از کسب‌وکارم برای تشابه در علامت تجاری شکایت شده، چکار کنم ؟

ماجرای یک پرونده: از کسب‌وکارم برای تشابه در علامت تجاری شکایت شده، چکار کنم؟

ماجرای یک پرونده؛ تشابه در علامت تجاری   خانم مرادی چند سالی می شود که آرایشگاه خود را تاسیس کرده و برای آرایشگاه و محصولات خود علامت تجاری معینی را به ثبت رسانده‌است. اما چندی پیش باخبر شده که خانم صابری که او هم صاحب آرایشگاه است، از او و اداره کل مالکیت صنعتی و […]

ماجرای یک پرونده؛ تشابه در علامت تجاری

 

خانم مرادی چند سالی می شود که آرایشگاه خود را تاسیس کرده و برای آرایشگاه و محصولات خود علامت تجاری معینی را به ثبت رسانده‌است. اما چندی پیش باخبر شده که خانم صابری که او هم صاحب آرایشگاه است، از او و اداره کل مالکیت صنعتی و علائم تجارتی برای ابطال علامت تجاری‌اش شکایت کرده‌است. خانم صابری دلایل شکایت خود را اینطور بیان کرده که؛ علامت تجاری ثبت شده توسط خانم مرادی مصداق تشابه در علامت تجاری اوست و از آنجایی که پیش از خانم مرادی آن را به ثبت رسانده و سالهاست از آن استفاده می‌کند، پس علامت تجاری ثبت شده توسط خانم مرادی باید باطل شود.

حالا خانم مرادی مستاصل مانده که چطور می‌تواند این موضوع را حل کند، ابطال علامت تجاری‌اش، می‌تواند ضرر بزرگی به کسب‌وکارش وارد کند. علاوه بر این چه چیزی باعث تشابه در علامت تجاری او و یک کسب‌وکار دیگر شده و چطور با وجود ثبت برند تجاری اش با این مشکل رو به رو شده‌است!

اگر مشتاقید تا از نتیجه شکایت از خانم مرادی مطلع شوید و یا ذهن شما هم درگیر سوالات اینچنینی شده و  نگران هستید ک مبادا این مشکل برای کسب‌وکار شما هم پیش بیاید، ادامه این متن را حتما بخوانید. اینجا شما را به طور کامل با چالش‌های تشابه در علامت تجاری آشنا خواهیم کرد. اگر سوالی در این خصوص داشتید یا برای حل مشکلات نیاز به کمک داشتید نگران نباشید ما در وینداد وکلا و مشاورانی داریم که به طور خاص به بحث علامت تجاری می‌پرازند و می‌توانند شما را در حل مشکلتان یاری دهند.

علامت تجاری چیست ؟

علامت تجاری یا برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کنند و بدین وسیله خود را به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند.

ماده ۱ قانون ثبت علامت تجاری و اختراعات علامت تجاری را این گونه تعریف می کند : علامت تجاری هر گونه علامتی است شامل نقش ، تصویر، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر، لفاف و غیره که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجارتی در نظر گرفته می شود. انتخاب علامت تجاری بسیار مهم است چرا که امروزه دعاوی تشابه در علامت تجاری از رایج‌ترین دعاوی مالکیت فکری است. بنابراین بهتر است در این زمینه با وکلای متخصص این حوزه مشوت کنید.

چه چیزی باعث تشابه در علامت تجاری می‌شود؟

علامت تجاری همانند شناسنامه یک محصول است و به مشتریان کمک می‌کند اصالت خدمات و محصولات را از نمونه‌های مشابه تمایز دهند.  نباید فراموش کرد که متمایز بودن و متفاوت بودن از شاخصه‌های اصلی کسب‌وکارهای موفق است.

بازگردیم به پرونده دعوا بین خانم مرادی و صابری که به دلیل تشابه در علامت تجاری مطرح شده‌است. در ابتدا در دادگاه بدوی خانم مرادی به عنوان دفاع از علامت تجاری‌اش بیان کرد که در مجموع این علامت با علامت تجاری خانم صابری تفاوت دارد و چند کلمه و پسوند به آن اضافه شده، علاوه بر این محل استقرار فعالیت این دو کسب‌وکار متفاوت است یکی در شمال شهر و یکی در غرب است، پس باعث تمایز این دو می‌شود.

دادگاه در ابتدا این موضوع را تایید کرد اما سپس با اعتراض خانم صابری در دادگاه تجدید نظر مواجه شد.  این دادگاه با استناد به بند «ه» ماده ی 32 قانون ثبت اختراعات،  که مقرر کرده است: «علامتی که عین یا به طرز گمراه‌كننده‌ای شبیه یا ترجمه یك علامت یا نام تجاری دیگری باشد كه برای همان كالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌، قابل ثبت نمی‌باشد».

یعنی  اگر تقاضای ثبت علامتی شود که مشابه علامت تجاری است که قبلا به ثبت رسیده اما علی رغم این تشابه نوع کالا و خدماتی که این علائم برای آنها به کار می‌رود با یکدیگر متفاوت باشد، مانعی برای ثبت علامت مربوطه وجود ندارد. اما اگر نوع فعالیت مشابه باشد ،که در مورد مشابه بود، باید دید آیا نسبت به مصرف‌کنندگان گمراه‌کننده هست یا نه! که با بررسی‌های کارشناسان مشخص شد نسبت به مشتریان این تشابه در علامت تجاری می‌تواند گمراه‌کننده باشد. در نهایت دادگاه حکم به ابطال علامت تجاری خانم مرادی داد و او را مجاز به ادامه استفاده از این علامت ندانست.

عوامل شباهت دو علامت تجاری  چیست؟

معیارهای تشابه در علامت تجاری را می‌توان در این موارد نام برد:

1-  نوع فعالیتی که آن دو کسب‌وکار به آن مشغول اند

2- میزان شهرت کسب‌وکار قدیمی‌تر

3- شبیه بودن آنها در ظاهر و کتابت

4- شرایط مشتریان آن محصولات

5- مهم تر از همه میزان گمراه‌کننده بودن و به اشتباه افتادن مشتریان از این تشابه

بنابراین اگر همه این موارد را هنگام انتخاب علامت تجاری در نظر بگیرید، دیگر درگیر دعوای تشابه در علامت تجاری نخواهید شد و دردسرهای انچنینی کسب‌وکار شما را تهدید نمی‌کند.

برای ثبت علامت تجاری خود نیاز به راهنمایی دارید؟

با نگاهی به دعوای پیش آمده و نتیجه‌کار متوجه می‌شویم که بهتر بود از همان ابتدا برای انتخاب علامت تجاری مطالعه دقیق صورت می‌گرفت. انتخاب علامت تجاری مشابه علامت کسب‌وکار دیگر نه تنها محصولات شما را با آن کسب‌وکار وارد رقابت می‌کند بلکه در نهایت با اقامه دعوای ابطال علامت تجاری زحمات شما را برای معرفی و ثبت برند تجاری خود از بین می‌برد.

اگر میخواهید یک علامت تجاری خاص ، متمایز، بی نقص و مرتبط با کسب‌وکار خود داشته باشید بهتر است از یک مشاور حقوقی در امر ثبت علامت تجاری کمک بگیرید. فراموش نکنید که کوچکترین اشتباه شما در این امر ممکن است نتایج جبران ناپذیری برای کسب‌وکار شما به همراه داشته باشد. ما در وینداد به شما این امکان را می دهیم که با بهترین مشاوران و وکلا در خصوص دعاوی علامت تجاری خود مشورت کنید و با راهنمایی‌های آنها کسب‌وکار خود را به سمت موفقیت پیش ببرید.

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت