قرارداد تاکسی اینترنتی

قرارداد تاکسی اینترنتی + تعهدات مسافر و شرکت

با رشد سریع تاکسی‌های اینترنتی و افزایش محبوبیت این شیوه از حمل‌ونقل، دغدغه‌های حقوقی زیادی پیرامون فعالیت این شرکت‌ها به وجود آمد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی تا به امروز، ایجاد توازن میان حقوق و تعهدات کاربر و شرکت بوده است. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، به سراغ نکات قرارداد تاکسی اینترنتی […]

با رشد سریع تاکسی‌های اینترنتی و افزایش محبوبیت این شیوه از حمل‌ونقل، دغدغه‌های حقوقی زیادی پیرامون فعالیت این شرکت‌ها به وجود آمد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی تا به امروز، ایجاد توازن میان حقوق و تعهدات کاربر و شرکت بوده است.
در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، به سراغ نکات قرارداد تاکسی اینترنتی و تعهدات کاربر و شرکت در این قراردادها رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

چالش‌های قراردادی شرکت‌های تاکسی اینترنتی چیست؟

شرکت‌های تاکسی اینترنتی، با واسطه شدن میان رانندگان و مسافران، سعی در ارائه خدمات حمل‌ونقل دارند. به همین خاطر این شرکت‌ها توامان باید چالش‌های مختلف قراردادی ما بین شرکت و راننده و شرکت و مسافر را حل کنند.

برخی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در این میان، رابطه‌ای مستقیم با حقوق و تعهدات مالی مسافر و راننده و همچنین موضوعات مرتبط با حریم خصوصی و امنیت سفر دارد.

تنظیم قرارداد تاکسی اینترنتی، نقشی اساسی در پیشگیری از بروز این معضلات دارد. قراردادهای تاکسی اینترنتی توسط شرکت‌های مذکور تدوین شده و مسافر و راننده به طور پیش‌فرض و با استفاده از خدمات شرکت، به مفاد آن متعهد می‌شوند.

در ادامه مهم‌ترین نکات تنظیم قرارداد تاکسی اینترنتی را مرور و برخی از تعهدات متقابل مسافر و شرکت را قید می‌کنیم.

قرارداد تا‌کسی اینترنتی چه نکات مهمی دارد؟

قرارداد تاکسی اینترنتی مفاد متعددی دارد اما دو عنصر مهم در تفاهم‌نامه تاکسی اینترنتی، تعهدات متقابل مسافر و شرکت است. به همین خاطر در ادامه تنها به مفاد مرتبط با تعهدات مسافر و شرکت می‌پردازیم.

حقوق و تعهدات مسا‌فر در مقابل شرکت

– مسافر بایستی برای استفاده از خدمات تاکسی اینترنتی، اقدام به ساخت حساب کاربری در نرم‌افزار شرکت کند. داشتن ۱۸ سال تمام و درج اطلاعات صحیح کاربری و محافظت از رمز عبور و سایر اطلاعات، تعهد اولیه مسافر محسوب می‌شود چرا که مسئولیت کلیه فعالیت‌هایی که از طریق حساب کاربری مسافر انجام می‌شود بر عهده مسافر است.

– مسافر باید در تمام موارد استفاده از تاکسی اینترنتی، به مقررات داخلی شرکت و قوانین ملی توجه داشته باشد. به همین خاطر حمل‌ونقل محموله‌های غیرقانونی مانند اسلحه، مواد مخدر و…، حمل برخی حیوانات به داخل خودرو و… از موجبات مسئولیت حقوقی و کیفری مسافر خواهد بود.

– مسافر تصدیق می‌کند که اعتبار مالی مجازی وی در نرم‌افزار تاکسی اینترنتی، قابلیت تبدیل به وجه نقد را ندارد و تماما در محدوده خدمات نرم‌افزار قابلیت استفاده دارد.

–  مسافر نباید پس از اتمام هر سفر، اطلاعات خودرو و راننده، مانند شماره پلاک، شماره همراه و… را در جایی منتشر و یا به شکلی استفاده کند و در واقع مسافر باستی متعهد به عدم استفاده‌های بعدی (تماس شخصی با راننده برای حمل‌‌ونقل) از اطلاعات راننده شود.

– مسافر این حق را دارد که در صورت نارضایتی از خدمات، شکایت خود را به واحد پشتیبانی شرکت منتقل کند و شرکت حداکثر توان خود را برای جلب رضایت وی به کار می‌گیرد.

حقوق و تعهدات شرکت در مقابل مسافر

– اولین توضیح این است که شرکت اصولا به عنوان رابط تسهیل‌گر بین مسافر و راننده عمل می‌کند و موضوع انصراف از سفر از سوی مسافر یا راننده، مسئولیتی را برای شرکت در پی ندارد.

– در صورتی که مسافر محموله‌ای را به راننده تحویل دهد و یا اشیایی را در خودروی راننده جا بگذارد، شرکت مسئولیتی در ازای خسارت یا مفقود شدن محموله و اشیا نخواهد داشت. روال عودت اشیای به جا مانده در خودرو، از سوی شرکت تصریح می‌شود.

– شرکت تلاش می‌کند تا سهولت فنی استفاده از نرم‌افزار را تامین کند اما تعهد فنی نسبت به اجرای نرم‌افزار در همه سیستم‌ها و دستگاه‌های دیجیتال ندارد.

– شرکت موظف است تمام اطلاعات مسافر، اعم از شناسه کاربری، رمز عبور، مبدا و مقصد سفر، تراکنش‌های مالی و… را نزد خود محفوظ دارد و اطلاعات مذکور را صرفا در جهت بهبود خدمات به کار گیرد. در واقع شرکت تعهد به حفظ محرمانگی و عدم افشا در برابر مسافر خواهد داشت.

– شرکت می‌تواند در موارد خاص، به دستور مقامات قضایی و یا به حکم قانون، اطلاعات مسافر را در اختیار مقامات صالح قرار دهد.

– در مواردی که در موافقت‌نامه تاکسی اینترنتی، حکم خاصی وجود ندارد، حل اختلاف با مراجعه به عرف متداول در صنف حمل‌ونقل مسافر انجام می‌شود.

– شرکت می‌تواند بنا به تشخیص خود در هر زمانی که لطمه به شهرت تجاری خود را دریابد، حساب کاربری مسافر را مسدود کند و یا سایر اقدامات قانونی علیه وی را اجرایی کند.

درباره قرار‌داد تا‌کسی اینترنتی سوالی دارید؟

قرارداد تاکسی اینترنتی هرچند از نوع موافقت‌نامه‌های الحاقی بوده و مسافر نقشی در تنظیم آن ندارد، اما نکات مهمی در باب تعهدات شرکت و مسافر وجود دارد که باید با نگاهی حقوق آن را تحلیل کرد.

به همین خاطر اکیدا توصیه می‌شود که اگر در استفاده از نرم‌افزارهای تاکسی اینترنتی و خدمات ارائه شده توسط این شرکت‌ها، به مشکلات حقوقی برخورد کردید، از راهنمایی مشاوران حقوقی بهره‌مند شوید.

وینداد با داشتن تیمی از کارشناسان حقوقی مطلع و امکانات متنوع مشاوره‌ای، قادر است تا پرسش‌ها و یا ابهامات حقوقی شما را در خصوص قراردادهای تاکسی اینترنتی به سرعت و سهولت پاسخ دهد.

 

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از