صادرات نرم‌افزار و روند پیشبرد آن دغدغه شماست؟

صادرات نرم‌افزار و روند پیشبرد آن دغدغه شماست؟

اگر صادرات نرم‌افزار و روند پیشبرد آن دغدغه شماست اطمینان داشته باشید که این صادرات ابزاری است که می‌تواند یک تجارت پررونق برای تولیدکنندگان نرم‌افزارها باشد چراکه این صنعت به دلیل فناوری آن، دارای ارزش افزوده بالایی است. به دلیل اینکه این حوزه، حوزه تولید و دانش بوده است موضوعاتی مانند تحریم، نتوانسته جلوی پیشرفت […]

اگر صادرات نرم‌افزار و روند پیشبرد آن دغدغه شماست اطمینان داشته باشید که این صادرات ابزاری است که می‌تواند یک تجارت پررونق برای تولیدکنندگان نرم‌افزارها باشد چراکه این صنعت به دلیل فناوری آن، دارای ارزش افزوده بالایی است. به دلیل اینکه این حوزه، حوزه تولید و دانش بوده است موضوعاتی مانند تحریم، نتوانسته جلوی پیشرفت این صادرات و تولیدکنندگان آن را بگیرد یا بر آن تاثیر جدی بگذارد. مطابق با ماده دو آیین‌نامه مواد ۲ و ۱۷ قانون پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه ای: نرم‌افزار عبارت است از مجموعه برنامه‌های رایانه‌ای‌، رویه‌ها، دستورالعمل‌ها و مستندات مربوط به‌آنها و نیز اطلاعات مربوط به عملیات یک سیستم رایانه‌ای که دارای کاربری مشخص بوده و بر روی یکی از حامل‌های‌ رایانه‌ای ضبط شده باشد.

اگر در زمینه‌ صادرات محصولات، کالاها و خدمات خود سوالی داشتید، پاسخ خود را همین الان از ما بگیرید.

صادرات نرم‌افزار چه ویژگی‌هایی دارد؟

این سوال ما را به سمت چرایی توجه به این بازار سوق می‌دهد. تجارت نرم‌افزارها ویژگی‌ها و مزایایی دارد. که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

– افزایش گستره‌ بازار از سطح بازار محدود داخل کشور به بازار گسترده‌ خارجی.

– امکان ارائه ایده‌های نوین و نرم‌افزارهای خلاقانه حتی بدون نیاز به سرمایه‌های کلان توسط استارت‌آپ‌ها.

– امکان ارائه، توزیع و فروش محصولات نرم‌افزاری صرف نظر از محدودیت‌های زمانی و مکانی و نادیده گرفتن مرزهای سیاسی.

– از دیگر ویژگی‌های قابل اشاره می‌توان به سادگی دسترسی به آخرین فناوری نرم افزار در سطح دنیا اشاره کرد.

– این نوع از صادرات به نسبت کالاهای سنتی از ارزش افزوده‌ی بالایی برخوردار است.

– راحت و آسان‌تر بودن صادرات نرم‌افزار به نسب کالاهایی که وجود خارجی دارند.

مسائل و مشکلاتی که در ایران برای صادرات نرم‌افزار با آنها مواجهیم:

در ایران با توجه به نبود نهاد مخصوص و واحد و وجود تعدد مراکز و نهادهای تصمیم‌گیرنده مانند اتحادیه صادرکنندگان، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و اتحادیه‌های مختلف صنفی از یک طرف و کمبود قوانین و مقرارت حاکم بر این صادرات و نبود پشتوانه‌ قانونی منسجم و مدون، همواره در این زمینه مشکلات جدی وجود داشته است.

نهاد و متولی امور صادرات نرم‌افزار در ایران “اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار” است که در سال ۱۳۸۰ تحت پوشش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آغاز به کار کرد. هدف از ایجاد این اتحادیه سازماندهی و قانونمند کردن تولید و صادرات برای تنظیم بازار و بهبود وضع اقتصادی موسسات، شرکت‌ها و اشخاص حقیقی تولیدکننده، صادرکننده و ارائه کننده خدمات نرم‌افزاری و استانداردسازی نرم‌افزارهای رایانه‌ای و همچنین سیاست‌های دولت در جهت توسعه صادرات غیرنفتی کشور بود که از زمان تاسیس تاکنون حرکتی آرام و رو به جلو داشته است.

از دیگر موانع این صادرات در ایران را می‌توان عدم ارزش‌گذاری صحیح محصولات و خدمات نرم‌افزار ازسوی گمرکات به علت نبود تیم کارشناسی متخصص نرخ‌گذاری، عدم‌حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، عدم اعزام هیات‌های تجاری از ایران برای ایجاد بازار در خارج کشور و عدم پذیرش هیات‌های خارجی و آشنایی آنها با تولیدات داخلی دانست.

بازارهای صادرات نرم‌افزاری برای ایران شامل کشورهای افغانستان، کانادا، ازبکستان، امارات، آلمان، دومینیکن، مکزیک، تاجیکستان، مالزی و زیمبابوه است و درصورت اقدامات منسجم در این حوزه، دامنه‌ کشورهای بازار ایران می‌تواند گسترش پیدا کند. 

 نقاط روشن و فرصت‌های پیش‌ رو برای گسترش این نوع از صادرات :

نقاط روشن و فرصت‌های پیش رو برای گسترش صادرات نرم‌افزار را سازمان توسعه تجارت ایران در سال ۱۳۸۹ شناسایی کرد. نقاط قوت صنعت نرم‌افزار ایران را می‌توان در مواردی از جمله پتانسیل نیروی کارشناسی جوان و مدیران صنعتی، افزایش تقاضا برای خدمات و نرم‌افزار، علاقه‌مندی و حمایت دولت از این صادرات دانست.

از جمله الزاماتی که تولیدکنندگان نرم‌افزارها باید به ان توجه ویژه داشته باشند، این است که برای صادرات لازم است که نرم‌افزارها به زبان انگلیسی برگردانده شوند و همین‌طور استانداردهای جهانی در این برنامه‌ها باید رعایت شوند. به طور مثال قانون کطی رایت را کامل رعایت کنند.

اگر در زمینه‌ تنظیم قرارداد صادرات نیاز به راهنمایی و مشورت دارید، به بخش تنظیم قرارداد وینداد سر بزنید و پاسخ سوال‌های خود را از ما بخواهید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط