فروشگاه مارکت پلیس و الزامات حقوقی راه‌ اندازی آن

فروشگاه مارکت پلیس و الزامات حقوقی راه‌ اندازی آن

فروشگاه مارکت پلیس یکی از جدیدترین و بهترین مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی است. امروزه این مفهوم، رویکرد سنتی فروش کالا و خدمات (مغازه‌های فیزیکی، پاساژها) را دگرگون کرده و با ورود به حوزه تجارت الکترونیک و پیشرفت رو به رشدی که دارد توانسته سبک جدیدی در تعاملات بین خریداران و فروشندگان را بوجود آورد. اما این […]

فروشگاه مارکت پلیس یکی از جدیدترین و بهترین مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی است. امروزه این مفهوم، رویکرد سنتی فروش کالا و خدمات (مغازه‌های فیزیکی، پاساژها) را دگرگون کرده و با ورود به حوزه تجارت الکترونیک و پیشرفت رو به رشدی که دارد توانسته سبک جدیدی در تعاملات بین خریداران و فروشندگان را بوجود آورد. اما این مفهوم جدید و سودمند در دنیای کسب‌وکار مدرن، چالش‌های مخصوص به خود بویژه در مسائل حقوقی دارد. ما در ادامه به الزامات حقوقی مربوط به راه اندازی مارکت پلیس ها می‌پردازیم.

فروشگاه مارکت پلیس چیست؟

این روزها کمتر کسی را می‌بینید که تجربه خرید کالا از طریق اینترنت را نداشته باشد. هنگامی که تصمیم به خرید اینترنتی می‌گیرید ممکن است در سایت‌ها دیده باشید که برای یک محصول که مورد نظر شما است چندین تأمین‌کننده همراه با گارانتی‌های مختلف، معرفی می‌شوند. این نوع وب سایت‌ها از مارکت پلیس استفاده می‌کنند. بنابراین به زبان ساده اگر بگوییم مارکت پلیس (Marketplace) به مکانی گفته می‌شود که در آن چندین فروشنده برای فروش محصولات خود گرد هم آمده اند و خریداران می‌توانند با بررسی محصولات آنها، آنچه نیاز دارند را تهیه کنند.

در مارکت پلیس، وب سایت اینترنتی مصرف کنندگان را به تولیدکنند‌گان متصل می‌کند. برای مثال برای یک محصول مانند تلفن همراه چند تأمین‌کننده وجود دارند که هر کدام قیمت و خدمات پس از فروش مخصوص خود را به مشتری ارائه می‌دهند و مشتری می‌تواند از بین آن‌ها بهترین پیشنهاد را انتخاب و خریداری کند.

مزایای مارکت پلیس کدامند؟

مارکت پلیس از سه رکن اساسی «مدیر مارکت ، تامین کنندگان و مشتریان (مصرف‌کنندگان) » تشکیل شده است. فروشگاه مارکت پلیس می‌تواند برای هر سه بخش مزایای مفیدی را به همراه داشته باشد. از جمله مزایای مارکت پلیس می‌توان گفت:

مزیت فروشگاه مارکت پلیس برای خود بازار

با حذف نیاز به انبار فیزیکی در سرمایه و هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید زیرا محصولات  وکالاها در انبار تامین‌کنندگان بوده و پس از دریافت سفارش ارسال محصول از انبار تامین کننده صورت می گیرد. ار طرفی از آنجایی که مدیر فروشگاه اینترنتی نیازی به خرید و انبار کردن محصولات ندارد این شیوه فروش به سرمایه چندانی نیاز ندارد و بیشتر باید بر روی مدیریت کسب و کار تمرکز کرد.

مزیت فروشگاه مارکت پلیس برای تامین‌کنندگان

اولین مزیت این گونه کسب و کار برای فروشندگان، فروش نقدی محصولات می‌باشد که دیگر دردسرهای خرید چکی و قسطی را نخواهند داشت. در فروشگاه مارکت پلیس تامین کنندگان می‌توانند به راحتی اطلاعات محصولات خود را در سایت آپلود کرده یا به مسئولان مربوطه بدهند تا محصولاتشان در سریع‌ترین زمان ممکن در سایت فروشگاه قرار گیرد و از همان لحظه فروششان را آغاز کنند.
ار آنجایی که تبلیغات و بازاریابی برای محصولات موجود در فروشگاه مارکت پلیس یکی از وظایف مدیر مارکت پلیس می‌باشد. تامین کنندگان دیگر نیازی به هزینه اضافی برای تبلیغات نخواهند داشت. همچنین تامین‌کنندگان می‌توانند محصولات خود را به هر شهر دیگری بفروشند، چرا که مخاطبان و مشتریان این گونه فروشگاه ها در یک شهر متمرکز نیستند و در سراسر جهان قرار دارند.

مزیت فروشگاه مارکت پلیس برای خریداران

گفتیم که در فروشگاه مارکت پلیس محصولات گوناگونی با تامین کنندگان مختلف وجود دارند و این موضوع حق انتخاب بالایی را به مشتریان هنگام خرید محصول می‌دهد. به دلیل وجود فضای کاملا رقابتی در مارکت پلیس، تامین‌کنندگان سعی می‌کنند بالاترین کیفیت محصول خودشان را ارائه دهند که این موضوع در انتها به نفع مشتریان می‌باشد. از طرفی دیگر به دلیل حذف واسطه، قیمت محصولات باز هم به مراتب پایین‌تر می‌آید. 

مارکت پلیس های ایران کدامند؟

راه‌ اندازی مارکت پلیس و استفاده از آن در سال‌های اخیر در ایران با استقبال بسیار خوبی مواجه بوده است. چون در فروشگاه مارکت پلیس ارتباطی بین خریداران و تامین کنندگان ایجاد می‌شود که کارفرما یا مدیر سایت مالک محصول نیست و صرفا محصولات، کالاها و وب‌سایت را مدیریت می‌کنند و به نوعی واسطه و رابط میان آنهاست، افراد زیادی را به مدیریت این فروشگاه‌ها سوق داده است. اگر بخواهیم انواع مارکت پلیس در ایران را نام ببریم می‌توانیم گزینه‌های موفقی را مانند دیجی کالا، دیوار، شیپور، اسنپ، تپ‌سی، فیدیبو، نت برگ و کافه بازار را مثال بزنیم.

الزامات حقوقی راه اندازی مارکت پلیس در ایران چیست؟

یکی از مسائل مهم دنیای کسب و کار و رقابت در این بازار، آگاهی به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی می‌باشد. به عبارت دیگر برای رسیدن به درک صحیح از عرصه کسب و کارهای اینترنتی و موفقیت در این زمینه باید به قوانین، مقررات و دستورالعمل های ضروری آن آگاهی داشت. در ادامه مسائل حقوقی که مارکت پلیس‌ ها باید رعایت کنند را بیان می‌کنیم.

اهمیت و لزوم قانون در مارکت پلیس ها

شرایط و قوانین استفاده از وب‌سایت مارکت پلیس در واقع مجموعه‌ای از قواعد و مقررات است که تامین کنندگان و مشتریان آن سایت قبل از دسترسی به کالاها و خدمات می‌بایست با این شرایط و قوانین موافقت نمایند. از ضرورت‌های داشتن قوانین و مقررات و شرایط مشخص برای مارکت پلیس عبارت است از جلوگیری از سواستفاده از مارکت پلیس، اعلام مالکیت تمام بر وب سایت، اعمال قدرت در مورد نقض کنندگان قوانین، محدود کردن مسئولیت‌های موسس سایت، تعیین قواعد و قوانین حاکم.

مجوزهای لازم برای راه‌اندازی یک مارکت پلیس را تهیه کنید

از مهم‌ترین مسائلی که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی و به خصوص خرید از فروشگاه‌های آنلاین می‌توان به آن توجه کرد، بحث امنیت این فضا است. از این رو اولین اقدام کسب مجوزهای لازم برای راه‌اندازی مارکت پلیس می‌باشد. بهترین راه در مسیر کسب اعتماد خریداران، رسمیت بخشی به این بازارهای آنلاین است. دریافت “نماد اعتماد الکترونیکی” یا همان “ای‌نماد” می‌تواند این احساس را برای خریداران ایجاد نماید که آنها خواهند توانست بدون بروز هیچ گونه مشکلی، پرداخت‌های اینترنتی را برای خرید محصول خود انجام داده و خرید خود را از بستری انجام دهند که تحت نظارت بوده و تاییدیه‌های لازم را دارد.  پس از آن نیازمند کسب مجوز برای رسانه‌های دیجیتال و مجوز نظام صنفی رایانه‌ای می‌باشید. 

نقش قراردادهای مورد نیاز کسب و کار را جدی بگیرید!

لازمه داشتن روابط محکم و اصولی در فضای کسب و کار اینترنتی اهمیت دادن به قراردادهای حقوقی میان اشخاص است. ما چند نمونه قرارداد مهم و مرتبط با فعالیت در فروشگاه مارکت پلیس را ذکر می‌کنیم:

قراردادهای مرتبط با وب‌ سایت و پشتیبانی آن

 اولین اصل مهم در اداره فروشگاه مارکت پلیس، داشتن یک وب سایت حرفه‌ای و قدرتمند است. برای اینکه بتوان ارتباطی بین مصرف‌کنندگان و تامین‌کنندگان بوجود آورد باید مدیران هر بخش به بهترین و سریع‌ترین شکل ممکن عمل کنند، پس باید پنل‌های سایت همیشه در دسترس تأمین کنندگان و مشتریان باشد. از این رو اگر قرار است مارکت پلیسی را اداره کنید و با فردی در این زمینه همکاری داشته باشید بهتر است از ابتدا قرارداد طراحی و بهینه سازی وب‌سایت را با وی منعقد کنبد. از طرفی دیگر وب سایت فروشگاه مارکت پلیس نیز مانند سایر خدمات نیاز به پشتیبانی و به‌روز‌رسانی دارد. بدین منظور باید خدمات پشتیبانی آن را نیز برای مدت معین در نظر گرفت تا در صورت بروز مشکل برای استفاده‌کنندگان از وب‌سایت فروشگاه مارکت پلیس بتوان به‌راحتی آن را حل کرد. بدین منظور داشتن یک قرارداد خدمات پشتیبانی و نگهداری از وب‌سایت بلند مدت را باید تهیه و تنظیم کرد.

قرارداد همکاری در فروش و واسطه‌گری در فروش کالا

چنانچه تامین کنندگان یا تولیدکنندگان کالا و محصولی، قصد فروش کالاهای خود در فضای فروشگاه مارکت پلیس را داشته باشند، مالک مارکت پلیس قسمتی از وب‌سایت را در اختیارش قرار می‌دهد تا کالای خود را به نمایش بگذارد. به همین خاطر میان مالک مارکت پلیس و تامین کننده قراردادی منعقد می‌شود تا تحت مقررات آن فعالیت کنند. از آنجایی که این نمونه قرارداد پیچیدگی‌های مخصوص خودش را دارد پیشنهاد می‌کنیم از نمونه‌های قراردادی موجود در اینترنت برای این کار استفاده نکنید و برای مورد خود به طور خاص با یک وکیل و یا مشاور حقوقی مشورت کرده و شروع به تنظیم قرارداد همکاری و واسطه‌گری در فروش کالا نمایید.

سخن آخر

دانستیم که آن‌چه مفهوم فروشگاه مارکت پلیس را در دنیای کسب‌وکار اینترنتی امروز به یک مفهوم کلیدی تبدیل کرده است، مزیت استفاده از آن برای هر دو طرف تامین‌کننده و خریداران است. اما از طرف دیگر راه اندازی مارکت پلیس و فعالیت در آن افراد را با چالش‌های بسیاری مواجه می‌کند. از این رو داشتن یک فروشگاه مارکت پلیس خوب و کارآمد نیازمند رعایت یکسری اصول حقوقی و تجاری می‌باشد. شناخت مسائل حقوقی و الزامات قانونی راه اندازی مارکت پلیس ها از موضوعات مهم دنیای کسب و کار و رقابت در بازار اینترنتی است که خود مستلزم آگاهی از قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کار اینترنتی می‌باشد. چنانچه نیاز به مشورت در این خصوص دارید می‌توانید از مشاوره کارشناسان حقوقی وینداد بهره‌مند شوید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

9 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
شهرام
شهرام
2 سال پیش

؟یعنی آیا قرارداد رو میشه از تیک زدن شرایط عضویت در فروشگاه مارکت پلیس تمام کرد؟چون زمانیکه فروشگاهی میخواد وارد سایت ما بشه یه سریع قوانین بهش گوشزد میشه و اونا تیک میزنه

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  شهرام
2 سال پیش

سلام،

بر اساس قانون، افراد می توانند با امضای الکترونیک ساده یا امضای الکترونیک مطمئن در قراردادهای الکترونیک را منعقد کرد و ابراز رضایت به مفاد یک قرارداد از طریق امضای الکترونیکی در قوانین ایران مقدور است.

با احترام،
تیم حقوقی وینداد

رضا
رضا
2 سال پیش

در مارکت پلیس ها قوانین مالیاتی و ارزش افزوده محصولات، پرداخت انها بر عهده چه کسی است مالک مارکت پلیس یا تامین کننده اصلی محصول؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  رضا
2 سال پیش

سلام،

ملاک دریافت مالیات، وجود درآمد و سود ناخالص است که از سود و کمیسیون مارکت پلیس اخذ می شود. ضمن اینکه برخی مالیات های غیر مستقیم همچون مالیات ارزش افزوده نیز به درآمدهای شما تعلق می گیرد.

با احترام،
تیم حقوقی وینداد

شهرام
شهرام
2 سال پیش

من می‌خوام از فروشگاه میهن استوار که داره خیلی راحت دزدی میکنه و کسییم نیست جواب گو باشه شکایت کنم لطفا راهنمایی کنید

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  شهرام
1 سال پیش

با سلام و احترام
در ابتدا به سایت پلیس فتا مراجعه کرده و درخواست شکایت و گزارش تخلف ثبت نمایید سپس به همراه مدارک لازم به نزدیک ترین دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه کرده و شکایت کلاهبرداری اینترنتی ثبت نمایید.
مجموعه حقوقی وینداد

ارشاد
ارشاد
3 سال پیش

سلام.
اگه چندتا فروشنده باشه هر کدوم تو یه شهر، و مشتری از سه تا فروشنده خرید کنه چجور اینا بسته بندی بشه؟
یعنی 3 تا بسته بندی برا مشتری ارسال میشه؟
و اینکه چجور برندسازی روی جعبه پسته مشخص باشه؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  ارشاد
3 سال پیش

سلام
منظور از سه فروشنده در یک شهر چیست؟ فروشگاه متعلق به یک شرکت است؟ نمایندگی است؟ شما فروشنده هستید یا مشتری؟
لطفا پرسش خود را واضح تر بیان نمایید.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

حامد
حامد
در پاسخ به  ارشاد
2 سال پیش

یه راهش اینه که فروشنده ها کالا رو به انبار مرکزی شما ارسال کنن و شما به مشتری ارسال کنید مزیتش هم اینه که فروشنده نمیتونه شما رو دور بزنه و مستقیم به مشتری وصل بشه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط