درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می‌شود؟

درصد مشارکت در ساخت چگونه محاسبه می‌شود؟

درصد مشارکت در ساخت و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن امروزه برای بسیاری از افراد موضوع بسیار حائز اهمیتی است چرا که این قرارداد می‌تواند سود قابل توجهی را در کوتاه‌مدت عاید طرفین قرارداد ‌کند. پس لازم است موارد حقوقی و عرفی را دربارۀ محاسبه سهم مالک و سازنده بشناسیم و با خیال راحت‌تر وارد عملیات ساخت‌وساز […]

درصد مشارکت در ساخت و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن امروزه برای بسیاری از افراد موضوع بسیار حائز اهمیتی است چرا که این قرارداد می‌تواند سود قابل توجهی را در کوتاه‌مدت عاید طرفین قرارداد ‌کند. پس لازم است موارد حقوقی و عرفی را دربارۀ محاسبه سهم مالک و سازنده بشناسیم و با خیال راحت‌تر وارد عملیات ساخت‌وساز مشارکتی بشویم. دلیل اینکه در سالهای اخیر در شهرهای بزرگ مخصوصا مسئله‌ی مشارکت در ساخت اهمیت بیشتری پیدا کرده است این است که صاحبان زمین و املاک، سرمایه و تخصص لازم برای ساخت آپارتمان و املاک جدید را ندارند. از این رو به مشارکت در ساخت روی میاورند. قرارداد مشارکت در ساخت این مشکل عمده و قدیمی را برطرف کرده و می‌تواند با لحاظ شرایط دقیق حقوقی و تخصصی برای دو طرف سودآور باشد. وینداد در تنظیم این قرارداد می‌تواند به شما کمک کند تا به صوت درست و با رعایت حقوق طرفین پیش برود و سود رضایت‌بخشی عاید طرفین شود.

قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

قرارداد مشارکت در ساخت قراردادی است که میان مالک خانه فرسوده و سازنده تنظیم می‌شود. این قرارداد به دلیل آن که مالک خانه به دلیل مشکلات مالی خود راسا نمی‌تواند اقدام به نوسازی بافت فرسوده خانه  کند میان مالک و سازنده تنظیم می‌شود. این قرارداد از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که غیر اصولی تنظیم کردن آن شما را متضرر خواهد کرد. در واقع بهتر است بدانید که تنها زمانی که قاطعانه تصمیم بر انعقاد این قرارداد دارید و آمادگی لازم را دارید آن را تنظیم کنید و در نظر داشته باشید که در قرارداد مشارکت ساخت ریسک مالکین بیشتر از سازندگان است.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد مشارکت در ساخت کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد مشارکت در ساخت را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید. پس پیش از درصد مشارکت در ساخت و نحوه‌ی محاسبه‌اش نیاز بود که با قرارداد مشارکت در ساخت به خودی خود آشنایی پیدا کنید.

نحوه‌ی محاسبه‌ی قدرالسهم یا درصد مشارکت در ساخت چگونه است؟

در رابطه با نحوه‌ی محاسبه‌ی قدرالسهم یا درصد مشارکت در ساخت، اصول رایجی وجود دارد که این اصول عموما عرفی بوجود آمده‌اند. آن چه که اهمیت دارد این است که در حالت عادی مبنای قیمت را بر وضعیت روز قرار می‌دهند و آن مبنا “قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در آن منطقه” است. اگر میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در منطقه‌ای که قرار است مشارکت در ساخت آن‌جا انجام شود تا چهار میلیون و پانصد هزار تومان باشد، معمولاً تقسیم سود به صورت برابر (۵۰-۵۰) انجام می‌شود و اگر متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در آن منطقه بین ۴٫۵ میلیون تا ۵٫۵ میلیون تومان باشد، میزان سود تغییر می‌کند و سهم مالک زمین ۵۵ درصد و سهم سازنده ۴۵ درصد محاسبه می‌شود.
در این حالت به غیر از تعیین فرمول مشارکت به صورت ۶۰-۴۰ درصدی، مبلغی نیز تحت عنوان «بلاعوض» محاسبه می‌شود. مبلغ «بلاعوض» معمولا به صورت توافقی و عرفی تعیین می‌شود. اما عرفی که برای آن وجود دارد به این شرح است: تعیین مبلغ یک میلیون تومان به ازای هر مترمربع مساحت خانۀ کلنگی در منطقه‌ای که قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز آن بیش از شش میلیون و  پانصد هزار تومان است.

برای محاسبه مبلغ بلاعوض مشارکت در ساخت، سهم مالک به درصد را در هزینه کلی ساخت ضرب کرده و از مبلغ بدست آمده، سهم سازنده کم شده  و عدد بدست آمده را در ارزش ملک ضرب می‌کنند، عدد حاصل بعنوان مبلغ بلاعوض تعیین می‌شود. اما مسائلی که عرفی شده است از اهمیت زیادی برخوردارند مثلا اینکه سازنده‌ی معتبرتر، وجه کمتری بابت بلاعوض پرداخت می‌کند.

برای مثال: 
ملکی به ارزش دو و نیم میلیارد تومان که هزینه ساخت آن یک میلیارد و صد میلیون تومان برآورد گردیده و نسبت سهم سازنده و مالک بترتیب ۴۰% و ۶۰% است.

۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ × ۴۰% – ۱٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ × ۶۰% = ۳۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰

پس مبلغ سیصد و چهل میلیون تومان باید از طرف سازنده به صورت بلاعوض به مالک پرداخت گردد.

نکته‌ای که باید به آن در نحوه‌ی محاسبه‌ی درصد مشارکت در ساخت به آن توجه کنید این است که چنانچه در قرارداد مشارکت نقش مالک را دارید و قرار است مبلغی بعنوان بلاعوض دریافت کنید، دریافت این مبلغ را به پس از صدور پروانه ساخت موکول کنید. دریافت مبلغ بلاعوض پیش از صدور پروانه، باعث ایجاد حقوقی برای سازنده در ملک می شود که در صورت عدم انجام تعهدات از سوی وی، می‌تواند شما را در پیگیری قضایی قرارداد با مشکلات جدی مواجه کند.

به قرارداد مشارکت در ساخت نیاز دارید؟

قرارداد مشارکت در ساخت از جمله قراردادهای مفید و پر کاربرد است که امروزه در امر ساخت و ساز میان سازنده و مالک تنظیم می‌گردد. این قرارداد دربردارنده نکات مهم و حساسی است که لازم است این نکات را در هنگام نگارش متن قرارداد رعایت کنید و بهتر است از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید چرا که سهل انگاری و بی توجهی بسیاری از مالکان در این مورد آنان را دچار مشکلات زیادی کرده است. مشاوره‌ حقوقی وینداد آماده ارائه خدمات به شماست، با ما در ارتباط باشید تا به راحتی درصد مشارکت در ساخت شما را در اختیارتان قرار دهیم.  بهتر است تمام مراحل ارزش‌گذاری ملک یا زمین و تنظیم کل بندهای قرارداد، توسط کارشناسان زبده و رسمی انجام شود.

3.2/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

11 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
بهنام
بهنام
3 سال پیش

سلام
من خونه کلنگی ۵۰ متری دارم در تبریز
قیمت ساختمان نوساز در انجا متری ۸ میلیون هست
الان میخام این خونه ۵۰ متر بدم مشارکت ، طرف میگه یه طبقه بهت میدم یک و نیم طبقه مال سازنده میشه
میخام بدونم ایا اینکار خوبه یا حق من بیشتره؟
مبلغ بلاعوض هم نمیده و گفته خودتان برای چهار ماه خونه بگیرید .
چون خونه داخل کوچه هست میگه سرمایه گذاری زیاد ارزش نداره بهش لطفا به من بگویید چیکار کنم

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  بهنام
2 سال پیش

باسلام
درصد مشارکت میان طرفین براساس توافق طرفین و عرف صنعت ساختمان سازی و ارزش گذاری املاک در نقاط مختلف کشور ممکن است متفاوت باشد برای بهترین راه حل به شما پیشنهاد میکنم با چند شخص دارای تجربه ساخت و ساز و بنگاه املاک مشورت بفرمایید.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

مجید
مجید
3 سال پیش

با عرض سلام آیا در سلخت وساز ۵۰-۵۰ خانه ای که سازنده در ازای ساخت برای مالک میگیرد…بعد از اتمام کار پول پیش خانه به مالک میرسدمیشه توضیح دهید

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مجید
2 سال پیش

باسلام
در صورت اینکه پول پیش خانه متعلق به مالک باشد به وی مستردد میگردد.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

دلفان
دلفان
3 سال پیش

سلام و عرض ادب و احترام
زمین ما بمساحت ۴۰۰ متر مربع و به قیمت هر متر مربع ۱۰ میلیون تومن میباشد. اگه قرار باشه سازنده ۶ طبقه به مساحت هر طبقه ۳۰۰ متر مربع بسازه و فرض کنیم قیمت فروش هر متر مربع آپارتمان امروز ده میلیون تومن باشه و هر طبقه دو واحد ۱۵۰ متری ساخته بشه با متریال عالی، نسبت سهم هر کدوم چطور محاسبه میشه. با توجه به اینکه ملک ارزش تجاری داره و حداقل ۳ دهنه مغازه هم میشه ساخت. ممنون

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  دلفان
3 سال پیش

سلام
بهتر است با فرمول های بیان شده در متن، و یا توجه به اوضاع و احوال کسب و کار خود سهم خود را محاسبه کنید.

شبنم
شبنم
3 سال پیش

با سلام ببخشید ما به نسبت ۳۷ و ۶۳ مشارکتی زمین خریدیم . سپس برای هزینه نقشه و پروانه به این تناسب پول ندادیم. موقع ساخت هم درصد های مختلفی خرج شد.این سه پرداخت به فاصله زمانی ۹ سال ۷ سال و ۱ سال پیش انجام شدن و الان نمیتونیم تفکیک درستی داشته باشیم.میشه دقیق تر راهنمایی کنید؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  شبنم
3 سال پیش

سلام
اگر قراردادی بین طرفین در خصوص هزینه های مربوط به مال مشترک نباشد، به نسبت مالکیت هزینه ها تقسیم می شود. هر یک از طرفین برای دریافت مازاد هزینه هایی که پرداخت کرده است، می تواند به طرف مقابل رجوع نماید. البته جهت راهنمایی دقیقتر لازم است اطلاعات دقیقتری از موضوع پیدا نماییم. در صورتی که هزینه های هریک از طرفین به طور تقریبی معین گردد و به تایید طرف مقابل برسد، موضوع به راحتی حل و فصل می گردد در صورت اختلاف نیازمند اثبات هزینه کرد خود می باشید.
توصیه می شود از راهنمایی مشاوره حقوقی استفاده نمایید.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  شبنم
3 سال پیش

سلام
در صورتی که در مورد هزینه ها به توافق نرسید بایستی هرشخصی هزینه های خود را با فاکتور و مدرک اثبات نماید، در صورت عدم توانایی اثبات انچام مخارج، کلیه مخارج به نسبتی که در زمین سهیم هستید برای شما منظور می گردد.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

آرزو امامی
آرزو امامی
3 سال پیش

من زمینی دارم در لاهیجان. یک زمین سه بر که هر بر آن۱۲متر و ۸ متر و ۲۰ متر مربع است. میخواهم بدانم آیا سهم ۴۰ درصد مالک و ۶۰ درصد سازنده درست است ؟ بت باید بالعکس شود ؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  آرزو امامی
3 سال پیش

سلام
با توجه به تفاوت قیمت مصالح، نیروی کار و سایر هزینه ها در کلان شهرها و شهرهای کوچک و با توجه به اینکه قانونی در اینباره وجود ندارد و همه چیز به توافق و عرف شهر مورد نظر بستگی دارد، بهتر است با عرف شهر مورد نظر خود قرارداد مشارکت منعقد نمایید. قبل از انعقاد قرارداد بهتر است ابتدا از راهنمایی کارشناس زبده در این زمینه استفاده کرده و آنگاه جهت انعقاد قرارداد با مشاور حقوقی مشورت نمایید.
در صورت نیاز به مشاوره حقوقی و یا تنظیم قرارداد می توانید از راهنمایی کارشناسان وینداد استفاده نمایید.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط