکت در ساخت قیمت هر مترمکعب زمین در زمان انعقاد قرارداد محاسبه می‌شود و در آخر ارزش فعلی زمین مالک به عنوان آورده او محسوب می‌شود.
  • بهتر است هزینه‌های مربوط به ساخت وساز با مصالح مورد نظر سازنده به طور دقیق توسط کارشناس تعیین شود، و در این مورد به گفته سازنده اکتفا نکنید و از کارشناس متخصص این حوزه کمک بگیرید. این هزینه نیز به عنوان آورده سازنده محسوب می‌شود.
  • سهم الشرکه هر کدام از دو طرف قرارداد، از تقسیم مبلغ آورده برکل حاصل جمع ارزش زمین و هزینه‌های ساخت وساز، یعنی همان ارزش سرمایه گذاری تعیین می‌شود و نتیجه آن به صورت درصد مشارکت در قرارداد مشخص می‌شود. بنابراین بعد از اتمام عملیات، طرفین قرارداد به نسبت سهم الشرکه خود از آن سهم می‌برند.
  • در برخی موارد، در ابتدای قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده مبلغی را به عنوان “بلاعوض” به مالک می‌دهد تا با آن مبلغ مسکنی را به طور موقت برای خود تهیه کند. تعیین این مبلغ با عرف است. این مبلغ هنگام محاسبه سهم الشرکه از آورده مالک کسر می‌شود .
  • بعد از انعقاد قرارداد ممکن است مشخص شود که ارزش زمین کمتر از میزان واقعی محاسبه شده یا هزینه ساخت وساز بیشتر از میزان پیش بینی شده بوده است و این موضوع روی سهم‌الشرکه تاثیر منفی داشته است. بنابراین بهتر است ارزش زمین یا هزینه ساخت و ساز قبل از انعقاد قرارداد محاسبه شود و بررسی‌های لازم در این مورد انجام شود.
  • قراردادهای مشارکت در ساخت با توجه به موضوع و شرایط و عملیات آنها از یکدیگر متفاوت است، بنابراین نباید به نمونه قراردادهای از پیش آماده شده اعتماد کنید. پیشنهاد می‌کنیم مطلب چگونه قرارداد مشارکت در ساخت بنویسیم را مطالعه کنید تا با آگاهی بیشتر دست به تنظیم قرارداد بزنید.
  • قبل از قرارداد هریک از طرفین باید در مسئولیت‌ها، هزینه‌ها و انتخاب واحدهای آپارتمان با هم توافق کنند. و در متن قرارداد تمام وظایف دو طرف با تمام جزئیات آن نوشته شود تا امکان بروز اختلاف در آینده به حداقل برسد.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد مشارکت در ساخت کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد مشارکت در ساخت را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

برای انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت نیاز به راهنمایی دارید؟

قرارداد مشارکت در ساخت قرارداد سودمند و رایجی ست که بین مردم با استقبال خوبی مواجه شده است. اما این قرارداد حقوقی نیز مثل سایر توافقات اگر بدون آگاهی از نکات آن منعقد شود ممکن است یکی از طرفین آن متضرر شود.

در این قرارداد تعین سهم الشرکه بسیار مهم است. اکثر افراد سعی می کنند در این مورد از عرف رایج پیروی کنند اما بهتر است تمام مراحل ارزش گذاری ملک تا تعیین آورده سازنده تحت نظر کارشناس مجرب انجام شود. اگر برای این امور نیاز به راهنمایی یا مشورت دارید می‌توانید از کارشناسان حقوقی وینداد کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط