قرارداد اجاره فارم ماینینگ

قرارداد اجاره فارم ماینینگ + نکات قرارداد مزرعه استخراج رمزارز

استخراج رمزارز رفته‌رفته به تجارتی سودآور برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. مشکلات استخراج رمزارز از طریق خرید دستگاه‌های ماینر سبب شده است، برخی به اجاره فارم ماینینگ روی بیاورند. در این مطلب قصد داریم تا به موضوع اجاره فارم ماینینگ و ابعاد حقوقی قرارداد اجاره فارم ماینینگ اشاره کنیم. با ما همراه باشید. […]

استخراج رمزارز رفته‌رفته به تجارتی سودآور برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. مشکلات استخراج رمزارز از طریق خرید دستگاه‌های ماینر سبب شده است، برخی به اجاره فارم ماینینگ روی بیاورند. در این مطلب قصد داریم تا به موضوع اجاره فارم ماینینگ و ابعاد حقوقی قرارداد اجاره فارم ماینینگ اشاره کنیم.

با ما همراه باشید.

توضیح چند اصطلاح مهم در حوزه رمزارز

رمزارز: رمزارز (Cryptocurrency) نوعی ارز مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و به صورت غیرمتمرکز اداره و تبادل می‌شود.

استخراج: استخراج (Mining) فرآیندی که در طی آن تبادلات رمزارز توسط استخراج‌کننده‌ها و با استفاده از دستگاه‌های ماینر، تایید شده و در ازای آن، به استخراج‌کننده، پاداش (رمزارز) اعطا می‌شود.

دستگاه ماینر (Miner): دستگاه ماینر، سخت‌افزاری قدرتمند است که با داشتن توان پردازش بالا، می‌تواند معاملات رمزارزی را تایید کند و نقل و انتقال رمزارزها را در شبکه رمزارزی ممکن کند. علاوه بر قیمت نسبتا بالا، برق مصرفی زیاد و تولید حرارت شدید از چالش‌هایی است که دستگاه‌های ماینر برای خریداران در پی دارند.

منظور از مزرعه استخراج یا فارم ماینینگ چیست؟

مزرعه استخراج یا فارم ماینینگ (Mining Farm) به مکانی گفته می‌شود که تعداد زیادی دستگاه ماینر قرار دارد و مشغول به عمل استخراج هستند.

از آنجایی که دستگاه‌های ماینر، برای حفظ دمای متعادل و سلامت قطعات، نیاز به تهویه‌های بزرگ پرسروصدا دارند، افرادی که در صنعت استخراج رمزارز فعال هستند، ترجیح می‌دهند زمانی که تعداد دستگاه‌های ماینر زیاد است، آنها را به سوله یا مکانی خاص در نقاط خارج از شهر منتقل کنند تا بتوانند عملیات استخراج را با راحتی بیشتری انجام دهند.

به بیان ساده‌تر، فارم ماینینگ مکانی است که در آن تعداد زیادی دستگاه ماینر (ده‌ها، صدها یا هزاران دستگاه) با داشتن امکانات برقی و تهویه‌ای قدرتمند، مشغول به فعالیت هستند.

اجاره فارم ماینینگ به چه معناست؟

حال که با مفهوم فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج آشنا شده‌ایم، قصد ورود به موضوع مهم اجاره فارم ماینینگ را داریم.

همانطور که حدس می‌زنید، فراهم ساختن فرآیند استخراج رمزارز مستلزم پرداخت هزینه‌های زیادی خرید دستگاه ماینر و نگهداری آنهاست. به همین خاطر بسیاری از افراد علاقه‌‌مند به صنعت ماینینگ و استخراج رمزارز، توان پرداخت مبالغ مذکور را ندارند.

این افراد می‌توانند با استفاده از ظرفیت یک فارم ماینینگ بزرگ، اقدام به اجاره فضای این مزارع استخراج به تعداد محدود کنند.

یعنی به جای آنکه یک شخص اقدام به خرید دستگاه ماینر، چاره‌اندیشی برای یافتن مکان مناسب، فراهم کردن اینترنت، برق و تهویه قدرتمند و… کند، می‌تواند با تنظیم قرارداد اجاره فارم ماینینگ، به نوعی از امکانات مذکور، با پرداخت هزینه اجاره استفاده کند و به استخراج رمزارز بپردازد.

در ادامه به مهم‌ترین کاربردهای قرارداد اجاره فار‌م ماینینگ رمزارز اشاره می‌کنیم.

قرارداد اجاره فارم ماینینگ چه کاربردی دارد؟

قرارداد اجا‌ره فارم ماینیگ مانند هر قرارداد اجاره دیگری، دارای دو طرف، یعنی موجر و مستاجر است. در قرارداد فارم ماینیگ یک شخص که همان مستاجر است می‌تواند به دو گونه عمل کند.

کاربرد اول قرارداد اجاره فارم ماینینگ

یکی از مواقع استفاده از قرارداد اجاره فارم ماینینگ، زمانی است که یک شخص دارای یک یا چند دستگاه ماینر باشد اما امکانات مکانی و تجهیزاتی دیگر را نداشته باشد.

در این حالت شخص می‌تواند با تنظیم قرارد‌اد اجاره فارم ماینینگ، فضای مشخصی که دارای ابعاد معینی است را در یک مزرعه استخراج اجاره کند. در این موقعیت، مستاجر، تنها یک فضای خالی را برای دستگاه‌های ماینر خود اجاره می‌کند و صرفا مبلغ اجاره مکان را می‌پردازد.

کاربرد دوم قرارداد اجاره فارم ماینینگ

حالت دیگری که می‌توان از قرارداد اجاره فارم ماینینگ تصور داشت، زمانی است که یک شخص با اجاره فارم ماینینگ، دستگاه‌های داخل مزرعه استخراج را نیز اجاره می‌کند. در این حالت مستاجر، مالک دستگاه ماینر نیست و علاوه بر اجاره فضای فارم ماینینگ، یک یا چند دستگاه ماینینگ را نیز اجاره می‌کند.

البته همانطور که ذکر شد، کاربرد اولیه قرارداد اجاره فارم ماینینگ، در اجاره فضای مزرعه استخراج است اما می‌توان کاربرد دوم را هم با توجه اصل آزادی قراردادها، در نظر گرفت.

در ادامه با در نظر گرفتن کاربرد اولیه قرارداد اجاره فارم ماینینگ (صرفا اجاره فضا و تجهیزات جانبی)، نکات مهم این قرارداد را بررسی می‌کنیم.

نکات مهم در تنظیم قرارداد اجاره فارم ماینینگ چیست؟

برای آنکه قرارداد اجاره فارم ماینینگ به خوبی تنظیم شود، نیاز است تا نکات مختلفی مد نظر طرفین قرارداد باشد.

از صحت امکانات مزرعه استخراج مطمئن شوید!

زمانی که یک مستاجر قصد اجاره فارم ماینینگ را دارد، باید نسبت به وجود شرایط ایده‌آل نگهداری از دستگاه ماینر خود مطمئن شود. به همین خاطر مشاهده حضوری مزرعه استخراج و امکانات آن پیش از تنظیم قرارداد ضروری است.

همچنین بایستی در قرارداد ا‌جاره فارم ماینینگ امکانات موجود در مزرعه استخراج را تصریح کرد. مثلا قید شود مزرعه استخراج مذکور دارای اینترنت پرسرعت شرکت ایرانسل بوده و تعداد پنج فن با ابعاد بزرگ در نقاط مختلف سوله موجود است.

تعهدات موجر را در بندی مستقل تصریح کنید!

موجر یا مالک مزرعه استخراج، در قرارداد اجاره فارم ما‌ینینگ تعهدات مهمی دارد. یکی از مهم‌ترین تعهدات موجر نظارت مستمر و شبانه‌روزی بر مزرعه استخراج و اطمینان از صحت عملکرد تجهیزات موجود در مزرعه است.

به طور مثال، موجر باید متعهد شود که در صورت کوتاهی در نظارت بر حسن عملکرد دستگاه‌های تهویه و ورود آسیب‌های ناشی از داغ شدن به دستگاه‌های ماینر، مسئولیت حقوقی پرداخت خسارت خواهد داشت.

تعیین تکلیف موارد فورس ماژور (قطعی سراسری اینترنت، آسیب به دستگاه‌ها ناشی از حوادث طبیعی و…) در قرارداد اجاره فارم ما‌ینینگ هم اقدام عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد.

بند محرمانگی را در قرارداد اجاره فارم ماینینگ فراموش نکنید!

توجه به این نکته ضروری است که در قرارداد اجاره فار‌م ماینینگ، اصولا اطلاعات تجاری مستاجر تا حد زیادی در اختیار موجر هم قرار می‌گیرد.

اطلاعاتی نظیر تعداد دستگاه‌های ماینر، خصوصیات هر دستگاه، تعداد رمزارزهای استخراج شده و… از مواردی هستند که نیاز است تا در قرارداد اجاره فارم ماینینگ تحت شمول محرمانگی اطلاعات قرار بگیرند تا مستاجر از زیان‌های مالی ناشی از افشای اسرار در امان باشد.

درباره قرارداد اجاره فارم ماینینگ سوالی دارید؟

اجاره فار‌م ماینینگ، به عنوان راهکاری معمول برای استخراج رمزارز شناخته می‌شود. در این مطلب به نکات مهم این موضوع پرداختیم و نکات قراردادی کاربردی قرارداد اجاره مزرعه استخراج را بررسی کردیم.

با این حال اگر همچنان نیاز به مشاوره حقوقی در زمینه رمزارزها دارید یا نیازمند به تنظیم قرارداد اجاره فارم ماینینگ هستید، می‌توانید با کارشناسان حقوقی بروز وینداد در ارتباط باشید.

4/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند