قرارداد تاکسی اینترنتی

قرارداد تاکسی اینترنتی + تعهدات مسافر و شرکت

با رشد سریع تاکسی‌های اینترنتی و افزایش محبوبیت این شیوه از حمل‌ونقل، دغدغه‌های حقوقی زیادی پیرامون فعالیت این شرکت‌ها به وجود آمد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی تا به امروز، ایجاد توازن میان حقوق و تعهدات کاربر و شرکت بوده است. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، به

با رشد سریع تاکسی‌های اینترنتی و افزایش محبوبیت این شیوه از حمل‌ونقل، دغدغه‌های حقوقی زیادی پیرامون فعالیت این شرکت‌ها به وجود آمد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی تا به امروز، ایجاد توازن میان حقوق و تعهدات کاربر و شرکت بوده است.
در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، به سراغ نکات قرارداد تاکسی اینترنتی و تعهدات کاربر و شرکت در این قراردادها رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

چالش‌های قراردادی شرکت‌های تاکسی اینترنتی چیست؟

شرکت‌های تاکسی اینترنتی، با واسطه شدن میان رانندگان و مسافران، سعی در ارائه خدمات حمل‌ونقل دارند. به همین خاطر این شرکت‌ها توامان باید چالش‌های مختلف قراردادی ما بین شرکت و راننده و شرکت و مسافر را حل کنند.

برخی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در این میان، رابطه‌ای مستقیم با حقوق و تعهدات مالی مسافر و راننده و همچنین موضوعات مرتبط با حریم خصوصی و امنیت سفر دارد.

تنظیم قرارداد تاکسی اینترنتی، نقشی اساسی در پیشگیری از بروز این معضلات دارد. قراردادهای تاکسی اینترنتی توسط شرکت‌های مذکور تدوین شده و مسافر و راننده به طور پیش‌فرض و با استفاده از خدمات شرکت، به مفاد آن متعهد می‌شوند.

در ادامه مهم‌ترین نکات تنظیم قرارداد تاکسی اینترنتی را مرور و برخی از تعهدات متقابل مسافر و شرکت را قید می‌کنیم.

قرارداد تا‌کسی اینترنتی چه نکات مهمی دارد؟

قرارداد تاکسی اینترنتی مفاد متعددی دارد اما دو عنصر مهم در تفاهم‌نامه تاکسی اینترنتی، تعهدات متقابل مسافر و شرکت است. به همین خاطر در ادامه تنها به مفاد مرتبط با تعهدات مسافر و شرکت می‌پردازیم.

حقوق و تعهدات مسا‌فر در مقابل شرکت

– مسافر بایستی برای استفاده از خدمات تاکسی اینترنتی، اقدام به ساخت حساب کاربری در نرم‌افزار شرکت کند. داشتن ۱۸ سال تمام و درج اطلاعات صحیح کاربری و محافظت از رمز عبور و سایر اطلاعات، تعهد اولیه مسافر محسوب می‌شود چرا که مسئولیت کلیه فعالیت‌هایی که از طریق حساب کاربری مسافر انجام می‌شود بر عهده مسافر است.

– مسافر باید در تمام موارد استفاده از تاکسی اینترنتی، به مقررات داخلی شرکت و قوانین ملی توجه داشته باشد. به همین خاطر حمل‌ونقل محموله‌های غیرقانونی مانند اسلحه، مواد مخدر و…، حمل برخی حیوانات به داخل خودرو و… از موجبات مسئولیت حقوقی و کیفری مسافر خواهد بود.

– مسافر تصدیق می‌کند که اعتبار مالی مجازی وی در نرم‌افزار تاکسی اینترنتی، قابلیت تبدیل به وجه نقد را ندارد و تماما در محدوده خدمات نرم‌افزار قابلیت استفاده دارد.

–  مسافر نباید پس از اتمام هر سفر، اطلاعات خودرو و راننده، مانند شماره پلاک، شماره همراه و… را در جایی منتشر و یا به شکلی استفاده کند و در واقع مسافر باستی متعهد به عدم استفاده‌های بعدی (تماس شخصی با راننده برای حمل‌‌ونقل) از اطلاعات راننده شود.

– مسافر این حق را دارد که در صورت نارضایتی از خدمات، شکایت خود را به واحد پشتیبانی شرکت منتقل کند و شرکت حداکثر توان خود را برای جلب رضایت وی به کار می‌گیرد.

حقوق و تعهدات شرکت در مقابل مسافر

– اولین توضیح این است که شرکت اصولا به عنوان رابط تسهیل‌گر بین مسافر و راننده عمل می‌کند و موضوع انصراف از سفر از سوی مسافر یا راننده، مسئولیتی را برای شرکت در پی ندارد.

– در صورتی که مسافر محموله‌ای را به راننده تحویل دهد و یا اشیایی را در خودروی راننده جا بگذارد، شرکت مسئولیتی در ازای خسارت یا مفقود شدن محموله و اشیا نخواهد داشت. روال عودت اشیای به جا مانده در خودرو، از سوی شرکت تصریح می‌شود.

– شرکت تلاش می‌کند تا سهولت فنی استفاده از نرم‌افزار را تامین کند اما تعهد فنی نسبت به اجرای نرم‌افزار در همه سیستم‌ها و دستگاه‌های دیجیتال ندارد.

– شرکت موظف است تمام اطلاعات مسافر، اعم از شناسه کاربری، رمز عبور، مبدا و مقصد سفر، تراکنش‌های مالی و… را نزد خود محفوظ دارد و اطلاعات مذکور را صرفا در جهت بهبود خدمات به کار گیرد. در واقع شرکت تعهد به حفظ محرمانگی و عدم افشا در برابر مسافر خواهد داشت.

– شرکت می‌تواند در موارد خاص، به دستور مقامات قضایی و یا به حکم قانون، اطلاعات مسافر را در اختیار مقامات صالح قرار دهد.

– در مواردی که در موافقت‌نامه تاکسی اینترنتی، حکم خاصی وجود ندارد، حل اختلاف با مراجعه به عرف متداول در صنف حمل‌ونقل مسافر انجام می‌شود.

– شرکت می‌تواند بنا به تشخیص خود در هر زمانی که لطمه به شهرت تجاری خود را دریابد، حساب کاربری مسافر را مسدود کند و یا سایر اقدامات قانونی علیه وی را اجرایی کند.

درباره قرار‌داد تا‌کسی اینترنتی سوالی دارید؟

قرارداد تاکسی اینترنتی هرچند از نوع موافقت‌نامه‌های الحاقی بوده و مسافر نقشی در تنظیم آن ندارد، اما نکات مهمی در باب تعهدات شرکت و مسافر وجود دارد که باید با نگاهی حقوق آن را تحلیل کرد.

به همین خاطر اکیدا توصیه می‌شود که اگر در استفاده از نرم‌افزارهای تاکسی اینترنتی و خدمات ارائه شده توسط این شرکت‌ها، به مشکلات حقوقی برخورد کردید، از راهنمایی مشاوران حقوقی بهره‌مند شوید.

وینداد با داشتن تیمی از کارشناسان حقوقی مطلع و امکانات متنوع مشاوره‌ای، قادر است تا پرسش‌ها و یا ابهامات حقوقی شما را در خصوص قراردادهای تاکسی اینترنتی به سرعت و سهولت پاسخ دهد.

 

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر هومن گل‌محمد

هومن گل‌محمد

هومن گل محمد از نویسندگان خلاق و حرفه‌ای وینداد است که دارای کارشناسی حقوق از دانشگاه علم و فرهنگ، کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل از دانشگاه شهید بهشتی و همچنین کارشناسی ارشد حقوق مهاجرت از کانادا است. هومن اطلاعات تخصصی در بخش‌های مختلف حقوق دارد و محتواهای کاربردی در زمینه امور ثبتی، حقوقی و مالکیت فکری را به زبان کاملا ساده در مجله وینداد نوشته که در ادامه می‌توانید تعدادی از این محتواها را بخوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

انواع قرارداد پیمانکاری
مقالات انواع قراردادهای پیمانکاری

آشنایی با انواع قراردادهای پیمانکاری + ۲۰ نمونه قرارداد پیمانکاری

قراردادهای پیمانکاری از ابزارهای حقوقی اساسی در مدیریت و اجرای پروژه‌های مختلف هستند. این قراردادها به‌واسطه مشخص کردن وظایف، تعهدات و حقوق پیمانکار و کارفرما، نقش مهمی در تضمین موفقیت پروژه‌ها دارند. انواع مختلفی از قراردادهای پیمانکاری هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. این مطلب به شما کمک می‌کند تا با اصول و نکات مهم در تنظیم انواع قراردادهای پیمانکاری آشنا شوید و بهترین روش‌ها را برای استفاده در کسب و کار خود بیابید.

قوانین و نکات حقوقی قرارداد پیمانکاری
مقالات قرارداد پیمانکاری

۱۳ قانون کاربردی از قوانین و نکات حقوقی قرارداد پیمانکاری

قراردادهای پیمانکاری یکی از مهم‌ترین قراردادها برای اجرای پروژه‌های ساختمانی و سایر پروژه‌ها در قالب ارائه خدمات در مشاغل مختلف هستند که نقش مهمی در تعیین حقوق و تعهدات طرفین ایفا می‌کنند. این نوع قراردادها با توجه به پیچیدگی و اهمیت‌شان، نیازمند شناخت دقیق قوانین و مقررات مربوطه هستند تا از بروز اختلافات و مشکلات حقوقی در طول پروژه جلوگیری کنند. آگاهی از این قوانین به پیمانکاران و کارفرمایان کمک کند تا با دید بازتری به تنظیم و امضای قراردادها بپردازند.

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله