قرارداد خرید و فروش محصولات کشاورزی

قرارداد خرید و فروش محصولات کشاورزی و نکات ضروری آن

کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی،‌ آب و هوای متنوع و خاک حاصلخیز دارای محصولات کشاورزی بسیاری متفاوتی است و بر بهبودی شرایط کشاورزی کشور بسیار توصیه می‌گردد زیرا که صادرات محصولات با کیفیت کشاورزی می‌تواند وابستگی کشور را نسبت به نفت کاهش دهد. یکی از رایج‌ترین قراردادها در این بخش، قرارداد خرید و فروش […]

کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی،‌ آب و هوای متنوع و خاک حاصلخیز دارای محصولات کشاورزی بسیاری متفاوتی است و بر بهبودی شرایط کشاورزی کشور بسیار توصیه می‌گردد زیرا که صادرات محصولات با کیفیت کشاورزی می‌تواند وابستگی کشور را نسبت به نفت کاهش دهد. یکی از رایج‌ترین قراردادها در این بخش، قرارداد خرید و فروش محصولات کشاورزی است که افراد باید برای جلوگیری از مشکلات، ضررها و اختلافات آینده نسبت به آن آگاهی پیدا نمایند و پیش از بستن قرارداد، نسبت به نکات حقوقی دقیق آن آشنایی پیدا نمایند.

نمونه قرارداد خرید و فروش محصولات کشاورزی

مهم‌ترین مفادی که یک قرارداد خرید و فروش محصولات کشاورزی مانند سایر انواع قرارداد فروش کالا دارد به این صورت است:

ماده ۱: طرفین قرارداد

ماده ۲: موضوع قرارداد

ماده ۳: مدت قرارداد

ماده ۴: محل تخلیه محصولات کشاورزی

ماده ۵: سرمایه قرارداد

ماده ۶: نظارت بر حسن اجرای قرارداد

ماده ۷: تعهدات طرف اول/خریدار

ماده ۸: تعهدات طرف دوم/خریدار

ماده ۹: ضمانت اجرا

ماده ۱۰: فسخ قرارداد

ماده ۱۱: فورس ماژور

ماده ۱۲: نُسخ قرارداد

نکات ضروری قرارداد خرید و فروش محصولات کشاورزی

۱-قرارداد باید به استناد مواد ۱۰، ۱۹۰، ۲۱۹ و ۲۲۰ قانون مدنی، بر مبنای اصل آزادی اراده، احراز صحت و سلامت طرفین قرارداد و رعایت قواعد عمومی قرارداد مندرج در فصل سوم از قسمت دوم قانون مدنی و همچنین علم و آگاهی طرفین قرارداد به مفاد مندرج در آن تنظیم گردد.

۲-در بخش موضوع قرارداد به یاد داشته باشید که محصولات کشاورزی خریداری شده بایست پیش از بارگیری وزن و پس از آن نیز وزن شود. همچنین باید درج شود که مرغوبیت محصولات کشاورزی خریداری شده مطابق با قرارداد و توافق فی مابین بایست از نوع درجه یک باشد.

۳-در بخش سرمایه قرارداد باید ذکر گردد که شرط تغییر بنیادین اوضاع و احوال در صورت تفاوت فاحش ارزش محصولات خریداری شده بنا بر هر دوره محفوظ می‌باشد.

۴- طرف اول/خریدار متعهد می‌گردد که مطابق جدول زمانبندی توافق شده، مطالبات طرف دوم را پرداخت نماید.

۵-طرف اول/خریدار ملزم است در صورت هر گونه تغییر در جدول زمانبندی تحویل محصولات کشاورزی را به اطلاع طرف دوم برساند. هر گونه قصور از این اطلاع رسانی، مسئولیت آن بر عهده طرف اول می‌باشد.

۶-طرف اول/خریدار حق دارد تحت هر شرایطی نسبت به بازرسی و نظارت محصولات کشاورزی از مبدأ، بارگیری آن تا مقصد و تخلیه آن اقدام نماید یا نماینده‌ای برای انجام این امر مشخص نماید.

۷-طرف اول/خریدار متعهد می‌گردد که به منظور اجتناب از اتلاف زمان، محل مسقفی را به منظور تخلیه محصولات کشاورزی خریداری شده فراهم نماید و در غیر اینصورت و ورود هر گونه خسارت از بابت تأخیر در تخلیه آن، شخص ایشان مسئول می‌باشد.

۸- طرف دوم/فروشنده متعهد می‌گردد که تمامی نکات ایمنی و باربری را به هنگام بارگیری محصولات کشاورزی و حمل آن رعایت نماید و هر مسئولیت گونه آسیب و خسارت به آن‌ها در مرحله حمل و نقل، بارگیری و حتی تخلیه بر عهده ایشان می‌باشد.

۹-طرف دوم/فروشنده ملزم است توالی زمانی ارسال محصولات کشاورزی را با عنایت به جدول زمانبندی که از سوی طرف اول در اختیار ایشان قرار گرفته، رعایت نماید.

۱۰-طرف دوم/فروشنده متعهد می‌گردد که در فصول سرد و پر بارش سال، به دلیل پیشگیری از نم زدگی و خیس شدن محصولات از پارچه‌های ضد آب به منظور پوشش آن‌ها بهره گیرد.

۱۱-در صورت تغییر در جدول زمانبندی ارسال محصولات کشاورزی، طرف اول/خریدار ملزم است آن را به اطلاع طرف دوم/فروشنده برساند و در صورت وجود شرایط عادی، ایشان حق اعتراض به تغییر جدول زمانبندی ندارد.

۱۲-طرف دوم/فروشنده باید محصول را از بدو بارگیری تا مرحله تخلیه بیمه نماید و قصور در آن مسئولیت را متوجه شخص ایشان می‌کند.

سخن آخر:

در نهایت باید بیان نمود که خرید و فروش محصولات کشاورزی از مهم‌ترین مسایلی است که بسیاری از افراد با آن سر و کار دارند. برای خرید و فروش محصولات کشاورزی مانند بسیاری از امور می‌بایست که قرارداد خرید و فروش تحت نام قرارداد خرید و فروش محصولات کشاورزی تنظیم نمود. در نحوه تنظیم آن نیز مانند سایر قرارداد مثل قرارداد خرید و فروش ماشین آلات و قطعات، قرارداد فروش زمین و غیره بندهای قراردادی به‌صورت ثابت درج می‌شود. از جایی که انعقاد قرارداد مستلزم دانش حقوقی است، توصیه می‌شود که پیش از منعقد ساختن قرارداد به نمونه قرارداد مذکور توجه نمایید و از مشاوره حقوقی کارشناسان امور قراردادها بهره‌مند شوید تا نسبت به نکات حقوقی فوق الذکر آگاهی کامل پیدا کنید تا در آینده ضرر و زیانی به شما و کسب و کارتان وارد نشود.

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
حمید مرسلی
حمید مرسلی
7 ماه پیش

ممنون مطالبتون مفید واقع شد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط