قرارداد خرید سیمان

نمونه قرارداد خرید سیمان + نکات حقوقی و بندهای مهم

خرید و فروش مصالح ساختمانی، یکی از معاملات رایج در حوزه ساخت‌وساز است. سیمان نیز به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد و حیاتی برای پروژه‌های ساختمانی است. برای خرید سیمان، لازم است تا میان خریدار و فروشنده قرارداد خرید سیمان تنظیم شود. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ نکات تنظیم قرارداد خرید […]

خرید و فروش مصالح ساختمانی، یکی از معاملات رایج در حوزه ساخت‌وساز است. سیمان نیز به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد و حیاتی برای پروژه‌های ساختمانی است. برای خرید سیمان، لازم است تا میان خریدار و فروشنده قرارداد خرید سیمان تنظیم شود.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ نکات تنظیم قرارداد خرید سیمان و بندهای مهم و کاربردی آن رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

قرارداد خرید سیمان برای چه کسانی کاربرد دارد؟

در حال حاضر بسیاری از افراد در صنعت ساخت‌وساز فعالیت دارند. برای ساخت بناها و ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و… نیاز است تا لیستی از مصالح مورد نیاز تهیه شوند. لوازمی مانند گچ، آجر، سنگ، میلگرد، سیمان و غیره از مصالح مذکور هستند. برای خرید سیمان نیاز است تا یک قرارداد جامع تنظیم شود.

قرارداد خرید سیمان مابین فروشندگان سیمان و خریداران (پیمانکاران ساختمانی و…) تنظیم می‌شود و بندهای مهمی دارد.

در ادامه به مهم‌ترین بندهای قرارداد مذکور اشاره می‌کنیم.

قرارداد خرید سیمان چه بندهایی دارد؟

برای تنظیم قرارداد خر‌ید سیمان، لازم است بندهای مختلفی را در قرارداد درج کرد. در ادامه مهم‌ترین بندهای این قرارداد را با توضیحات لازم ارائه کرده‌ایم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات فروشنده و خریدار سیمان قید شود. اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نشانی، کد ملی و… براش اشخاص حقیقی لازم به ذکر است. همچنین گاهی ممکن است خریدار شخص حقوقی باشد که در این حالت، باید اطلاعات شماره ثبت، مقر و… نیز درج شود.

موضوع قرارداد خرید سیمان

در بند موضوع قرارداد خرید سیمان لازم است اطلاعات جامعی از محموله سیمان مورد نظر درج شود. به طور مثال مشخصات فنی سیمان، حجم و وزن مورد نظر (براساس وزن‌کشی در انبار فروشنده)، کیفیت و غلظت مورد نظر و… از مهم‌ترین اطلاعات موضوع قرارداد هستند.

همچنین می‌توان در این بند توضیح داد که امکان آزمایش فنی در خصوص کیفیت سیمان برای خریدار فراهم باشد و سپس معامله جاری شود.

مدت قرارداد

مدت قرارداد خر‌ید سیمان، بسته به گستردگی پروژه می‌تواند کوتاه یا بلند در نظر گرفته شود. ذکر تاریخ دقیق شروع و پایان همکاری را فراموش نکنید. البته در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی، خرید سیمان به شکل مستمر است و ممکن است طول مدت قرارداد خرید سیمان تا حد زیادی ادامه پیدا کند.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد باید به طور دقیق در این بند نوشته شود. تصریح مبلغ هر کیلو یا هر تن از سیمان، مهم‌ترین بخش قسمت مبلغ قرارداد است. همچنین توصیح شیوه پرداخت مبلغ قرارداد هم اهمیت زیادی دارد. به طرو مثال می‌توان ۳۰ درصد از مبلغ قرارداد را پس از امضا و مابقی را پس از تحویل کامل محموله سیمان به فروشنده پرداخت کرد.

تعهدات خریدار

خریدار باید متعهد به پرداخت کامل مبلغ قرارداد به فروشنده شود. همچنین تعهدات مبنی بر بارگیری سیمان، حمل و نقل و تخلیه آن نیز ممکن است بر عهده خریدار قرار بگیرد.

تعهد به شیوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز اهمیت زیادی دارد که باید خریدار به آن پایبند باشد.

تعهدات فروشنده

تعهد اصلی و اولیه فروشنده در قرارداد خرید سیمان، تحویل موضوع قرارداد مطابق با تاریح مقرر و با کیفیت مورد توافق با خریدار است. در صورتی که حموله تحویل شده به خریدار، فاقد مشخصات مورد توافق باشد می‌توان اقدام به دریافت خسارت و یا فسخ قرارداد کرد.

گاهی ممکن است فروشنده نیاز داشته باشد برای تهیه یا حمل و بارگیری سیمان از کارگران استفاده کند. در این حالت هزینه‌هایی مثل بیمه‌ تامین اجتماعی، حقوق و دستمزد و مزایا، مالیات و عوارض شهرداری و… غالبا بر عهده فروشنده قرار می‌گیرد.

همچنین، فروشنده در قرارداد خرید سیمان متعهد می‌شود که در هنگام تهیه و ارسال محموله سیمان، نهایت دقت را داشته باشد تا از ورود خسارت به محموله جلوگیری شود. در صورت بروز حوادث و خسارات نیز می‌توان وی را مسئول جبران خسارت دانست.

فسخ قرارداد خرید سیمان

طرفین قرارداد خر‌ید سیمان می‌توانند در بند فسخ قرارداد اسباب خاتمه قرارداد را تنظیم کنند. به طور معمول، دو مورد اصلی از علل فسخ قرارداد، عدم تحویل به موقع و درست موضوع معامله توسط فروشنده و عدم پرداخت به موقع مبلغ قرارداد توسط خریدار هستند که می‌توان در این بند نیز آنها را تصریح کرد.

حل‌وفصل اختلافات

در دنیای امروز حقوق، اختلافات میان طرفین قرارداد، به عنوان عنصر جدایی‌ناپذیر قراردادهای حقوقی پذیرفته شده‌اند. در قرارداد خرید سیمان هم ممکن است اختلافات فنی یا حقوقی خاصی میان کارفرما و طراح به وجود بیاید. در این وضعیت، توسل به مذاکره یا ارجاع اختلاف به کارشناس و یا داور راه حل مناسبی به حساب می‌آید.

به عنوان راهکار نهایی نیز طرفین می‌توانند ارسال اختلاف به محاکم صالح قضایی را در این بند پیش‌بینی کنند.

نیاز به تنظیم قرارداد خرید سیمان دارید؟

در این مطلب به بندهای مهم و اساسی قرارداد خر‌ید سیمان اشاره کردیم. برای تنظیم قرارداد جامع، همواره لازم است موارد مختلف و موثر در رابطه خریدار و فروشنده بررسی شود. به همین خاطر نمی‌توان صرفا با اتکا به بندهای اساسی این مطلب، نسبت به تنظیم قرارداد خرید سیمان اقدام کرد.

در نتیجه توصیه می‌شود حتما برای تنظیم قرارداد خود از متخصصان و کارشناسان حقوقی بهره‌ بگیرید.

ما در وینداد با ارائه خدمات تنظیم و بررسی قرارداد، خدمات مشاوره‌ای متنوع و بهره‌مندی از مشاوران و وکلای دادگستری قادر هستیم تا تک تک نگرانی‌های شما را در راستای تنظیم یک قرارداد دقیق و کامل را برطرف کنیم.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط