قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه

قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه + نکات قرارداد اجاره صندلی سالن زیبایی

اجاره صندلی سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، توسط آرایشگران مختلف، موضوعی متداول به حساب می‌آید اما ابعاد حقوقی این عمل چندان برای بعضی افراد روشن نیست. به همین دلیل در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ قرار‌داد اجاره صندلی آرایشگاه رفته‌ایم و نکات تنظیم قرارداد اجاره صندلی سالن زیبایی را بررسی […]

اجاره صندلی سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، توسط آرایشگران مختلف، موضوعی متداول به حساب می‌آید اما ابعاد حقوقی این عمل چندان برای بعضی افراد روشن نیست. به همین دلیل در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ قرار‌داد اجاره صندلی آرایشگاه رفته‌ایم و نکات تنظیم قرارداد اجاره صندلی سالن زیبایی را بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

اجاره صندلی آرایشگاه برای چه مواردی مناسب است؟

اجاره صندلی آرایشگاه در موارد مختلفی می‌تواند کاربرد داشته باشد. مثلا اگر یک آرایشگر که محلی برای فعالیت خود دارد، ترجیح بدهد از تمام فضای مغازه خود استفاده کند و یا کسب‌وکار خود را توسعه دهد، می‌تواند صندلی‌های بیشتری از آرایشگاه خود را به آرایشگران دیگر اجاره دهد.

همچنین بسیاری از آرایشگران تازه‌کار و یا آنهایی که سرمایه کافی برای احداث آرایشگاه را ندارند، ترجیح می‌دهند تا با اجاره صندلی در سالن زیبایی یا آرایشگاه، اقدام به کسب درآمد کنند.

در تمام این موارد، تنظیم قراردا‌د اجا‌ره صندلی آرایشگاه اقدامی عاقلانه محسوب می‌‌شود. در ادامه به مهم‌ترین بندهای قرارداد اجاره صندلی سالن زیبایی و آرایشگاه می‌پردازیم.

قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه چه موادی دارد؟

قراداد اجاره صندلی آرایشگاه همان طور که از نامش پیداست، نوعی قرارداد اجاره محسوب می‌شود. به همین خاطر برخی بندهای معمول در این قراردادها را دارا است. در ادامه به بندهای مهم قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه اشاره می‌کنیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات صاحب آرایشگاه مانند نام و نشانی و شماره پروانه کسب و… درج شود. همچنین مشخصات آرایشگر شامل نام و نشانی، شماره ملی، شماره سریال مدرک مرتبط با آرایشگری و… اهمیت زیادی دارد.

موضوع قرارداد

اجاره صندلی موجود در آرایشگاه طرف اول قرارداد (صاحب آرایشگاه) به نشانی مندرج در قرارداد، به طرف دوم قرارداد (آرایشگر) برای انجام امور مرتبط با آرایش و پیرایش، موضوع معمول قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه است.

مدت قرارداد

مدت زمان اجاره صندلی می‌تواند با توافق طرفین قرارداد تعیین شود. اغلب مدت زمان قرارداد، نسبتا کوتاه (مثلا سه یا شش ماه) است و در صورت رضایت صاحب آرایشگاه و آرایشگر، این مدت زمان اجاره تمدید می‌شود.

مبلغ قرارداد

دو گونه رایج تعیین تکلیف ابعاد مالی قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه، در عرف اجاره صندلی آرایشگاه‌ها به چشم می‌خورد.

نوع اول این است که مبلغ قرارداد به شکل درصدی (کمیسیونی) تعیین شود. یعنی مثلا آرایشگر به ازای دریافت هر مقدار وجه از هر مشتری مثلا ۲۰ یا ۳۰ درصد حق کمیسیون به صاحب آرایشگاه بپردازد. در این حالت هر چه تعداد مشتریان بیشتر باشد، دستمزد آرایشگر نیز بیشتر می‌شود.

نوع دوم هم حالتی است که آرایشگر مبلغ معین و ثابتی را به شکل اجاره ماهانه به صاحب آرایشگاه پرداخت کند (مثلا دو میلیون تومان ماهانه) و دیگر کمیسیونی به او نپردازد.

نرخ تعرفه‌های اتحادیه آرایشگران هر شهر نیز باید در قیمت‌گذاری‌های مبلغ قرارداد مورد توجه قرار بگیرد.

تعهدات صاحب آرایشگاه

تعهد اصلی صاحب آرایشگاه مبنی بر در اختیار گذاشتن فضا و صندلی مناسب برای کار آرایشگر است. هر گونه تغییر دکوراسیون که منجر به از دست رفتن فضای مناسب برای آرایشگری شود، ممنوع تلقی می‌شود.

همچنین می‌توان، در اختیار گذاشتن وسایل آرایشگری مانند شانه، قیچی، تیغ و ماشین اصلاح، سشوار و… را نیز بر عهده صاحب آرایشگاه گذاشت.

تعهدات آرایشگر

آرایشگر نیز متعهد است که از صندلی اجاره داده شده تنها برای انجام خدمات قابل ارائه توسط آرایشگاه استفاده کند و هر نوع بهره‌برداری دیگر غیرمجاز محسوب می‌شود. مثلا اگر جزو خدمات

رعایت مقررات داخلی آرایشگاه که توسط صاحب آرایشگاه مقرر شده است نیز تعهد دیگر آرایشگر است. رعایت تعرفه‌های آرایشگاه، حسن رفتار با مشتریان و… از جمله تعهدات مرتبط با این موضوع هستند.

فسخ قرارداد

یکی از موارد فسخ از سوی صاحب آرایشگاه در قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه می‌تواند عدم داشتن مهارت آرایشگر باشد. اگر آرایشگر نتواند در جذب و حفظ مشتریان آرایشگاه موفق عمل کند، صاحب آرایشگاه می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

همچنین اگر تعهدات مالی هر یک از طرفین نقض شود، امکان ایجاد حق فسخ قرارداد وجود دارد.

تضمین حسن انجام تعهدات

صاحب آرایشگاه می‌تواند برای اطمینان از کیفیت کار آرایشگر و جلب رضایت مشتریان، از آرایشگر تضمیناتی را دریافت کند. مثلا درخواست چک یا سفته می‌تواند به عنوان تضمین حسن انجام تعهدات در نظر گرفته شود.

همچنین می‌توان درباره دریافت غرامت در فرض ایراد خسارت به اموال آرایشگاه و یا خسارت به مشتریان توافقاتی داشت.

حل‌وفصل اختلافات

در نهایت باید طرفین قرارداد نحوه حل اختلافات قراردادی خود را تعیین کنند. مذاکره و یا استفاده از یک فرد باتجربه در صنف آرایشگری به عنوان داور یا میانجی می‌تواند روش‌های حل اختلاف قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه باشد.

نیاز به تنظیم قرارد‌اد اجاره صندلی آرایشگاه دارید؟

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و دشواری راه‌اندازی یک کسب‌وکار مستقل، اجاره صندلی در آرایشگاه و سالن‌های زیبایی پدیده رایجی به حساب می‌آید. به همین خاطر تنظیم قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه نیز اهمیتی زیادی پیدا کرده است.

نباید فراموش کرد که هر زمانی که نیاز به ورود نهاد حقوق به روابط کاری وجود دارد، باید حساسیت و دقت زیادی به خرج داد. بنابراین هرگز استفاده از دانش حقوقی کارشناسان تنظیم قراردا‌د را در این مسیر دست‌کم نگیرید.

وینداد با داشتن گروهی از مشاوران حقوقی مطلع و وکلای امور قراردادها، آماده ارائه مشاوره و سایر خدمات مرتبط با تنظیم قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه به شما است.

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند