قرارداد خرید آهن و میلگرد

قرارداد خرید آهن و میلگرد و 5 سوال در مورد آن

خرید آهن و میلگرد از اولین اقدامات تهیه مصالح برای ساخت‌وساز است و به دلیل تقاضای بالا و نوسانات قیمت معمولا کارفرمایان ترجیح م‌یدهند به جای خرید کم و مرحله‌ای، به طور یک‌جا و با قیمت معین آهن و ملیگرد مورد نظر خود را تهیه کنند که تا پایان پروژه نیازی به تهیه دوباره آن […]

خرید آهن و میلگرد از اولین اقدامات تهیه مصالح برای ساخت‌وساز است و به دلیل تقاضای بالا و نوسانات قیمت معمولا کارفرمایان ترجیح م‌یدهند به جای خرید کم و مرحله‌ای، به طور یک‌جا و با قیمت معین آهن و ملیگرد مورد نظر خود را تهیه کنند که تا پایان پروژه نیازی به تهیه دوباره آن نباشد.‌‌
کارفرما برای خرید آهن و میلگرد مورد نیاز خود باید جزئیات مختلفی را مشخص کند مثل میزان خرید، نحوه باربری، قیمت خرید، نوع آهن و میلگرد و مواردی از این دست. این جزئیات باعث می‌شود کارفرما و تولیدکننده همکاری خود را شفاف کنند و اختلافی میان آن‌ها ایجاد نشود. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد قرارداد خرید آهن و میلگرد خواهیم داد.

قرارداد خرید آهن و میلگرد چه موادی دارد؟

قیمت آهن آلات روزانه در حال تغییر است و نوسانات ارزی و قیمت دیگر مواد اولیه روی نرخ  آن تاثیر زیادی دارد، اکثر افرادی که در کار خرید و فروش آهن هستند می‌دانند که مانند نرخ دلار باید قیمت آن را هر ساعت  بررسی کنند و با توجه به قیمت جدید اقدام به خرید یا فروش آهن کنند.

قرارداد خرید آهن و میلگرد، سندی قانونی است که جزئیات خرید و فروش میان طرفین را مشخص می‌کند و به همکاری آنان اعتبار حقوقی و قانونی می‌بخشد. هرچند قراردادها ممکن است بسته به خواست طرفین دارای مواد متفاوتی باشند اما هر قرارداد طبق شرایط عمومی پیمان باید حتما 9 ماده زیر را دارا باشد:

  • مشخصات طرفین قرارداد: خریدار و فروشنده باید مشخصات کامل خود را در قرارداد ذکر کنند و اگر تحویل گیرنده فرد دیگری خواهد بود، در قرارداد ذکر شود.
  • موضوع قرارداد: موضوع قرارداد به طور کلی خرید آهن و میلگرد خواهد بود اما اگر جزئیات دیگری نیاز است که داشته باشد طرفین می‌توانند به آن در قرارداد اشاره کنند مثلا خرید میلگرد ساده یا آجدار.
  • مدت قرارداد: از زمان امضا قرارداد تا زمان انجام موضوع قرارداد، مدت قرارداد نامیده می‌شود، که طرفین باید آن را مشخص کنند مثلا اگر 2 هفته مدت قرارداد باشد به این معنی است که در طول دو هفته آهن آلات مورد نظر باید آماده و به خریدار تحویل داده شوند.
  • مبلغ قرارداد و طریقه پرداخت: مبلغ قرارداد مقدار هزینه‌ای ست که خریدار باید به فروشنده پرداخت کند. در مورد این که باید مبلغ طبق زمان تحویل کالا باشد یا طبق زمان انعقاد قرارداد، طرفین باید توافق کنند تا مشکلی در پرداخت به وجود نیاید.
  • محل انجام قرارداد (محل تحویل آهن و میلگرد): محل انجام قرارداد، مکانی ست که آهن و میلگرد باید به خریدار تحویل داده شود که معمولا درب کارخانه و یا کارگاه تولیدی در نظر گرفته می‌شود.
  • جبران خسارت و تاخیر در انجام قرارداد: در صورتی که فروشنده در تحویل کالا و خریدار در پرداخت تاخیری انجام دهند باید هزینه‌ای به عنوان خسارت با توافق طرفین در نظر گرفته شود.
  • تعهدات طرفین: حقوق و تکالیف طرفین در این بند مشخص می‌شود که بستگی به توافقات و مذاکرات خریدار و فروشنده دارد.
  • موارد فسخ قرارداد: طرفین می‌توانند مواردی را مشخص کنند که در صورت بروز آن‌ها هر طرف بتواند قرارداد را فسخ کند، مثلا در صورت تحویل ناقص کالا، خریدار بتواند تمام قرارداد را فسخ کند، کالا را پس دهد و مبلغ پرداختی را پس بگیرد.
  • داوری و حل اختلاف: روش های متفاوتی برای حل اختلاف وجود دارد مثل داوری، دادرسی اختصاصی یا روش‌های دادگاهی. طرفین باید مشخص کنند که در صورت بروز اختلاف از چه روشی آن را حل و فصل کنند.

با وجود موارد بالا طرفین می‌توانند مواد دیگری نیز طبق توافقات خود به آن اضافه کنند و در صورتی که مواد خلاف قوانین نباشد، معتبر خواهد بود.

  1. آیا قرارداد خرید آهن و میلگرد را می‌توان برای چند ماه آینده تنظیم کرد؟

از آن جایی که قیمت آهن آلات تغییرات زیادی به همراه دارد، نمی‌توان قراردادی با قیمت حال حاضر اما برای تحویل در آینده دور تنظیم کرد، حتی اگر فروشنده حین تنظیم قرارداد راضی باشد اما در آینده به دلیل ضرر و زیانی که به او وارد شده است می تواند به دلیل تضییع حقوقش شکایت کند.

  1. نوشتن قرارداد خرید آهن و میلگرد نیاز به تخصص دارد؟

در کل نوشتن قرارداد کاری تخصصی ست که کارشناسان حقوقی و و کلا از عهده آن بر می آیند زیرا نیاز به دانش حقوقی دارد. اما بعضی افراد بدون مهارت و دانش کافی اقدام به تنظیم قرارداد می‌کنند و ممکن است با این کار طرفین را به دردسر بیاندازند. یا طرفین خودشان بدون اطلاع کافی از قوانین اقدام به تنظیم قرارداد کنند و در آینده دچار مشکل شوند.

  1. آیا می‌توان هزینه باربری را به قرارداد اضافه کرد و کالا را در مکانی غیر از درب کارخانه تحویل گرفت؟

بله؛ می‌توانید با باربری هماهنگ کنید یا اجازه دهید فروشنده با باربری هماهنگ کند و آهن آلات را در مکان دیگری برای شما بفرستد، که البته باید در مورد هزینه آن با یکدیگر توافق کنید.

  1. آیا نوشتن قرارداد از ایجاد هرگونه اختلاف جلوگیری می‌کند؟

خیر، هرچند نوشتن قرارداد کمک زیادی با رفع سوتفاهمات طرفین می‌کند اما لزوما باعث از بین رفتن اختلافات نمی‌شود زیرا در هر مرحله از انجام معامله ممکن است فردی با تخلف از قرارداد یا تخلف قانونی حقوق دیگری را تضییع کند اما وجود قرارداد باعث می‌شود که این اختلاف سریع تر حل و فصل شود و فرد مدعی مدرک معتبری برای اثبات دعوا خود در اختیار داشته باشد.

  1. آیا هنگام خرید آنلاین نیز می‌توان قرارداد نوشت؟

بله امکان نوشتن و امضا قرارداد به صورت آنلاین نیز وجود دارد، که اتفاقا کار شما را نیز راحت می‌کند. در صورت نیاز به این نوع قرارداد با کارشناسان وینداد تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

نوشتن قرارداد خرید آهن و میلگرد خود را به وینداد بسپارید

کارشناسان حقوقی وینداد با داشتن تجربه فراوان در نوشتن قراردادها  می‌توانند به شما کمک کنند قرارداد مورد نظر خود را با جزئیات و مواد اصولی در اختیار داشته باشید، پس سری به بانک قراردادهای وینداد بزنید و یا در صورت داشتن هرگونه سوال در این مورد با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط